KLARSPRÅK OM KLIMATALARMISMEN

Vindpinat

Klimatförändringarna får stort utrymme i media. Dock har inte Johan Rockström, Anders Wijkman, Svante Axelsson och Pär Holmgren, de falska profeterna, fått så stor uppmärksamhet de senaste veckorna. Nu är Greta Thunberg medias kelgris. Det är minst sagt patetiskt av journalister och media att ge 15-åringen så stort utrymme i media. Det visar med all tydlighet att media har en egen agenda som inte handlar om vetenskap, utan att sälja sin egen kanal och profitera på ett barn. Undrar hur historieskrivning kommer bli i framtiden.

Titta och lyssna på när Nils-Axel Mörner sågar SMHI, experterna och de ”falska profeterna”. Här handlar det om kunskap och klarspråk.

 

Den extrema torkan under sommaren 2018 lyfts ofta fram som ett exempel på klimatförändringar och inte minst de bränder som rasade i spåren av torkan. Under tiden maj-juli föll endast 20 mm nederbörd i Kalmar, vilket är extremt lite.

Men hur extremt var 2018?

nederbörd 2018

Som tur var kom det 84 mm i augusti vilket räddade en skörd med foder till bönderna och den milda hösten gjorde dessutom det möjligt för djuren att gå ute på bete ända fram i november.

Men det finns flera år i historien med extremt torra somrar, med lite nederbörd maj-juli.

1959, 38 mm

1917, 45 mm

1868, 26 mm

Just år 1868 var ett riktigt nödår och betydligt värre än 2018. I augusti föll endast 11 mm nederbörd 1868. Det kan jämföras med 84 mm för augusti 2018.

Berodde då torkan på klimatförändringar 1868? Nej, givetvis inte. Istället handlar det om det som brukar kallas 100 årsvärde. Väderhändelser som återkommer med ca 100 års mellanrum.

Var det då några skogsbränder 1868? Här nedan ett exempel från Småland 1868.

”Skogsbranden i Småland 1868 startade söndagen den 16 augusti i Lysteryd i Furuby socken öster om Växjö och utvecklade sig till den 21 augusti. Branden uppstod när en bonde i samband med nyodling skulle spränga en sten genom upphettning med eld och avkylning med vatten. Sommaren 1868 var mycket torr och eldningsförbud rådde. Det drabbade området var 15 km långt och 10 km brett och ödelade torp och lador i flera socknar, nämligen Furuby, Dädesjö, Gårdsby och Hemmesjö, som förvärrade nödåret ytterligare. Enligt kronofogdens rapport den 18 augusti hade elden då spridit sig i nordlig och nordvästlig riktning så att den hade hotat bebyggelsen i både Attsjö och Kårestad, och spridit sig vidare till Holkaryd, Björnamo och Skårtaryd. Spridningen åt väster stoppades vid landsvägen mellan Södra och Norra Åreda. 

Elden bekämpades av 4000 man från 15 socknar. Samtidigt brann det på flera andra ställen i Kalmar och Kronobergs län, bland annat utbröt en brand i Häljaryd som omfattade omkring 300 tunnland (cirka 1,5 km²), omkring en mil nordväst om Lysteryd den 14 augusti, alltså två dagar före den stora branden. Arealen uppskattades till omkring 6000 tunnland, alltså omkring 30 km².”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbranden_i_Sm%C3%A5land_1868

Det fanns säkert betydligt fler skogsbränder under 1868 om man skulle börja forska på det.

Tittar man dessutom över helåret så finns det betydligt värre år än 2018. Faktum är att 2018 som helår var ett relativt normalt år då årsnederbörden i Kalmar blev 480 mm. Jämför man det med 1868 som var endast 254 mm så förstår man vilket elände befolkningen hade under 1868 med svält.

nederbörd 2002_2018

Om studerar statistiken ser man att nederbörden har ökat betydligt över de senaste 150 åren som det finns tillgänglig statistik för Kalmar.

Årsnederbörd 1860_2018

Statistiken tyder på att årsnederbörden i Kalmar är idag 100-150 mm mer än vad den var på 1800-talet andra halva.

Skall vi då oroa oss för samma torka som sommaren 2018? Nej, absolut inte. Den kommer sannolikt inte inträffa under min livstid en gång till.

Vi får inrikta oss på betydligt mer regniga somrar!

24 reaktioner på ”KLARSPRÅK OM KLIMATALARMISMEN

  1. Sverigevän 2019-01-26 / 08:56

    Diagrammet visade tydligt att temp har stiget efter 1970. Det var en intervjuare som hela tiden höll med och inte ställde en endaste kritisk fråga.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-26 / 10:15

      Diagrammet visar också att det varit två 30-årsperioder med sjunkande temperaturer. Den intressantaste frågan är ju vad orsakerna till temperaturförändringarna består av. Hur stor del av förändringarna beror på orsaker som människan inte kan påverka och hur stor andel beror på t.ex. koldioxidutsläpp? Enligt klimatalarmisterna verkar det som att närmare 100 procent av förändringarna beror på ökade halter av koldioxid i atmosfären. I varje fall så pratar de aldrig om några andra faktorer.

      Gillad av 2 personer

      • Maja Dacke 2019-01-26 / 13:31

        Att klimatalarmisterna fjantar kring och fortsätter göra sig till gudar ..! De lever inte längre pga detta eller deras otroliga girighet. Kan inget ta med sig när …

        Gamla talesätt är bra: ”Människan spår men Gud rår”.

        Solen, solen, SOLEN!!! Hur vågar de bara förminska solens betydelse?! Men de är väl alla ateister som tror att världsalltet uppstod av en slump – med alla ändamålsenliga detaljer i smått som stort avgjort av en slump.

        Följ https://peterkrabbe.wordpress.com/ och läs kommentarerna i hans inlägg!

        Gilla

  2. Martin 2019-01-25 / 22:34

    Kul med lite fakta om väder och vind,det intresserar mig. Som den hobbymeteorolog jag är.
    Visst var det varmt och torrt i omgångar 2018,men den här klimathysterin som blommade ut fullständigt under 2018 berodde förståss på bränderna runt gävleborg,dalarna,västmanland,(men det är inte hela Sverige)

    Sommaren 2017 var väldigt blöt och kall på flera håll i landet,men det verkar inte hjälpa mot klimatångesten för de klentrogne.
    I min del av Sverige (Västra Götaland) minns jag somrarna 92,94,95,97,02,06,14,som lika varma och torra,dock började torkan -18 redan i början av maj.
    Det gjorde det också -92,extrem torr och het vår,försommar,långt in på hösten
    (sommaren då halva Gotland brann typ..)
    och sommaren -95 när friidrotts-vm avgjordes i Göteborg tyckte till och med brasilianarna att det var för varmt,de ville ha siesta på dan ,inte tävla.

    Blöta,kalla somrar speciellt jag minns (jag håller mig cirka 25 år tillbaka)
    är -98,-00,-05,-07,-11,-12,-17.
    Om somrarna blir varma och torra är det inte ovanligt att vintern blir mild.
    Som vintrarna -92-93, 95-96,02-03,06-07( den var extrem mild och regnig,ingen snö alls förrän lite i mars) 14-15 (ingen frostnatt öht innan nyår)
    och omvänt.är sommaren kall och blöt blir det oftast kall vinter,vi är många som minns senast,sommaren 17 var kall och regnig, och sedan följde en lång kall vinter långt in i april ända ner i skåne.
    Så därför borde det bli milt i vinter,men så är det inte riktigt just nu.
    Men det har varit en väldigt mild period i dec och i jan fram till sista veckan, och vi vet inte än hur februari blir.

    Jag minns speciella väderhändelser som torkan i juli 92, augusti,02,den supertorra april 2008,inte en droppe regn.
    Och den milda dec 2006,då var det aldrig under nollan en enda gång-
    Och åskovädret i aug-2002,
    och om jag går utanför min horisont och ser till hela sverige är det jag minns det värsta oväder som drabbat Sverige i modern tid,
    men något som inte det pratas om speciellt mycket beroende på att det hände i obebyggd vildmark i Dalarna i aug 1997,det är dock överlägset värst, om det hänt i t ex i stadsmiljö skulle det blivit katastrof utan motstycke i sveriges moderna tid.
    Hus och bilar hade flutit bort som legobitar..

    https://www.dt.se/ovadret-over-fulufjallet-det-varsta-sedan-istiden

    Att nu Greta Thunberg är utsedd till Sveriges gunstling och klimatexpert är ironi,det är mamma Malena Ernman som efter att haft flyktingar som sitt livsverk nu gått över till klimathysterin och tråcklat på stackars Greta ,ett barn.
    Hon sägs vara 16 år, men jag undrar. Ser yngre ut.
    Det är inget radikalt med vädret som hänt just 2018/19,det borde nån berätta för Greta.

    Gillad av 3 personer

    • Sverigevän 2019-01-26 / 03:24

      Fakta är att med väldigt många mätpunkter över hela jorden och uträknat medelvärde för hela året så stiger medeltemperaturen år efter år. Sen hur vädret är i Kalmar eller någon annan enskild plats har mindre betydelse.

      Gilla

      • Thoralf A 2019-01-26 / 07:43

        Nej, du har fel. Du får titta en gång till på intervjun med Mörner och speciellt det diagram som visas.

        Gillad av 1 person

    • Ulrika Halvordsson 2019-01-26 / 07:23

      Tack snälla för denna intressanta information.

      Gilla

    • Maja Dacke 2019-01-26 / 13:21

      Tack för dina observationer – intressant!!!

      Gilla

  3. Laglydig 2019-01-25 / 20:55

    Det jag förfasas allra mest över är att stöldjounalisterna på Pravda TV såväl som deras kollegor på TV4, Aftonbladet, Expressen m fl, numera unisont antar att klimatförändringarna är fakta och hyllar kvacksalvaren Rockström och hans gelikar som gudar.
    Dessutom har man nu bland okunniga skolskolkare hittat sin lilla prinsessa i den oskyldigt gråtande Greta.

    Nej fy fan! Vilken djävla dårskap. Och allt bygger på en lögn. Likheterna med masspsykosen som drabbade Hitler-Tyskland är slående.

    Det börjar bli riktigt farligt att vara sanningssägande och faktabejakande i Sverige i dagens Sverige.

    Jag ser redan nu framför mig nya extremt högavlönade experter (läs: klimatalarmisternas barn) som om 20 år vara de som analyserar och utreder hur det kunde gå så illa för Sverige med ständiga energikriser och islamisering. Svaret på alla utredningar då lär naturligtvis bli att INGEN insåg vad som höll på att hända i Sverige i slutet av 2010-talet…

    Gillad av 2 personer

  4. Elvin 2019-01-25 / 20:04

    O.T.
    Kasselstrand: ”Danskarna ser Sverige som ett dårhus”

    IAlternativ för Sverige drar snart igång sin valkampanj inför Europaparlamentsvalet i maj och anordnar då en kickoff på en konferensanläggning – i Köpenhamn. Partiledaren Gustav Kasselstrand ser nämligen Danmark som ett föredöme, och i Sverige vågar ingen hyra ut lokaler till partiet.
    http://www.friatider.se/kasselstrand-danskarna-ser-sverige-som-ett-d-rhus

    Alternativ för Sverige har medvetet valt Köpenhamn, för att visa grannlandet att det finns andra än ”dårar” i Sverige.
    – Danmark är ett nordiskt föredöme. I Danmark lever den fria debatten och de har en beundransvärd förmåga att lösa politiska problem. På grund av detta har svenska politiker länge försökt att demonisera Danmark.

    21000röster sist, det borde vara läge för en rejäl ökning….

    Gillad av 1 person

    • alvar1131 2019-01-25 / 21:41

      På tal om EU.

      I kommentarsfältet här på bloggen, observerade någon för en tid sedan att den grupp i EU-parlamentet som SD ingår i, ECR, hade en för SDs invandringspolitik kontroversiell gruppledare vid namn Syed Kamall.

      Jag var nyligen på en föreläsning av Martin Kinnunen, som är gruppledare för SD i EU-nämnden och jag kan relatera följande från föreläsningen och från efterföljande diskussioner:

      Gruppledare för ECR är Syed Kamall sedan 2014. Men 2017 fick han en överrock av gruppen, som beslutade att utöver Kamall även välja Ryszard Legutko till att leda gruppen. Legutko är polack och tillhör det polska partiet Lag och rättvisa.

      ECR-gruppen är den tredje största politiska gruppen i Europaparlamentet. I gruppen ingår för närvarande bland annat ledamöterna från brittiska Konservativa partiet, tjeckiska Medborgardemokraterna, polska Lag och rättvisa, Dansk Folkeparti, Sannfinländarna och Sverigedemokraterna.

      ECR vill, likt SD, reformera EU – inte gå ur. Sverigedemokraterna valdes in i ECR-gruppen i juli 2018 och vill stanna kvar i gruppen. SD har ju f n två EU-parlamentariker och siktar försiktigt på att antalet skall utökas till att bli tre.

      Valdeltagandet blir sannolikt som vanligt lågt för alla partier. Egna medlemmar behöver därför mobiliseras i en valrörelse med en budget som kommer ligga mycket lägre än budgeten för riksdagsvalet. Valrörelsen är tänkt, om jag förstod rätt, att intensifieras relativt sent i förhållande till valdagen.

      Gillad av 2 personer

  5. Kommentatorn 2019-01-25 / 17:47

    Det roliga är att om det istället varit en blöt sommar så hade dom påhittiga klimatalarmisterna förklarat det till sin agendas fördel ändå. Slagsidan i klimatdebatten är betydligt värre än i migrationsdebatten. Och det vill inte säga lite det.

    https://kommentatorn.home.blog

    Gilla

    • martiusus 2019-01-25 / 17:31

      Som t ex ”metoo” där en man döms utan bevis för jag tror det var något
      som ska hänt för sju år sedan. Inga bevis. Ingen teknisk bevisning.
      ”Kvinnan verkar trovärdig”. Pyskologens anteckningar…
      Herregud vem som helst kan dömas till fängelse i Sverige…

      Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2019-01-26 / 13:13

      Mycket intressant läsning av dåtidens häxprocesser i Stockholm då de falska angivarna till sist blev avrättade, de flesta tonåringar. Dock kunde jag inte se någon som hette Greta eller … …

      Det var tuffare tag på den tiden, men sanningen kom fram till slut och …

      Gilla

  6. turrim 2019-01-25 / 16:23

    Intressant statistik för Kalmar som nog torde vara över tiden likartad i resten av landet. Den kunskapen har agronomen Rockström ingen aning om eller klassar som falsk nyhet och metrolog Holmgren förtränger nog vetskapen i nu mera välavlönat arbete och med förhoppning om storslam i Bryssel.

    När du skriver 100 årsvärde så kommer jag att tänka på en vän som jag hade kontakter med för många år sedan. Han arbetade med vattenkraft. När jag ställde nyfikna frågor om elpriser och risker för blackout på grund av effektbrist så talade han initierat om 10-års, 50-års och 100-årsflöden. Givetvis kunde man inte förutse året för dessa variationer. Men det var utifrån denna kunskap som man dimensionerade elkraftreserver i form av gasturbiner och oljekraftverk.

    Att också minnas är att på den tiden så innebar vår svenska mix av kraftverk att vi hade ett i förhållande till utlandet lågt elpris. LO kunde driva igenom högre löner och vår basindustri var ändå konkurrenskraftig. Så är det inte i dag. Miljöpartiet, EU och Globaliseringen ska ta ansvaret och skämmas över detta..

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2019-01-25 / 17:10

      De rödgröna och Centerpartiet driver företag och industri ut ur Sverige genom den tokiga energipolitiken. Dessutom finns det inga industriledare längre som vågar säga ifrån. Sorgligt!

      Gillad av 4 personer

  7. Emma 2019-01-25 / 16:03

    När tror du boken kan komma att släppas? Sitter här denna fredag och har inget och göra. Längtar så mycket efter din bok.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-25 / 17:06

      Det kommer ta lite tid. Jag har ingen brådska och jag vill göra den bra. Det innebär att jag inte kan hasta fram den.

      Gillad av 2 personer

      • martiusus 2019-01-25 / 17:10

        Precis. En bok är ett respektingivande projekt. Ta den tid som behövs.

        Gilla

  8. martiusus 2019-01-25 / 15:23

    I ett land där många går ut skolan lika dumma som när de började skolan får vi medborgare som är mottagliga för all form av manipulation, fejkade nyheter och rykten.

    Gillad av 1 person

  9. Tony Ingman 2019-01-25 / 13:29

    Ifall du gjort samma diagram över hur Extremt SVT/SR varit under en hundraårsperiod är jag ganska säker på att den sista stapeln hade .farit rätt upp i toppen

    Gilla

    • alvar1131 2019-01-26 / 06:46

      Hundra år!

      Det bör ha varit före ”Stockholm/Motala” och ganska precis innan farbror Sven stod i kylan vid målet i Mora i väntan på Gustav Vasa eller om det nu var Moranisse som kom farande. Jag minns inte. Fast kallt var det. Klockstapeln i Mora var tyvärr den enda stapel som fanns att tillgå på den tiden.

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.