KOMMER V RÖSTA RÖTT

Kan Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet acceptera att bli dörrmatta åt Annie Lööf och Jan Björklund?

Jonas Sjöstedt har varit helt tyst sedan i fredags, inga kommentarer till avtalet mellan S, MP, C och L. Det känns nästan som Vänsterpartiet hamnade i någon form av chocktillstånd och haft svårt att ta in alla omvälvande politiska förslag som Stefan Löfven är villig att köpa för att behålla sin titel som statsminister. Än en gång har Jonas Sjöstedt ställts vid sidan om. Hur många kommer ihåg intervjun 2014 med en gråtfärdig Jonas Sjöstedt, när Vänsterpartiet inte fick ingå i Stefan Löfvens regering.

I Kalmar läns landsting kastade Socialdemokraterna ut Vänsterpartiet efter många års samarbete och ersatte dem med Centerpartiet och Liberalerna i majoriteten efter valet i september. Kommer Vänsterpartiet i Kalmar län stödja socialdemokraterna och Stefan Löfven som ny statsminister? Eller vill de ge igen för sveket?

Jag tror och hoppas att Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet föredrar ett extra val. Med en möjlighet att bli av med både Liberalerna och konkurrensen från Miljöpartiet. Vilket guldläge för Jonas Sjöstedt!

Jag förstår inte de som tror att Ulf Kristersson skulle bli vald i en fjärde omröstning. Vilka partier skulle rösta på Kristersson förutom M och KD i en fjärde omröstning?

I det läget satsar säkert både SD och V på ett extra val. Jag tror även att S i det läget går för ett extra val. C och L kommer vara fullständigt rökta i ett extra val. Går S, V och SD samman så kan de tvinga fram ett extra val med sina 190 mandat.

Intressant att läsa att flera är inne på samma linje.

Johan Hakelius

https://www.fokus.se/2019/01/fjarrstyrda-stefan/

Lars Ohly

https://www.svd.se/vansterpartiet-jag-kanner-later-sig-inte-forodmjukas

Lotta Gröning

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/rimligt-att-sjostedt-rostar-nej-for-demokratins-skull/

Namninsamling inom V för att stoppa avtalet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7laRkW/namninsamling-inom-vansterpartiet-for-att-stoppa-uppgorelsen

Oavsett hur detta slutar kommer det bli intressant att följa opinionsutvecklingen för det ”konservativa blocket”, SD, M och KD.

konservativablocket 201812

Jag tror inte det dröjer så många veckor innan de når över 50 procent i opinionen. De hade drygt 48 procent i januari 2016 efter asylvågen, hösten 2015. I december 2018 hade de tillsammans 45,8 enligt val digital snittresultat för respektive parti. Det fattas alltså bara drygt 4 procentenheter för att de skall få egen majoritet i riksdagen.

Det är nog i så fall en av anledningarna till att Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet inte röstar rött på onsdag.

29 reaktioner på ”KOMMER V RÖSTA RÖTT

  1. Tony Ingman 2019-01-14 / 10:02

    Det som vi ser idag är en fars utan dess like, så långt ifrån demokratiska spelregler man kan komma?

    Gilla

  2. Anonym 2019-01-14 / 02:34

    Ja, frågan är ju vad V kan vinna eller förlora på att stödja Löfvén. Eller att inte göra så.

    Tror nog de hellre ser en Löfvén regering än en med kanske M+SD+KD. Tror också att det nog bara är SD och kanske i viss mån KD som vill ha ett extraval.

    Gilla

  3. stefan a. 2019-01-13 / 22:25

    C och L ingår i sossarnas regeringsunderlag samtidigt påstår de att de skall bedriva oppositionspolitik i riksdagen, hur skall det gå till?
    det är akrobatpolitik i den högre skolan, man måste vara väldigt bredar…. för att kunna sitta på så många stolar…

    Gilla

  4. Apan 2019-01-13 / 17:25

    Thoralf, du som är så exeptionellt bra på att ta fram statistik, kan inte du när du har tid ta fram hur många våldtäkter vi sluppit och hur många mord vi sluppit om vi inte haft invandring efter låt oss säga 1970. Den stora frågan är, har brotten ökat eller minskat om man ser till den helsvenska befolkningen?
    Man ser ju fler och fler helt oskyldiga offer.

    Det vore också kul med statistik om hur mycket vi förlorat i utebliven skatt och när de går på bidrag. Hur låg hade försäkringspremien varit? Det är mycket som påverkats av invandringen och SD levererar ju inte statistik om detta konstigt nog.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-13 / 18:21

      Om jag hade de resurserna och några anställda kunde man kanske kunnat granska några år men det är ofantligt många brott som begåtts av personer med utländsk bakgrund som vi hade klarat oss alldeles utmärkt utan. Inte minst alla brottsoffer. Men vi har ju 7 partier som älskar mångkultur.

      Gilla

  5. martiusus 2019-01-13 / 16:18

    Decemberöverenskommelsen byggde helt på att utesluta SD. Nu har åsiktsregleringen spritt sig till ytterligare ett parti nämligen (V) vänstern . Nu är närmare 26 procent av väljarkåren stämplade som icke önskvärda och deras röster kommer inte att ha någon betydelse för den förda politiken.
    Det kallas demokrati…

    Gilla

  6. Kalle 2019-01-13 / 15:44

    Det låter tossigt men jag vill att du Thoralf ska bli statsminister och företräda SD, de andra grisarna borde sparkas.

    Gillad av 1 person

  7. Anonym 2019-01-13 / 15:22

    Äntligen har Kommunisterna chansen att ta ett rätt beslut

    Gilla

  8. GW 2019-01-13 / 14:53

    Majoren vädjar nu till Jonas. ”Ska ni möjliggöra en regering med SD i baksätet? ”.

    V som ska stängas ute.

    Gillad av 1 person

  9. Lena1 2019-01-13 / 14:31

    Lars Bern på Swebbt idag: Stefan Löfvén har lurat skjortan av Annie Lööf.

    ”Socialdemokraterna är ett yrkesnätverk för karriärpolitiker”, denna regeringskonstellation har inte demokratisk legitimitet eftersom det är inte vad väljarna valt
    .

    Gillad av 2 personer

  10. martiusus 2019-01-13 / 14:15

    V säger nej till Löfven enligt TT. Se SVT-text.

    Gilla

  11. Ebba 2019-01-13 / 13:48

    Vad glad jag blir om det spricker! Vill se Johan Perssons tryne!

    Gillad av 1 person

  12. ltsundelin1950 2019-01-13 / 13:40

    Fråga: Kan inte några riksdagsmän eller något parti begära ”sluten omröstning”?

    Gilla

  13. C Anderssoon 2019-01-13 / 13:37

    Så här skrev jag i Expressens chatt. Någon som tror att inlägget passerar nålsögat? Jag tror det hamnar på prevetet:

    ‘Liberalerna tar avgörande beslut – om Stefan Löfven’

    Ovanstående rubrik här i Expressen är fake news. Liberalerna har skitit i det röda skåpet och Björklund sitter på pottkanten och håller på att försvinna ner i skiten.

    Gillad av 2 personer

  14. Lakrids 2019-01-13 / 13:21

    Det lutar åt nej. V och Jonas har balls.

    Gilla

  15. C Anderssoon 2019-01-13 / 12:47

    Thoralf, har du något tips till dina följare om hur de ska rösta i ett eventuellt extra val. Jag funderar på att rösta som jag gjorde i september. Vad tror du om det?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-13 / 13:39

      Det kommer jag återkomma till om det blir ett extra val.

      Gilla

  16. Tommy 2019-01-13 / 12:34

    Hej alla

    (V) kommer rösta rött. Men dom har faktiskt chansen att stärka sin roll som (enda?) vänsterparti vid ett omval, så lite lurigt är det väl. Men grundtipset är ju givet.

    Var är SD och Åkesson i debatten? Jag hör inget från dom, jag kan inte läsa något från dom! Mediamobbning? Taktiskt att vara tyst? Eller är det fortfarande ett gäng sovande inkompetenta och räddhågsna SD-politiker i riksdagen?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-13 / 13:37

      SD Kalmar län har idag utbildning i kommunikationsplanen ännu en gång.

      Gillad av 3 personer

      • Tommy 2019-01-13 / 16:41

        Ja, utbildning av alla vildar i Kalmar kan ju tyckas på sin plats… 😊 SD hade ju en filur i Kalmar som kommunicerade väl (bra)… förutom att han var kritisk mot avarterna av islam då förstås. Tänk om det sprider sig… sick.

        Allvarligt talat – vem från SD kommunicerar någonting. Någonting överhuvudtaget? Vars? Hjälp mig. Det känns som inget har överlevt SD’s kommunikationsplanen. Alla är helt nedtryckta. Det har gått så långt att man (jag i alla fall) måste ifrågasätta de SD-politiker som finner sig i detta och blir kvar i partiet.

        Här kommer en länk till den akademiska världens uppfattning om vad en kommunikationsplan är:
        https://intra.kth.se/administration/kommunikation/sa-har-gor-du-en-kommunikationsplan-1.450490

        Det går inte att föreställa sig att en folkrörelse, som SD väl ändå vill bli, regleras på detta sätt. Fast det finns ju resultat att beskåda. Såsom SD’s kampanjmateriel (hmm…eller vad det nu var för något) i valet 2018, SD’s oförmåga att gräva fram fakta för att upplysa väljarkåren och skapa debatt, Åkessons förbluffande flathet och missade straffsparkar i debatter, sånt som rör allt vansinne som pågår i detta land. Exemplen är bara för många… på ett toppstyrt parti där en trio tappat sin förankring i myllan.

        Gillad av 2 personer

      • Thoralf A 2019-01-13 / 18:18

        Mattias Bäckström Johansson sköter all kommunikation!

        Gilla

  17. alvar1131 2019-01-13 / 12:33

    Den där Lööf kan väl rimligen inte vara någon politiker. Hon är nog bara ett av dessa exempel på fruntimmer som min far varnade mig för.

    Gillad av 3 personer

  18. Laglydig 2019-01-13 / 12:32

    Till skillnad mot L och C så är V:s främsta mål att gynna sig själva och motarbeta ”högerkrafterna”, som alltså inte enbart omfattar SD. Först i andra hand kommer bekämpandet av ”nazisterna”.

    Vänsterpartiet har alldeles för mycket att förlora på att släppa fram Löfven och i vart fall vad som synes vara en delvis borglig politik. Detta oavsett vilka eventuella garantier som V:s partitopp fått av S om att man kommer tillsätta en massa utredningar etc. Den interna kritikstormen kommer att bli enorm om man inte röstar rött.

    Dessutom så har Vänsterpartiet chansen att visa för Socialdemokraterna att ”Ni måste prata med oss!”. Vänsterpartiet har med säkerhet inte heller något att förlora på ett extra val utan kommer ta röster både från MP och framför allt S. Dessutom kommer man sannolikt att rent matematiskt öka sina mandat i riksdagen om L och eventuellt MP åker ur riksdagen.

    Att ett extra val eventuellt även skulle öka SD:s chanser och i en förlängning leda till ett konservativt block är för vänsterpartiet något som man kommer att motarbeta i framtiden, men den här omröstningen gäller om man är beredd att acceptera borglig politik redan nu.

    Säga vad man vill om Vänsterpartiets ideologi och politik, men man har i alla fall hittills kunnat lita på dom. Jag hoppas att detta även gäller i denna ödesfråga inte bara för Vänsterpartiet utan även för Sverige om än sett ur diamentralt olika synvinklar.

    Jag sticker därmed ut hakan och tror att Vänsterpartiet kommer rösta NEJ och att man tillkännager detta så fort talmannen imorgon måndag har förklarat att omröstningen på måndag kommer att gälla Stefan Löfven.

    Oddsen för detta är höga!
    Extra val: 6,00
    Inget extra val: 1,18

    Gillad av 1 person

  19. Galne Gunnar 2019-01-13 / 12:12

    Åkesson och Sjöstedt är de enda två partiledarna jag respekterar då båda är närmst intill konsekventa.

    Tror dock V kommer rösta på Löfven som statsminister. Men hoppas såklart jag har fel.

    Hoppas spänningen består tills på onsdag och att V inte tillkännager hur de tänker förrän kort innan.

    Gilla

  20. C Anderssoon 2019-01-13 / 12:02

    ‘S regeringen blir när den är tillsatt, inte beroende av andra partier, säger Björklund’

    Förstår inte majoren vem som har befälet över femtekollarna?

    Gilla

  21. Hacke 2019-01-13 / 12:00

    Man kan ju hoppas att liberalerna i den nya svekkartellen med hopbuntningen och förkastningen av det man kallar extremistpartierna sd och v har gjort att Sjöstedt ser rött i dubbel bemärkelse. Det är ju heller knappast något drömscenario för v att nu hamna på läktaren och konstatera att det blir just dessa partiers politik som blir gällande samtidigt som det står inskrivet i överenskommelsen att v inte ska få något som helst inflytande över politiken. Precis samma löfte som Kristersson utlovar när det gäller sd och sedan inbillar sig att sd ska släppa fram honom. En direkt parallell således. Det är bara att avvakta och se hur mycket ryggrad Sjöstedt besitter.

    Samtidigt är det närmast löjeväckande att skåda hur regimmedia nu enbart vinklar mot att Sjöstedt bara har att välja mellan Löfven och Kristersson och nogsamt undviker att nämna det mest självklara – extraval.
    Ett sådant skulle sannolikt ge en rejäl skjuts för v och framgång också för samarbetspartnern s samtidigt som motståndarna liberalerna lär försvinna. Med det högst tänkbara scenariot kanske man då kan svälja att också sd blir en av vinnarna.
    Man kan ju alltid hoppas men knappast våga tro. Det är ju trots allt Absurdistan det handlar om och ett 7-parti när allt kommer till kritan, det vill säga den heliga massinvandringen.

    Gillad av 1 person

  22. lenasfunderingar 2019-01-13 / 11:31

    Vi har ju hela tiden fått veta att vänsterns främsta mål är att stoppa SD, så lite kluvet är det dock. Det bästa med den här cirkusen är att så många partier nu klyvs i två (minst). Den här situationen gör att många tänker att: det går inte att lita på politiker… Kanske en och annan halvsovande nu tar av sig nattmössan och funderar en stund?

    Gillad av 2 personer

    • Anonym 2019-01-13 / 12:42

      För första gången har vänsterpartiet en chans att göra nytta,! Missa inte den.

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.