TA UT PENSIONEN FRÅN 61 ÅR

Först vill jag tacka alla som hört av sig på det ena eller andra sättet när det gäller mitt blogginlägg ”När skall man ta ut sin pension”. Jag har fått många kommentarer på bloggen, Facebook och även mejl och telefonsamtal.

Det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till och det är givetvis också många personliga omständigheter som spelar in i hur man motiverar sitt beslut att börja ta ut sin pension tidigare eller om man väljer att jobba vidare till man blir 65 eller 67 innan man går i pension.

Jag brukar alltid försöka vara realistisk när det gäller det mesta. Det får man också vara när det gäller pension och sin egen död. Vi kommer alla dö men bara ett fåtal vet om det förtid. Jag har tittat på vid vilken ålder som människor dog under 2017.

Men här kommer ett diagram.

andel döda 2017

Drygt 11 procent uppnådde inte pensionsåldern. Ca 28 procent hade gått bort före sin 75-årsdag. Ca 25 blir 90 år eller äldre. Något som alla bör fundera på!

Ska man ta ut pension så snart det går?

Jag har tittat lite på ”min Pension” för att få ett begrepp om hur det ser ut om väljer lite olika möjligheter att ta ut sin pension. Jag har inte tagit med tjänstepension eller eget pensionssparande i jämförelsen eftersom de är väldigt individuella. Utan endast den allmänna pensionen ingår i detta exempel. Jag har 5 olika varianter som jag räknat på. Ta ut 25, 50, 75 eller 100 procent av den allmänna pensionen från 61,5 års ålder. I detta exempel har jag även väldigt låg arbetsinkomst på bara några tusen kronor varje månad fram till 65 årsdagen.

Eller vänta till 65 år innan jag börjar ta ut någon pension

Jag har räknat fram nettobeloppet per månad med hjälp av den skattetabell som gäller för Kalmar kommun 2019 och sedan ackumulerat nettobeloppet månad för månad. Det har jag gjort för alla 5 alternativen. Före januari det år jag fyller 66 gäller kolumn 6 i skattetabellen och sedan gäller kolumn 2 i skattetabellen. Jag får då följande diagram över de ackumulerade beloppet.

ackumulerad 1

Enligt det exempel som innebär att man tar 100 procent av den allmänna pensionen från 61,5 år så har man netto fått ut nästan 550 000 kronor netto fram till 65 årsdagen.

Då ställer man sig ju givetvis frågan om jag väljer att börja ta ut min pension vid 65 års ålder hur lång tid tar det innan jag kommer ifatt dessa närmare 550 000 kronor. Svaret är att det sker inte förrän vid närmare 90 års ålder! Då bryter kurvorna varandra som först. Om man väljer att bara ta ut 50 procent av den allmänna pensionen i förtid så är det ingen större skillnad.

Det tar ca 25 år att komma ifatt!

Jag har även räknat på motsvarande exempel men jämfört det med om jag istället skulle jobba 100 procent på ett jobb med 35 000 kronor/månad fram till 65 årsdagen.

ackumulerad 2

Det är väldigt slående hur lite extra man får i pension för dessa ytterligare 3,5 års arbete. Det ger ca 800 kronor mer netto i månaden.

Då kommer dock brytpunkten ”redan” vid ca 81 års ålder. Men som sagt det är redan ca 45 procent av befolkningen som inte uppnår 82 år och kan börja tjäna på ett senare uttag av pensionen.

Låt säg att man även har ett sparkapital som man kan leva på om man börjar ta ut pension vid 61,5 års ålder och därmed kan spara hela pensionen man får ut och sedan placerar den på ett förnuftigt sätt så att man kan börja förränta pensionspengarna från första dagen och sedan heller inte behöver ta av dem under tiden 65-70 år, då man även plockar ut allmänna pensionen + tjänstepension + privat pensionssparande för att leva på. Därmed behöver man inte röra pengarna man fått under tiden från 61,5-65 års ålder. Då har dessa förräntat sig under ca 10 år och med närmare 100 000 kronor om man lyckas med en ränta på 3 procent efter skatt.

Då skulle diagrammet likna detta.

ackumulerad 3

Då förskjuts återigen brytpunkten bort mot 88-89 år.

Jag är förvånad att den här typen av diagram inte finns på några av de sajter som jag besökt med pensionsrådgivning. Om man tar ut pension tidigare så får man givetvis lägre pension senare i livet men om inte pengarna bränner i fickorna och du är medveten om att du skall spara delar av dem för att ha dem senare i livet så är det fördelaktigt att ta ut pension så snabbt som möjligt. Under förutsättning att du inte kommer upp så högt i inkomst att man måste börja betala statlig skatt.

Sedan en väldigt viktig synpunkt. Jag är ensamstående och har därmed inget efterlevandeskydd att ta hänsyn till. Det innebär att om jag dör så går i princip allt till det allmänna. Men om jag tar ut pension från 61,5 års ålder och lägger dem på hög så får mina barn pengarna i arv när jag går bort. En nog så viktig synpunkt

Vad anser mina läsare? Har jag missat något? Eller har jag tänkt fel?

Om ingen skjuter mina beräkningar i sank eller min logik så vet i varje fall jag vad jag skall göra.

Jag tänker jobba med det som jag tycker är roligt men som sannolikt inte ger någon större inkomst. Vara fritidspolitiker, skriva på min blogg, gräva efter fakta om invandringen och dess konsekvenser, skriva artiklar om någon vill betala för dem och skriva en bok. Eller om någon vill engagera mig i något projekt som jag tycker är intressant och med lite arvode/lön. Går kanske även tjäna någon krona på fotografering.

Vem vet. Jag vill i varje fall vara fri!

59 reaktioner på ”TA UT PENSIONEN FRÅN 61 ÅR

  1. Anders 2019-02-02 / 15:59

    Hörde på ekot att pensionsåldern ska höjas, Thoralf ta ut pension snabbt som satan.

    Gilla

  2. ulsansblogg 2019-01-29 / 14:42

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    God information som de flesta svenskar borde ta till sig.
    Om det gäller tur eller en gnutta ekonomiskt sinne så insåg jag att det lönade sig att ta ut pensionen i ett tidigt skede. Den tidigare uttagna pensionen á ett antal 100 000 tar det ett flertal år att få tillbaka. över tid. Man vet ju inte heller hur länge man lever, så satsa på en tidigt uttag av pension men var aktsam om de här slantarna,. att nutida svenska politiker hest vill att man ska gå från arbetet till ena benet i graven är endast cyniskt..

    Gilla

  3. botwid 2019-01-29 / 06:28

    När vi flyttade från Sverige var jag 53 år. Från en pensionsförsäkring kunde vi från 55 år plocka ut pengar under fem år. Vi valde att ta ut pension från 61 eftersom låg pension ger låg skatt. Utgifterna är små i Spanien, ingen kylning, ingen värmning. Månadskostnaden för vår tiorumsvilla är 1.569,05 kr/månad.
    Det bästa med flytten är att vi följer det svenska förfallet på lång håll. Solen leder just nu in oss i ett kallare klimat. Ytterligare ett skäl att flytta närmre ekvatorn.

    Gillad av 1 person

  4. martiusus 2019-01-28 / 17:36

    Dessa äckliga politiker vi har i Sverige. Jag ser dom bara som iskalla förbrytare.
    Vid ett normalt skattetryck hade normalinkomsttagaren haft 10 miljoner mer på
    kontot efter 40 års arbete. Gigantisk stöld.

    Honecker levde drömliv bakom murar och maskingevär.
    Ingen svensk riksdagspolitiker vågar ta ett steg utan sina gorillor…

    Rädd för att bli gammal i helvetet Sverige.

    Gillad av 1 person

  5. martiusus 2019-01-28 / 15:41

    Politiker och journalister drar sig inte för uppenbarliga lögner och ren skönmålning av migrationen till Sverige. Som svensk får man inte göra jämförelser mellan hur en svensk fattigpensionär har det i förhållande till en nyanländ migrant som får all ekonomisk och annan hjälp som tänkas kan. Det kallas för att spela ut en grupp mot en annan och är tabu i dagens Sverige.

    Våra nordiska grannar ser med häpnad på det svenska debattklimatet och förstår inte vad som händer i Sverige. Åsiktsmässigt är Sverige redan en diktatur där alla partier är överens om att den alternativa pressen ägnar sig åt hatskriverier.

    Som tur är verkar fler och fler vakna och inse vad som håller på att ske då åldringar blir gripna av polis för att de skrivit något som klassas som ”hets mot folkgrupp” på sociala medier. Jag tror Sverige står inför en total samhällskollaps inom en snar framtid.

    Gillad av 3 personer

    • Maja Dacke 2019-01-28 / 21:56

      Jag funderar över om politiker räknas som folkgrupp … …

      Gilla

  6. Anders 2019-01-28 / 12:43

    Har du möjlighet att ta ut vid 61 är det bästa valet, lita inte på sossarna och dom andra.

    Gilla

  7. Sven 2019-01-28 / 12:42

    Trodde faktiskt inte att du var pensionsfärdig.

    Gilla

  8. Leif 2019-01-28 / 11:10

    Thoralf, kan man hoppas på att du kan komma göra en satsning på riksdagen 2022? Innan pensionen.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-28 / 12:44

      Den frågan låter jag vara öppen. Jag är för tillfället inte medlem i något parti. Vi får se vad som händer de kommande åren och om jag får vara frisk. Jag har sagt att jag skall starta ett lokalt parti och det måste i så fall fungera med ett annat partis riksdagslista. Men det får framtiden utvisa.

      Gilla

      • W 2019-01-28 / 16:53

        Och dig har SD sparkat, tala om självmål.
        Jag har alltid tänkt att bra ledare räds inte konkurrens utan omger sig med driftigt självständigt folk.
        Kan man av detta tänk dra några slutsatser om SDs ledning!

        Gillad av 1 person

  9. stefan a. 2019-01-28 / 06:30

    Pengar i all ära, men det viktigaste av allt är ändå att få behålla hälsan så länge som möjligt, går inte att köpa sig fri från sjukdom, min dosett är än så länge bara fylld med blodtrycksmediciner men blir nog snart fylld med annat för att hålla en på benen.

    VARNING! snyftreportage i kalla fakta tv 4 i kväll, titta inte för bevarande av den mentala hälsan…

    Gilla

  10. World Traveller 2019-01-28 / 03:35

    Vad ska vi med gränsskydd till nar regeringen redan tagit in fienden i landet?

    Nar man ser hur Macrons och EU’s stormtrupper beter sig mot civila, overvaldet de anvander som for tankarna till diktaturers betalda knektar saa kommer jag att taenka pa de nya svenska yrkessoldater jag sett och lart kanna lite pa senare ar. De ar sana som med gladje skulle ta order fran EU och vaenda sina vapen mot sitt eget folk. Ackligt politiskt korrekta EU-fanatiker som kryper infor islamisterna och EU-politruckerna, eller rentav sympatiserar med dem.

    Regeringen visste vad en gjorde nar de tog bort varnplikten och istallet borjade handplocka individer till militaren (och polisen). Nagot jag har taenkt pa ar att man hoer allt mindre och mindre om AFA. Anledningen kan sakert vara att manga av dem nu baer uniform.

    En av tva anledningar till att varnplikt infordes i manga laender var just for att motverka att landets ledare faar storhetsvansinne och kan anvaenda landets trupper mot den egna befolkningen, vilket ar mycket lattare om man har en liten handplockad yrkesarme. Den andra anledningen ar att man kan halla sig med mycket storre arme’er till samma kostnad som en liten yrkesarme. Visst ar en yrkessoldat battre traenad men han har ingen lojalitet till sitt eget land och folk.

    Storbritannien som har haft en relativt stor yrkesarme har haft lite andra forutsattningar pa grund av varldskrigen och efterfoljande konflikter de varit inblandade i och de har darfor mycket fina militara, och samtidigt folkliga traditioner. Dock har det nu borjat andras. Brittiska militaren ar nu saa liten att den inte langre kan forsvara landet och de har nu i sina led soldater som ocksa villigt skulle vaenda vapnen mot sina egna. Rekryteringen for bade militar och polis riktar sig nu enbart till muslimer. Tva exempel ar armens nya rekryteringsvideo och polisens nya posters.

    Nar man analyserar detta och ser hur EU satt upp en handplockad European Gendarmeri Force och nu paborjat uppbyggnaden av en EU-arme som officiellt ska skydda oss mot ryssen saa inser man att anledningen ar att de ska saettas in mot de Europeiska befolkningar som protesterar mot EU, massinvandringen och islam.

    Gillad av 2 personer

    • Leffe 2019-01-30 / 03:25

      Bra inlägg ang pensioner!!!!

      Gilla

  11. Greta 2019-01-28 / 00:43

    Såg Agenda ikväll om samarbetet mellan M och KD i Sölvesborg. Jimmie Åkessons sambo Louise Erixon framstår som enormt osäker och orutinerad, även hennes kvinnliga blonda Moderat-kollega. De verkar även umgås på ett personligt plan, lagar mat o äter ihop. Jimmie Åkesson o den kvinnliga moderaten var tydligen också nära vänner.

    Snacka om Knutby-assosciationer.

    Gilla

    • Sven 2019-01-28 / 12:41

      Det tycker jag inte, dvs verkar osäker. Orutinerade är de eftersom de inte varit i denna situation tidigare. Men de pratar och kommer överens vilket är mer än vad Riksdagens partier förmår. Det är en liten ort så det är klart att man umgås.

      Gillad av 1 person

  12. Anders 2019-01-27 / 19:00

    Thorlalf, en sista riksdagssatsning för afs 2022 innan du går i pension?

    Gillad av 1 person

  13. Anders 2019-01-27 / 18:57

    Thoralf, nu tycker jag att det är dags att ställa Mattias Kallsong till svars. Det nya brevet måste fram nu!

    Gillad av 1 person

  14. John K 2019-01-27 / 13:16

    Jag har faktisk efterfrågat en diskussion om detta. Många bra tankar. Själv fortsätter jag att jobba. För det passar sig för mig. Det finns lika många anledningar och förutsättningar som vi är människor. För var det klart lönsamt att jobba två extra år. Då fick man högre pension resten av livet. Nu får du bara lägre skatt under dessa år. Din skattesats är också viktig. Men det viktigaste är för dom flesta tjänstepensionen. Hur ska man göra med den. Man behöver nästan vara ekonomisk utbildad. Ska man ut den snabbt eller långsamt . Många har stora delar i aktiefonder och andra i någon fast del. Jag funderar på att ta ut dom som är fasta ganska kvickt och aktiefonderna långsamt. Har man tur ökar dom under tiden . Hur tänker ni där

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2019-01-27 / 15:41

      Själv tog jag ut min tjänstepension supersnabbt för att kunna flytta från ett ghetto och köpa BR istf hyreslgt som inte fanns. Dessa år betalade jag också superhög skatt på pensionen. Åt skogen alltså.

      Dessförinnan, strax före pension, sålde jag en sommarstuga och med Persson-skatten på reavinsten betalade jag mer i skatt det året än jag tjänade!!!

      Nu sitter jag instängd och vågar mig inte ut i mörksens timmar – men är tacksam att så många arbetsföra människor ändå stannar i Sverige. Även om det inte finns så många som kan tänka sig gå ut på barrikaderna … …

      Gillad av 2 personer

      • John K 2019-01-27 / 17:38

        Vi som skriver här har väl nästan alla varit på barrikaderna någon gång. Många i min närhet anser att jag är en egoist när jag bestämda min taktik med pension. Jag har aldrig haft efterlevande skydd. Som jag anser är alldeles för dyrt. Självklart har man på andra sätt sett till familjens framtid. Jag insåg väldigt tidigt att vårt pensionssystem inte skulle gynna den lilla människan. Och det blir bara sämre. Därför kan ett uttag vara av godo. Vi får se vad våra valda ska ta från oss den här gången
        PS Thoralf jag började läsa dina alsters för ca ett år sedan. Du verkade vara en ärlig och reko människa. En äkta politiker. Du har inte svikit dina mål. Det hedrar dig. Du är den andra politikerna jag kände som var ärlig mot oss vanliga människor. Den andra var Widar A. Blev också bortmyglad

        Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2019-01-27 / 17:57

        Tack, jag försöker stå upp för det jag tror på. Men inser jag att jag haft fel så erkänner jag det.

        Gilla

  15. Beta 2019-01-27 / 12:56

    Kalmar kommun kommer snart tvingas betala för dessa skäggbarn.

    Gilla

  16. alvar1131 2019-01-27 / 12:41

    Anders Thorén idag hos Lars Bern anthropocene.live/ om pensionerna i framtiden

    Gillad av 3 personer

  17. Bert 2019-01-27 / 10:47

    Ditt beslut om att gå i pension vid 61,5 års ålder är med all säkerhet det bästa beslut du någonsin har tagit och kommer att ha tagit – du kommer att stortrivas med FRIHERRELIVET. Det ev negativa som kan bli följden av ditt beslut är väl den att du kommer att vara mer upptagen med div projekt än vad du någonsin tidigare har varit, så ge mer tid till dig själv.

    Gillad av 1 person

  18. alvar1131 2019-01-27 / 10:18

    Pensioner och Pensionärer?

    Tja, som Pettersson idag uttrycker det på petterssonsblogg.se:
    ”Har vi råd med 440 miljarder på invandare, bistånd och EU?”

    Eller som Gustav Fröding för länge sedan uttryckte det:
    ”Men, Maja du, Maja du, var ska vi ta´t? Jag är för fattig och du är för lat!
    Du går på roten och jag går på stat!
    Erk du!
    Maja du!
    Var ska vi ta´t!”

    Gillad av 2 personer

  19. Dille 2019-01-27 / 09:07

    Tack för bra utredning!
    För dem som har både sommar- och vinterbostad kan det vara värt att fundera på att göra sig av med vinterbostaden och köpa en bostad i t ex Ungern.

    Fördel 1: Man får en massa pengar över ( att t ex investera) därför att bostäderna i Ungern är så mycket billigare
    2 Det är billigare att leva i Ungern
    3 Inget paradis för kriminella så man kan känna sig trygg överallt
    4 Eu-land så man har tillgång till sjukvård

    Bor inte där själv och har inte grävt kring frågan om skatter, men om man skriver sig där lär det även bli billigare skatt. Mycket fin kultur och vänliga människor. Utomordentligt bra restauranger. Sen är det nära till andra länder om man vill ta en ”semester”

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2019-01-27 / 15:29

      Ungern låter som ett bra förslag, men ungerska är nog svårt att lära sig på ålderns höst … Även om man kan upp mot ett tiotal andra.

      Gillad av 1 person

  20. Britt-Abdullah 2019-01-27 / 08:30

    Thoralf du kan gå in på FORA.se när som helst och kryssa i om du vill att din pension ska tillfalla dina närmast anhöriga redan nu om det Gud förbjude skulle hända att du dog i förtid.

    Gilla

  21. hasp 2019-01-27 / 07:25

    Verkar som en bra plan.

    Mitt primära mål är så billigt boende som möjligt och pyssla med det som förgyller tillvaron. Och sluta jobba tidigast möjligt.

    Gärna någon boendeform avsides så man slipper så mycket som möjligt av det vänsterliberala samhället.
    Gärna oskattade sidoinkomster.

    Det handlar om att krama ur så mycket som möjligt ur samhällssystemet för annars går pengarna till de nya, av makteliten, mer önskvärda invånarna.

    En tanke är att höra med pensionsmyndigheten hur regelverket är för att flytta så långt från Sverige som möjligt och ändå få ut alla pensionsrätter man har jobbat ihop.

    Har hört från andra att PK-folket devis att ”jobba längre” bara är skitsnack. Det lär inte göra någon större skillnad ekonomiskt. Det är bara ett sätt att lura svensken att försörja sosseriets bidragsberoende importväljare.

    Sosseriets förhoppning är väl att vi dör innan vi tar ut pensionen.

    Gillad av 1 person

  22. PV544S 2019-01-27 / 06:53

    Bra statistik. Nästa fråga som jag som pensionär undrar över är, utlandsboende?
    Börjar tycka att vintrarna är påfrestande och funderar på utlandsboende under vinterhalvåret.
    Bilen avställd?
    Inga vinterdäck, ingen skatt eller skifte av däck.
    Huset på underhållsvärme (11C – 16C).
    Fler förslag ?
    Spanien eller Portugal är väl de vanligaste alternativen.

    Tjänstepension reduceras bara om man flyttar utan någon anknytning till Sverige.

    Gilla

    • JuicyLucy 2019-01-27 / 07:49

      Kräver??? varför inte ta av egna pengar?

      Gilla

    • Deves 2019-01-27 / 09:11

      När man läser saker som detta då blir svaret givet:
      Ta ut din pension så snart som möjligt medan någon pension finns.

      Gilla

  23. Sven 2019-01-26 / 23:19

    Vill man komma undan med låg skatt på sin pension och dessutom se till så att svenska staten inga pengar får så finns det en modell.

    Antag att du har svensk pension som du ska få ut.

    – Bosätt dig i ett lågskatteland (inte svårt att hitta ett land med lägre skatter än Sverige).
    – Skaffa dig ett medborgarskap i det landet, och blir skatteslyldig där.
    – Säg upp ditt svenska medborgarskap.
    – Tag ut svenska pensionen, utbetalas i det nya land du bor i.

    Du får ingen svensk skatt på pensionen inte ens SINK.

    Har du valt ett bra lågskatteland så kan du betala ca 5-6% på en årlig pension på 300 000 kr. Skatten betalar du till ditt nya land.

    En lösning inte för alla, men för de svenskar som bott utomlands ett par år och kan skaffa ett nytt medborgarskap.

    Gilla

  24. Björn 2019-01-26 / 22:56

    Jag är något år äldre än dig och jag valde att gå hem vid 61. Ett beslut som jag inte har ångrat. Känns faktiskt lite lyxigt att slippa pallra sig iväg till ett jobb. Framförallt kalla och regniga dagar.

    Det största problemet som jag kände när det gällde hur man skulle välja sina uttag var just frågan om mitt bäst före datum. Men man får göra ett överslag och titta på hur länge föräldrar och släktingar har levt och utgå från detta.

    Sen känner jag nu också att man ska ta tillvara på det liv man har och försöka göra det man själv vill i så stor utsträckning som möjligt En vacker dag är det försent.

    Och som Laglydig skriver, så ska man nog ta ut det mesta så fort man kan och förvalta själv. Vem vet vad som händer med våra pensioner i framtiden. Har Göran Petterson betalat tillbaka de pengar man tog ut från AP fonden ? Tror det blev över 250 miljarder som överfördes till statskassan.

    Och med tanke på att det blir fler och fler bidragsberoende samt skattefinansierade sk hitta på jobb i landet, så vete gudarna hur det blir med pensionerna i framtiden.

    Så, det gäller att skörda mens man kan.

    Gillad av 1 person

  25. Wally Walrus 2019-01-26 / 22:56

    Utmärkt beslut Thoralf.
    Efter ett tag som pensionär kommer du att ställa dig frågan om hur i hel..te du hade tid att jobba över huvud taget, då jag förstår att du är en aktiv människa så kommer du att utnyttja tiden på ett vettigt sätt.
    Lycka till.

    Gillad av 1 person

  26. Nina 2019-01-26 / 22:06

    Jag har redan ansökt och börjar ta ut juli 2019, 61 år gammal. Absolut det bästa man kan göra. Den som har förtidspension kan leva på Försäkringskassan under 4år och hinner spara ihop en nätt summa!!!! Go fore it Thoralf!

    Gilla

      • Nina 2019-01-27 / 17:50

        Förtidspension utbetalas av Försäkringskassan.
        Mvh

        Gilla

      • Thoralf A 2019-01-27 / 17:58

        Ok, då förstår jag vad du syftade på 😉

        Gilla

  27. Stockholm 2019-01-26 / 21:58

    Du resonerar helt korrekt! Ta ut pension så tidigt det bara går. Och det du beskriver om arv är något som ”pensionsmyndigheten” inte upplyser om. Vem vill att ens surt intjänade pengar ska delas ut till kreti o pleti? Nej, arv till mina barn är ett barn mycket mer tilltalande alternativ. Tack för ett mycket bra inlägg med bra tabeller och grafik. Kanske några därute nu förstår varför ”staten” propagerar för att folk ska jobba till de är 67 eller ännu äldre.

    Gilla

  28. Nils Dacke 2019-01-26 / 20:20

    Mitt råd är att ta ut pensionen inom kort om du känner för ett friherreliv, kan du förvalta kapital förnuftigt så är det bättre att själv hantera pengarna så efterlevande kan få del av detta istället för allmänna arvsfonden skall dela ut pengar på massa vänsterorganisationer. Dessutom har vi ingen aning om hur pensionen ser ut om några år med pågående massinvandring. Utöver dessa ekonomiska argument är min åsikt att maxa åldern till varje pris är ganska ointressant om inte hälsan följer med och det vet vi som sagt väldigt lite om.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-26 / 20:38

      Sant! Var och en bör ju fundera på sina gener. Hur gamla föräldrar blev eller föräldrarnas syskon o.s.v.

      Demens är ju heller ingen rolig historia och då kvittar ju pengar fullständigt.

      Gilla

      • Nils Dacke 2019-01-26 / 22:00

        Exakt, demens är sannolikt djävulens påfund. Beslutet handlar nog också om hur man känner inför att inte vara inlåst och upptagen under stor del av dygnet, istället kanske man värderar frihet och möjlighet till spontana dagar. De flesta av oss i närheten eller strax över pensionsgränsen har nog jobbat i 40-45 år och uppskattar kanske en frihet under ett antal år. Själv är jag 67 år och fick möjlighet att bli friherre vid 63 1/2 år efter ett pressat jobb med internationella projekt med tuffa tidsplaner och milestones och jag har inte ångrat mitt beslut ett enda dag sedan dess.

        Gilla

      • Björn 2019-01-26 / 22:31

        När det gäller dessa demenssjukdomar, som faktiskt många drabbas av, kan det vara värt att fundera på ett sk framtidskontrakt. Ett ganska nytt påfund, där man bestämmer vilken som ska sköta ens ekonomi den dag man själv inte klarar av detta. En av kommunen utsedd god man kanske inte är så lyckat alla gånger.

        Gilla

  29. Laglydig 2019-01-26 / 20:11

    Det här är kanske inte vad en ständigt granskande och kritisk person som du Thoralf vill höra. 😉

    Jag tycker du har landat i ett mycket bra och klokt beslut Thoralf!

    Det jag tog upp i min kommentar, kanske lite undanskymt, är min allmänna kritik mot att pensionsåldern under ”hitte på” argument som t ex att vi lever allt längre i princip helt utan debatt höjdes från 61 till 64 år för åldersgruppen födda på 1960-talet och senare.
    Att det är ett typexempel för ett ”hitte på” argument framgår av SCB:s prognos för en persons (född t ex 1965) medellivslängd. Den var nämligen densamma 1965 som den är idag. Myndigheterna har alltså känt till att vi kommer att leva längre sedan vi föddas. Det som har hänt är att pensionssystemet redan från början har varit underfinansierat och istället för att tillskjuta medel vilket det har funnits gått om tillfällen att göra så har man istället satsa på andra projekt som att t ex importera massor av människor från utom Europeiska länder till en kostnad av flera hundra miljarder kronor per år.

    Så signalen är solklar från det s k ”systemet” ta ut din pension så fort det någonsin går och förvalta ditt sparande själv och helst inte ens inom EU.

    Men jag är fortfarande väldigt förvånad över att flera miljoner svenskar helt utan protester tyst accepterat att deras möjlighet att gå i pension vid 61 år berövades dom med ett ”hitte på” argument och att man därigenom i ett slag stal 3 år för en hel generation svenskar som man tvingas jobba ”extra” för att staten har valt att prioritera människor från andra världsdelars välfärd framför svenskarna som byggt upp samma välfärd. Helt sjukt!

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-26 / 20:35

      Helt sjukt! Dessutom går det flesta på argumentet att jobba till minst 65 får att få mer i pension. Det stämmer bara för ca 30-35 procent i bästa fall. Övriga förlorar på att inte ta ut pension från 61 år, dessutom förlorar även deras barn i och med att deras arv blir mindre.

      Gilla

  30. Sven 2019-01-26 / 20:02

    Kommer du att bli belastad av stalig skatt?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-26 / 20:08

      Nej, ingen risk. Det styr jag själv. Men eftersom jag skall ägna mig åt det som jag tycker är skoj och det inte ger några större inkomster så är det minst sagt väldigt osannolikt.

      Gilla

  31. ChristerH 2019-01-26 / 19:31

    Dina beräkningar stämmer med mina tankar. Dock är jag ett år yngre än du, och med planerade politiska beslut går pension vid 61 min näsa förbi. Nästan så man hoppas på lite kaos, så beslutet blir uppskjutet…

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-26 / 19:34

      För en gångs skull hade jag som född 57 lite tur.

      Gilla

    • Thor 2019-01-27 / 11:14

      Jag blir numera bokstavligen fysiskt illamående av mainstream media så det politiska beslutet du refererar till har gått mig förbi. Kan du skriva lite mer eller uppge källa? 😉

      Gilla

  32. tompas11 2019-01-26 / 19:24

    Ja det är med pensionen som din rubrik för bloggen – Sanningen skall göra eder fria.
    Själv tog jag pension vid 62 års ålder och har till dags dato drygt fyra år senare inte ångrat mitt val. Jag tröttnade på att arbeta som gymnasielärare och hade lite ”dra åt helvete pengar” så valet var ganska enkelt. Tar ut full tjänstepension under de första fem åren. Kör på Thoralf!

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.