TALMANNEN VEK NED SIG

Jag måste säga att det var lite tragiskt att lyssna på talmannen som först kritiserade partiledarna i hårda ordalag för att de inte hade förankrat uppgörelsen så det fanns en majoritet. Då var jag övertygad om att Andreas Norlén skulle hålla fast vid den utlovade tidplanen med en statsministeromröstning på onsdag.

Sedan kom bortförklaringarna och att Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven vädjat om mer tid. Är det någon som skall kritiseras väldigt hårt så är det faktiskt Stefan Löfven och socialdemokraterna. Det var faktiskt deras ansvar att förhandla med Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet. Det går absolut inte att skylla på Jonas Sjöstedt. Att dessa partier som står så nära varandra och gjort i så många år inte ens försökt förhandla om innebörden i detta avtal är inget annat än en fullständig skandal enligt min uppfattning.

Det fanns i praktiken ingen anledning för talmannen att ändra på tidplanen. Det var bara ynkligt svagt och visar med all tydlighet hur svag Andreas Norlén är i sin roll som talman. Vilket överensstämmer med min uppfattning sedan jag lärde känna Andreas Norlén i riksdagen då vi båda satt på östgötabänken och träffades vid en del möten.

Nu riskerar Centerpartiet och Liberalerna hamna än djupare i träsket om Jonas Sjöstedt får några fina löften från Socialdemokraterna och Stefan Löfven, som Annie Lööf och Jan Björklund accepterar. Den som lever får se!

Talmannen pratar ju även i egen sak. Som talman har han 172 000 kronor/månad i lön. Om det blir nyval kommer han sannolikt ersättas av en annan talman efter ett extra val och får då gå tillbaka som riksdagsledamot med ca 66 000 kronor/månad i lön. Ett tapp på drygt 100 000 kronor/månad. Såklart att han anser att det vore att ta Sverige till ”avgrunden” om det blir ett extra val.

Andreas Norlén skulle förlora 1,2 miljoner kronor per år i inkomst.

 

35 reaktioner på ”TALMANNEN VEK NED SIG

  1. Lena1 2019-01-15 / 23:07

    Annat ämne: Har idag mest lyssnat till Folk och Försvar konferensen. Tycker att det är en del i narrativet som ändrats – och det rejält. ”Alla” pratade om säkerhet, om demokrati, om problem som Sverige brottats med under lång tid nu (utan att nämna invandringen naturligtvis), men ändå, det är en annan ton. Själv tyckte jag att det påminde mycket om de problemområden som SD tidigare talat om. Rekommenderar alla att lyssna på konferensen.

    Sedan kom jag ihåg att för bara en månad sedan eller två så gick Hillery Clinton ut och tyckte att Europa skulle dra ner på invandringen rejält! Vilken skräll att just HON skulle påstå något sådant! Hon menade att det har ju inneburit så många problem i Europa… Detta sagt av en som är en representant av ” the hidden hand”!! Häpnadsväckande! Kan det vara så att globalisterna nu insett att de håller på att förlora? Att de nu försöker med en annan strategi?
    Bara en tanke… en sådan omsvängning av retoriken betyder något tror jag.

    Gillad av 1 person

  2. Lennart Karlsson 2019-01-15 / 21:57

    Vilken tur att det inte finns krav i Sverige på att låta valresultatet bestämma!

    Glöm aldrig samarbetet mellan Socialisterna/Bondeförbundet (C) och Tyska systerpartiet Sozialisterna under 40 talet. Vänstervridne kaserngårds majoren vill ju att vi avsäger oss suveränitet och blir EU lydstat. Rosenbad, vårt nya stollesjukhus…

    Gilla

  3. turrim 2019-01-15 / 17:17

    Vi kan nu läsa i Samhällsnytt att ledaren för den grupp i EU-parlamentet som SD tillhör, ECR, uttalar att européer måste öppna sina hjärtan för massinvandring. Han heter Sayed Kamall och är på sin hemmaplan medlem i engelska Tories.

    Svenska SD kan inte rå för vad Sayed säger. Det som gör mig arg är att det är så tyst från SD. Ingår det inte i Kommunikationsplanen att reagera? Här finns ju chansen att direkt gå ut och ta avstånd och jämföra med Reinfeldt och hur begränsning och hantering invandringen mörkas i pågående regeringsförhandlingar. Varför törs ingen säga något? Varken centralt, regionalt eller lokalt? Är ni rädda för att uteslutas?

    Gillad av 3 personer

    • Thoralf A 2019-01-15 / 18:13

      Jag läste det också och ställde mig frågan om ingen inom partiet tänkte reagera och uttala sig och ta avstånd från vad Sayed Kamall uttryckt!

      Gillad av 1 person

      • Lennart Karlsson 2019-01-15 / 22:00

        En mun skall vara tyst och bara ta in god föda tills någon tillåter oss snacka säger politikerna

        Gilla

    • alvar1131 2019-01-15 / 19:24

      Jag tror att SD dammat av startblocken på EU-banan och t o m börjat lägga ut dem. Torsdag 25 jan skall jag närvara vid en SD-föreläsning beträffande EU-valet och SDs hållning i EU-frågor. Då skall jag komma ihåg din frågeställning. Det blir ju alltid tillfälle vid eftersnack.

      Gillad av 1 person

  4. C Anderssoon 2019-01-15 / 14:20

    Blir det inget extraval så har SD klantat sig rejält. Då har det inte hjälpt att rensa bort de värsta rötäggen

    Gilla

      • C Anderssoon 2019-01-15 / 15:27

        😉

        Gilla

  5. stefan a. 2019-01-15 / 09:14

    Börjar bli för mycket samförstånd, handhjärtan och mellanmjölk i Svensk politik, inte bra för demokratin. Det värsta som kan hända enligt fulmedia och sjuklövern är tydligen ett extraval, borde vara helt naturligt när det politiska landskapet helt ritas om efter valet. Helt klart är det ett DÖ 2,0 man håller på med pådrivet av C och L. Kanske inte lönt att vi håller några flera val i Sverige när sjuklövern ändå gör upp som de vill efter valet….

    Gillad av 4 personer

  6. Tony Ingman 2019-01-15 / 07:33

    Nu uppmärksammar man att några hundratusen kommunister har blivit trampade på tårna, men att över en miljon Sverigedemokrater utestängs, ungefär som att dom inte fanns, är tydligen
    helt normalt, inte ens Media ägnar detta något som helst intresse. Det är skillnad på folk o folk!

    Gillad av 1 person

  7. Tony Ingman 2019-01-15 / 07:25

    Sverige är ingen demokrati,längre ,Sverige har varit en demokrati, och idag framstår mer som en lydstat under EU, där många beslut fattas över huvudet på folket..

    Gillad av 3 personer

  8. Martin 2019-01-14 / 22:44

    De 2 infantila syltryggarna Jannie svettas nog lite extra ikväll
    .
    Den ena är en trött,gråsprängd raspig floskelmajor som utkämpar sin sista tid som liberalfrontfigur och den andre en narcissistisk hycklande röd quslingfjant.
    Till och med kommunisten Jonas Sjöstedt är mer trovärdig
    .
    Minns att Annie sa i december efter att röstat ner Löfvén.

    – Inflytandet från Vänsterpartiet är mycket problematiskt för oss,

    – Vänsterpartiets kravlista är uppfylld, men inte vår.

    Det var då det. Och vänsterpartiet tycker inte det var nock.Så intressant hur det landar med ännu mer ”vänsterpartistiskt inflytande” hos C och L.

    Sådana personer som Annie Lööf borde inte vara partiledare-
    Hon borde endast få vara suppleant i en mindre knypplingklubb i Värnamo.

    Gillad av 3 personer

  9. Lena1 2019-01-14 / 22:00

    Vad trött man är på denna cirkus, och vilket klantarshele (ursäkta språket men hittar inte bättre ord just nu) för denna Löfvén är som räknar med att V automatiskt ska ställa upp och rösta på honom utan att ha ens kontaktat dom…. Ja där fick man veta en hel del hur dagens maktelit tänker… Men å andra sidan så är det bra att V nu får smaka på den medicin som de utsatt Sd för i decennier. Jag har ingen medömkan alls för dessa landsförrädare.

    Gillad av 2 personer

  10. Ulf 2019-01-14 / 20:01

    Vilken jävla cirkus!

    Gillad av 1 person

  11. Lotta_1 2019-01-14 / 19:38

    Sjöstedt står nästan lipfärdig och tycker det är så förnedrande eller förödmjukande att Vänsterpartiet inte skall få något inflytande under de närmaste 4 åren. Samme Sjöstedt har ju tillsammans med de övriga i 7-klövern inga som helst problem med att behandla SD på samma förödmjukande och förnedrande sätt. Utmärkt att en av mobbarna får känna på hur det känns att bli mobbad.

    Gillad av 9 personer

  12. Bajen666 2019-01-14 / 18:29

    Björn Söder hade varit f@n så mycket bättre som medlare och talman…trots att han ”fortfarande” är Sverigedemokrat…:-)

    Andreas verkar vara en riktig mes som inte verkar veta vilket ben han ska stå på från dag till dag.

    Gillad av 4 personer

  13. Birgitta 2019-01-14 / 18:16

    Om det blir nyval och du får massa kryss , kan du kryssa in dig i riksdagen för SD?

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2019-01-14 / 20:21

      Nej, jag är utesluten från SD. Jag kommer inte finnas på några valsedlar.

      Gilla

  14. Tony Ingman 2019-01-14 / 17:52

    Dessa som skryter vitt o brett om alla människors lika värde, tycker att 1,1 miljoner Sverigedemokrater kan vi skita i, deras åsikter behöver vi inte bry oss om?
    Är det någon annan som tycker att det Svenska valsystemet påminner om en stor fars?

    Gillad av 2 personer

  15. alvar1131 2019-01-14 / 17:43

    Det slog mig att stolligheterna på Helgeandsholmen liknar polsk riksdag.

    Wikipedia om uttrycket ”polsk riksdag”: ”Polsk riksdag brukar betecknas som ett stormigt möte utan resultat, som i överförd bemärkelse kan avse oreda eller kaos i allmänhet.

    Uttrycket härstammar från de historiska polska riksdagarna, där varje adelsman hade absolut veto. För att ett beslut skulle vinna laga kraft krävdes absolut enighet, vilket endast med svårighet kunde uppnås.”

    Gillad av 1 person

  16. C Anderssoon 2019-01-14 / 17:40

    Blir det ett extra val innebär detta att det ska väljas ny talman.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-14 / 17:51

      Ja, det skall väljas nya talman och alla andra funktioner eftersom det blir en helt ny riksdag.

      Gilla

      • C Anderssoon 2019-01-14 / 18:12

        Blir han inte invald i riksdagen tappar han ytterligare cirka 800 000. Men han lär ha en rejäl pensionsförsäkring. Sverige är mer korrumperat än den värsta bananrepublik. Kan det bero på att Sverige är en demokrati?

        Gillad av 1 person

  17. mynameislena08 2019-01-14 / 17:12

    Enligt Wikipedia så har Andreas Norlén juris kandidat (juristexamen) vid Stockholms universitet 2000 och juris doktor i affärsjuridik vid Linköpings universitet 2004 på avhandlingen Oskälighet och 36 § avtalslagen.
    Norlén är då ingen politiker/talman som imponerar särskilt på mig.
    Hur i hela fridens namn kunde man utse honom till talman, han verkar ju inte ha någon pondus för fem öre.

    Gillad av 5 personer

    • Anonym 2019-01-14 / 20:36

      Hann kanske har lösningen i handväskan.

      Gillad av 1 person

  18. Anonym 2019-01-14 / 17:11

    Jaha det börjar mer och mer likna nu blåser vi snuten.

    Gillad av 5 personer

  19. Hacke 2019-01-14 / 16:12

    Efter denna långdragna röra ska man med rätta titta över reglerna kring förfarandet när det uppkommer liknande situationer i parlamentarismen.
    Då borde man definitivt också titta över de upprörande privilegier som gör talmannens roll minst sagt tvivelaktig i sammanhanget.
    Bra att du tar upp det Thoralf. Dessa viktiga fakta har aldrig framkommit i msm som så mycket annat. Jag har åtminstone inte sett eller hört något. Men å andra sidan försöker jag avhålla mig från ljug- och mörkningsindustrin så gott det går.
    Efter att ha följt många möten i KU kan jag bara instämma i att Andreas Norlén framstår som en mer än lovligt vag figur som (tidigare) ordförande. Han är säkert inläst på formalia men det krävs mycket mer än så av en ordförande och inte minst talman kan man tycka. Å andra sidan kanske man inte vill ha en talman som avviker alltför mycket i utstrålning och handlingskraft jämfört med övriga i 7-partiet 😉

    Gillad av 7 personer

  20. martiusus 2019-01-14 / 15:32

    Annie Lööf och Jan Björklund , två figurer utan heder. Det skulle inte förvåna, efter allt som varit, att dom skulle acceptera nya skrivningar som helt eller delvis går V till mötes.

    Man kan väl förstå V:s inställning. Dom ska liksom SD genom några oförskämda överenskommelser fråntas allt inflytande. Dom utgör 26% av väljarkåren.

    Är der fler på tur att få bannbullan?

    Efter allt som varit, L och C kan säkert ändra sej igen. Ordbajseriet fortsätter…
    Kan man låsa in dom?

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.