TERRORISTORGANISATIONEN HIZBOLLAH

Storbritannien har beslutat att från och med i 1 mars terrorklassa hela Hizbollah, inte bara den militära grenen. Något som jag anser att EU borde följa efter och därmed även Sverige.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/storbritannien-terrorklassar-hizbollah-1.13609496

Många kanske anser att detta är en icke fråga för Sverige. Men det är absolut en fråga för Sverige. Det finns en stor grupp shiamuslimer i Sverige som stödjer Hizbollah. I många fall så gör man inte det öppet i samhället men det görs definitivt på interna sammankomster och shiamuslimer har nästlat sig en i de politiska partierna för att påverka. Min egen uppfattning är att shiamuslimer i huvudsak infiltrerat framförallt Centerpartiet. Något det finns flera exempel på från min region. Du finner väldigt sällan både sunnimuslimer och shiamuslimer i samma parti.

Redan 2009 kunde jag dokumentera anhängare till Hizbollah vid en demonstration på Larmtorget i Kalmar, där terrororganisationens flaggor vajade samtidigt som flera lokalpolitiker stod i talarstolen. Se mina foto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Socialdemokraten Nasim Malik talar när Hizbollah flaggor och hakkors förekommer bland deltagarna. Utan reaktioner från arrangörerna eller närvarande poliser.

Flera av de deltagande dolde sin identitet genom sin klädsel.

De som talade var bland annat kommunfullmäktiges ordförande Roger Kalif  men också vänsterpartiets Bertil Dahl. Ingen reagerade på terrororganisationens flaggor. Definitivt inte media. Både Barometern och Östra Småland hade fotograf på plats men inte en enda bild från demonstrationen publicerades i tidningarna. Ni förstår säkert varför.

Inget kan få mig att tro att stödet för Hizbollah i Kalmar har minskat under de senaste 10 åren med tanke på den massinvandring som varit till Kalmar kommun från MENA-länder under de senaste åren.

Antalet personer med utländsk bakgrund i Kalmar kommun har ökat med närmare 5 000 personer sedan 1 januari 2009.

Ibland dessa finns det med all säkerhet många som stödjer Hizbollah och som samtidigt vill utplåna Israel. Men det håller man för sig själva.

Vad som sägs i de tillfälliga moskéerna och bönelokalerna som shiamuslimer använder vet de som sagt bara själva när de genomför sina ritualer i samband med shiamuslimernas religiösa högtider.

Videoklipp från 2017 i Kalmar.

I Storbritannien kommer följande gälla från och med 1 mars 2019.

”Den nya terrorklassningen kommer att börja gälla från och med fredag och innebär att den som är medlem i rörelsen eller uppmanar till att stödja den riskerar att dömas till fängelse i upp till tio år.”

 

32 reaktioner på ”TERRORISTORGANISATIONEN HIZBOLLAH

  1. MartinA 2019-02-26 / 20:59

    Nämn ett enda terrorattentat som HIzbollah genomfört utanför mellanöstern? Hizbollah är en milis i främst Libanon som hjälper till att försvara Libanon mot Israelisk invasion.

    För övrigt är Storbrittanien en skurkstat som deltagit i många olagliga krig och invasioner och som beter sig hemskt mot invandringskritiker, islamkritiker och nationalister. Storbrittanien är verkligen verkligen inget land att ta efter.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-02-26 / 21:56

      Israel har ingen ambition att invadera Libanon.

      Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 07:52

        Israel har en lång historia av att invadera Libanon. En stor anledning för hatet mot Hezbollah är att milisen stoppade Israels invasion 2006. Hezobllah har dessutom gett enorm hjälp för att besegra ISIS i Syrien.
        Israel har dessutom kränkt Libanons luftrum otaliga gånger för att oprovocerat angripa Syrien under åren som gått. Israel har dessutom gett mycket hjälp till de jihadistiska terroristerna i Syrien, till exempel sjukvård.
        Många analytiker anser att det finns en ambition i Israel att annektera södra Libanon fram till Litani floden. I mellanöstern slåss man i stor utsträckning om vatten.

        Hursomhelst är påståendet ”Israel har ingen ambition att invadera Libanon” befängt. Du har ingen som helst möjlighet att veta det och historien berättar någonting helt annat.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 08:17

        Om Israel hade haft den ambitionen hade Israel invaderat Södra Libanon för länge sedan. De gånger man gått in i Libanon har det handlat om att säkra områden för att skydda den egna befolkningen i norra Israel från granat och robotattacker från t.ex. Hizbollah. Har Israel rätt att försvara sig enligt dig?

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 14:20

        Absolut. Israel har även rätt att invadera grannländer och annektera territorium. Som till exempel Golan höjderna. Ett av de starkaste skydden mot sådan invasion är Hezbollah. En annan är Syrien och Iran som båda stödjer Libanon. Iran då bland annat genom att stödja Hezbollah.

        Vad tror du Israels stöd till ISIS och andra Jihadister gick ut på egentligen? Finns flera uttalanden i Israelisk press att Jihadkaos I Syrien troligtvis är bättre för Israel än ett stabilt Syrien under Assad. Om Syrien blev lika förstört som Lybien och styrdes av sådana universiellt avskydda såsom ISIS, vem skulle då kunna kräva tillbaka Golanhöjderna?

        Geopolitik är inte för bäbisar eller moralistiska hysteriker.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 14:22

        Källa på att Israel skulle stödja IS

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 14:52

        I artikeln finns inget om stöd till IS. Snarare tvärtom.

        ”Israel discreetly funded and armed at least 12 rebel groups in southern Syria in order to keep Iranian-backed militias and Islamic State fighters away from Israel’s border”

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 14:58

        Visst. Men det är en Israelisk tidning och Israel stödjer endast Sunni grupper. Alltså allierade till ISIS. Naturligtvis skriver de som de gör. Men målet hos de här grupperna som de gett stöd till har varit att störta Assadregimen och reducera Syrien till samma blodiga och miserabla kaos som Libyen. USAs och Israels mål i Syrien har varit ”regimechange”. ISIS har varit ett förkläde för att USA ska kunna skicka trupper till Syrien och illegalt ockupera Syriskt territorium och illegalt bygga flygfält och baser där.

        Alltså, egentligen inte min ensak. Sverige bör inte ha någon hållning till vad som händer i Mellanöstern. Men att utmåla Hezbollah som de stora skurkarna är fel. Hezbollah har gjort bra mycket mer för att besegra ISIS i Syrien än USA eller Israel. Och att tillmäta vad skurkstaten Storbrittanien tycker om någon milis i Mellanöstern är fel. Etablissemanget i Storbrittanien och etablissemanget i Sverige är de som skapat massinvandringen till repsektive land och som orsakat islamiseringen här. Inte Hezbollah.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 15:28

        Ja, jag förstår att det är din uppfattning men jag delar den inte. Den bygger på din antisemitiska ståndpunkt och utgår därifrån i alla dina värderingar. Alla nationer har sina intressen och västvärlden är skyldig till flera konflikter i MENA-länder som skapat flyktingströmmar. Det förnekar nog ingen. Du tycks dock anse att islam inte är något att oroa sig för utan du anser mest gott om shiamuslimer. Jag gör ingen större skillnad på shia eller sunni!

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 15:39

        Du beteer dig som gammalmedia när du gång på gång tillskriver mig åsikter. Illa gjort.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 15:43

        Det min tolkning efter alla kommentarer du skrivit. Alla med en slagsida åt det hållet.

        Men du får väl bevisa motsatsen!

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 15:49

        Jadu, jag får väl utgå ifrån gammelmedias alla påståenden om SD och om dig? Alltså, när man tänker efter så vill ju SD ha en generell välfärdsstat. Och korporativism. Och nationalism. Jag vet inte riktigt hur det här skiljer sig från nationalsocialismen? Kanske gammelmedia och Arnstberg har en poäng ändå?
        Man kan ju också prata om Mussolinis parti och den ideologi de hade. Viktigt för dem var att skapa en nationell identitet i Italien där regionerna var starka. Så statsnyttan och att staten har rätt att definiera medborgarnas identitet i statsnyttans namn är någonting vi återfinner i SD. Till exempel i deras förslag om medborgarplikt. Så jag kan ju också kasta epitet och etiketter omkring mig. Och dessutom backa upp sådana etiketter med argument och referenser till forna tiders intellektuella. Men det är ingenting jag generellt ägnar mig åt, åtminstone inte mot enskilda personer. Därför att jag inte vill bete mig som gammelmedia. Men smaken är tydligen som baken.

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 15:59

        Det finns en sida och endast en sida. Och det är Östgötarnas, Svenskarnas, Skandinavernas, Nordeuropeernas och Europeernas sida. Punkt. Dessa dumheter med contra jihadism eller mellanöstern politike eller att identifiera sig med de satans amerikanerna. Det leder ner i en avgrund. Vi har bara en sida och det är vår egen. Allt annat är försök att skada oss.

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 15:44

        Ska jag då utgå ifrån vad andra har sagt om dig? Är det andra som ska sätta etiketterna på dig? Ditt fanatiska stöd till Israel är på intet sätt i Svenskarnas intresse.

        För övrigt, om vi skall tala antisemitism. Det finns en spänning mellan de Judar som anser att det som definierar Judar och som är bäst för Judar är diasporan. Att Israel är otroligt skadligt för det Judiska folket. Gentemot sionister som anser att den Judiska diasporan bör göra sitt allra bästa för att gynna och skydda Israel. Att sätta likhetstecken mellan kritik av Israel och antisemitism är korkat och kontraproduktivt för både den Judiska diasporan och för Israel. Vidare, jag är inte ens kritisk till Israel. Jag tycker det är självklart att en stats ledning gör allt de kan för att gynna den staten, särskilt i en rå miljö som Mellanöstern. Ditt påstående om antisemitism kommer sig utav att jag säger sanningar som ej överrensstämmer med regimmedias pekoraler om moral.

        Gilla

    • Thoralf A 2019-02-27 / 07:33

      Hizbollah bildades i början av 1980-talet med hjälp av Irans ayatolla Khomeini i syfte att sprida den islamiska revolutionen och utrota staten Israel. Organisationen har sedan första början legat bakom internationell terror liksom en politisk och militär destabilisering av Libanon.
      Även Europa har drabbats, till exempel 2012 när agenter från Hizbollah sprängde en israelisk buss i den bulgariska turistorten Burgas.
      Efter den attacken, där sex personer mördades, svarade EU med att terrorstämpla det som kallas den militära grenen av Hizbollah. Detta hindrade dock inte organisationen från att planera ytterligare terrordåd. Förra året greps en av Hizbollahs agenter på Cypern med över åtta ton sprängämnen och dömdes till sex års fängelse för att ha planerat en attack mot israeliska turister.
      https://www.unt.se/asikt/debatt/terrorstampla-hizbollah-4299320.aspx

      Since 1990, terror acts and attempts of which Hezbollah has been blamed include the following bombings and attacks against civilians and diplomats: The 1992 Israeli Embassy attack in Buenos Aires, killing 29, in Argentina. Hezbollah operatives boasted of involvement.

      https://en.wikipedia.org/wiki/1992_attack_on_Israeli_embassy_in_Buenos_Aires

      Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 07:57

        MSMs påståenden är jag mycket skeptisk till, särskilt i sånt som är av stategiskt intresse för USA och Israel. En anledning till att vilja terrorklassa Hezbollah är hur organisationen presterade långt över vad någon hade förväntat sig i Israel Hezbollah konflikten 2006.
        Dessutom, har inte Israel också mördat massor med människor utomlands genom Historien? Hezbollah är inte något hot mot oss svenskar alls. De utför inte den sortens terrorattacker som Israels allierade Saudi stödjer, ISIS, Al Qaeda och dylikt, alltså mot Europeiska civila.

        Ni SDare verkar ha mer lojalitet till Israel än till Sverige. Det är vettlöst. MSM i väst ljuger lika mycket om utrikespolitik som media i Sverige ljuger om svensk inrikespolitik.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-02-27 / 08:19

        NU är jag inte SD:are Men likväl är det påstående ofantligt korkat! Men det säger en hel del om dig. Jag tolkar det som att du är antisemit!

        Gilla

      • MartinA 2019-02-27 / 14:38

        Har Israel, även enligt egen utsago, mördat många människor utanför Israel? Även i Europa? Alltså, jag har till och med sett en Amerikansk spelfilm om det.
        Har Hezbollah utfört terrorattacker mot Europeiska civila?
        Har Israel och Saudi en informell allians mot Shia blocket (Libanon, Syrien, Irak, Iran)?
        Har Israel gett stöd till Jihadister i Syrien konflikten? Bland annat med sjukvård i Golanhöjderna?
        Har Israel utfört många hundra attacker mot Syrien de senaste åren? Har Israel kränkt Libanons luftrum medan de utfört de här attackerna?
        Ljuger till exempel CNN vanemässigt när de rapporterar från mellanöstern, kriget i Syrien, USAs krig mot Irak, USAs krig mot Libyen?

        För övrigt tycker jag ditt ettikerande är identiskt med hur gammelmedia beter sig. Verkligen tråkigt att se här. Om det verkligen är terror som bekymrar dig förstår jag inte varför du är så upprörd över Hezbollah som främst är en milis för försvar av Libanon och som gjort mer än de flesta för att besegra ISIS.

        Gilla

  2. Thomas 2019-02-26 / 19:15

    Islam är vidrig och ondskan själv.
    Ingen normalt upplyst funtad människa bekänner sig till islam, bara svagbegåvade dysfunktionella.
    Någon får gärna nämna ett ,ja 1 land i världen som har demokrati och där islam är härskande. Och där folk är jämlika och utbildade.
    Nej,just det. Finns inget sånt land.
    Sverige är på väg bli mer och mer muslimskt, det är sorgligt. Numera hör vi varje vecka nästan dagligen om massvåldtäkter ,gängskjutningar,upplopp,bilbränder, stormning av akuten,skolor med grindar och vakter,bibliotek som får stänga pga bråk, osv.
    Varför var detta inte vanligt förr? På 60,70,80 – talet. Sverige hade invandring då oxå.
    Enkelt svar. På den tiden var det oftast skötsamma invandrare som kom, från likartade kulturer som vår. Finland,Ungern Jugoslavien ,Italien är inte detsamma som Somalia, Irak,Afghanistan,Syrien.

    Japaner behöver inte fly. Men tänk om vi fått byta ut somalier mot japaner? Vilken mycket bättre ekonomi, intelligentare och lugnare samhälle vi haft då.
    Jag tog Japan som exempel i mitt tankespel. Jag har besökt Japan, och då mestadels Tokyo. Vilket myller av människor på liten yta,stress och jäkt, men nästan aldrig våld eller bråk.
    En kvinna i sällskapet glömde sin handväska i brådrasket på en bänk brevid tunnelbanan. Den var inlämnad till en vakt och orörd.
    Och då hade det hunnit gå en bra stund och säkert många hundra tals,ja tusentals resenärer gått förbi. Hade liknande hänt i Stockholm? Eller Kabul? Eller Mogadishu? Nix,då hade den vart länsad om den funnits kvar.

    Gilla

  3. martiusus 2019-02-26 / 19:01

    Hur raserar man ett land eller en hel region?
    Svar: kommunism eller islam.

    Mellanöstern, ruiner. Östblocket nästan ruin.
    Venezuela ruin. Polen var ruinerat men reser sej, liksom Ungern.
    Sverige? vart är vi på väg?

    Gilla

  4. martiusus 2019-02-26 / 18:33

    Jag vill bara påminna om att apelsinerna i DDR var så små och sura
    att dom bland befolkningen kallades ”Kastros hämnd.”

    Och att ett annat talesätt i DDR efter 1945 var:
    ”Nederlag kan vi överleva, men Gud bevare oss för ännu en befrielse!”

    Gilla

  5. martiusus 2019-02-26 / 17:30

    Muslimerna har själva visat att de inte kan eller vill anpassa sig till de seder och bruk vi har i de europeiska demokratierna. De kör med mutor, hot och våld, de tar med sig sin primitiva klankultur i tron att den kan appliceras i det svenska samhället.

    Tack vare svenskens konflikträdsla och rädslan att stämplas som främlingsfientlig har muslimerna ibland lyckats med sina smutsiga trick och metoder.

    Islam är ett globalt hot mot hela västvärlden som de betraktar som degenererat och syndigt.
    Islams plan är att med sin framtida numerär i form av fler barn än de kristna ta makten demokratiskt för att sedan avskaffa demokratin och våra frihetsrättigheter och ersätta det med Koranen och sharialagar.

    Detta vägra svenska politiker tro på och speciellt vänstern, de tror att muslimerna ska integreras i det svenska samhället bara vi visar dem välvilja och låter Saudiarabien och Turkiet finansiera bygget av nya moskéer.

    Gilla

  6. Fredrik 2019-02-26 / 16:58

    Jag tror inte du Thoralf aldrig hade accepterat SDs nya inriktning ang. islam och invandrare.
    Har Jomshof svarat dig nu?

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2019-02-26 / 17:16

      Nej, jag hade sannolikt inte accepterad den kursändring som pågår. Vare sig Mattias Karlsson eller Richard Jomshof svarar på Messenger. Det är bara så ynkligt beteende av personer som jag känt och suttit i samma riksdagsgrupp med under fyra år (2010-2014). Jag undrar bara om de fortfarande uppenbarligen inte blivit vuxna människor med lite anständigt beteende.

      Gillad av 2 personer

  7. alvar1131 2019-02-26 / 15:14

    Tja, man ska väl inte måla fan på väggen!

    Men

    med hänsyn till Thoralfs utslutning och det som så tydligt framkommit i motiveringen till uteslutningen, går det inte att tolka på annat sätt än att även ledande personer i SDs ledning är beredda att ta mycket drastiska steg mot den eller de som kritiserar islam och, får man förmoda, dess sidoorganisationer.

    Motiveringarna står ju där. Låt vara på stapplande svenska – men ord för ord. Man behöver inte ens spekulera. Det är bara att läsa innantill.

    C och MP? Tja, hur gick det till när de blev kompisar med islam? Och kan vi peka ut den där fan på väggen för SD-ledningen medan tid är?

    Gillad av 1 person

  8. Cosmik Debris 2019-02-26 / 12:04

    Einar Askestad på twitter:

    ”ideologin islam hör inte hemma i europa. och ju längre tiden går desto mer uppenbart kommer detta att bli. frågan är nu bara om tillräckligt många förstår detta i tid”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Einar_Askestad

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.