ATT STÅ UPP FÖR DEMOKRATIN

IMG_2762[1]
Det finns mycket extra plats i kommunens valsedelsställ.   Foto Thoralf Alfsson
Enligt valmyndigheten har 85 partier anmält sig till EP-valet den 26 maj. Men av dessa är det bara 32 partier som beställt valsedlar. Men många av de partier som beställt valsedlar är lokala partier och har inte representation i hela landet.

Valnämnden i Kalmar kommun har dock tagit beslutet att endast administrera valsedlarna för de partier som haft ett valresultat på minst 1 procentenhet i något av de två senaste EP-valen (ett lagkrav om jag förstått det rätt). I praktiken innebär det att de 8 riksdagspartierna plus F! och Piratpartiet får sina valsedlar utlagda av kommunen i alla 15 förtidsröstningslokaler och i de 41 vallokalerna på valdagen.

Men Valnämnden kunde fattat ett beslut som omfattat samtliga partier som lämnar in valsedlar till kommunen.

Övriga partier får se till att deras valsedlar kommer ut i vallokalerna själva. Enligt beslut av Kalmar kommuns valnämnd så får valsedlarna heller inte lämnas i förväg till vallokalerna. Utan valsedlarna får först lämnas till de 41 vallokalerna när de öppnas 08:00 på valdagen.

I praktiken innebär det att de partier som inte får valsedlarna utlagda genom Kalmar kommuns försorg, måste ha 41 personer som står och knackar på kommunens 41 olika vallokaler klockan 08:00 för att alla väljare skall kunna använda partiets valsedel redan från 08:00. En fullständigt omöjlig uppgift för ett mindre parti.

Som före detta sverigedemokrat vet jag vilken tid det tar att åka runt till vallokalerna och lämna valsedlar även om man är flera personer som gör det. Det kan ta flera timmar innan valsedlarna distribueras till samtliga vallokaler. Det innebär ca 200 km bilkörning för Kalmar kommun.

Är det riktig demokrati? Ges alla partier samma förutsättningar i EP-valet? Har valnämnden i Kalmar kommun fattat ett demokratiskt beslut?

Det är frågor som jag ställer mig efter att jag varit i kontakt med ansvariga inom Kalmar kommun och läst valnämndens protokoll för denna punkt. Jag anser att det i allra högsta grad är ett odemokratiskt beslut.

Valnämnden Kalmar kommun

Enligt uppgift på nätet så har 69 kommuner i Sverige fattat ett riktigt demokratiskt beslut och administrerar samtliga partiers valsedlar till vallokalerna. Det kallar jag att stå upp för demokratin och behandla alla lika. Eller alla partiers lika värde.

Kalmar kommun tillhör tyvärr inte en av dessa kommuner!

I praktiken skulle ett beslut att administrera alla partiers valsedlar innebära så mycket extra jobb för kommunen. Det skulle sannolikt bli en eller två kartonger extra till varje vallokal. Av de 32 partier som beställt valsedlar har säkert flera av dem bara beställt ett mindre antal valsedlar då de är lokala partier. Efter att jag gått igenom listan på partier som beställt valsedlar bedömer jag att det bara är 7 ytterligare partier som sannolikt skulle kunna lämna in valsedlar till kommunen.

Alternativ för Sverige, Direktdemokraterna, Kristna värdepartiet, Landsbygdspartiet oberoende, Medborgerlig samling, Partiet vändpunkt och Sveriges kommunistiska parti.

Att hantera även dessa partiers valsedlar borde inte varit speciellt betungande för Kalmar kommun. Som då hade kunnat kallat sig en demokratiskt sinnad kommun och som behandlar alla partier lika, stor som liten.

I valnämnden för Kalmar kommun sitter enbart politiker! Alla representerar partier som får sina valsedlar utlagda av kommunen. De är med andra ord jäviga hela bunten! Det brukar kallas för delikatessjäv i andra sammanhang.

De gynnar enbart sitt eget parti!

De här odemokratiska personer sitter i valnämnden i Kalmar kommun! På följande länk finns även kontaktuppgifter.

https://kalmar.tromanpublik.se/viewOrganization.jsf?id=339

Valnämnden Kalmar personer

Notera att alla partier i kommunfullmäktige utom SD är representerade i valnämnden. Hur många tror att det är en tillfällighet? Nej, det är givetvis ett medvetet val av övriga partier. Ett krav borde vara att alla partier i KF också skall vara representerade i Valnämnden.

Frågan är om jag skall göra en anmälan till OSSE för att markera den odemokratiska hanteringen?

PS

Jag har mejlat ordförande Anne-Marie Engström (S) några frågor men inte fått något svar.

Finns inte valsedeln för det parti du tänkt rösta på kan du ta en blank valsedel utan partinamn och skriva namnet på det parti du vill rösta på enligt mitt exempel.

IMG_2789[1]

 

32 reaktioner på ”ATT STÅ UPP FÖR DEMOKRATIN

    • Thoralf A 2019-05-19 / 22:24

      Melin har nog delvis rätt skulle jag tro.

      Gilla

      • Gunnar Karlsson 2019-05-19 / 22:30

        Ett kompisgäng på 3-4 personer tror att de kan styra ett av Sveriges största partier på samma sätt som man styr ett kvarterslag i Div. 8!!, dvs. över en bira eller två hemma i någon i gängets kök, det är bara så djä…. pinsamt!

        OBS!! Ingen i SD:s ledning är demokratiskt vald, hela maffian har utsett sig själva till ledare, hoppas verkligen AfS utnyttjar dessa maffiafasonerna till max!

        //Gunnar

        Gilla

  1. Viveka 2019-05-19 / 21:22

    Thoralf! Nu undrar jag. Vad har hänt? I aktuellt berättade man att Kristina Winberg petats från EU-listan eftersom hon inte betett sig ok och gjort dåliga uttalanden. Gode Gud! Vad händer? Ytterligare en som inte skall få reda på vad hon gjort för fel precis som du? Vad händer med dem som röstat SD och kryssat Kristina? Räknas inte de rösterna? Ja hur gör man nu? Känns inte roligt att lägga rösten på SD!? Och vad händer med de som ändå kryssar Kristina? Räknas inte de rösterna för att man kryssat henne? Hon står ju faktiskt på valsedeln. Så här kan man väl inte göra? Kan du reda ut vad som gäller?

    Gillad av 1 person

  2. Vax 2019-05-19 / 21:14

    Winber petad. Fick hon för mycket uppmärksamhet?

    Gillad av 1 person

  3. Allan 2019-05-19 / 21:14

    Vad händer med Winbergs förtidskryss nu när hon stryks?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-05-19 / 22:21

      Rösten går till partiet men du kan rösta på valdagen och då makuleras din förtidsröst.

      Gilla

      • Gunnar Karlsson 2019-05-19 / 22:37

        Ditt svar är iofs. korrekt, men gäller inte för alla oss som redan poströstat från utlandet!!

        Där här var spiken i kistan för pamparna i SD:s ledning som verkar ha noll koll på hur vi gräsrötter tänker och tycker.

        Nu har vi definitivt bara AfS kvar att luta oss emot!!

        //Gunnar

        Gilla

      • Thoralf A 2019-05-19 / 23:18

        Nej, för alla som röstar i utlandet blir det problem. Kontakta valmyndigheten!

        Gilla

  4. Cosmik Debris 2019-05-19 / 21:07

    Nu är Thoralf arg.

    Gilla

  5. Lizette 2019-05-19 / 21:07

    Läste i tidningen att du ska hålla tal för Afs nästa vecka när de kommer till larmtorget.
    Ska bli intressant vad du har att säga om EU 🙂

    Gilla

    • Thoralf A 2019-05-19 / 22:20

      Jag skall inte hålla något tal. Jag skall intervjuas av Gustav Kasselstrand.

      Gilla

  6. turrim 2019-05-19 / 20:08

    Det finns många sätt för njutningslystna makthavare att djävlas. 41 medlemmar prick klockan 8 och sedan stanna kvar och bevaka att inte sedlarna tas bort. En omöjlig uppgift. De avlönade valförrättarna har tydligen inget ansvar. Detta måste anmälas.

    Gilla

  7. Spiro 2019-05-19 / 19:28

    Kriget i Libanon avslutades inte 1990 utan gick över till en mer lågintensiv form. Kristna är inte längre en majoritet i landet och tenderar att stänga sig in i sina kvarter kring Beirut.

    Deras kommuner litar inte på polisen och anlitar privata säkerhetsbolag som kontrollerar misstänksamma personer i sina områden. De enorma ekonomiska klyftorna mellan välskötta och rika kristna kvarter som ser ut som vilken medelklassidyll i Europa som helst och urfattiga muslimska slumområden visar också på att kriget inte är över och bara väntar på att blossa upp igen.

    Med uppkomsten av politisk islam riskerar Sverige att upprepa Libanons öde. Nyliberala ”hollow state” som drar sig tillbaka från allt fler geografiska områden lämnar ett stort spelplan för dem som är villiga att använda våld. Vänsterns professionella desinformatörer brukar reflexmässigt stämpla denna typ av analyser som ”domedagsprofetior”.

    Utan att hävda att min analys är träffsäker på något sätt vill jag rekommendera att läsa en debattartikel av en fd svensk kapten i FNs fredsbevarande styrkor i Libanon Anders Lugn ”Sverige på väg mot katastrof”. Artikeln publicerades av Aftonbladet för 11 år sedan – då tidningen fortfarande hade några inslag av riktig journalistik och förmågan att föra en rationell debatt – vilka verkar vara helt borta idag.

    Hans slutsats är att Sverige har alla sex förhållanden som skapade förutsättningar för Libanons undergång.
    Så är vi nu år 2019 allt närmare en katastrof?

    Egor Putilov

    Gillad av 1 person

  8. Thorbjörn Sundhelin 2019-05-19 / 18:28

    Här i Strängnäs finns AFS’s valsedlar utlagda i lokalen för förtidsröstning.

    Gilla

  9. Rune 2019-05-19 / 18:06

    Självklart skall alla partier som ställer upp i valet behandlas likvärdigt! Särbehandling hör inte hemma i en vallokal. Det är korrupt beteende.

    Gillad av 1 person

  10. Mats 2019-05-19 / 17:39

    Varför ska det vara så förbannat svårt att tex göra som i Finland:där finns endast en sorts valblankett för alla partier med en ring där man skriver numret på personen man vill rösta på,då är även valhemligheten behållen eftersom du inte behöver ta en blankett för ett visst parti

    Gillad av 3 personer

  11. JS 2019-05-19 / 15:20

    Väldigt bra att du rotar i detta Thoralf. Sverige är ingen demokrati. Det är ett korrupt land.

    För de som ännu inte har läst boken ”Det Blinda Sverige” av Roland Huntford bör omgående göra detta:

    .https://archive.org/details/DetBlindaSverige

    Gillad av 1 person

    • W 2019-05-19 / 17:35

      I Stockholm är det nog slubyggt för tillfället verkar det som strömmen räcker inte till.
      Elnätbolaget Ellevio skriver i en debattartikel hos SvD att man sätter stopp för nya elnätsanslutningar i Stockholm redan till hösten
      Vi kommer helt enkelt inte kunna ansluta alla som vill ha el de kommande åren.

      Stockholms utveckling stryps, Sveriges klimatpolitiska mål blir svåruppfyllda och nödvändiga steg i klimatomställningen senareläggs, eller i värsta fall förhindras.”

      Och elefanten nämns inte som vanligt.
      Den blinda fläcken, hälften av Sveiges kommuner går på knäna.
      Elen räcker inte till, osv osv men elefanten får inte nämnas.
      Och nu har Lööf o co öppnat dörren på vid gavel så utvecklingen kommer att accelerera. Med allt vad det innebär….
      Fler poliser visst.
      Men vad hjälper det när finkorna redan överfulla.
      Jag har alltid trott att vi nordbor var ett rationellt släkte. Eller har politikerskrået sett till att den sorten blivit utmanövrerade?

      Gilla

  12. Åke Nordlöf 2019-05-19 / 14:58

    Här i Halmstad ombesörjer kommunen valsedlar till alla vallokaler ,det gjorde dom också till riksdagsvalet,har varit runt och kollat det verkar som det fungerat

    Gillad av 1 person

    • Åke Nordlöf 2019-05-19 / 15:01

      gällde AfS valsedlar

      Gilla

  13. Gunnar Karlsson 2019-05-19 / 14:30

    Thoralf, jag anser att svaret på din fråga är ett rungande JA.

    Vi får hoppas på att några alerta och driftiga personer i de övriga över 200 kommuner, förutom Kalmar, som inte heller agerar demokratiskt gör en motsvarande anmälan.

    //Gunnar

    Gillad av 2 personer

  14. C Andersson 2019-05-19 / 14:25

    Thoralf. Du kan väl visa hur man fyller i en blank röstsedel med partinamn. Du kan väl ta Alternativ för Sverige som exempel. Med bild. Nedskalad så inte någon får för sig att printa och klippa till valsedeln. Det är knappast godkänt.

    Skrev jag Allt för Sverige i mitt förra inlägg??? Skriv inte så för då blir valseddeln ogiltlig 😉

    Gilla

  15. Kalle 2019-05-19 / 14:17

    Tycker absolut att du skall anmäla till OSSE så väljarna får mer demokrati vid valen. Vi måste få ett slut på detta dribblande och schakrande vid varje val.

    Demokratin måste sättas i Högsätet och inte olika partiers bekvämlighet och motvilja.

    Personligen tycker jag att svarige skall ha ”vallakan” där alla partier som ställer upp skall finnas med.

    Det går ju i flera länder!!! Är det fööör demokratiskt??? Det går med andra ord inte att dribbla och krångla i det oändliga med allt sämre ursäkter.

    Valakan finns ju redan. Sverige borde lära sig hur demokratin sköts bättre i andra länder än i det odemokratiska sverige!!!
    Inför ”valakan” vid svenska val!!!

    Gillad av 2 personer

    • Onkel Björn 2019-05-19 / 18:10

      Håller med. Framförallt eftersom det blev så många anmärkningar mot valet i höstas.

      Gilla

  16. C Andersson 2019-05-19 / 14:17

    Jag tycker du ska anmäla. Jag var och förtidsröstade nu i veckan. Allt för Sveriges valsedlar valsedlar fanns med. Hur det var med de andra småpartierna kommer jag inte ihåg. Vallokalen på biblioteket var fint ordnad. Annat än den var på City Gross i höstas. Denna gången har jag inte åkt dit för jag blir bara så förbannad.

    Det brukar hända mig konstiga saker emellanåt. En av damerna vid bordet kände igen mig men jag kände inte igen henne. Jag fick inte visa leg. Hon var angelägen om att få sätta sin signatur under känd.

    Hon berättade hon hade bott på samma våning och att hon hade två pojkar. Jag var på vippen att fråga om hon hette Jomshof. Tur att jag inte frågade.

    Jag frågade min sambo när jag kom hem. Hon visste mycket väl vem hon är men det är inte något jag kan berätta här. Ett märkligt sammanträffande var det i vilket fall som helst.

    Gillad av 1 person

  17. Anonym 2019-05-19 / 13:39

    Sverige blir i allt mindre utsträckning synonymt med begreppen demokrati och yttrandefrihet.

    Gillad av 2 personer

Kommentarer är stängda.