VINTERFEST PÅ IKEA

Jag var en liten sväng på IKEA Kalmar i veckan och passade då på att syna den så kallade vinterfesten på IKEA. Jag undrar om ansvariga på IKEA skäms för de svenska jultraditionerna? Eller om de anser att de är något fel på de religiösa traditionerna som vi förknippar med julen? Julevangeliet och julotta?

Skäms IKEA för den svenska julen? Har julen blivit tabu på IKEA?

Varför kallar man allt som har med julen att göra för vinterfest?

Så här gör vi på IKEA!

”På vinterafton, när vi har ätit vinterbord och delat ut vinterklapparna, så tar vi väl oss en svängom runt den konstgjorda växten och sjunger ”nu är det vinter igen, nu är det vinter igen……”.

Vinterfest ljus
Vinterfestljus med tomtar och röd stuga.
Vinterfest tomtar
Jultomtar får kallas Dekoration till vinterfesten.

Se fler exempel som till exempel konstgjord växt, det vill säga julgran.

Vinterfest adventsstjärna
Adventsstjärna heter Stråla och i det finstilta blir det julbelysning.

Adventskalendern har blivit chokladkalender med 24 luckor hos IKEA:s vinterfest.

Men det mest sjuka är att julgrannen har blivit en konstgjord växt till vinterfesten!

Vinterfest konstgjord växt
Konstgjord växt = Julgran.
Pepparkakor
Pepparkakor heter vintersaga. Burken har till och med fått en halvmåne på locket.
Vintersga glögg
Vintersaga saftglögg på IKEA.

Varför ingen jul på IKEA? Skäms man för vår kristna religion och kultur i Sverige?

 

 

74 reaktioner på ”VINTERFEST PÅ IKEA

  1. Lisa. 2019-11-24 / 17:04

    På den tiden som en del svenskar dansade efter nazisterna deltog även Kamprad och fick sota för det hela livet, nu dansas det efter muslimerna och IKEA kommer att få stryk för detta.
    Även sossarna deltog i dansen för nazisterna.

    Gillad av 2 personer

  2. Per 2019-11-24 / 02:11

    Tomten blir till vinterhen! Snön lyser vit på taket endast vinterhenet är vaken.

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2019-11-24 / 14:52

      … endast vinterhenet är vaket … Precis som du var i natt innan du sov gott hoppas jag.

      Gillad av 1 person

    • Anonym 2019-11-23 / 12:42

      SD-hatare, är det detsamma som anti-fascist?

      Gilla

      • Håkan 2019-11-23 / 19:35

        Nej, SD-hatare är detsamma som anti-demokrater eftersom SD-hatare inte är intresserade av ett normalt debattklimat.

        Gillad av 1 person

  3. J B Doe 2019-11-22 / 20:55

    Skäms IKEA?
    bör skrivas:
    Skäms, IKEA!

    Gillad av 1 person

    • turrim 2019-11-22 / 20:16

      Så länge Löfven inte tar avstånd från och sparkar ut Ulf Bjereld från sitt verkställande utskott så är han definitivt inte trovärdig som statsminister.

      Gillad av 2 personer

      • Gunnar Karlsson 2019-11-23 / 05:22

        Turrim, Röfven har aldrig varit trovärdig som statsminister och kommer aldrig att bli trovärdig som statsminister, delar helt din uppfattning kommunisten Bjereld skall bort. Varför inte skicka honom till Nordkorea ??

        //Gunnar

        Gillad av 1 person

  4. turrim 2019-11-22 / 18:14

    Jag var i dag i min gammaldags lilla köttbutik och beställde min JULSKINKA som levereras från en riktig gammaldags köttbonde från ett riktigt svin utan ”ekostämpel” i pannan.

    Jag kommer också att i vanlig ordning köpa rökt ål i en riktig fiskaffär nere vid hamnen. Det är inte WWF som har lagrätten i Sverige om vad som får säljas. Det är faktiskt regeringen. Men WWF har skrämt ICA m fl och de restauranger som säljer julbord till säljstopp.

    Jag har varken Jul- eller Ålskam.

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2019-11-23 / 17:05

      Du har det bra du som kan välja …

      Gilla

  5. Sven d.ä. 2019-11-22 / 18:02

    Enligt Samnytt så skapar Kalmar rubriker ”I Kalmar har Rädda Barnen försett så kallade ensamkommande flyktingbarn med såväl boende som uppehälle.”

    Har ni så många studentlägenheter i Kalmar så ni kan ge dessa till icke studerande?

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2019-11-23 / 17:02

      Har Rädda Barnen också ordnat med hålldamer åt gossarna? I annat fall får de bakläxa. Skärp er!

      Gillad av 1 person

  6. Lina 2019-11-22 / 18:00

    Hur I h*lvete hamnade jag på denna sida?

    1. Ikeas julkollektioner har mig veterligen aldrig hetat något i stil med ”jul..”, utan på senare år alltid heter ”vinter/snö/fest/kul” osv. Detta även när Kamprad levde.

    2. Ikea serverar JULBORD varje år, med både skinka och prinskorv.

    3. Alla Ikeas konstgjorda växter heter ”växt” och har sedan en underrubrik som i detta fallet är just julgran!

    4. Gå in på Ikeas hemsida så har ni en hel kategori som nu heter JUL OCH VINTER.

    5. Hela Ikeas affärsidé bygger på ”heminredning för DOM MÅNGA MÄNNISKORNA”.

    Kamma till er för fan. Att jag ska behöva dela planet med sånna som ni.

    Gilla

    • Cosmik Debris 2019-11-22 / 21:53

      ”Kamma till er för fan. Att jag ska behöva dela planet med sånna som ni.”

      Kan du ordna det är jag tacksam. Kanske någon av dina raketbyggare från somalia kan bygga någon sorts farkost åt dig?

      Gillad av 1 person

    • Sven d.ä. 2019-11-22 / 22:27

      Varför är du så arg?

      Det är skillnad mellan ‘marknadskommunikationen’ och ‘produktnamnen.

      Marknadskommunikationen kan och ska anpassas till landet/marknaden. En lämplig anpassning är att använda ‘Adventskalender’ i meningen ‘Årets godaste chaockladkalender’ i Sverige. En lämplig anpassning skulle vara att använda ‘Jul’ på den svenska marknaden, på samma sätt som ‘Christmas’ används i England.

      Men jag förstår fortfarande inte varför du är så arg.

      Gillad av 1 person

    • HS 2019-11-22 / 22:39

      Det heter väl ”sådana”…

      Fast plågan att dela planet är ömsesidigt.

      Gillad av 1 person

    • Robban 2019-11-23 / 01:58

      Läste detta när den vitprickigklara himlen lystes upp av vitbollsken!
      När det blir första chokladdag, så hoppas jag att du tar din vintersaga, så att du blir snäll igen! Det är ju snart vinterhögtid!
      Elaka barn får inga julklappar av dekoration under den konstgjorda växten!

      Gillad av 1 person

      • Maja Dacke 2019-11-23 / 16:56

        Vinterklappar heter det väl?

        Gilla

    • Maja Dacke 2019-11-23 / 16:59

      Lina, du vet väl att Ikea är mycket stora i muslimska länder?

      För övrigt, om du är flicka ska du sluta svära – fina flickor svär inte. Gå och tvåla in munnen och fingrarna! Är du pojke kan du ta vägen över Häcklefjäll!

      Gillad av 1 person

  7. ROLLE 2019-11-22 / 17:07

    När tänker svensk mainstreammedia uppmärksamma skandalen med den irakiske försvarsministerns bidragsbedrägeri mot Sverige?
    De bidrag som betalas ut till Iraks försvarsminister och hans fru kommer från Försäkringskassan. Ett av bidragen uppgår till ungefär 5 200 kronor i månaden och ett annat bidrag, ett flerbarnstillägg, uppgår till 4 480 kronor, enligt poliskällan.
    http://katerinamagasin.se/nar-tanker-svensk-mainstreammedia-uppmarksamma-skandalen-med-den-irakiske-forsvarsministerns-bidragsbedrageri-mot-sverige/

    Gillad av 4 personer

    • Lars Johansson 2019-11-22 / 20:49

      Antagligen kommer kommunist media strunta i detta,det ligger ju inte i deras bevakningsområde!

      Gillad av 1 person

  8. DP 2019-11-22 / 16:49

    Jag skulle aldrig sätta min fot på IKEA eller köpa något av detta skitföretag. IKEA har ingått i min bojkott i över 20 år.

    Gilla

  9. martiusus 2019-11-22 / 16:45

    Grattis Jimmie Åkesson, snart 15 år som partiledare för SD.

    Till Löfven – en julklapp – se där…
    En tennpotta!

    Gillad av 1 person

  10. Tor 2019-11-22 / 14:35

    Försvunne Jones, var det en invandrare? Såg inte svensk ut.

    Gilla

  11. Cosmik Debris 2019-11-22 / 13:59

    Expressen förbereder nu sina läsare på att Wilmas mördare är muslim, babbe, neger eller arab. Det är samma visa varenda gång. Om det hade varit en svensk mördare skulle Expressen aldrig ha skrivit:

    ””Pojkvännen har gått såväl grundskola som gymnasium i Västsverige. I grundskolan fick han godkänt i de flesta ämnen och i främst engelska hade han fina betyg.

    Efter studenten har han haft lätt att få jobb, enligt sitt cv: Där finns en lång rad anställningar. Bland annat har han jobbat som säljare och inom restaurangbranschen”

    Pojkvännens ambitiösa liv – före försvinnandet
    https://www.expressen.se/gt/krim/pojkvannens-ambitiosa-liv-och-relationen-med-wilma/

    Gillad av 5 personer

    • Lars Johansson 2019-11-22 / 18:00

      Ja,ännu en gång en invandrare som inte kan acceptera vårt rättsväsende,utan tror sig vara i sitt hemland där kvinnor behandlas annorlunda! Vad säger våra feminister? Är detta Ok?

      Gillad av 1 person

      • Anders 2019-11-22 / 21:00

        Väst och bergsturkarna- en kärleksaga med dödlig utgång. Tvinga omskärelselobbyn betala detta!!

        Gilla

  12. Ludvig 2019-11-22 / 12:34

    Tur att jag inte handlat i denna affär på väldigt länge, nu försvinner nog intresset ännu mer.

    Gillad av 4 personer

  13. Svante 1 2019-11-22 / 10:01

    Jag har inte handlat på Rusta och IKEA sedan i oktober 2019……

    Gillad av 2 personer

    • hllviken 2019-11-22 / 11:36

      Oj! Det var ju väldigt länge sen!

      Gillad av 2 personer

  14. L8 2019-11-22 / 09:34

    OT/ 2 sossepolitiker jag har väldigt svårt för är Mikael Dumberg och Anders Drygeman. Tillför de något annat än svammel?

    Gillad av 3 personer

    • Gunnar Karlsson 2019-11-22 / 10:41

      L8, vilka sossepolitiker tillför något annat än svammel ?? I min värld är det just svammel och lögner som kännetecknar sosseriet.

      //Gunnar

      Gillad av 3 personer

      • L8 2019-11-23 / 11:03

        Ingen av dem. Var mer ett sätt för att implementera deras nya namn som jag myntat: Dumberg och Drygeman. Har förut skrivit om (Ska)Dan Eliasson som allvarligt skadat alla myndigheter som han varit chef för men inte heller den tycks folk fattat. Jag är väl för smart helt enkelt eller har folk ingen humor.

        Gillad av 2 personer

  15. ROLLE 2019-11-22 / 09:16

    Känns skönt att ha slutat att handla där.
    Alla affärer som nedvärderar våra traditioner väljer jag bort.

    Gillad av 6 personer

  16. HS 2019-11-22 / 06:56

    IKEA…?
    Kommer givetvis att framgent systematiskt undvika denna Sverige-fientliga inrättning.

    Gillad av 5 personer

    • hllviken 2019-11-22 / 11:38

      Ända tills nyligen har IKEAs varumärke varit supersvenskt!

      Gillad av 2 personer

      • HS 2019-11-22 / 18:11

        Det svänger snabbt när man måste bevisa sin politiska korrekthet och att man ställer upp på den anbefallda oikofoba vänsterliberalismen.

        Gillad av 1 person

  17. Laglydig 2019-11-22 / 03:21

    DARURA

    Darura (arabiska = nöden har ingen lag på svenska) innebär att muslimer INTE behöver följa islam strikt t ex som att inte äta svinkött. Om det t ex inte finns något annat att äta så ogiltigförklaras islams lagar om vad som är ”haram”!
    http://www.oxfordislamicstudies.com/article/opr/t125/e505 (Sök gärna på ordet, det finns massor av länkar på svenska!)

    Det finns alltså INGEN som helst anledning för kristna att anpassa OSS till muslimer utan de har t o m skrivit in i sin egen lagbok – koranen – att undantag medges genom darura!

    Så IKEA, Rusta, Clas Ohlson, McDonalds (med halalslaktat kött) med flera företag kan ignorera hotet att islamska kunder inte skulle köpa deras produkter!!!

    Satsa på de svenska kunderna istället!

    Hur fan skall jag veta att jag skall leta efter ”Konstgjord växt” om jag vill köpa en Julgran?
    ”Vinterfest” vad fan betyder det???

    Bojkotta IKEA, Rusta, Clas Ohlson, McDonalds så länge tills de har ändrat sig i en Kristen riktning!!!

    Gillad av 7 personer

    • Laila 2019-11-22 / 21:48

      Med tanke på att julen ursprungligen inte är en kristen fest så kan jag hålla med om att det blir lite väl mycket ”politisk korrekthet” som tas hänsyn till av oss men inte av alla som kommer till oss… läste nyligen en artikel om varför vi sakta men säkert måste anpassa oss till dessa förändringar å måste säga att det suger men att den som skrev artikeln har rätt.. det bästa vore om alla behöll sina religösa tankar för sig själv
      Fred på jorden, respekt och tolerans

      Gilla

      • Maja Dacke 2019-11-23 / 16:47

        Fred på jorden, respekt och tolerans … Jovisst, när alla har böjt sig för islam utom de som inget har att böja längre …

        Här har vi länge visat både respekt och tolerans, och inte det minst fred har det blivit. Tvärtom.

        Jag har inga religiösa tankar att förmedla, men jag vet en hel del om andlighet som fler borde anamma.
        Många tankefigurer skulle då försvinna från vår värld och Universums gudomliga källa ta över. Tyvärr tillåter inte de detta, de som i detta livet tjänar på att hålla människor okunniga och kedjade vid det jordiska. Så enkelt är det.

        Och på andra sidan finns det inga jungfrur – bara russin …

        Gillad av 1 person

  18. Per Lundström 2019-11-22 / 03:21

    Vinterfest eller vinterblot är ju det ursprungliga nordiska. Det andra är ju import från ME.

    Gilla

    • Maja olofsson 2019-11-22 / 08:03

      Naturligtvis ska det vara Julen i fokus bort med festresonemanget löjligt Vi ska ha God Jul med alla barn 🤗

      Gillad av 3 personer

    • Svinfylking 2019-11-22 / 09:03

      Avvecklade julfirandet för drygt 20 år sedan och firar sedan dess Midvinterblot den 21-22 December. Känner fler som har återgått till den traditionen.

      Gillad av 1 person

    • ltsundelin1950 2019-11-22 / 11:11

      Nej vi firade Jólnir och Vintersolståndet redan under fornnordisk tid. Enligt den gamla kalendern (den Julianska), där inföll Vintersolståndet omk 13 dec, enl nya Gregorianska kalendern omk den 22 dec. Vi firade alltså där vi firar Lucia idag. Så både tiden kring Lucia och Jul är fornnordiska högtider där vi firar att det vänder och att vi går mot solen igen. Detta har inget med årstiden vinter att göra, utan är snarare en helg som välkomnar att vi går mot vår. Här i norr firar vi alltså ”Jul” som inte har ett skvidivitt med Kristendom att göra egentligen. Fast det fattar inte pappskallarna på IKEA’s, RUSTA’s eller Clas Ohlsons marknadsavdelningar.

      Gillad av 1 person

      • Svinfylking 2019-11-22 / 16:20

        21 – 22 December är det mörkaste dygnet (dygnen) på året, ”midvintersolstånd”. Det finns diverse namn på denna ”högtid” som t.ex Yul, Yule, Jolnir m.fl. Vissa forskare har påvisat samband med bronsålders-kalendrar där det troligen har använts en tideräkning med 13 månader innehållande 28 dagar + en ”speciellt” markerad dag som tolkas som en ”övergångsdag” – dag 365.
        Nåväl, några ”vinterfest” grunkor ifrån IKEA kommer jag aldrig att inhandla.

        Gillad av 1 person

      • Maja Dacke 2019-11-23 / 16:36

        Nedräkningen har börjat … Inte ens en månad kvar till den 22 dec. Men sen dröjer det ju innan ljuset tar riktig fart. Som jag längtar … Ljus … ljus … ljul … ljus …

        Gillad av 1 person

  19. Cosmik Debris 2019-11-22 / 02:25

    IKEA kallar alltså julpynt för vinterfest, vintergran m.m. Det betyder alltså att tomtar, granar och glögg kommer att finnas, till ordinarie pris i sortimentet – februari ut? Ingen utförsäljning i mellandagarna kommer således att ske.

    Jag är inte så säker på att IKEA kommer att sälja ”vintertomtar”, ”vintergranar” och ”vinterglögg” till fullpris i februari.

    Det bör man göra om inte hyckleriet ska bli skrattretande uppenbart. Sista vintermånaden är februari och då passar en rea i slutet av februari eller i början av mars.

    Detta kryperi för muslimer står mig upp i halsen. Är det inte bäst för alla parter om muslimerna åker hem till öknen så kan vi få ha vårt julpynt i fred?

    Gillad av 6 personer

  20. pllay 2019-11-22 / 00:11

    Det är nog inte muslimerna IKEA är rädd för, snarare PK-idioterna i Stockholm som kan bli upprörda om IKEA refererar till gammal svensk kulturtradition.
    Muslimerna bryr sig säkert inte om ifall vi otrogna har en fest som kallas Jul däremot deras frontsoldater, PK-idioterna, som genast ser en anledning att djävlas med IKEA om inte IKEA snabbt följer direktiven från PK i Stockholm.
    PK har hela Sverige och industrin i ett järngrepp, de säger hoppa och vi hoppar, högre och snabbare än någon trodde var möjligt.
    Nåde den som hoppar lägst, mister jobb, bostad, försörjning och familj.

    Gillad av 6 personer

  21. Stig Bergman 2019-11-21 / 23:52

    Vad säger Kamprad?

    Oj, javisst. Han är ju död.

    Gilla

  22. Thomas 2019-11-21 / 23:45

    Så sjukt, så sjukt. Och som nån påpekade, Ingvar Kamprad tror jag bestämt aldrig gått med på detta. Vad är det egentligen som gör att de ikea känner såhär? Företaget är ju rikt som Joakim von Anka och behöver inte smöra för några muslimer.
    Det var en muslimsk invandrare som mördade 2 svenskar på ikea varuhuset i Västerås! Tänk på det.

    Finns det fler företag/butiker som ska vill slicka muslimernas arslen?
    Och så står den lille dvärgen från Höganäs och påstår att det inte pågår en islamisering av Sverige.
    Hycklare. Sverige är nedlusat av detta virus.
    Det är knappast några buddhister som blivit kränkta av ”jul” och kräver att det ska tas bort.
    Eller Jehovas vittne kanske ?
    Sverige går en mörk tid till mötes i flera avseenden.
    Jag har Jula på min ort. Ska dem byta namn till vintera?

    Gillad av 4 personer

  23. ltsundelin1950 2019-11-21 / 23:33

    Jag behöver inte IKEA, Clas Ohlson eller RUSTA. Jag klarar mig utan deras dynga.

    Gillad av 3 personer

  24. stigrydmark 2019-11-21 / 23:27

    Som vi vet betyder ISLAM underkastelse. Det är inte bara IKEA som redan gett upp. Är de så idiotiska att de tror att de skall bli speciellt väl behandlade när muslimerna tar över. Sverige råkar ha traditionen att fira jul och muslimerna vet mycket väl hur vi firar. Att då försöka låtsas som om vi inte har den traditionen, eller för att blidka muslimer tyder på mycket låg intelligensnivå.
    Tag ex. med RUSTA och kyrkor utan kors. Muslimer bränner och vandaliserar kyrkor över hela Europa. Varför skulle en muslim köpa en kyrka??

    Gillad av 5 personer

  25. djkmmo 2019-11-21 / 23:11

    ”Vinterfest” är ett namn på en produktserie, precis som ”Billy” ”Knalla” och Trådfri”. IKEA har, vad jag vet, aldrig använt ordet ”jul” i sin julserie. Förra året hette serien ”Vinter”.

    Gilla

    • Peter Andersson 2019-11-22 / 22:39

      Kolla Ikeas hemsidor Världen över i framförallt sekulära länder så får du se att de använder Christmas och inte Winter. Ikea kryper för Islam i Sverige , inte konstigt egentligen om man ser kundkretsen idag i Malm tex.

      Gillad av 1 person

  26. Halal 2019-11-21 / 22:55

    IKEA är ett äckligt företag. Sökte restaurangjobb där vid uppstarten. För att gå vidare i ansökningsprocessen skulle man göra ett grupparbete ihop med 5 andra sökanden, utföra ett enskilt framförande i minst 15 minuter, föredrag om valfritt ämne, alternativt sjunga, dansa etc. och massa annat idiotiskt. Snacka om hybris! Det blev nej tack för min del.

    En annan sak…

    Ny hamburgerkedja öppnar på Giraffen och en snabbmatskedja är önskad till brofästet i Färjestaden.

    Ska vi människor inte göra annat än äta skräpmat och supa i Kalmar?

    Gillad av 3 personer

  27. Hacke 2019-11-21 / 22:36

    Kommer aldrig att sätta min fot mer på detta stora men ack så ynkliga företag. Låt dem stå där med sina negrer i katalogen och räddhågsna ordval. Mig vill de tydligen inte se som kund ändå.
    Men så stora är de inte att de tar död på våra fina uråldriga traditioner.
    Dessutom tycks rädslan för nyfrälset vara betydligt större än förståndet. Varför annars förneka en tradition och dess namn som har rötter långt före kristnandet.

    Gillad av 4 personer

  28. Gunnar Karlsson 2019-11-21 / 22:27

    Det är rent ut skandalöst. Jag uppmanar alla att bojkotta IKEA så länge detta kryperiet för islam är en del av deras affärsidé.

    //Gunnar

    Gillad av 5 personer

  29. Åke Nordlöf 2019-11-21 / 22:11

    Skrämmande utveckling
    Då var det sluthandlat där

    Gillad av 6 personer

  30. Sven d.ä. 2019-11-21 / 22:10

    Min tanke var att, kan det också vara så i andra länder. Jag tittade på IKEAs hemsida i England. Visst har man ‘Vinterfest’. Men också:
    ‘A Christmas tree that comes with a gift. Buy a real Christmas tree…
    ‘Christmas candles & holders”
    ‘Christmas tree decorations’

    På den tyska IKEA sidan så skriver de ‘Weihnachts’ dvs ‘den heliga natt’. På den svenska IKEA sidan är det ‘Jul’ som gäller.

    Det verkar så på hemsidorna så får man skriva ‘Christmas’ om man så vill och på så sätt hänvisa till den kristna religionen. I Sverige blir det då ‘Jul’ istället, vilket kopplas till Julner, ett av Odins många namn.

    Men på alla julprodukter i alla länder så kallar man dem ‘Vinterfest’, vilket är ett svensk ord. Jag förstår deras problem, de kunde knappast använt ‘Christmas’ eftersom det är engelska. Jag hade nog röstat på ‘Jul’, ‘Julfest’ etc.

    Gillad av 3 personer

  31. hllviken 2019-11-21 / 22:09

    Detta hade aldrig hänt på Ingvar Kamprads tid!!!

    Gillad av 5 personer

    • Björn Pettersson 2019-11-21 / 22:43

      Och den 24 december kommer högtidshen! Detta är ta mig f-n inte klokt.

      Gillad av 2 personer

      • hllviken 2019-11-22 / 06:01

        Nej, det är verkligen inte klokt!

        Gillad av 1 person

  32. Tim 2019-11-21 / 21:55

    Har inget IKEA i min stad, tyckte det var lite trist först, men är nu enbart tacksam. Sån PK- och vänstersmörja rakt igenom. Dessutom massa barnarbetare som tillverkar deras sortiment och samma fantasilösa matsedel som man haft i 20 år; pommes, köttbullar m.m.

    Hur kan någon äta denna mat…? Deras julbord är ju riktigt vidriga dessutom. Får det heta julbord i år? Vinterfest?

    Gillad av 5 personer

    • Peter Andersson 2019-11-22 / 22:53

      Ikea har övergått till halaslaktade råvaror i restaurangen , undrar om grisen till prinskorvarna baconet också är halaslaktad ?

      Gillad av 1 person

  33. Kalmarsvenne 2019-11-21 / 21:53

    Ingen julshopping på Ikea för mig i jul……….

    Gillad av 4 personer

    • Tony Ingman 2019-11-23 / 13:19

      Nej Ikea kunde lika gärna skrivit som det är,det handlar om kryperi för en medeltida religion, vilket är sorgligt, men samtidigt förstår jag varför dom gör så att byta namn på den största högtid vi har nämligen Julen, vilket är oförskämt mot Svenska folket, inte bara att dom byter ut julen mot Vinterfest, utan att det är Skattebetalarna som finansierar merparten av dessas människors inköp, deras stora inköp av klädbylte och allt som kan pryda deras skattefinansierade lägenheter gör dem till stora kunder för Ikea,men det är inte snyggt gjort att ta bort namnet på en högtid som hetat så i hundratals år,

      Undrar vad dom ska döpa om Midsommar till??

      Jag ska åtminstone fira JUL och inte någon vinterfest, och jag ska inte handla på Ikea!

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.