NYBYGGDA BOSTÄDER FÖR VEM

Snurrom
Nybyggda lägenheter vid Snurrom.      Foto Thoralf Alfsson

Alla som bor i Kalmar och de som besöker Kalmar är nog idag medvetna om att det byggs väldigt mycket i staden. Det är nytt Linneuniversitet och Länssjukhuset som bygger ny psykiatribyggnad men framförallt så byggs det bostäder som aldrig för. Precis överallt i staden Fredriksskans, Getingen, Karlssons äng, Snurrom, Rifaområdet, Kungsgårdsvägen, Norrgårdsgärdet och vid Lasarettet. Sedan finns det en lång rad byggprojekt i startgroparna som Funkabo, Oxhagen och Södra staden. Jag har säkert glömt flera projekt. Det byggs eller ska byggas flera tusen lägenheter. Jag funderar dock över vem det är som skall bo i alla dessa nybyggda lägenheter.

Under 2017-2018 färdigställdes 1 433 bostäder i Kalmar enligt SCB. Samtidigt ökade befolkningen med 1 939 personer. Det innebär 1,35 personer per lägenhet.

Antal nyproducerade bostäder
Antal färdigställda bostäder 2010-2018 och prognos 2019.

Av dessa var hela 1 160 utrikes födda, ytterligare 242 personer hade utrikes bakgrund. Det innebär att 72 procent av befolkningsökningen är personer med utrikes bakgrund under 2017 och 2018.

Nu ingår till och med otryggheten som ett marknadsföringsknep av Rikshem. Är det panik på bostadsmarknaden i Kalmar?

Om jag summerar befolkningsökning för samma period, 2010-2018, som för antalet färdigställda bostäder så är befolkningsökningen 6 122 personer. Som fördelas enligt nedanstående diagram.

Befolkningsförändring 2009-2018

Det innebär att hela 73,5 procent har utrikes bakgrund. Under samma tid har ca 2 900 bostäder färdigställts.

Har gruppen utrikes bakgrund verkligen ekonomi att bosätta sig i dessa nyproducerade bostäder med väldigt hög hyra?

Samtidigt vet vi att förvärvsfrekvensen bland utrikes födda bara ligger på ca 50-55 procent om även subventionerade jobb räknas in i statistiken. Vi vet också att etableringstiden är minst 9 år innan 29 procent har uppnått en inkomst som överstiger den lagstadgade minimilönen enligt Handels Forskningsinstitut.

Vem är det som har flyttat in i alla dessa nya lägenheter? Det undrar jag.

Under 2020 och 2021 kommer sannolikt ytterligare 1 000 – 1 500 nya bostäder färdigställas i Kalmar om jag räknar på fastighetsbolagens egna siffror över pågående bostadsprojekt där spaden redan är satt i marken.

Vem är det som skall flytta in i alla dessa nya lägenheter under 2020 och 2021?

Antalet personer som söker uppehållstillstånd som asylsökande har minskat och antalet som anvisas av Migrationsverket och Länsstyrelsen till Kalmar kommun minskar. Kalmar kommun har inte den strukturen på näringslivet som idag ropar efter ny arbetskraft, handeln är väl mer eller mindre fullt utbyggd. Risken finns väl snarare att någon av kedjorna får det tufft i konkurrensen . I synnerhet om vi går emot en begynnande lågkonjunktur.

Kommer vi få stora nybyggda tomma hyreshus i Kalmar om några år?

Jag har noterat att jag numera ofta får upp annonser på Facebook om nyproducerade lägenheter i Kalmar som man kan teckna sig för. Något som inte förekommit tidigare.

MagnoliaAPP

Det kan givetvis funnits ett uppdämt behov av nya lägenheter och framförallt hyresrätter i Kalmar men jag undrar om inte marknaden börjat uppnå en viss grad av mättnad just nu. När man granskar vilka som bor i de nya husen och i de nya områdena så ser man en klar tendens Vissa områden har bara 5-10 procent med hyresgäster med utländsk bakgrund medan andra områden har så högt som 30-40 procent, trots att det inte är Kalmarhem som är hyresvärd. Det rör sig i flera fall om väldigt många unga personer. Jag gissar att kommunen bokat upp lägenheter på dessa adresser för så kallade ”ensamkommande barn”.

Rikshem

Jag tror även att det pågår en ”white flight” inom kommunen. Det vill säga framförallt många äldre flyttar ifrån områden som mer och mer tas över av invandrargrupper och som nu känns otrygga för många svenskar. De väljer ett nytt boende i ett mer homogent område där tryggheten upplevs som bättre.

Se hur företaget Rikshem marknadsför sina nya bostäder i Kalmar.

”Läs mer om vilka områden i Kalmar som upplevs som otrygga”

”Tillsammans skapar vi tryggare områden”

Rikshem grundar sina uppgifter om otryggheten på en enkätundersökning på nätet där vem som helst kunnat delta. Rikshem publicerar till och med en karta över otrygga områden i Kalmar. Där framförallt de invandringstäta områdena Norrliden, Berga centrum, Oxhagen och Kvarnholmen pekas ut. Jag är ”imponerad” över deras marknadsföring. Frågan är om Rikshem kommer anklagas för rasism i sin marknadsföring? Skönt att jag bor på trygga Ängö 😉

Rikshem otrygga områden

Det Rikshem gör är att man bekräftar att det finns otrygga områden i Kalmar. Undrar hur kommunalrådet Johan Persson (S) ser på den marknadsföringen från Rikshem. Kalmarhem sålde för några år sedan många lägenheter till Rikshem, vars dåvarande VD Ilijan Batljan var Johan Perssons socialdemokratiska kompis. Hmm…..

I vilka stadsdelar trygghetsvandrar Berra Svedjenäs och hans frivilliga trygghetsvandrare? Jo, Kvarnholmen/Centralstation/Baronen, Bergs centrum/Funkabo, Norrliden och Oxhagen. Det stämmer väl med Rikshems trygghetskollen.

HSB byggde över 100 lägenheter i kvarteret Gesällen på Kvarnholmen. De var inflyttningsfärdiga för snart två år sedan men alla är fortfarande inte uthyrda.

HSBRiksbyggen

Jag tror att det är en bostadsbubbla på gång i Kalmar som ganska snart spricker när utbudet blir betydligt större än efterfrågan. Inträffar det redan 2020? Jag tror risken är stor för det.

Henrik Jönssons sista klipp har en viss bäring på mitt blogginlägg.

 

 

51 reaktioner på ”NYBYGGDA BOSTÄDER FÖR VEM

  1. Björn 2019-12-09 / 13:29

    Läser idag att bostadspriserna går ner kraftigt i Kalmar län som helhet. Vi får se hur detta slutar. Kalmar förfulas för varje nytt byggprojekt.

    Gilla

  2. Olle 2019-12-08 / 15:08

    Thoralf, har du sett den 15 våningar höga kloss mitt emot sjukhuset? Vilken skamfläck i det område som var så fint innan vid fotbollsplanen. Nästan all skog nermejad nu.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-08 / 15:40

      Jag vet. Det är Kalmarhem som bygger där.

      Gilla

  3. Allah 2019-12-08 / 14:01

    @Thoralf:
    Hur funkar det när marken bebyggs? Lägger kommunen ut det på försälning eller är det byggbolagen som ansöker om ändrad detaljplan o köp av mark? Antar att marken säljs billigt då det gagnar invandrarnas bosättning.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-08 / 14:08

      Nej, ingen mark säljs billigt i det syftet. Kalmar kommun försöker alltid få täckning för sina kostnader för detaljplan och infrastruktur i ett nytt område genom markförsäljningen till olika byggherrar. Normalt kommer byggherren/fastighetsbolaget med en begäran om en markreservation. Om den beviljas av kommunen skall fastighetsbolaget inom en viss tid komma in med en bygglovsansökan, annars upphör markreservationen. Priset för marken beräknas sedan på lägenheternas yta i bygglovet. Det var lite förenklat men kortfattat.

      Gilla

  4. Adelius 2019-12-07 / 23:32

    Har du någon statistik som visar att Kvarnholmen är ett invandrartät område?

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-08 / 04:29

      Har jag påstått att Kvarnholmen är invandrartätt? Att Kvarnholmen upplevs osäkert beror på alla pubar, krogar och klubbar med fylleri,droger, misshandel, sexuellt ofredande och våldtäkter.

      Gilla

      • Adelius 2019-12-08 / 11:43

        Du skriver ju det i ditt blogginlägg. ”Rikshem publicerar till och med en karta över otrygga områden i Kalmar. Där framförallt de invandringstäta områdena Norrliden, Berga centrum, Oxhagen och Kvarnholmen pekas ut.” Du kanske borde formulera dig bättre för att undvika sådana uppenbara fel…

        Gilla

      • Thoralf A 2019-12-08 / 11:48

        Du har helt rätt. Det var illa uttryckt från min sida. Men jag tror att alla är medvetna om den situation som råder på Kvarnholmen. Inte minst efter den senaste överfallsvåldtäkten vid gamla vattentornet i fredags natt.

        Gilla

    • messkalle 2019-12-12 / 16:03

      Tyvärr bakom betalvägg.
      – Med fler skrivna på samma adress (i samma lägenhet) kan hyresbidrag betala dyra hyror hyror i nyproduktion.

      ”Även låginkomsttagare har råd med nyproduktion”

      https://www.svd.se/aven-laginkomsttagare-har-rad-med-nyproduktion

      I den svenska bostadspolitiska debatten är det vanligt att nyproducerade lägenheter bedöms vara så dyra att stora grupper i samhället inte har ekonomiska förutsättningar till ens den billigaste nyproduktionen. Slutsatserna blir att man ska bygga för grupper med högre inkomster och lita till att flyttkedjor skapar bostäder som passar hushåll med lägre inkomster. I rapporten ”Det finns nyproduktion som även hushåll med låga inkomster har råd med!”, som lanseras av tankesmedjan Fores den 12 december, visar vi att hushåll med lägre inkomster har betalningsförmåga att både kunna köpa och hyra den relativt billiga nyproduktion som faktiskt finns. Nyproduktionen behöver alltså inte vara för dyr.

      Gilla

  5. Robban 2019-12-07 / 23:16

    Det byggs rejält lite överallt! Inte bara i Kalmar!
    Jag bara funderar vem det är som det är tänkt ska betala!
    Jag vet ju iof svaret redan!
    Om vi inte får igång en mycket omfattande återvandring, så är det inte längre en fråga om Sverige kommer bli ett nytt land i tredje världen! Endast hur lång tid det kommer ta!

    Gilla

  6. ROLLE 2019-12-07 / 21:11

    Kan en vänsteraktivist ljuga hur mycket som helst och ändå fortsätta kalla sig journalist?
    katerinamagasin.se/kan-en-vansteraktivist-ljuga-hur-mycket-som-helst-och-anda-fortsatta-kalla-sig-journalist/

    Gilla

  7. Benjamin 2019-12-07 / 19:56

    Snurrom kommer bli det område vi tittar tillbaka på om 20 år och kallar utanförskapsområde, tro mig! Husen är fula och packade som sillar. Varenda träd är borta usch, vilken vedervärdig skapelse!

    Gillad av 1 person

      • Benjamin 2019-12-07 / 20:32

        Tyvärr ser inte ritningen på husen som ska upp vid Folkets park mycket bättre ut. Vad händer? Det har ju spårat ur fullständigt. Är det Kalmar kommun som ligger bakom allt byggande, eller är det initiativ av diverse byggherrar och bostadsbolag?

        Gilla

      • Thoralf A 2019-12-07 / 20:46

        En kombination av båda parter.

        Gilla

      • Benjamin 2019-12-07 / 20:57

        Hur går det till? Lägger kommunen ut mark till försäljning för en billig slant, ämnad för bostadsbyggande? Inte insatt alls…

        Gilla

  8. Thomas 2019-12-07 / 18:58

    Jag blir så himla trött på daltet och fjäsket för muslimerna. Det är inga andra invandrare som får förtur och allt serverat på silverfat. Svenskar får förståss ingen hjälp , vi står sist i kön.

    Jag vet en tjej (från Ukraina ursprunligen) som inte får bostad trots jobb, är skötsam och anpassar sig till vårt samhälle. Är svensk medborgare.
    Men såklart hon ingen hjälp får, hon är vit, icke muslim, ingen slöja, skötsam och anpassar sig.
    Men dess förbannade muslimparasiter kommer hit med 8 ungar, klär sig i sopsäck , kan inte ett ord svenska och enda vägen dom kan den leder till kommunens socialkontor.
    Jag föraktar alla dessa svenska vänsterhöns. Oftas etniska svenska kvinnor. Helt utan hjärna.
    De första som kommer offras när muslimerna fått kontrollen är dom.
    Men det kanske är värt pga att de har rätt värdegrund?🤔

    Gillad av 4 personer

  9. Sven d.ä. 2019-12-07 / 18:14

    Det verkar som om Kalmar förväntas och planerar att få ‘oväntat besök’. Hoppas nu bara är inbjudna.

    Gillad av 1 person

  10. Gustav100 2019-12-07 / 17:50

    Släpp politiken! Mest Sverige men många andra länder i europa är under demonkontroll.
    Onda krafter sekulariserade Sverige- Skilde kyrkan från staten det var då landet gick utför!
    Osålda nybyggda lägenheter finns det i historier sen minst 25 år eller längre tillbaka runt om i landet som hyres ut. Efter några år ombildas dom ibland åter till bostadsrätter när banken ger fördelar och hyresgästerna får köpa loss med lån med låg ränta- fast dom inte hinner betala av lägenheten över en livstid.

    Gilla

  11. Fiskargubben 2019-12-07 / 17:11

    ”Ni har förstört min barndom”!
    En rätt grov anklagelse som Greta riktar mot sin publik.
    ”Hur vågar ni”?
    Och publiken svarar med att
    … applådera henne!
    Vilken fars!

    När fiskargubben blir less på sakernas tillstånd i världen roar han sig med att lyssna på detta
    https://m.youtube.com/watch?v=USaZ2kyiu8k

    Gilla

  12. en småländska 2019-12-07 / 15:28

    Det är många som undrar om detta, det skall också uppföras ett par hus vid Folkets park. Att fylla Glebes hyresrätter (Gamla brandstationen) och ev husen vid Fredriksskans kan nog gå p g a lägena, men Linnéstaden (Rifa) och södra staden känns långt borta.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-07 / 16:38

      Det var två byggprojekt som jag missade Folkets park och Gamla brandstationen som bara den skall ge närmare 50 lägenheter.

      Gilla

  13. T. P 2019-12-07 / 15:04

    Jag tror att kommunen kommer köppa några lägenheter i de finare bostadsområde till flyktings familjer med många barn. Inget fel med det, de måste ju integreras.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-07 / 16:36

      Det görs redan. Ibland ställer uppenbarligen kommunen krav på ett visst antal lägenheter av en byggherre när bygglovet beviljas.

      Gilla

      • Pekka 2019-12-07 / 17:26

        Kan man inte begära ut dessa köpavtal eller handlingar och granska kraven från Kalmar kommun?

        Gilla

  14. Rune 2019-12-07 / 14:10

    Var kommer pengarna ifrån till allt detta byggande?

    Gillad av 1 person

    • Lars Cornell 2019-12-07 / 17:44

      Sverige har, till skillnad från andra länder i EU, en egen sedelpress.
      Sedan finns det organisationer som inte sysslar med annat än att låna ut andras pengar.

      Gilla

      • Rune 2019-12-07 / 20:11

        Om du menar banker så kommer de ju att kräva återbetalning i framtiden. Vilka skall betala? Varifrån kommer dessa pengar?

        Gilla

  15. Ullevi 2019-12-07 / 13:19

    Thoralf: Vilka områden har 30-40% med utländsk bakgrund av dessa områden? R det Snurrom vi pratar då? Har gissat detta länge, intressant när teorier besannas.

    Gilla

    • Thoralf A 2019-12-07 / 14:20

      Malörtsvägen och Skvattramsvägen

      Gilla

      • Emund 2019-12-07 / 16:34

        Fyndiga namn. 30-40% malört eller skvattram mår man också illa av.

        Gillad av 1 person

  16. Ullevi 2019-12-07 / 13:11

    Husen i Snurrom påminner till stor del om miljonprogrammet, särskilt det röda. Fy fan, vilka fula hus. Är detta rent av 2000-talets nya miljonprojekt?!?

    Gillad av 1 person

  17. Tim 2019-12-07 / 12:25

    Har också reagerat på alla dessa annonser som ploppar upp överallt, det är minst sagt märkligt.

    Jag gissar att dessa bostäder kommer sluta som HSB-lägenheterna på vänster sida när du kör ner till Björkenäs. De fick till slut göras om till hyresrätter för ingen ville köpa dem. Då är detta ändå minst 10 år sedan. Någon kanske kan kolla upp det…?

    Johans våta dröm om ett nytt Stockholm ser inte ljust ut.

    Gillad av 1 person

      • Ullevi 2019-12-07 / 13:08

        Jag tror det är huset på Norrlidsvägen som avses, det är en rondell där, ett höghus med stora glasbalkonger. Det var från början bostadsrätter. Det var ett av de första som byggdes i detta område. Känner en som köpte där och huset utbildades för intresset var för svalt.

        Gilla

      • Thoralf A 2019-12-07 / 14:16

        Det såldes bara två bostadsrätter i det huset. Uppenbarligen ville ingen köpa en bostadsrätt med två bröders väg och två systrars väg som närmaste grannar. Så det omvandlades till 32 hyresrätter.

        Gilla

    • Olle 2019-12-07 / 15:11

      @Ullevi, ja, det är det huset jag menar! Är de övriga husen i Ljusstaden mer attraktiva?!?

      Gilla

  18. hllviken 2019-12-07 / 12:19

    Jag tycker det ser ödsligt ut vid Snurrom.

    Inte önskar jag bo där.

    Gilla

    • Benjamin 2019-12-07 / 20:01

      Tycker det ser ut som ett klassiskt utanförskapsområde, höga fula klossar, nära motorvägen o.s.v. Påminner om Arrheniusgatan i Oxhagen.

      Gilla

  19. Olle 2019-12-07 / 12:07

    Har sagt det länge. Kalmar kommer kollapsa och det är nära förestående.

    Är det verkligen möjligt att Rikshem marknadsför ”osäkra områden”? Finns någon länk? Jag är mållös…

    PS. Grovt brott vid vattentornet på Kvarnholmen i natt. Polisen förtegen.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2019-12-07 / 12:45

      Du har ju annonsen vid sidan om texten

      Gilla

    • Maja Dacke 2019-12-07 / 13:25

      Bara rapporterat 07 december 02:52, Rattfylleri, Kalmar

      Vad mera?

      Gilla

  20. Gunnar Karlsson 2019-12-07 / 10:31

    Off Topic.

    Thoralf, jag hoppas verkligen inte att det är Henrik Jönssons SISTA klipp du pushar för :-))

    //Gunnar

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.