KRIS INOM KALMARPOLISEN

Före jul var jag hos polisen i Kalmar för att anmäla hot som jag fått på min blogg. Till min förvåning så kunde inte polisen i det stora polishuset i Kalmar ta emot några polisanmälningar på grund av sjukdom. Mycket anmärkningsvärt.

Jag uppmanades att göra en anmälan på 11414 istället, vilket jag gjorde efter att ha suttit i telefonkö en stund.

Hoten har dock fortsatt efter att jag skrev om detta i ett blogginlägg.

https://thoralfsblogg.com/2019/12/20/konvertera-eller-do/

Eftersom jag under jul och nyår fått flera nya dödshot med texten ”Konvertera till islam eller dö” så åkte jag idag åter till polishuset för att komplettera min anmälan med alla uppgifter om de nya hoten.

Tro det eller ej, det gick inte göra någon anmälan idag heller på grund av sjukdom!

Jag tror inte det är sant. Polisen i Kalmar har inte personal som kan ta emot en polisanmälan. Det är fullständigt oacceptabelt!

Det råder ingen tvekan om att det är kris inom polisen!

 

 

54 reaktioner på ”KRIS INOM KALMARPOLISEN

  1. Yngve 2020-01-06 / 13:35

    Vem gör en polisanmälan på plats?

    Gilla

    • Thoralf A 2020-01-06 / 15:02

      Jag därför att jag vill prata med en polis inte med en ”telefonsvarare” som sitter någon annanstans i Sverige.

      Gilla

  2. David 2020-01-04 / 23:42

    Är så många kommentarer här att jag inte orkar läsa alla, men har sett klippet som någon delade om att man bör flytta från Sverige. Så illa är det inte än kan jag tycka, inte i Kalmar i alla fall.

    Vi läser dagligen om skjutningar, sprängningar, våldtäkter etc, men det är vanligt vis de större städerna, men även vissa medelstora städer som tagit emot allt för många invandrare och varit naiva när regeringen sagt att de kommer vara en tillgång när allt fler blir pensionärer. Vi som var nyktra insåg för länge sedan att det inte kommer bli så, men vissa trodde annorlunda.

    Därför får de nu leva med grov kriminalitet.

    Kalmar stad däremot tycker jag inte är så illa. Jag läser Barometern och tycker inte jag ser så mycket allvarlig brottslighet och upplever inte det personligen heller.

    Visst, det var problem ett tag runt stationen och Baronen, men som jag förstår så började vakter gå där och det blev bättre. Är sällan vid baronen själv, men har dock noterat när jag varit där att jag kännt cannabisrök, så troligen var det invandrare där som rökte på. (bara en kvalificerad gissning)

    Gilla

  3. Ölandsbonde 2020-01-04 / 14:39

    Utanför ämnet

    Hej alla!

    Jag tycker inläggen här generellt är sura till karaktären. Mycket negativa inlägg.

    I och för sig lever vi väll inte längre i ”den bästa av alla världar”,men ändå.

    Varför inte passa på att äta pepparkakor nu så här i vintertider. Man lär bli snäll av dem.

    Just nu finns det väl bara runda men de smakar lika bra för det. Skönt att vi blev av med de rasistiska pepparkaksgubbarna och dito gummorna. Bra så! Vi kan i stället glädjas åt alla riktiga negergubbar och dito gummor som numera är en del av svenskheten och gläder oss med sina stadspromenader.

    Och de där kränkande pepparkakorna i form av stjärna, julgran, tomtenisse, änglar och grisar slipper vi förargas över.

    Fast lite saknar jag grisen. Det fanns i stort format med glasyr och en lien sockerpärla till öga. De gillade jag, men något får man väl avkall på för fridens skull. Lätt att tänka sig hur det sett ut med alla butiker som råkat vara på fel ställe när det ska snackas med personalen om kränkningar och sådant.

    IKEA har en trevlig uppsättning som inte (ännu) kränker någon.
    https://www.ikea.com/se/sv/p/droemmar-kakmatt-set-om-6-silverfaergad-30133046/

    Här är utbudet större: https://formina.se/
    fast ingen gris..

    Hoppsan! Där kom jag på något. Kan inte polisen bjuda på pepparkakor? Det har ju inte funkat med korv och pizza. Kanske det skulle lösa problemen åt stasiministern.

    Gilla

  4. W&D 2020-01-04 / 13:44

    ”Fängelserna är fulla”;
    stolt polischef på statstelevisionen häromdagen.

    – Vad gör vi nu då, med alla farliga brottslingar som härjar därute och alla nya som ständigt väller in?

    Gillad av 1 person

  5. Tim 2020-01-04 / 13:42

    I Kalmar är allt kris. Själv gör jag alltid polisanmälningar på e-post och bifogar skärmdumpar som JPG-filer. Jag skickar till registraturen, sedan skickas det vidare till en fu-ledare eller befäl.

    Gillad av 1 person

  6. anna 2020-01-04 / 10:38

    Jag kontaktade barometern om att du hotas av muslimer men de har inte svarat

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-01-04 / 10:48

      Jag är inte precis omtyckt av Barometern. Hade Ulf Carlsson och Östran funnits kvar hade han definitivt skrivit om hoten. Barometern kommer sannolikt inte göra det.

      Gillad av 1 person

      • Tim 2020-01-04 / 13:50

        Har Anders Blank slutat på Barometern?

        Gilla

      • Thoralf A 2020-01-04 / 14:35

        Ja, han är numera frilansjournalist.

        Gilla

      • turrim 2020-01-04 / 14:00

        Problemet är att i en residensstad där Barometern har sin redaktion finns en polisstation som inte sköter sitt jobb mot allmänheten. Om chefredaktören ogillar Thoralf eller inte är ointressant sett mot medias uppdrag i samhället. En sådan person är inte värdig att vara chefredaktör.

        Gilla

      • Humle 2020-01-04 / 15:32

        Polisen och Barometern i Kalmar är i symbios.

        Gilla

  7. ROLLE 2020-01-04 / 10:28

    Vet Morgan vad demokrati betyder? Uppenbarligen inte.
    Morgan Johansson i blåsväder efter attack på Svenska Dagbladets Ivar Arpi
    ”SVERIGE Svenska Dagbladets ledarskribent Ivar Arpi kritiserade S-MP-regeringen och dess stödpartier när han medverkade i en panel i SVT:s Aktuellt. Något som fick justitieminister Morgan Johansson att ilskna till. ”Har det alltså gått så långt att konservativa opinionsbildare nu har återgått till att inte längre respektera demokratin”, frågar sig Johansson på Twitter. Nu får Johansson stenhård kritik.”
    https://nyheteridag.se/morgan-johansson-i-blasvader-efter-attack-pa-svenska-dagbladets-ivar-arpi/

    Gillad av 1 person

    • Svante 1 2020-01-04 / 17:51

      Jag har köpt boken, Peter Springare, nästa veckan plockar ut via kiosken…

      Gilla

  8. Robban 2020-01-04 / 08:14

    ”Polisen har en skyldighet att ta emot varje anmälan om brott utan uppskov och anmälan kan göras såväl muntligen som skriftligen hos vilken polismyndighet som helst se JO 1988/89 s. 73 och JK 2008-04-02 dnr 7840-06-21.”

    Gillad av 4 personer

  9. Ludvig 2020-01-04 / 07:48

    Det är inte lätt att få hjälp av polis nu för tiden, det går väl åt det hållet att man får beväpna sig.

    Gillad av 3 personer

    • Lennart Karlsson 2020-01-07 / 14:07

      Det svåra kanske är att hitta en läs och skrivkunnig polis med röd partibok?
      Det är mycket att göra nu för polisen med alla(h) Pride-tåg och identitetsbyten……

      Gilla

  10. Onkel Björn 2020-01-04 / 00:42

    Det är nog inte bara Kalmarpolisen som lider av kris. Det gäller nog i hela landet. polisen har länge krisat och allt för länge gått på minibemanningar. Man har ju under flera år inte ens lyckats fylla klasserna till polisskolorna, trots sänkta krav.

    Men det är ju märkligt att man inte kan trolla fram någon personal till reception för att ta upp en anmälan. Att ta emot anmälningar är ju en av de viktigare sakerna för polisen och dessutom något som man faktiskt även är skyldig att göra.
    Och det behövs inte vara en polis, går utmärkt med en civilanställd.

    Kan man gissa att man har felat när det gäller semesteruttagen och därför inte räknat med ev sjukdomsfall (som man som planerare faktiskt måste ha med i beräkningen)

    Kalmarpolisen biter sig själv i svansen när man gör så här. Polisen är beroende av folks förtroende. Utan det får man svårt att klara sitt jobb. Detta är på intet sätt förtroendeskapande.

    Undrar vad JO skulle anse om det hela. Han kanske godkänner en hänvisning till telefon.

    .

    Gillad av 3 personer

    • Stig Bergman 2020-01-04 / 04:24

      Min uppfattning är att den nuvarande rikspolischefen är polis från hjässan till fotabjället,
      men av dunkla anledningar inte kan utnyttja sin kapacitet

      och svenska folket tvingas därför acceptera att deras barn blir rånade, kvinnor våldtagna, ägodelar stulna eller förstörda eller poliser (eller receptionister i polishusen) som av olika anledningar påstår sig inte kunna ta upp brottsanmälningar från allmänheten p g a sjukdom.

      Om inte Sverige får en politisk ledning som kan se till att poliskåren mangrant och tveklöst engagerar sig i arbetet och bevisligen tar tillbaka makten över gatorna från gängen kommer demokrati att ersättas av anarki, något som egentligen redan är här och i en svindlande snabb utveckling medan polisen är sjuk och rikspolischefen av någon outgrundlig orsak har tunghäfta vilket möjligen beror på att justitieministern försöker sig på brösttoner och säger ”God dag yxskaft”.

      Gillad av 4 personer

  11. Cosmik Debris 2020-01-03 / 23:45

    Elisabeth Höglund:
    ”Hon slipper se regeringen stå totalt handfallen inför de gigantiska problem som redan är här. Hon slipper se en regering utan handlingskraft och en statsminister som inte har förstått vartåt samhällsutvecklingen har varit på väg, en statsminister som hummar och mumlar men som inte gör det en statsminister ska göra, nämligen att leda landet, att ingjuta framtidshopp hos människor, få människor att känna att det är meningsfullt att leva.[…]Hur som helst känner jag missmod och sorg över tillvaron här i Sverige just nu. Det finns inget som inger något hopp.

    Allt andas uppgivenhet.”

    https://elisabethoglund.se/blogg/aldrig-har-jag-upplevt-ett-nytt-ar-och-ett-nytt-decennium-som-sa-totalt-saknat-framtidshopp-och-gladje-som-det-ar-som-nu-har-inletts/

    Lugn. Det kommer att kännas mycket bättre efter Finspångsrättegångarna 2023. Då är de värsta nationalsadisterna borta ur leken. För alltid.

    Gillad av 3 personer

  12. Lill-blatten 2020-01-03 / 23:42

    Häng gärna ut de mest frekventa hatarna med namn, bild och kontaktuppgifter.

    Vore kul att kontakta någon av dem och kanske prata en stund, få höra vilka tankar de har om livet och framtiden.

    Gilla

  13. Peter Pan 2020-01-03 / 22:51

    Väpnat rån ikväll i mataffär Mönsterås, häromdagen var det Hultsfred, om jag inte minns fel. Det är sååå tryggt i Kalmar län.

    Gillad av 3 personer

    • messkalle 2020-01-04 / 05:05

      Sa inte Morgan ”Mataffärena skall inte vara deras skafferi”? Han den store lyfter sig i håret varje gång när han visar stor beslutsamhet.

      Gillad av 1 person

      • Lennart Karlsson 2020-01-07 / 14:11

        Problemet är inte att Morgan INTE tänker.
        Problemet är att NÄR Morgan tänker så går det åt pipan!

        Gilla

  14. Peter Pan 2020-01-03 / 20:32

    Dom kommer lägga ned direkt. Till mig sa en polis att så länge det inte är fysiska hot, t.ex. att någon står med gevär utanför dörren, så ska man inte belasta deras tid som ska gå till att utreda ”riktiga” brott och att det kommer läggas ned liknande direkt, vilket de också gjorde.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-01-04 / 00:15

      Om det händer mig något skall alla veta att jag gjort allt jag kan för att anmäla hoten. Om sedan polisen struntar i att utreda det kan jag inte råda över men alla mina läsare vet sanningen.

      Gillad av 6 personer

      • Onkel Björn 2020-01-04 / 00:26

        Det är ju rätt och polisen uppmanar ju hela tiden folk att anmäla de brott de råkar ut för.

        Gillad av 2 personer

  15. Humle 2020-01-03 / 20:12

    Inte nog med personalbrist.

    Kalmarpolisen är dessutom känd som Sveriges lataste och sämsta polisdiskår. Det är allmänt känt inom polisen själva, löser ytterst få brott, låg kompetens etc., särskilt i jämförelse med Göteborg.

    Jag var uthängd en gång med namn, personnummer m.m. på en sajt som speglade en annan kriminell sida. Jag anmälde till Kalmarpolisen som inte fattade ett dugg. De tyckte jag bara kunde strunta i att gå in och läsa, så var problemet ”löst”. Jag kollade själv upp att servern tillhörde ett IT-företag i Borås. Kalmarpolisen skickade då ärendet dit efter många om och men, eftersom de var totalt inkompetenta på IT-relaterad brottslighet.

    En poliskommissarie i Borås ringde direkt upp det aktuella företaget och bad dem plocka ned innehållet då det bröt mot PuL. Efter en timma var innehållet avlägsnat och jag fick ett mail att ärendet var avslutat.

    Gillad av 1 person

    • Tim 2020-01-04 / 13:47

      Ja, väst-Sverige och Borås är bra på att utreda brott. De har ju haft sin beskärda del av både det ena och andra och skaffat sig erfarenhet genom åren. Något mindre städer saknar. Dessutom är det svårt att få erfarna poliser till småstäder.

      Gilla

  16. Maja Dacke 2020-01-03 / 19:51

    Är polishuset fullständigt tomt på poliser? Eller hur fick du veta att de inte kan emot anmälan? Någon borde ha funnits där eller diskriminerar de – du är ju kändis i stan?

    Går det bra att meddela ett mord eller grov misshandel? Petitesser som rån, våldtäkt och inbrott lämnas väl åt sidan …

    Gillad av 3 personer

    • Maja Dacke 2020-01-03 / 19:54

      PS. På nätet går det väl att lämna en anmälan – som man kan göra där jag bor. Här ska man göra detta istf i polishuset fick jag veta vid ett besök.

      Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2020-01-04 / 00:12

        Eftersom jag har dokumenterat hoten med IP-nummer och klockslag på alla hotfulla texter vill jag givetvis lämna över materialet till polisen. Något som knappast går att göra på telefon.

        Gillad av 3 personer

      • Peter Pan 2020-01-04 / 00:20

        Det lättaste är att ta skärmdumpar och maila in. Behåll originalen som ev. bevis.

        Gilla

      • Humle 2020-01-04 / 02:44

        Har du ingen e-post? Polisen har registrator.syd@polisen se. Märk ämnesrådet med ”polisanmälan” eller ”tillägg till polisanmälan” och så dina uppgifter, vad som skett m.m. Kopia/bekräftelse kommer hem med posten. Eller kan man ringa in på 114 14 och därefter skicka filerna på mail, så lägger polisen in dem i ärendet de upprättat.

        Har själv aldrig gjort en anmälan över disk, bara e-post. Funkat kanon!

        Gilla

  17. Calle 2020-01-03 / 19:28

    Dom är väl fullt upptagna med att utreda grövre brott, såsom äldre personers invandringskritiska inlägg på Facebook, vilket gagnar den statsfinansierade sk ” Näthatsgranskaren”.

    Gillad av 3 personer

  18. dajevlar 2020-01-03 / 18:07

    Hmmm… ”Pga sjukdom” kan man använda nån enstaka gång i nån synnerligen akut och oväntad situation hos Polisen, men om detta användas senare igen så är det nåt organisationsfel nånstans. ”Pga dödsfall” bordet det isåfall stå – med syftning till Polisens organisation.

    Ett land som kollapsar mer och mer. Vi är den första generationen genom alla tider som efterlämnar ett SÄMRE samhälle än det vi själva växte upp i. Genom alla tider!!! Nånsin!. Den FÖRSTA generationen som gjort så.

    Gillad av 2 personer

    • Ölandsbonde 2020-01-04 / 13:34

      Jag väntade på ett, för mig, viktigt besked av polisen i Kalmar. Tiden gick och när jag till slut kontaktade dem fick jag veta att handläggaren inte kunde skriva ut något beslut för att hon hade ont i tummen. Då bad jag får veta vart jag kunde överklaga ärendet. Men det kunde jag inte eftersom något beslut inte var fattat. Endast sådana kan överklagas.

      Då skrev jag ett klagande brev till länspolismästaren. Snällt och trevlig. Erbjöd mig att själv komma in och skriva beslutet på skrivmaskin efter diktamen av den tumskadade handläggaren. Något svar fick jag inte men efter någon vecka fick jag mitt besked.

      Jag skrev då till den tumskadade och tackade så mycket och hoppades hon nu var bättre i sin tumme och skulle så förbli.

      Gilla

  19. martiusus 2020-01-03 / 18:06

    När fan ska man från politiskt håll erkänna kopplingen mellan den stora invandringen och den ökade kriminaliteten? Innan Sverige fick en massinvandring av asylsökande flyktingar så låg brottsstatistiken på en ganska låg nivå, dödsskjutningar på öppen gata var totalt okänt i Sverige och var något man kopplade till USA.

    .

    Gillad av 3 personer

  20. martiusus 2020-01-03 / 17:58

    När man som medborgare inte längre kan lita på staten och att staten följer de regler den själv satt upp, då har staten enligt mig brutit sitt samhällskontrakt och samhället befinner sig i fritt moraliskt fall.

    Gillad av 2 personer

  21. turrim 2020-01-03 / 17:57

    Detta kan inte vara sant! Det är nog som på SVT/SR. Man släpper bara fram de samtal som har chefens välsignelse.

    Här borde Barometern i allmänhetens intresse göra en borrning inte neråt utan uppåt i hierarkien.

    Gillad av 2 personer

  22. martiusus 2020-01-03 / 17:45

    Detta är ju helt otroligt, Och om det vore i ett annat land än Sverige hade jag sagt
    ”detta är inte sant” men vi är i Sverige, Vi är i landet där våra värsta mardrömmar
    besannas varje dag.

    Gillad av 3 personer

  23. Fredrik Östman 2020-01-03 / 17:44

    Är det inte justitiekanslern som är nästa instans som skall avvisa din anmälan nu? Sedan brukar man vinna i Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Sedan brukar svenska staten skita i den domen.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.