VINTER MED JOHAN ROCKSTRÖM

Johan RockströmIdag lyssnade jag på Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, när han vinterpratade i P1. Han är svensk mästare i klimatalarmism. Den som lyssnade på dagens program blev säkert inte besviken om man nu har samma uppfattningar. Det var en störtflod av alarmistiska påståenden, i många fall ganska horribla påståenden om effekter som har helt andra grunder än klimatet.

När Johan Rockström under sina 90 minuter skyller det mesta på den ökande koldioxidhalten i atmosfären när det gäller klimatet. Utan att han nämner den mest koldioxidsnåla elenergiproduktionen, kärnkraften. För mig förlorar han då fullständigt all trovärdighet! Jag tolkar det som han har en helt annan agenda än den han påstår sig ha. Det gäller för övrigt även Greta Thunberg och hela rörelsen Friday for Future.

Under tiden jag lyssnade så jobbade jag med lite ved till nästa vinter men skall jag tolka Johan Rockströms klimatalarmism så är det snart onödigt jobb. Mina grannar undrade nog vad jag skrattade åt i min ensamhet vid vedklyvaren. Jag måste erkänna att jag skrattade gott åt flera av Johan Rockströms vilda påståenden. Det var två meters havsnivåhöjning, sedan blev det tio meters höjning och jag tror att det till och med blev både femton och tjugo meter också.

Han hänvisade bara till en rad rapporter, många av dem var han själv delförfattare till om jag tolkade hans utsagor rätt i programmet.

Han lyckades helt säkert med att skrämma upp många av lyssnarna och i synnerhet de unga, som säkert kommer drabbas av klimatångest i större utsträckning. Men det var säkert ett mål med programmet.

Jag hoppas att alla försöker tänka lite själva.

100 reaktioner på ”VINTER MED JOHAN ROCKSTRÖM

  1. botwid 2020-01-29 / 06:11

    Jag ställer denna raka fråga till AJXN: Om vi utgår ifrån naturliga variationer och lägger till inverkan av koldioxid, hur många procent är koldioxidens påverkan jämfört med de naturliga variationerna? En procentsats 0 – 100%, por favor. Vad sägs om 5%?

    Gilla

  2. botwid 2020-01-25 / 06:46

    Visst hetsar agronomen, han hänvisar till IPCC, en politisk församlingen som påstår att haven kommer att stiga en meter inom 80 år. Varför skulle haven plötsligt stiga 12,5 mm/år när de bara stigit ca 1,7 mm/år under flera tusen år. Under dessa årtusenden har man bara registrerat två tillfälliga högvattenstånd omkring två meter. Hur förklarar agronomen det? Var det kraftiga koldioxidutsläpp i slutet av medeltiden? Min förklaring är att solen höjde temperaturen i haven, vilket fick dem att stiga. Samtidigt gasades det ut koldioxid ute haven. Det finns en fördröjning. När haven blir varmare kan det dröja flera hundra år innan koldioxidhalten i atmosfären stiger. Al Gore inbillade sig tvärtom att det var koldioxiden som höjde temperaturen i haven.

    Denna galna tanke lever vidare.

    Att man inte forskar mer om kopplingen mellan solens cykler/kosmisk strålning/molnbildning/nederbörd, beror på att forskningen är politiskt styrd. IPCC har INTE tagit med solens varierande magnetism (solfläckarna) i sina modeller beroende på att deras uppdrag var att visa att koldioxiden är ett hot mot mänskligheten. På en tysk TV-kanal påstod man nyligen att CO2 är giftig. Kanalen WDR hetsade därmed mot livets gas.

    Nu när det blir kallare hoppas jag att forskarna Henrik Svensmark och Valentina Zharkova får dela Nobelpriset i fysik. Studera dem!

    Gilla

    • ajxn 2020-01-28 / 00:01

      Suck.
      Nej, han hetsar inte.
      IPCC är inte en politisk församling, det är en vetenskaplig församling. Den är bara politisk om du anser att vetenskap är politisk och inte faktabaserad. Bara om du är en vetenskapsförnekare.

      Varför det börjar stiga? Därför att medeltemperaturen på jorden har stigit, och det gör att is smälter och att vatten i sig själv expanderar när det blir varmare. Och haven har blivit varmare.

      Solen har även en inverkan, MEN vi skulle sakta gå mot en kallare peroid, om det inte vore för den kraftiga påverkan som människan har på klimatet.

      Hur kan du påstå att det är en galen tanke? Är du klimatforskare? Om inte, vilka publicerade forskare stödjer du dig på?

      Hur kan du påstå att det inte forskats på kopplingen mellan solens cykler/kosmisk strålning/molnbildning/nederbörd. Vad har du statistiken och bevisen för detta? Ja, det går att kontrollera genom att titta på vilka som publicerat om detta. Så gör det, eller du hittar på.

      IPCC har som uppdrag att SAMMANSTÄLLA all forskning om klimatet, och skapa en metarapport över vad den samlade klimatvetenskapen har att säga. Det är inte en politisk organisation, hur mycket du än vill att det är för att du skall kunna förneka vetenskapliga konsensus om de observationer som görs och gjorts.

      CO2 ÄR en växthusgas. Ja, den ger även kol till växterna, men det behöver inte 420 ppm CO2 för att få tillräckligt kol.

      Vad är det för data du vill presentera med grafen? Har du några länkar till detta? Eller hittar du på igen?

      Här pratar John Englander om solen, som du påstår att forskare inte gör det.

      Kan du läsa och förstå talad Engelska? Då är den här mycket bra. Se den, och kom tillbaka med kommentarer.

      Gilla

      • botwid 2020-01-28 / 12:48

        Eftersom jag inte kan någonting kanske jag kan få ställa en fråga som INGEN hittills lyckats besvara: Klimatet ändras ständigt och kan påverkas av händelser typ vulkanutbrott. Om vi utgår ifrån naturliga variationer och lägger till inverkan av koldioxid, hur många procent är koldioxidens påverkan jämfört med de naturliga variationerna? En procentsats 0 – 100%, por favor.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-28 / 15:54

        BOTWID. Har du sett hela videon? Uppenbarligen så har du inte det, eftersom du ställer dessa frågor.

        Ja, klimatet ändras ständigt, LÅNGSAMT. Och ja, Vulkanutbrott påverkar sällan klimatet, däremot vädret. Klimatet är ett känsligt system, så ja, det behöver inte vara stor påverkan för att klimatet skall ändras. Och ja, det är stora mängder av CO2 som har lagts till i luften och haven av människa. Vilket gör att resulterar i energi motsvarande 5 atombomber i sekunden adderas till vår planet. Detta eftersom CO2 hindrar strålar från solen att reflekteras ut lika mycket som för 200 år sedan, när CO2 låg på dryga 220 ppm CO2 i atmosfären, när den nu är över 400 ppm CO2.

        Se videon.

        Läs den här om problemet med den höjda halten CO2 i atmosfären. Från att historiskt inte varit över 300 ppm under de senaste 800 000 åren till att nu 2018 gå över 400 ppm CO2.
        Varifrån kommer dessa 100+ ppm CO2 från?

        (Notera ändringshastigheten i slutet av grafen, förklara det om du kan, utan att ta in att det är människan som bränt kol och olja som är problemet)

        https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide

        Gilla

      • ajxn 2020-01-28 / 15:56

        I den länken som kom med i föregående så har det inte varit så här hög koncentration av CO2 de senaste 3 miljoner åren. Och då var medeltemperaturen 2-3 grader högre, och vattennivån var 15-20 meter högre.

        Så ja, vi har haft så här höga halter av CO2 förr. Och då var det MYCKET högre havsnivåer. Och följdaktligen ingen is på varse sig bergen eller på nord och syd-polen.

        Gilla

  3. botwid 2020-01-13 / 16:16

    Varken jag eller Pastor Rockström är några äkta klimatexperter. Det som skiljer oss åt är att jag hämtar in data och gör dem synliga. När jag titta på dem kan kan ställa en fråga som man gjorde i fyra myror är mer än fem elefanter: Vilka två saker är det som hänger ihop av temperatur – solfläckar – koldioxidhalt?

    Gilla

    • ajxn 2020-01-14 / 13:08

      Som jag skrivit.
      Du plockar körsbären ut kakan.

      Det du markerar är fyra senaste årwn, men om du istället utgår från 1992 så ser du att det istället går upp.
      Du missbrukar statistiken, på ett uppenbart sätt. Det är inte så vetenskap fungerar.

      Ja, solen påverkar klimatet, det är det inte någon som skriver något om. MEN på detta lägger man att även CO2 påverkar klimatet. Att inte ta med detta är att varva okunnig eller oärligt om man känner till det.
      Så ja, solen påverkar klimatet, men det sker efter enkelt (för de som kan statistik och matematik) uträknade perioder. Det gjorde man redan under första världskriget.

      MEN den förändring över längre period, som man måste göra om man talar om klimat, inte bara fem år, så ser man att vi borde gå mot kallare klimat, men det gör vi inte. Vi går mot varmare klimat. Så då återstår frågan, varför? Och då stämmer det bra in med ökandet av CO2 i atmosfären. Från runt 220 ppm till över 400 ppm på 200 år.

      Gilla

      • botwid 2020-01-14 / 14:12

        Gå in på vilket år du vill. Anser du att det blivit varmare på Kanarieöarna? Klimatet här har ju inte ändrats under 30 år! Det var t.o.m kallare här vintern 2019 än medelvärdet. Klimatalarmisterna producera lögner varenda dag. I dagens tidning läser jag ”Kanarieöarna fick en torr och varm december med maximum 29 grader. Jag håller med om att månaden varit torr. Så blir det nämligen när molnen bildas under inflytande av den kosmiska strålningen. Eftersom Solen nu är svag orkar den inte hålla undan den kosmiska strålningen. Henrik Svensmark kan detta bättre än jag.
        Vad menar tidningen med att december varit varm? När jag jämför registrerade temperaturen under december 2018 finner jag att medeltemperaturen 2019 var 1,2 grader lägre. På Julafton 2019 drabbades vi emellertid av heta vindar från Sahara (La Calima). Man registrerade 29,2 på Teneriffas södra flygplats. Caliman varade några dagar och höjde därför medeltemperaturen med 2,31 grader över medeltemperaturen under denna tid.
        Slutsatsen är TROTS DETTA var medeltemperaturen under december 2019 lägre än december 2018. En bra slutsats: Solen styr väder och klimat och O2 är livets gas!

        Gilla

      • ajxn 2020-01-27 / 23:48

        BOTWID.

        Igen, klimatet är snarare 50 år än två år.
        Du förstår dig inte på vad klimatet är, och vad det är som skiljer sig mellan klimat och väder.

        Sorgligt faktiskt.

        Ja, modellerna har förespått kraftigare väderomslag. Att temperaturskillnaderna i luften, pga den globala uppvärmningen kommer att ge kraftigare väderfenomen oftare. Eftersom det är mer energi i systemet numera. ”Lyckligtvis” så har haven ätit upp stora mängder energi, och även CO2. Men det börjar mättas, och det kommer att ta tid att få ur all energi och CO2.

        Du vet, det läggs till ca 5 atombomer energi i haven per sekund. Det är med standard fysik som det räknas på.

        Se härifrån om du vet bakgrunden till detta påstående se det här. Men se den helst från början.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-28 / 07:43

        Temperaturskillnaderna minskar eftersom polerna har haft högre temperaturökning. Det ger minskad förekomst av kraftiga oväder vilket också statistiken visar.

        Gilla

      • botwid 2020-01-28 / 08:36

        Om vi inte med våra kroppstermometrar för två år sedan registrerat att temperaturen började falla, hade vi inte ägnat hundratals timmat åt att försöka förstå orsaken. Det är just nu 10 grader i vår trädgård på Teneriffa men vi ”klimatkompenserar” med tjocka ullvästar. Var och en får ha sin tro, vi avläser temperaturer.

        Gilla

  4. ajxn 2020-01-09 / 22:51

    Här är Johan Englander, vetenskapsman som förklarar vad som är orsaken till att man inte kan precisera mer exakt hur mycket havsnivån kommer att öka per dekad.

    Här är den frågestund:

    Men jag antar att verken du eller dina följare kommer att se den, än mindre förstår den.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-01-09 / 23:06

      Jag skall titta på den när jag får tid. Den var ju över en timma lång.

      Gilla

      • ajxn 2020-01-09 / 23:54

        Ja, det tenderar att bli långt när forskare skall förklara något komplicerat, Klimatet är komplicerat.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-10 / 08:06

        Där har du rätt men du tror väl inte att forskarna vet allt och förstår allt idag. I så fall kan vi ju lägga ned forskningen om klimatet.

        Gilla

      • AJxn 2020-01-13 / 14:11

        ”Där har du rätt men du tror väl inte att forskarna vet allt och förstår allt idag. I så fall kan vi ju lägga ned forskningen om klimatet.”

        Klart forskarna behöver veta mer. Men forskarna vet tillräckligt för att kunna påstå att klimatet blir varmare, på grund av vad männsikor har gjort, dvs bränt kol och olja.

        Om vi inte skall göra något, pga att forskarna inte kan allt än, så kan vi lika lägga ned alla forskning, eftersom forskning inte kommer att veta allt.

        Men vi VET att klimatet blir varmare. Vi vet att det beror på bland annat CO2, vilket gör att andra växthusgaser släpps ut. Men det stora problemet är CO2.

        Vi vet även att de äldre vetenskapliga modellerna för klimatet faktiskt har visat fel. De är för positiva, och visade inte hur fort det faktiskt gått med uppvärmningen faktiskt skett.

        Dvs, det kommer att vara värre än de modellerna som vi ser.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-13 / 16:03

        ”Vi vet även att de äldre vetenskapliga modellerna för klimatet faktiskt har visat fel. De är för positiva, och visade inte hur fort det faktiskt gått med uppvärmningen faktiskt skett.”

        Har du vänt upp och ner på diagrammen för att komma fram till det?

        Gilla

      • ajxn 2020-01-27 / 23:40

        Du har alltså inte brytt dig om att se videon? Med föreläsning och sedan frågestunden?

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-28 / 10:44

        Det var inget nytt i hans monolog. Han till och med hänvisade till fuskaren Micael Mann som vägrade lämna ut rådata till sin så kallade ”hockeyklubba”. Därför dömdes han betala miljoner kronor i ersättning i domstol. Hans trovärdighet är därmed noll.

        I Sverige behöver vi dock inte oroa oss för någon havsnivåhöjning. Något han skämtade bort och menade att att om något decennium eller ett par så skulle havsnivåhöjning vara större än landhöjningen. Men det har han inga som helst belägg för men det skämtade han bort.

        Klimatalarmister överdramatiserar effekterna i Sverige. Min personliga åsikt är att effekterna i Sverige kommer i huvudsak var positiva av ett varmare klimat.

        Gilla

  5. Hör & Häpna 2020-01-02 / 22:56

    Bedagad batikhäxa på SVT Stockholm uttalar sig om överfallsvåldtäkterna i länet:
    Det har inte ökat utan är samma!
    – Samma som vad?, undrar man.
    Kärringen tycker heller inte det är så konstigt att överfallsvåldtäkter inträffar i Stockholm,
    folk känner inte varandra så väl
    och det finns mycket nöjesliv!

    Gilla

  6. ? 2020-01-02 / 22:44

    Gunnar OFF TOPIC Karlsson
    Ja, vindsvåningen låter som rätt diagnos. Men hur möblerar man om där? Lobotomi är som ni vet olagligt!

    Gilla

    • Gunnar Karlsson 2020-01-03 / 00:03

      ?, du kan ju prova med hgr mellan framtänderna ….

      //Gunnar

      Gillad av 1 person

  7. BBernts 2020-01-02 / 18:19

    Blir det värre får en kanske flytta till sölvesborg och ta striden därifrån.

    Gillad av 3 personer

    • ajxn 2020-01-09 / 22:53

      Så, du är landsförrädare?

      Gilla

  8. Stefan 2020-01-02 / 15:59

    Har jag förståt rätt så bor Rockström i Karlskronas skärdgård, är det inte konstigt att han missat kolla havsnivåståndet för Kungsholms Fort, eller ger det inte önskvärda siffror att presentera!

    Gillad av 1 person

    • botwid 2020-01-02 / 18:21

      Pastor Rockström behöver inte oroa sig för sina barn eller barnbarn,
      om 80 år har havsnivån vid Kungsholms Fort stigit 1,6 mm.

      Gillad av 1 person

      • ajxn 2020-01-09 / 22:55

        Nej, landshöjningen kommer bara att fördröja effekten av havsnivåhöjningen här i skandinavien. Men det kommer hit med.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-09 / 22:56

        Dessutom, du ignorerar Thoralf. Du har fel när det gäller vad Rockström bor.

        Gilla

  9. magdalena 2020-01-02 / 15:56

    Thoralf, tror du Stefan Löfven avgår innan valet 2022?

    Gilla

    • ? 2020-01-02 / 17:05

      Magdalena,
      Tror du att ett könsbyte skulle lösa dina problem?

      Gillad av 2 personer

      • Gunnar Karlsson 2020-01-02 / 19:03

        Det är nog inte där det riktiga problemet sitter, jag misstänker att det finns på vindsvåningen.

        //Gunnar

        Gilla

  10. No comments! 2020-01-02 / 12:03

    Klimatkrisen räddar liv!
    Enligt pappa Svante har det i alla fall räddat Greta’s liv, stod det på tabloidblaskans löpsedel.

    Gilla

    • ajxn 2020-01-09 / 22:58

      Så du tror på kvällstabloiderna nu?
      Varför då inte även göra det när de pratar om klimatförändringarna?

      Gilla

  11. abdallah salam 2020-01-02 / 11:00

    Snart ska vi bygga moské i Kalmar. Qatar eller Saudiarabien kommer hjälpa oss.

    Gilla

      • ylva 2020-01-02 / 13:55

        Thoralf, det är omöjligt att stoppa moskébyggen. Socialdemokraterna är infiltrerade av muslimer.

        Gilla

      • Gunnar Karlsson 2020-01-02 / 17:52

        Ylva, när Sosseriet är förpassat till historiens skräphög, så river vi alla dessa ”Skithus”.

        //Gunnar

        Gillad av 1 person

      • ajxn 2020-01-09 / 23:01

        Varför behöver bygget stoppas?
        Om det följer lagar och förordningar, så finns det inte någon laglig orsak till att stoppa byggandet. Speciellt inte för att det skall bli en Moské, eftersom det skulle bryta mot sveriges grundlagar.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-09 / 23:08

        Grundlagar kan ändras redan 2022.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-09 / 23:44

        Nej, det tar längre tid. Det spelar dessutom ingen roll, för det är grundlagen som vi har nu som gäller, tills den nuvarande är ändrade efter två val.

        Dessutom, det innebär att vi bryter mot Europeiska mänskliga rättigheterna samt FN mänskliga rättigheter.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-10 / 08:05

        Fel! Grundlagen kan ändras redan 2022, det krävs ett beslut innan valet 2022 och ett beslut efter valet 2022. Det har inget med mänskliga rättigheter att göra.

        Gilla

      • AJxn 2020-01-13 / 14:17

        1) Det innebär att med nuvarande fördelning i riksdagen så skulle det gå igenom en förändring där religionsfrihet skall beslutas innan valet 2022, och det vet även du att det inte kommer att ske.

        2) Det är inte utan problem att bryta mot mänskliga rättigheterna, eftersom vi har många överenskommelser, lagar etc som säger att vi inte skall bryta mot mänskliga rättigheter.

        3) Vilka andra rättigheter vill du ta bort? Yttrandefriheten?

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-13 / 16:07

        Flera länder inom EU gör andra tolkningar av mänskliga rättigheter än vad Sverige gör. Anser du att islam är bra för Sverige?

        Gilla

      • ajxn 2020-01-14 / 13:00

        Thoralf. Vad har min åsikt om Islam med att göra vad som är korrekt enligt mänskliga rättigheter?
        Vad har din och min åsikt om andra människors val av religion med tolkningen av våra grundlagar?

        Det är ju det som är varför vi har grundlagar, för att enskildas personliga åsikter och partiers inte skall påverka hur lagen skall tolkas.

        Det finns många partier som jag inte håller med om politiskt, men det innebär inte att jag kan förbjuda deras åsikter, eller att de får uttrycka sin åsikt. Jag kan, och har rätt att ha åsikt om deras åsikter, och har rätt att yttra dem. Men enligt åsiktsfrihet och yttrandefrihet så får jag har åsikter om andra som har åsikter. Men staten får inte hindra vare sig mig eller partier från att ha åsikterna om andra personer/partier.

        Samma gäller religionsfrihet. Jag får ha åsikter om religionen, men staten får inte behandla personer med den religionen på annat sätt än andra personer.

        Så, om staten hindrar en religion från att bytta, så måste alla religioner stoppas från att bygga. Alla personer med en religion måste behandlas lika som personer med alla andra religioner.

        Så, när det gäller bygget. Din eller min åsikt är irrelevant. Det som är relevant är om andra religiösa får bygga, och att det är samma regler oavsett religion. Det är det som sekulärt betyder. Och sverige är ett sekulärt land.

        Min åsikt om Islam? Samma som alla andra religioner. De är sagor och skall ha så liten påverkan på samhället som det går, alla statligt betalda skolor skall inte ha uttalat religiös huvudman. Samt att alla religiösa skall behandlas lika.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-14 / 13:22

        Du missar dock en sak när det gäller religionen islam. Den är också en politisk ideologi! T.ex sharialagar, kan vi förbjuda då de inte ingår i religionen.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-14 / 13:33

        Ok, för diskussionens skull så accepterar vi att Islam även är politik.

        Då gäller ÄVEN åsiktsfriheten här. Att alla får ha vilka politiska åsikter de vill.

        Åter igen, det är ok att vara muslim, på samma sätt som det är ok att vara sverigedemokrat.
        Staten skall och får inte lägga sig i vilken politisk åsikt personer har.

        Sharialagar ersätter inte svensks lagstiftan. så jag förstår inte hur du ens kan ta upp den. Sverige är ett sekulärt land. Varken kristet eller muslimskt. Var och en får ha vilka politiska åsikter de vill. Var och en får ha vilken religion de vill.

        Det är svensk lag som gäller i Sverige, ingen annan.
        Förutom Svensk lag så får varv och en leva efter vilka andra begränsningar som de vill, som de 10 budorden eller Sharialagar. Så länge som de inte bryter mot svensk lag.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-14 / 13:38

        Islamism och Nazism har flera likheter.

        Har du inte hört att det tillämpas sharialagar i vissa utanförskapsområden?

        Jag förstår att frågan blev känslig för dig då jag tog upp islam.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-23 / 00:06

        Privatpersoner får tillämpa vilka regler de vill för att ha som riktlinjer för sitt liv. Som Sharia, Judisk, Samisk eller Guds tio budord (som även är budord i Islam) eller vilka andra regler de vill.
        Tvister enligt dessa överenskommelser kan man låta lösas i civildomstolar, vilket är vanligt LÅNGT innan Islam blev vanligt i Sverige, vanligen för andra saker som arbetsrätt i arbetsdomstolen etc. MEN det gäller bara de som godkänner den civildomstolen i förväg, enligt kontrakt och överenskommelser. Så nej, vare sig du eller jag kan eller behöver gå till någon civildomstol som vi inte har godkänt i förväg. Ej heller Shariadomstol. Den gäller bara för de muslimer som accepterat den som lösning för något av sina tvister.

        Så länge som deras utslag håller sig inom Sveriges lagar. INGEN annan lag får ersätta Sveriges lagar. Så därför gäller den Svenska grundlagen Regeringsformen även Kristna, Muslimer, Judar och alla andra.

        Nej, frågan blev inte känslig för att du tog upp Islam. Jag skiter fullständigt i vilka religioner personer har. De får ha vad faen de vill, och Sveriges grundlagar stödjer mig i detta. Som att oavsett religion, så skall alla boende i Sverige behandlas lika. Så om en kristen, jude, muslim eller buddhist söker tillstånd att bygga en religiös byggnad, så skall SAMMA regelverk användas för alla dessa.

        Och ja, du får tycka vad du vill om Islam, men det spelar ingen roll vad vare sig du eller jag tycker i frågan, för i Sverige gäller Svenska lagar, så även Grundlagarna. Nej, de kan inte ersättas av andra civilregler. Det är Sveriges lagar som definierar vad som är svenskt, eftersom det är den minsta gemensamma för alla som bor i Sverige.

        Som skrivet, läs på om de Svenska grundlagarna. Regeringsformen kapitel 2, §2 punkt 6 kan vara intressant. Även runt kapitel 2, §20 har intressanta skrivningar. Bland annat att Europeiska mänskliga rättigheterna (som är skapad av Britter) gäller i Sverige.

        Slutligen: Jag skulle vara försiktig med att jämföra Islam och Nazismen. Det finns andra som har ännu närmare kopplingar.

        Gilla

    • martiusus 2020-01-02 / 15:24

      Bidrag från Qatar och Saudiarabien. Klarar ni inget själva?

      Gillad av 2 personer

      • Stig Bergman 2020-01-02 / 16:22

        Fast det är kanske dom som är ”dom själva”.

        Gillad av 2 personer

      • Ölandsbonde 2020-01-02 / 20:47

        Dåligt för S numera. Tror de gör en regeringsombildning och gör sig av med mupparna som verkligen inte är populära utanför svt. Tillsätter ministrar från C och L istället. En kraftfull ”mittregering”. Skabbräven skulle gilla det och liberalerna har alltid varit kluvna och har inget att förlora sittandes som de är panka och utan drivmedel.

        Gillad av 1 person

    • martiusus 2020-01-02 / 17:30

      Och vilka ska bygga? Ni är ju kända för slavarbetare.

      Gillad av 1 person

      • ajxn 2020-01-09 / 23:03

        Är Kalmar kända för slavarbete?

        Gilla

    • Andersson i Pinan 2020-01-02 / 15:44

      Jag var och hälsade på min dotter strax innan jul. Hon är bosatt i Köpenhamn och kan ni tänka er vad de kallar vår valuta i Danmark? Svenska pesetas!!!

      Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2020-01-02 / 15:45

        Haha…. det har jag inte hört tidigare.

        Gilla

  12. Tony Ingman 2020-01-02 / 09:18

    Själv skulle jag vilja höra denne Rockström i en debatt med till exempel Lars Bern,
    men en sådan debatt ställer han aldrig upp i av ren feghet, det är lättare att föra
    fram sina tirader när man får stå oemotsagd, inga besvärande frågor ställs!

    Gillad av 6 personer

    • ajxn 2020-01-09 / 23:06

      Lars Bern är inte en klimatforskare, det är inte ens i närheten i hans ämne. Det enda han klarar av när han blir ifrågasatt är att tömma galla över den som frågat. Istället för att komma med vetenskapliga produktioner, speciellt vetenskapliga uppsatser som han har skrivit, och som andra skrivit som fungerar som stöd för hans ”forskning”.

      Dessutom, vilken riktig forskare skulle vilja debattera detta? Det är ju inte som att man kan övertyga klimatet om att det skall börja bete sig på ett annat sätt.

      Gilla

  13. botwid 2020-01-02 / 08:50

    Jag knäppte på radio och undrade om SR blivit fullständigt galna. Vad var det för nonsens som brölade ut ur högtalaren? Jag insåg plötsligt att det var Pastor Rockström. Jag är inte med i hans sekt, jag sysslar med vetenskap. Bryskt stängde jag av radion.

    Gillad av 6 personer

    • ajxn 2020-01-09 / 23:07

      Du är forskare? Så i vilket ämne?
      Var är dina publicerade vetenskapliga pappers? Länkar tack.

      Gilla

      • botwid 2020-01-10 / 08:53

        Vad krävs för att bli en climatologist? Man måste ha en Master eller PhD för att erhålla en anställning för forskning eller utbildning. Jag har en MSc och har under två år ägnat många timmar att förstå mekanismerna i klimatet. Slutsatsen är att väder och klimat är stokastiska storheter som inte går inte att förutse med datamodeller. Det bästa modellerna kan förutspå vädret två veckor framåt. IPCC´s modeller är en ren katastrof. Uppenbarligen är det Solen som styr väder och klimat. Vi vet också att CO2 är livets gas. Med den kunskap jag har, kommer vädret att bli kallare.
        Trenden inleddes år 2015:

        Gilla

      • ajxn 2020-01-13 / 14:05

        Botwid. Vet du inte vad som behövs för att veta vad som krävs för att bli forskare så säger det kanske en hel del om vad du har för vetenskaplig bakgrund.

        Vilken ämne har du Msc i?

        Vilken forskare studerar du under? Två år heltid eller lite då och då? ”Många timmar” tror jag inte räcker speciellt långt. Vilket ämne tänker du skriva om.

        Du vet uppenbarligen inte tillräckligt om modeller förklimat. Ja, väder är mycket svårare att förutspå än klimat.

        Du får gärna kommentera vadför du kommer fram till något helt annat än vad PhD Tim Palmer kommer ram till. Han gör faktiskt modeller, så han vet ju vad han pratar om.

        IPCC har ingen modell. De gör sammanställningar av forskningare. Hade du studera klimat under en längre tid säger du?

        CO2 är nödvändigt för att växter skall växa, men det är även en Växthusgas, vilket orsakar hupphettningari atmosfären. Att CO2 är en växthusgas vet vetenskapen sedan 1850-talet och forskare har forskat på CO2 påverkan på klimatet sedan 1890-talet.
        Så ja, lagom nivå av CO2 är bra, men inte för mycket.

        Nej, vi BORDE gå mot varmare klimat, vilket vi först beräknade i en model under första världskriget. Men vi går mot varmare klimat, vilket visar sig på bland annat glaciärer. Isen på grönland smälter numera så fort så att Grönland för första gången någonsin har tillräckligt med smältvatten på vintern för att slippa köra kraftverk drivna på olja.

        Du gör sk Cherrypicking i din graf. Den är en ren lögn, och det vet du.

        För, om vi istället för väljer din period, så kan vi ta mellan 1992 och 2019, så kommer uppvärmningen vara under längre tid och större.
        Så ditt val är lika felaktig som om man skulle gå från 1992 istf 2015 som du gör.

        Att du ens presenterar detta är helt makalöst.

        Här är en till forskare som beskriver hur klimatet förändras.

        Gilla

    • hllviken 2020-01-10 / 10:37

      Tänk på att skydda dina personuppgifter bättre!

      Bilden läcker….

      Gilla

  14. ROLLE 2020-01-02 / 08:13

    ”Medan vanliga människor blir fattigare på grund av höjda klimatskatter för drivmedel och flyg, så lever Greta Thunberg ett fantastiskt liv med pengar i överflöd som hon får via One Foundation som finansieras av globalisten George Soros. Samtidigt som vanliga människors frihet begränsas tack vare Miljöpartiet och klimatsektens fanatiska övertygelse fortsätter vårt etablissemang att leva i en dissociativ vanföreställning, en föreställning som gör vanliga människors liv både fattigare och sämre. Det skriver idag debattören och föreläsaren Petrit Latifi.”
    http://katerinamagasin.se/greta-thunbergs-politik-gor-vanliga-manniskor-fattigare/

    ”– Tycker synd om Greta. Hon har hjärntvättats att tro att global uppvärmning finns trots att den inte gör det. Hon har inte gjort något fel, men hon har tvingats in i tänkandet att det hon säger är sant.”
    https://www.friatider.se/meat-loaf-tycker-synd-om-klimat-greta-hjarntvattad

    Gillad av 1 person

  15. ROLLE 2020-01-02 / 08:02

    Ännu en som visar sin okunnighet eller är det medvetet spridning av lögner?
    Att en professortitel inte speglar kunskapsnivån visas tydligt.
    Professor utnämns man till, tydligen på helt andra grunder.

    Gillad av 4 personer

  16. Gunnar Karlsson 2020-01-02 / 07:01

    Off Topic.

    Ledarsidorna levererar skrämmande information om hur Sosseriet har planer på att plundra A-kassorna för att täppa till alla de ekonomiska hål som den vansinniga invandringen orsakat.

    Tur att man gått i pension, men man skall iofs. aldrig känna sig säker, Socialdemokratin har stulit pensionärernas pengar förut. Dessa galningar måste avsättas så fort det går, alla medel är nu tillåtna.

    https://ledarsidorna.se/2020/01/regeringen-forbereder-brandksattning-av-a-kassorna/

    //Gunnar

    Gillad av 4 personer

  17. Robban 2020-01-02 / 04:11

    Professortieln har han fått sig tilldelad av Löfven och kompani!
    Den är ungefär lika mycket värd som texten i en fortune cookie!
    Han är alltså ”klimatexpert” på samma sätt som Arnstad är pansargeneral!

    Gillad av 4 personer

  18. Thomas 2020-01-02 / 01:19

    Ännu en nyår har man fått ta del av. Med goda vänner i en lantlig del av landet, riktigt trevligt faktiskt. Nyårsmässa i den gamla medeltidskyrka med traditionella sånger och en präst som tack och lov undvek pkfjäsk, så befriande att slippa ett kyrkobesök utan att bli korvstoppad av hur fantastiskt det är med mångkultur, klimatGreta, islam.
    En nyårsafton som var snöfri men kall. Marschaller och upplysta gravljus fladdrade i vinden. I fjärran hördes lite nyårsraketer men annars stilla och rofyllt.

    Inga bilbränder, skottlossningar, överfall, sprängningar i närheten där vi var.
    Alltid något. Men så var vi alla på denna plats lugna ,sansade svenskar med undantag från några andra lugna och sansade som härstammade från Ungern och Estland. Nyår brukar jag blicka bakåt, det blir så automatiskt.
    Hur har vädret varit tidigare t ex. ?

    Nyårsafton-89 ,då var det +11, och nyårsafton-96 var det -21.
    Och julen -77 var det över 13 plusgrader i Skåne..
    Vädret skiftar som bekant över tid. ”Människan spår och Gud rår” har jag läst.
    Rockström är en uppviglare, han har en agenda. Detta är Johans livsluft att driva folk till att få dåligt samvete och bli rädda.
    Idag gjorde jag något sällsynt. Köpte en kvällstidning. Nästan 30 kronor för eländet. Men okej. Ibland måste man in i skiten för att förstå hur sjukt allt är.

    Idag läste jag en krönika av nån som heter Atilla Yoldas. Hmm🤔 Vilket stjärnskott. Aldrig hört om honom innan. Och hoppas aldrig mer ta del av skiten han levererar.
    Gina Dirawi är viktigare än svenska traditioner står det i ingressen.
    Det triggade mig. Jag fattade vad krönikören vad ute efter, e
    Eller om han är nån praktikant som precis gått klart sfi och skulle göra ett examensprov??
    För texten var bland det äckligaste påhopp jag läst om de svenskar som värnar om vårt land, kultur, kristendom,traditioner.
    Hur rasistisk svensken är som fortfarande vill ha en kristen jul. Och är det förresten något folkslag som är mer toleranta och godtrogna än svensken?
    Yoldas och Dirawi är 2 invandrare som fått otroliga privilegier i sitt nya hemland.
    Svensken ska hela tiden dra ner på svenska traditioner och ändå blir de aldrig nöjde muslimerna ( Det är såklart muslimer som gnäller, de är världsbäst på det att gnälla, kräva, hota, krångla, icke anpassa sig)
    Sådana texter skulle aldrig publicerats för 20 år sedan. Nu har blattarna flyttat fram positionerna och stoppar vi inte dessa Sverigehatande invällare så blir det blodigt allvar snart. Vi måste stoppa musliminvasionen och det under år 2020! Vad gör dom här? Åk hem. Socialkontoret Sverige kommer att stängas! Fatta det. När folkförrädare avsatts i ledande positioner. Sossarna ska placeras där dem hör hemma.På Historiens soptipp.

    Gillad av 6 personer

  19. hllviken 2020-01-01 / 23:49

    ⇧⇧⇧⇧⇧ Bra sagt av Mikael Willgert!!!

    Gillad av 3 personer

  20. Conny Lundberg 2020-01-01 / 23:18

    Midvintermörkret verkar ha sänkt sig över Rockströms mentala funktioner då han kastur ur sig helt grundlösa och rent löjeväckande uttalanden! 🙂

    Gillad av 4 personer

    • ajxn 2020-01-22 / 23:40

      Varför postar du samma sak två gånger? Jag svarade med detta på det andra stället, det räcker med att du svarar på ett av dem.

      Det gör det inte.

      Kolla själv här, till att börja med. Där kan du själv läsa vad han har publicerat.

      https://scholar.google.com/

      Gilla

  21. Cosmik Debris 2020-01-01 / 23:15

    Anders Lindberg på Twitter: ”Var fjärde som jobbar inom välfärden har invandrarbakgrund”

    Min kommentar: …och minst var tredje som utnyttjar välfärden har invandrarbakgrund.

    Ps.
    Lamottes fem klipp från Gettogården i Trollhättan har nu visats 3 miljoner gånger.
    Har SVT rapporterat?

    Ds.

    Gillad av 8 personer

    • ajxn 2020-01-22 / 23:39

      Varför skulle SVT rapporterat om vad Larmottes gör när han drar till Trollhättan för att provocera?

      För övrigt så verkar åklagaren gjort upp med honom om det inlägg som en kvinna som delade vidare blev dömd för.

      Gilla

    • ajxn 2020-01-22 / 23:37

      Varför använder du Nazistiska formuleringar?

      ”Det är många som ska till Finspång.”

      Det är inte värdigt om du är ok med demokrati.

      Gilla

  22. stigrydmark 2020-01-01 / 23:09

    Jag förstår på beskrivningen att det var ett skitprogram som SVT/SR utan att tveka låter en skojare få sprida hysteri. Objektivitet och opartiskhet saknas helt i ämnet klimat. Det finns ju massor av artiklar och forskning som man helt nonchalerar och som visar en balanserad syn.
    Man är helt trogen vår totalitära regim, som visar många tecken på fascism, inte minst förföljelsen av oliktänkande.

    Gillad av 6 personer

  23. Conny Lundberg 2020-01-01 / 23:05

    Midvintermörkret har sänkt sig över Rockströms cognitiva funktioner och nu kommer det bara ut sanslösa överdrifter

    Gillad av 2 personer

    • ajxn 2020-01-22 / 23:36

      Det gör det inte.

      Kolla själv här, till att börja med. Där kan du själv läsa vad han har publicerat.

      https://scholar.google.com/

      Gilla

  24. Roger... 2020-01-01 / 22:31

    Köp nu en massa plastpåsar och fyll vår sjöar/hav med dessa för att kompensera detta klipp under det nya året.

    Sinnessjukt är bara förnamnet.

    Gillad av 1 person

    • ajxn 2020-01-22 / 23:35

      Förstår inte vad du vill föra fram för argument med den videon. Tar gärna emot en förklaring.

      Gilla

  25. Svante 1 2020-01-01 / 22:07

    Klimatbluffare nr 1….nästan värre än Pär Holmgren o lilla Greta….

    Gillad av 4 personer

  26. Gunnar Karlsson 2020-01-01 / 22:01

    Off topic

    Det har med jämna mellanrum skrivits kommentarer, till olika artiklar, här på Thoralfs blogg, huruvida valet 2018 gick rätt till eller ej. Jag tillhör den grupp som har varit mycket misstänksam, men legat lågt och icke framfört mina misstankar i brist på bevis.

    Efter att ha sett en video på SwebbTV, med en av mina stora favoriter, Hans Jensevik, så stärks min övertygelse om att valet, i vissa kommuner, varit riggat. Om så är fallet är det demokratisk skandal av oanade mått och som kräver, Statsministerns avgång och ett extraval snarast.

    Jag rekommendera verkligen denna video på SwebbTV, den har titeln, ”Fjärde Statsmakten nr 31 – nationalekonom Jensevik om samhällskontraktet och köp av röster.”, dessvärre kan jag inte ge en länk direkt till denna video, utan bara till katalogen där videon finns,

    https://www.swebbtv.se/program/moete-med-makthavare

    //Gunnar

    Gillad av 6 personer

    • Gunnar Karlsson 2020-01-01 / 23:20

      Pajasen Al Gore är, liksom de flesta andra i det demokratiska partiet, en notorisk lögnare.

      //Gunnar

      Gillad av 4 personer

    • ajxn 2020-01-13 / 13:44

      Vem bryr sig om Al Gore, han är inte forskare.

      Gilla

  27. hllviken 2020-01-01 / 21:11

    Johan Rockström är agronom med några miljökurser i sitt bagage. Det gör honom inte till klimatexpert!

    Gillad av 7 personer

    • ajxn 2020-01-22 / 23:34

      John Rockström har mycket mer än det i sitt bagage.
      Jag rekommenderar att du till att börja med söker på https://scholar.google.com/ för att se vad som han har publicerat.

      Det är ett enkelt grepp för att få en översikt. Gör sedan motsvarande sökning på exempelvis Lars Bern.

      Gilla

      • botwid 2020-01-23 / 07:20

        Agronom Rockström hetsar folkgrupper helt i onödan. Dessutom är det solens cykler och molnbildning vi borde granska. Jag fruktar att det kommer att bli kallare. det är det fjärde året som temperaturen sjunker. Blir det kallt behöver växterna ett tillskott av CO2.

        Gilla

      • ajxn 2020-01-24 / 22:19

        Nej, han hetsar inte folkgrupper, det är ett brott att hetsa mot folkgrupper.
        Ja, solens cykler och molnbildning INGÅR i modellerna.

        Ja, med solens cykler så BORDE det bli kallare nu, det blir det inte. Notera, jag tar inte hänsyn till lokala förändringar, det är jordens medeltemperatur som räknas. Inte lokala väderleksförändringar som du hänvisar till

        Så att BARA hänvisa till solens cykler fungerar inte. Det gjorde det när de första beräkningarna gjordes under första världskriget. Men då hade redan svenska forskare börjat producer uppsatser där kopplingen CO2 och klimatet började diskuteras 30 år tidigare.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-24 / 22:41

        Molnbildning har man väldigt dålig koll på enligt forskningen!

        Hur mycket är jordens medeltemperatur?

        Gilla

Kommentarer är stängda.