SD BACKAR FRÅN SWEXIT

Inför EU-valet den 26 maj så släpper tydligen SD kravet på en omförhandling och sedan en folkomröstning om fortsatt medlemskap. Jag är egentligen inte alls förvånad. Allt för att blidka moderaterna och försöken att få till ett konservativt block i Sveriges riksdag. Sverigedemokraternas själ säljs ut bit för bit, bara för att komma in i finrummet. Det var EU-parlamentarikern Peter Lundgren tillkännagav detta vid en intervju under onsdagen.

Enligt ett inlägg på Facebook Av Mattias Karlsson så är SD mer eller mindre färdiga med sitt valmanifest inför EU-valrörelsen. Jag läste lite av Mattias Karlssons nya EU-vision. Det är bara en dröm. Den tiden har redan passerat förbi och jag finner det nästan tragiskt att Mattias Karlssons EU-vision är så verklighetsfrånvänd. Europa är redan invaderat! Att dagdrömma hjälper inte någon.

Jag har ju även fått information från en person som säger sig ha insyn i partistyrelsen som hävdade att det även var på gång in förändring i synen på invandringen. Något som jag skrivit om tidigare på bloggen.

Gamla Sverigedemokrater har troligen väldigt svårt att känna igen sig i den utveckling som partiet tagit.

Jag undrar vilka frågor som SD i så fall skall driva i EU-valrörelsen?

 

Sd har heller inte presenterat sin valsedel till EU-valet. Att Peter Lundgren kommer stå högst på listan är väl helt klart. Allt annat vore en fullständig sensation. Men sedan säger ett rykte att på en topplats kommer en kvinna som idag inte är medlem i partiet och som heller inte har någon politisk erfarenhet att ta plats. Vi får se om det stämmer. Det är heller ingen kändis om nu någon skulle tro det.

Kristina Winberg och Peter Lundgren har gjort ett jättejobb i Bryssel för SD. Jag har svårt att tro att någon kan vara missnöjd med deras insats under dessa snart 5 år. Men jag har lärt mig att hårt arbete inte alltid betyder något inom SD. Det finns andra måttstockar. Jag vet!

55 reaktioner på ”SD BACKAR FRÅN SWEXIT

  1. Robban 2019-02-02 / 22:23

    Är trots allt glad att SD berättar detta innan valet!
    När det inte finns något alternativ, så var jag benägen att stödrösta!
    Men nu klippte de sista bandet!
    Swexit eller iaf förorda en folkomröstning krävs för att få mitt stöd!
    Det får bli AfS i EU-valet!

    Gillad av 1 person

  2. Benjamin 2019-02-02 / 11:35

    Kalmar har tyvärr blivit omöjlig att bo i. Det prioriteras fel, byggs sönder, förstörs, mörkas handlingar, korrumperas, ständiga politikerbråk, konkurser, skenande brottslighet o.s.v.

    T.o.m. folk i andra delar av Sverige undrar vad som händer i lilla Kalmar.

    Gilla

  3. Bajen666 2019-02-01 / 18:19

    Hade jag inte redan gått ur SD så hade jag definitivt gjort det nu, SWEXIT är för mig en hjärtefråga.

    Gillad av 2 personer

  4. Semla 2019-02-01 / 15:08

    Fan vad fula klossar som ska byggas i hamnen. Hotell? Vilka ska bo där? Stan vimlar redan av hotell.

    Ett tips till Johan Persson: sök hjälp för din bygghysteri.

    Gilla

  5. Philip 2019-02-01 / 11:35

    Helt ärligt, vad lider Johan Persson av för mindervärdeskomplex? Varför bygger han sönder hela staden för att själv bekräftas? Detta är maniskt och icke friskt!

    Gilla

  6. räven 2019-02-01 / 11:30

    Riktigt tragiskt. Det ser ut att bli SD i riksdags- & landstingsval Afs i EU-val och förhoppningsvis en Thoralf i kommunvalet för min del.

    Gilla

  7. World Traveller 2019-02-01 / 08:05

    Mattias Karlsson aer vael kompis med extremisterna i Sveriges eget Stasi, EXPO.
    SD har forlorat min roest. EU-diktaturen leder inte till nagonting gott.

    Gillad av 4 personer

    • Maja Dacke 2019-02-01 / 13:19

      Men å andra sidan är väl SD den enda oppositionen … nåja, halvt om halvt så …

      Gilla

  8. Janne 2019-02-01 / 03:55

    På tal om skrytbygge,vem äger kampingen i Vita Sand,är den kommunal eller privat
    och hur kommer det sig att kommunen pumpar in stora summor där,det senaste är i
    en lekpark med 181000 kr läser jag på blarrometerns vebb i dag,jag bara undrar.

    Gillad av 1 person

    • Hultgren 2019-02-01 / 14:10

      Är det inte kommunens mark som arrenderas ut? Johan Persson är fixerad vid bryggor.

      Gilla

  9. Kalle 2019-02-01 / 00:25

    SD är finansierat av Soros. Du blev utesluten för du kritiserade islam samt att du inte fått nytt brev. Vad mer behövs innan myntet skall falla ned? SD är en trojansk häst och detta har varit planerat lång tid. Köpt opposition.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-02-01 / 04:12

      Nej, SD är inte finansierat av Soros!

      Gilla

      • Petter 2019-02-01 / 04:44

        Det är ganska övertygad om att någon eller några illasinnade människor ”styr” SD. Jag trodde faktiskt också det var Soros. Det är uppenbart att allt inte står rätt till och att man under ganska lång tid manipulerat folk.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-01 / 05:17

        Det är varken Soros eller någon konspiration. Det är den utvecklingen som är inom partiet. Jimmie Åkesson har fallit för trycket från 7-klövern och media. Efter hans långa sjukskrivning är han mentalt försvagad. En ganska vanlig reaktion efter en utmattningsdepression. Det är i varje fall min teori.

        Gillad av 4 personer

      • Tony Ingman 2019-02-01 / 06:55

        Det är däremot Annie Lööf och säkert någon annan Centerpartist med.

        Gilla

      • MartinA 2019-02-01 / 09:42

        Men Mattias Karlsson skrev till Expo och bad dem om hjälp att smutskasta den Konservativa tankesmedjan Motpol?
        Expo har spionerat på SD sedan nittiotalet, när attityderna var väldigt annorlunda och när SDs tre bossar gick med i partiet. Nolltoleransen + Expos insamlade material, har inte Expo obegränsat med utpressningsmakt mot SDs ledning? Och varför skulle Expo publicera sin enda hållhake på SD, kom ihåg att det var Expo som publicerade Karlssons mejl. Varför gjorde de det? Och varför just det mejlet? Hur mycket korrespondens har varit mellan Expo och SD? Angreppen på Hahne efter att han vann valet i Stockholm, och uteslutningen av Kasselstrand o Hahne med flera i den vevan. Det gav ett mycket koordinerat intryck mellan Expo och SD med en intervju av Jomshof någon vecka innan och andra utspel.
        Expo agerar gentemot gammelmedia och bidrar med datahack och spioninformation. Expo är de som sköter media fördömandet. Nyheter idag publicerar information åt partistyrelsen som den kommit över olagligt, till exempel dataintrånget mot SDUs emajlserver. Nyheter Idag ger deniability.

        Alltså, när det begav sig var tyvärr gräsrötterna i SD helt blinda för vad som faktiskt hände och vad som faktiskt var allmänt känt om det här. Men det finns faktiskt öppet tillgängliga fakta här. Som ser koordinerade ut. Och vi vet att det kändes naturligt för Karlsson att mejla Expo och be om hjälp. Han hade ju knappast skickat ett sånt mejl till de som plågat SD i årtionden om han inte hade haft många kontakter innan?

        Gillad av 3 personer

    • Fredrik 2019-02-01 / 05:08

      SD har nog mycket i bagaget som inte redovisats öppet och ärligt.

      Gillad av 2 personer

      • Maja Dacke 2019-02-01 / 13:27

        I alla fall vissa inom SD – särskilt i toppen. Mattias Karlsson har jag alltid undrat över, var han har sina verkliga sympatier. Om nu Jimmie är så försvagad (som påstods) behöver Mattias endast en pekfingerpuff för att kunna ta över … om han nu vill det. Kanske bättre att puffa någon lite-lite framför sig som får ta ev stötar. Tills en dag … …

        Gillad av 1 person

    • Hilding Bengtsson 2019-02-01 / 20:31

      Trams!

      Gilla

  10. Cosmik Debris 2019-01-31 / 22:52

    ”Jag har ju även fått information från en person som säger sig ha insyn i partistyrelsen som hävdade att det även var på gång in förändring i synen på invandringen.”

    Om det stämmer betraktar jag det som ett förräderi. Då har alltså åtta år varit bortkastade? Om SD inte hade kommit in i riksdagen 2010 skulle sannolikt Sverige ha varit i ett bättre skick än vad det är nu. Är det kvinnan med den flyende hakan som förstör partiet?

    Jimmie Åkesson är Sveriges fegaste partiledare. Christian Sonesson har all den ryggrad som JÅ saknar.

    I EU-valet röstar jag på självklart AfS. SD:s partigrupp leds av en muslim. Det är helt uteslutet att rösta på ett parti som har en muslim som ledare.

    Ge mig ett bättre alternativ?

    Gillad av 4 personer

    • alvar1131 2019-02-01 / 06:22

      SD ingår i ECR-gruppen. Gruppledare för ECR är Syed Kamall sedan 2014. Men 2017 beslutade gruppen att Kamall skulle få en överrock och valde Ryszard Legutko till att leda gruppen. Legutko är polack och tillhör det polska partiet Lag och rättvisa.

      ECR-gruppen är den tredje största politiska gruppen i Europaparlamentet. I gruppen ingår för närvarande bland annat ledamöterna från brittiska Konservativa partiet, tjeckiska Medborgardemokraterna, polska Lag och rättvisa, Dansk Folkeparti, Sannfinländarna och Sverigedemokraterna.

      ECR vill, likt SD, reformera EU – inte gå ur. Sverigedemokraterna valdes in i ECR-gruppen i juli 2018 och vill stanna kvar i gruppen. Inget av EUs länder vill gå ur EU (England undantaget). Man vill förändra och undviker nogsamt att framstå som musen som röt.

      Gillad av 1 person

      • Messkalle 2019-02-02 / 16:23

        Foliehatten i Teckomatorp har synpunkter. Läs gärna hans blogg.

        Gilla

    • MartinA 2019-02-01 / 09:45

      Den som har varit uppmärksam har sett hur förräderiet började redan 2010-2011. Till exempel att SD bara mumlade om Stasilistorna. Till exempel uteslutningen av Patrik Ehn med hänvisning till att han läste konservativa tänkare såsom Ernst Jünger. Det som händer nu i SD är bara fortsättningen på någonting som pågått mycket länge.

      Gillad av 3 personer

    • Maja Dacke 2019-02-01 / 13:33

      Du, Cosmik, att vara muslim betyder inte att vara jihadist e d. Det är stor skillnad på muslim och muslim – precis som mellan kristen och kristen e d. Jag VET. Nu VET du.

      Gilla

      • Cosmik Debris 2019-02-02 / 01:21

        ” Jag VET. Nu VET du.”

        Varför chansa? Vi har klarat oss i tusentals år, i Sverige – utan muslimer. Muslimer är lojala med muslimer. PUNKT.

        Det KAN du skriva upp!

        Gilla

    • Hilding Bengtsson 2019-02-01 / 20:34

      Muslimsk kulturellt ointegrerbar flyktinginvandring ÄR problemet!

      Kunskapsinvandring från Europa behöver vi.

      Blanda inte äpplen o päron!

      Gilla

  11. stigrydmarks 2019-01-31 / 22:42

    Som andra redan påpekat här och t.ex på Samhällsnytt har många idag svårt att känna igen SD. Jimmies tal och replikskifte med Ulf K kändes besvärande med bönande och vädjande om samarbete och att bli accepterade. Det står ju klart sedan länge att SD måste agera ensamt och kraftfullt för att återvinna respekt.
    Jimmies tal i Almedalen var smått chockande att höra där han pratade positivt om invandring utan att nämna negativa konsekvenser.
    Jag har tillskrivit SD utan något svar om SD i EU kommer att byta grupp. Gruppens ordförande vill ha kraftigt ökad invandring till Europa. Det naturliga vore att liera sig med Italiens och Frankrikes nationalistpartier, men det vågar inte SD, man vill framstå som PK.

    Gillad av 2 personer

    • MartinA 2019-02-01 / 09:48

      Men SD är inget nationalistparti? De erkänner ju inte ens att den Svenska etniciteten exiterar?

      Gillad av 2 personer

  12. Bertil 2019-01-31 / 22:38

    Tycker det borde vara obligatoriskt att vid varje EU-val även rösta för/emot EU. Man röstar på parti/person som vanligt och så har man ett extra kuvert för/emot EU. På så vis skulle alla EU-länder få svart på vitt hur det står till. Kanske kan öka valdeltagandet också.

    Gillad av 1 person

  13. Johanna 2019-01-31 / 22:23

    I vissa avseenden måste man nog trots allt betrakta SD:s partistyrelse och övriga ledning som omdömesgill. Beslutet om att utesluta Thoralf framstår alltmer som helt nödvändigt. Den som på fullt allvar använder 1930-talsretorik och menar att Europa är invaderat bör inte få vara medlem i Sverigedemokraterna. Dessutom förefaller motiveringen till uteslutningen än mer befogad.

    Gilla

    • turrim 2019-02-01 / 07:36

      Vilken motivering?

      Gillad av 1 person

    • ltsundelin1950 2019-02-01 / 16:51

      Vad kan Johanna om 1930-tals retorik?

      Gilla

  14. Apa 2019-01-31 / 20:52

    Vad är det för nytt skrytbygge som Johan Persson ska bygga i hamnen, hotell, som inte diarieförts enligt Barometern? Är han helt från vettet?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-01-31 / 21:04

      Det verkar väldigt märkligt. Precis som man på både kommunen och länsstyrelsen att man försökt mörka handlingarna för media.

      Gillad av 1 person

      • Apa 2019-01-31 / 22:07

        Tre hotellkroppar, konferensanläggning, restaurang och hotell med havsutsikt. Vad handlar detta om? Vad har Länsstyrelsen där Johans sambo för övrigt jobbar, med saken att göra?!?

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-01 / 04:07

        Länsstyrelsen övervakar kommunen.

        Gilla

  15. ltsundelin1950 2019-01-31 / 20:40

    Det där var den sista spiken i SD’s kista. Nu letar jag efter ersättare och jag lutar åt AFS.

    Gillad av 5 personer

    • Björn 2019-01-31 / 22:24

      Håller med. Nu är ju frågan vilka man nu ska rösta på i fortsättningen ? Rösta på AFS eller kanske rent av SMR. Soffan känns dock fortfarande inte som något alternativ.

      Gillad av 1 person

  16. Arne Groningsson 2019-01-31 / 20:18

    Jag har påpekat detta med supersossen Mattias Karlsson i snart i 5 år och för varje dag som går så får jag kött till kvarnen.
    Han vill ju ha Sd som ett vanligt mittenparti och hans största dröm är att få kasta bort Åkesson.

    De som stöder Sd är lika blinda och obegåvade, som Rödröstarna, minst!

    Gillad av 2 personer

    • alvar1131 2019-01-31 / 20:56

      Under Åkessons långa sjukskrivningsperiod för några år sedan, bevistade jag en två timar lång sammankomst som leddes och som tillkommit på initiativ av Mattias Karlsson. Där fanns också hans vän Ian Wachtmeister med hustru. Wachtmeister framträdde på vanligt jovialiskt sätt och berättade anekdoter om hans möten med Åkesson.

      Karlsson, å sin sida, berättade upplevelser med Åkesson under den tid då de kom att engagera sig i SD. Han framförde också färska hälsningar från Åkesson.

      Hela tillställningen hade alltså tillkommit på initiativ av Mattias Karlsson och för att, som vi åhörare uppfattade det, stärka Åkessons ledarskap under tiden han var borta p g a sjukdomen.

      Gillad av 1 person

  17. alvar1131 2019-01-31 / 19:59

    Det finns inte, vad jag förstår, något EU-land som vill begära utträde ur EU (om man nu bortser från England).

    Den grupp i EU-parlamentet, ECR, där SD ingår, är ju den tredje största gruppen i Europaparlamentet. Det har inte varit någon hemlighet att sedan juli 2018, då SD accepterades av gruppen, har SD antagit gruppens policy, nämligen att ECR vill reformera EU men inte begära utträde. Det beslutet kan tycka vara färskt, men är alltså inte nytt.

    I ECR ingår för närvarande bland annat ledamöterna från brittiska Konservativa partiet, tjeckiska Medborgardemokraterna, polska Lag och rättvisa, Dansk Folkeparti, Sannfinländarna samt Sverigedemokraterna.

    Det skall bli mycket intressant att se utvecklingen av gruppen efter valet. Inom EU-parlamentet är det sannolikt mycket intressant för SD att, liksom i Riksdagen, kunna verka för en stark (starkare) konservativ hållning. Inom ECR har man den chansen och kan kanske därmed få ett ännu större inflytande i EU efter valet, vilket gör att SDs politik ytterligare kan befästa sin konservativa identitet. (SD klarar alltså den uppgiften oberoende av Kristersson både här och där.)

    Lite OT kan sägas att Peter Lundgren har blivit bästis och bundis med Nigel Farage under den här tiden. Lundgren, har det sagts mig, har bl a varit uppskattad föredragshållare tillsammans med Farage i England och då har det inte handlat om Brexit utan mera om t ex transportsektorn där Lundgren vuxit till en expert.

    Gillad av 2 personer

    • MartinA 2019-02-01 / 09:58

      Men SD är inte Konservativa? De är centralistiska sossar. Ta till exempel deras förslag om Medborgarplikt. Det är det mest antikonservativa förslag jag någonsin har läst.

      Gillad av 1 person

    • MartinA 2019-02-01 / 10:46

      Alltså, politik handlar inte bara om ytliga politiska förslag. Till exempel tror en del att begränsa abort är superkonservativt. Men verklig Konservatism handlar om rollfördelning och vem som utövar makt över vem. Som Konservativ ser man det som självklart att Staten har sin begränsade roll och näringslivet har sin begränsade roll och civilsamhället har sin begränsade roll. Och att inga pengar eller påverkan passerar från staten till civilsamhället. Därför att med pengar följer makt.
      SD tror att de centralt kan utfärda påbud om att etablera civilsamhället i statlig regi. Med det här är socialdemokrati eller fascism. Därför att makten stannar centralt. Och det de skapar på sånt sätt inte är civilsamhälle, det är statliga program.

      Vi har sett något mycket snarlikt med socialliberalismen. Det finns överhuvudtaget ingenting liberalt med socialliberalismen. Eftersom den använder statens makt för att styra fram förment liberala levnadsbetingelser. Socialliberalismen lägger ytligt sett liberala förslag men makten stannar hos centrum, kontrollen över pengarna stannar i centrum. Och ideologierna handlar egentligen om var makten finns, resten är utanverk.

      Gillad av 2 personer

    • Tony Ingman 2019-02-01 / 13:37

      Ja som gammal Långtradare chaufför så kan Peter så att säga yrket inifrån någonting som många politiker hade mått bra av är just att ha varit ute i Arbetslivet.

      Sen sämre vänner än Nigel Farage kan man ha, Det var en fröjd för både ögon o öron när han plockade ner EU byråkrater på löpande band

      Gilla

  18. Preben 2019-01-31 / 19:50

    Har de inte släppt på största kärnfrågan, invandringen, för länge sedan? Jag har för mig att Jimmie Å. sade nåt i stil med att de är villiga att kompromissa i ALLT, börjar de bli angelägna att ta plats runt köttgrytorna som vilket mainstream parti som helst? Isf. kommer de ju snart att rasa i väljarstödet. Tyvärr ses väl Afs fortfarande som extrema rasister.

    Gillad av 2 personer

  19. hasp 2019-01-31 / 19:32

    SD är direkt pinsamma.

    För den som är trogen sina ideal så återstår bara att lämna partiet.

    Moder Svea kan lika bra lägga sig ner och dö. Avrättad av sina egna…

    Gilla

  20. Elvis 2019-01-31 / 19:16

    SD gör allt för att närma sig Dvärgen och Pingstpastorn.

    Gillad av 1 person

  21. tompas11 2019-01-31 / 18:56

    Tydligt är att SD mer och mer släpper sina kärnfrågor för anpassa sig till M och KD. Vilka skäl finns då kvar för att jag ska rösta på SD? Svar: I princip inga. Jag kan ju lika gärna rösta på M:s urvattnade politik eller KD:s dito. Min uppfattning är att SD har överlevt sig själva. Det visar sig allteftersom att partiet blir alltmer obsolete inom den politiska diasporan. SD – RIP.

    Gillad av 3 personer

  22. Sven 2019-01-31 / 18:26

    På vilket sätt har de (Kristina Winberg och Peter Lundgren) gjort ett jättejobb? Jag har inte hört ngt från dem sedan valet för 3-4 år sedan.

    Gillad av 2 personer

      • Sven 2019-01-31 / 21:20

        Samtiden är ett SDs huvudmedia vad jag förstår.

        Söker jag på Kristina Winberg så hittar jag en artikel som hon skrivit från 14 mars 2017. Det är alltså nästan två år sedan hon skrev ngt i Samtiden. Se https://samtiden.nu/2017/03/nej-till-eus-vapendirektiv/

        Söker jag på Peter Lundgren så¨kommer en artikel upp 13 mars 2018, ca ett år sedan. Se https://samtiden.nu/2018/03/peter-lundgren-sd-vann-i-europaparlamentet111/.

        Att informera vad man gjort för SD i EU, i SDs huvudmedia med artiklar från 1-2 år tillbaks i tiden kallar jag inte att vara aktiv. Det är möjligt att de gjort ett jättejobb men då får de berätta det.

        Jag har inte möjligheten att följa dem på Twitter eller Facebook vilket kanske skulle ge bättre resultat.

        Nu kommer de förmodligen ut i media igen med önskan om nytt förtroende. Vad ska man göra?

        Gillad av 3 personer

      • Tony Ingman 2019-02-01 / 07:00

        Jag har i vart fall sett o hört Kristina i debatter, och hon verkar väldigt vass och säker på det hon
        pratar om till skillnad från många andra?

        Gillad av 2 personer

  23. Kettil 2019-01-31 / 18:12

    Jag tycker också om Peter och Kristina väldigt mycket vilket gör att jag bara blev mer besviken över detta beslut..

    Fick folk i SD ha något att säga till om detta? Väldigt konstigt att bara svänga sådär när man gick till val på swexit förra valrörelsen och röstades in för att väljarna ville ha ett tydligt EU kritiskt alternativ..

    Hur ser gräsrötterna på detta?

    Gilla

    • Rune 2019-01-31 / 22:08

      De är väl inte fler i SD än vad som finns plats runt ett normalt köksbord, som tar sådana beslut. SD är numera extremt toppstyrt av ett fåtal personer. Synd, SD såg ju så lovande ut som en genuin folkrörelse. För att rädda folkrörelsen SD måste fotfolket kasta ut partiledningen och välja nya ledare och få igång partiet lokalt och på bred front.

      Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.