ZENIT HAR PASSERATS

Kalmarsalen uppvärmning2
Kalmarsalen 19 mars 2018.  Foto Thoralf Alfsson

Igår tittade jag på dokumentären om Mattias Karlsson. Jag såg den även på SVT-play i förra veckan. Det är faktiskt starkt av Mattias Karlsson att utlämna sig själv på det sättet till hela svenska folket men som gammal sverigedemokrat så ser man så mycket mer i dokumentären som andra människor troligen inte ser.

I början av dokumentären åker Mattias Karlsson till ett medlemsmöte där även Jimmie Åkesson medverkar. Det var vårt medlemsmöte i Kalmar måndagen den 19 mars 2018. När man ser relationerna i rummet mellan Mattias, Jimmie, Mikael och Lars innan mötet, så blir man fundersam. Är det nervositet inför att tala inför drygt 300 anmälda sd-medlemmar eller är det en helt oinspirerad och uttråkad partiledare som vi ser i dokumentären. Jag bara undrar.

När Mattias frågar Jimmie hur mötet var med distriktsstyrelsen så svara Jimmie ”så där”, helt kallt. Det svaret måste svida i skinnet på distriktsordförande Mattias B Johansson. Jag var med på mötet med Jimmie Åkesson. Se bilder från dagen i Kalmar i nedanstående länk.

http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/03/20/11522714-bilder-fran-jimmie-akessons-besok-i-kalmar/

Jag tycker mig se en ganska oengagerad Jimmie Åkesson i dokumentären som ifrågasätter alla politiska förslag som sticker ut. Jimmie är mycket medveten om att det är han som först och främst får försvara alla kontroversiella förslag som partiet lägger. Uppenbarligen känner han det betungande och försöker undvika det i största möjliga mån. Men samtidigt är det en naturlig reaktion för en person som gått in i väggen och varit sjukskriven för utmattningsdepression. Då undviker man konflikter i så stor utsträckning som möjligt! Damage control.

Tillsammans med Mattias Karlssons egen utmattningsdepression tror jag detta är den största orsaken till den låga aktivitet som partiet haft under det senaste året. Där andra partier som M och KD tagit över taktpinnen i flera för SD viktiga frågor. Svenska folket glömmer fort vilka hycklare flera av moderaternas politiker i själva verket är, när det svänger 180 grader angående invandring och brottslighet. Det ger också en möjlighet för Alternativ för Sverige att stärka sig i opinionen och EU-valet.

Samtidigt visar det att det finns ingen som är mogen att ta över efter Mattias Karlsson. Henrik Vinge sitter mest tyst på de möten han medverkar i dokumentären. Då var han presschef men idag är han en anonym riksdagsledamot men givetvis 100 procent lojal mot Jimmie Åkesson. Det krävs för att klättra inom partiet. Jag tror inte att Henrik Vinge har den auktoritet och vilja som krävs för att lyfta partiet mot nya nivåer i opinionen. Jag har svårt att se någon som skulle kunna axla vare sig Mattias Karlsson eller Jimmie Åkesson idag.

Jo, det finns enligt min uppfattning en person som skulle klara det alldeles utmärkt men han har degraderats av partitoppen. Björn Söder! Han är nog den mest erfarna politikern inom SD, inte minst på grund av hans 4 år som andre vice talman i riksdagen men också som partisekreterare under väldigt många år.

Jag tror det bästa för SD hade varit om man istället valt Björn Söder som gruppledare i riksdagen. En person med auktoritet och stark politisk vilja. Björn Söder var dessutom gruppledare under partiets första mandatperiod i riksdagen, min tid i riksdagen.

Personligen tror jag att partiet passerat sitt zenit!

31 reaktioner på ”ZENIT HAR PASSERATS

  1. Tony Ingman 2019-03-21 / 10:40

    Ja det är ju inte bara det TV programmet, det har varit väldigt tyst på den vanliga SD kritiken
    från Mainstream median den sista tiden, likaså händer här mycket som annars hade kommenterats av SD, men även där har det varit ovanligt tyst? Anpassning pågår till 8 klövern?

    Gilla

  2. Lena1 2019-03-20 / 23:13

    Jag har ingen uppfattning om att SD skulle ha passerat zenit, det är något framtiden får visa, tycker att de är i en svacka vad gäller etik o moral. Förstår att de genomgår en förändring, att det finns personer som har fått en position som är farliga därför de är inte ärliga i sitt uppsåt. Men förändring är något alla organisationer genomgår och i o med det begås misstag.

    Men en sak är säker för mig – skulle aldrig kunna rösta M eller KD efter deras agerande idag mot Ungern och Fidez. M och KD var med och röstade ut dem ur gruppen EPP i EU Parlamentet. En av anledningarna var att Ungerns regering i sin marknadsföring har använt elaka bilder av George Soros och EU-ordförande Jean-Claude Juncker.
    Har ännu inte bestämt mig om det blir SD eller AfS. SD har svagheter men å andra sida finns inget parti som stämmer 100%t….

    http://www.friatider.se/m-och.kd-lyckades-fidez-st-ngs-av

    Gilla

  3. Samnytt 2019-03-20 / 22:00

    Han verkade mest nervös och letade desperat efter cigaretter.

    Gilla

  4. PL 2019-03-20 / 21:21

    Såg SVT-programmet med Mattias Karlsson idag. Blev imponerad av att Mattias pratade en väldigt fin engelska, han måste ha tillbringat lång tid i England eller USA. För några år sedan hade åtminstone jag en del sympati för SD:s politik; Nej till Nato och nej till utländsk trupp på svensk mark, nej till riskkapitalister inom skola och vård och nej till könsstympning (omskärelse) av pojkar, samt nej till islamisering av Sverige. Mitt intryck idag är att SD har backat från nästan alla dessa tidigare ståndpunkter. Dessutom drar partiet ett löjets skimmer över sig genom sin uteslutningsmani personifierat av Gustav Kasselstrand, Jeff Ahl, Mikael Jansson, Thoralf Alfsson med flera. En ren kalkon var när den kunnige och erfarne Thoralf Alfsson ersattes i riksdagen av Jimmys svärmor. Att en hyfsat normal person som Kasselstrand åkte ur SD medan en extremist och galning som Mehmet Kaplan fick plats i regeringen och satt där flera år säger en del om omdömet hos MK. Tänkte avsluta med hur jänkarna ser på ”besvärliga” personer i partierna, ursprungligen Lyndon Johnson om Hubert Humphrey; ”better having him inside the tent peeing out than outside the tent peeing in”.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2019-03-20 / 21:27

      Jag förstår dock inte hur Mehmet Kaplan kom med i din argumentation.

      Gilla

      • PL 2019-03-20 / 21:44

        Är själv inte sverigedemokrat men måste erkänna att jag funderat på att rösta på partiet. Utifrån mina värderingar som en allmänborgerlig väljare kan jag inte se att varken Kasselstrand, Hahne eller Jansson har extrema åsikter. Ville bara ställa dessa i motats till f. d. ministern Kaplan som jag personligen uppfattar som en farlig person för vårt lands säkerhet.

        Gillad av 1 person

  5. alvar1131 2019-03-20 / 19:03

    Marcus Oscarsson på Twitter om SVT-dokumentären om Mattias Karlsson:
    ETT VARMT, SYMPATISKT OCH ÄKTA INTRYCK OM EN VERKLIGHET LÅNGT FRÅN STUREPLAN OCH SÖDERMALM

    Gilla

  6. Cosmik Debris 2019-03-20 / 16:17

    På teve igår.

    SVT2 20:30-20:55 Hitlers innersta krets

    SVT1 21:00-22:35 Mattias Karlsson – året fram till valet

    Någon som tror att det är en tillfällighet?

    Gillad av 1 person

    • stefan a. 2019-03-20 / 20:37

      Nej det är ingen tillfällighet, precis som när de tvingas till ett invandringskritiskt reportage snabbt följs av ett lyckoreportage i samma ämne, eller som när någon invandringsskeptiker ringer in till ring P1 och det som av en händelse följs av en inringare som hyllar invandringen, de tror att det inte märks, därför de så föraktfullt kallar lyssnare/tittare/betalare för ”Nisse i Hökarängen”….

      Gilla

  7. hasp 2019-03-20 / 16:10

    M.K. var snabb att kritisera medlemmar för några år sedan som lämnade uppdrag när partiet inte stod upp för sina medlemmar.
    M.K. fritt citerad: ”Man gör sin plikt. Man sviker inte. Man biter ihop och kämpar vidare”…
    Nu lämnar han själv uppdrag för han tydligen inte orkar längre.
    Det går bra att kasta skit på andra…?
    Skillnad på äpple och päron…?

    Gillad av 3 personer

    • Onkel Björn 2019-03-20 / 22:59

      Att gå in i väggen, kan vara ett ganska farligt sjukdomstillstånd. Man måste backa tillbaka, byta arbetsuppgifter om man vill värna sin hälsa. Vad jag uppfattade i programmet slutar inte MK inom SD, utan drar ner på arbetsuppgifterna och lämnar gruppledarskapet till annan. Han blir ju kvar i riksdagen.

      Tyckte fö att MK, vilken jag aldrig träffat, gav ett bra intryck i programmet. Tråkigt det som hänt.

      Gilla

    • martiusus 2019-03-20 / 16:31

      Fullständigt vidrig ”kvinna.”

      Gillad av 1 person

  8. Muhammed 2019-03-20 / 14:05

    Thoralf:
    Är det konstaterad utmattningsdepression han har? Han säger ju att han vill ha mer tid med barnen?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-03-20 / 16:08

      Efter vad han säger i dokumentären så tolkar jag det så.

      Gilla

  9. W 2019-03-20 / 12:48

    Vi troende får aldrig glömma hur skambelagda SD är. År ut år in har media, övriga politiker o public service föraktat förtalalat partiet och oss som är medlemmar. Exemplen är många på de som blivit svartlistade och förlorat sin försörjning.
    Att då tona ner partiets profil för att inte skrämma bort ev tvehågsna presumtiva väljare är kanske rätt metod?
    För oss i den hårda kärnan känns Afs budskap betydligt mer relevant.
    Vi var 21000 som lade vår röst där om jag minns rätt.

    Gillad av 2 personer

  10. Tony Ingman 2019-03-20 / 12:33

    Har Kenth Ekeroth avsagt sig alla uppdrag i partiet? Kenth, Du , och Jeff Ahl,Björn Söder?
    Hur många förmågor har partiet råd att mista? När dom som trott på partiet börja misströsta kan det gå väldigt fort utför. Dom senaste årens beteende är svåra att förstå sig på!

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2019-03-20 / 13:56

      Jag tror faktiskt inte att Kent Ekeroth har några uppdrag kvar för partiet utan han är bara en vanlig medlem.

      Gillad av 1 person

      • Maja Dacke 2019-03-20 / 15:07

        Är du säker på att Kent är medlem? Det är f ö konstigt att de låter honom vara kvar i så fall. Men de har väl en klubba bakom sig som tvingar dem till detta. Jag minns ju RD-inträdet …

        Gilla

      • Thoralf A 2019-03-20 / 16:10

        Jag har inte sett någon uppgift på att Kent skulle begärt utträde ur partiet.

        Gillad av 1 person

  11. Hm 2019-03-20 / 12:22

    Björn Söder borde självklart vara gruppledare! Kraftfull person med ett blågult hjärta. Går inte att glömma hans glödande ”skammens dag” när illegala invandrare av riksdagen tillerkändes vård för 50.-

    Gillad av 2 personer

  12. alvar1131 2019-03-20 / 11:13

    Zenit har passerats? Nja, alltså…

    När fick SD tidigare en programtid i SVT på bästa sändningstid? Under 1½ timme!!! Med inslag av kärleksfullt hållna hemma-hos-reportage varvat med inblickar och oneliners från SD-vår och höstmöten med mera.

    Passerat Zenit? Nej, detta var SD:s High Noon på Main Street i MSM.

    Det var Karlssons program och Åkesson höll sig, som sig bör, prydligt i bakgrunden. Och Vinge? Ja, han har en livsgärning framför sig innan han ens skymtar Zenit.

    Hos mig blir det fina diskussioner om SD och Karlson vid mitt köksbord i den kommande helgen innan vi ens passerat Midnatt. Och dan efter ligger min gamle kompis, Den Gamle Sossen, i fosterställning och grön av avund (eller av nåt) för han börjar ana att Zenit har passerats för S medan allt starkare konservativa strömningar ger SD en framtid.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2019-03-20 / 12:11

      Ja, framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel. Jag hoppas givetvis att de konservativa partierna kommer få en majoritet så snart som möjligt men idag utmanas SD av M och KD. Det gäller att dessa partier plockar röster från de övriga 5 partierna i riksdagen. SD får även se upp med AfS som Mattias Karlsson föraktfullt kallade Alternativ för Sparkade, vilket uppenbarligen roade journalisten.

      En sak är dock klar och det är att Socialdemokraterna passerade sitt Zenit för många år sedan. Detsamma gäller Liberalerna. Tokiga centerpartister tycks det dock finnas gott om. Undrar bara varifrån de kommer.

      Gillad av 2 personer

      • alvar1131 2019-03-20 / 14:36

        Inom EU ingår M och KD i EPP. I den gruppen ingår också det ungerska regeringspartiet med Orban i spetsen. Idag samlas EPP och då kommer KD (och M) att verka för att Orban ska uteslutas ur gruppen. SD spelar på en helt annan spelplan än M och KD.

        Fast byter M partiledare så kanske de tre partierna åtminstone här i Sverige kan enas om att de är konservativa i grunden. M Karlsson kommer ju att fortsättningsvis (på heltid) arbeta för att åter etablera konservatismen inom staten. Kanske en framkomlig väg att köra över efterverkningarna vi ser idag från -68.

        Gilla

      • turrim 2019-03-20 / 17:17

        Det är sorgligt när någon som jag så smått börjat uppskatta faller rätt ner i svekgropen. Ebba Busch Thor åker till Bryssel för att kicka Orban som samtalspartner.

        Gillad av 1 person

    • Sven 2019-03-20 / 14:10

      ”När fick SD tidigare en programtid i SVT på bästa sändningstid?” från Alvar1131. Det ser jag som ett tecken på att höjdpunkten har gått SD förbi.

      Gilla

  13. livsglimtar 2019-03-20 / 10:08

    Även jag reagerade över det avslagna, Jimmie var ”inte där” tänkte att han, kanske inte gillade att fokus inte var på honom? Eller så var alla bara just trötta.
    Annars var det ett bra program, SD kommer verkligen sakna den passion som Mattias tillförde, en förlust för SD, men en vinst för honom rent personligt att kliva av.
    Jag tänker att för vanliga människor, är det nog ett fanstyg att befinna sig i dessa korridorer, där så lite är äkta, där flödar lögner och förtal, utan etik, moral och anständighet i alla ränkor som smids. Dessutom vara så mobbade år ut och in från politiker som borde veta bättre, veta hut rent av.

    Gillad av 3 personer

  14. Rune 2019-03-20 / 09:39

    ”Personligen tror jag att partiet passerat sitt zenit!”
    Nej, det tror inte jag. Men partiet behöver en nystart. Den nuvarande partiledningen måste stiga åt sidan och en ny partiledning måste utses. Den inre demokratin måste reformeras. Det duger inte att ett fåtal personer bestämmer allt in i minsta detalj. SD är ju och skall vara en folkrörelse. Folkrörelser är ju till sin natur spretiga åsiktsmässigt. Huvudsaken är ju att man har huvudriktningen klar.
    Personer som har blivit uteslutna på oklara grunder måste uppmanas att komma tillbaka.
    Om man gör så, så kan man få stora framgångar och kommer att kunna dra till sig duktigt folk.

    Gillad av 4 personer

  15. Robban 2019-03-20 / 09:17

    Instämmer i allt! Tyvärr!
    SD är inte längre det som varken kan eller behövs för att vända utvecklingen rätt!
    Björn Söder skulle kunna driva SD i rätt riktning, men är helt utmanövrerad av personer som egentligen inte ens skulle finnas i SD, än mindre ha något att säga till om, utöver vänsterliberal medias pågående demonisering!
    Möjligen kan SD fortfarande fungera som en inkörsport, för gemene man, som förstått att vårt samhälle utvecklas åt fel håll, men inte riktigt greppat varför!
    Personligen så blir det AfS i EU-valet! 2022 är fortfarande långt borta och än så länge är SD inte ens på banan, så lutar åt AfS där också!

    Gillad av 5 personer

Kommentarer är stängda.