EXPERTMYNDIGHETEN

Hur många har noterat att statsministern Stefan Löfven, justitieminister Morgan Johansson och socialminister Lena Hallengren hela tiden hänvisar till expertmyndigheten och då oftast till Folkhälsomyndigheten. Till och med när det gällde ett förbud mot stora sammankomster så menade de att det behövdes en hemställan från Folkhälsomyndigheten för att regeringen skulle kunna fatta ett beslut.

Enligt Ordningslagens 2 kapitel och paragraf nummer 15.

15 §   Regeringen får föreskriva att allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inte får hållas inom ett visst område, om förbudet är nödvändigt med hänsyn till att Sverige är i krig eller krigsfara eller för att motverka epidemi eller för att förebygga eller bekämpa epizooti enligt epizootilagen (1999:657).

Jag finner det ytterst märkligt att regeringen inte kan ta dessa beslut utan inrådan från en ”expertmyndighet”. Är regeringen så svag? Med den handlingskraften så kommer det gå illa.

Danmark beslutade redan i fredags om förbud mot större sammankomster. Fem dagar före den svenska rödgröna regeringen. Idag har Danmark dessutom beslutat stänga alla skolor och universitet från och med fredag. Alla offentliganställda skickas också hem från fredag om det inte gäller kritiska funktioner. Man uppmanar också diskotek och barer att stänga och att sammankomster med fler än 100 personer skall undvikas.

Danmark ligger långt före Sverige i beslutsfattandet. Det är inte det enda området som Danmark ligger före Sverige. På migrationsområdet ligger Danmark ca 20 år före.

Kommer Sveriges ministrar skylla på expertmyndigheterna om det går fel? Kommer de skylla på att experterna inte gett dem rätt beslutsunderlag? Är det därför som de hela tiden hänvisar till expertmyndigheterna.

Det kommer skrämmande uppgifter från sjukvården i Italien. Vissa grupper prioriteras bort och får bara begränsad vård. Oftast gäller det äldre personer.

Sverige ligger idag ca två veckor efter Italien i smittspridning. Kommer vi se samma situation i Sverige i slutet av mars? Risken är nog stor om inte den rödgröna regeringen vågar ta de kraftfulla besluten för att stoppa spridningen av coronaviruset.

För mig skulle ett beslut att stänga skolorna och vissa samhällsfunktioner vara ett lätt beslut. Även att stänga biografer, teatrar, barer, klubbar och nöjespalats under några veckor. Ingen skulle dö av detta.

Regeringen borde besluta om detta under torsdagen, definitivt innan helgen för att inte förlora tid i kampen mot coronaviruset.

34 reaktioner på ”EXPERTMYNDIGHETEN

  1. messkalle 2020-03-13 / 00:16

    Efter att sett , och lyssnat, på Svt tycker jag synd om Anders, chefepidemiolog Folkhäsomyndigheten. Dagens sanning måste vara sant att Stefan inte sett det kiomma

    Gilla

  2. Björne 2020-03-12 / 20:58

    ‘They can’t handle the truth’

    Gilla

  3. Skämt åsido! 2020-03-12 / 19:46

    Man vågar inte harkla sig!

    Gilla

  4. martiusus 2020-03-12 / 19:11

    Vi såg det inte komma, vi har varit naiva. Städerna kommer att bli rena helvetet, bäst kommer folket ute på landet att klara sig.

    Det tog över en månad innan det officiella Sverige började ta Corona smittan på allvar. Istället ljög man och påstod vår beredskap var god. Lita aldrig på myndigheterna, lita bara på dig själv.

    Gillad av 2 personer

  5. Roger... 2020-03-12 / 19:10

    Ni får tro på vad som kan vara sant, läste något liknande(länken) för några månader sen om att viruset var skapat i laboratorium och släpptes lös på något sätt?

    För de mer konspiratoriska så kan man tro att detta är meningen för att sätta den finansiella marknaden ur spel som är helt korrupt av insiders som redan tagit hem vinsterna innan detta hände, bara mina tankar.

    Börsen och bomarknaden har ju helt gått bananas de sista åren, så en korrektion behövdes, styrd eller tillfälligheter?

    Sen har vi ju den s.k. flyktingvågen som trycker på m.m, det är jävligt illa just nu för många.

    BEVISET: ”Coronavirus” som infekterar världen är ett MILITÄRT ”BIO-WEAPON” utvecklat av Kinas armé (uppdaterad)

    O.T.

    Hagenbos blogg kan vara intressant ibland, förutom gud å sånt.

    Läs gärna gästinlägget.

    http://hagenbo.blogspot.com

    Gillad av 1 person

  6. J B Doe 2020-03-12 / 18:36

    Som signaturen Tony mycket riktigt påpekar har regeringen inte några problem när det gäller att inskränka yttrandefriheten.
    Därför var det något symboliskt över att bland de evenemang som måste inställas i Kalmar län var även ”Fria ordets dag”.

    Gillad av 1 person

  7. Kalle 2020-03-12 / 15:53

    ””Coronavården: Kvinna med andnöd lämnades ensam i 5 timmar med trasig larmknapp””

    ””– Jag orkar inte mer med den jävla cirkusen. Det var personal på 112 som har bedömde att jag måste tas till sjukhuset. Men sjukhuset hade varken tid och någon plan för mig och andra patienter, berättar hon. Än så längre tog själva besöket och idiotin inom sjukvården mer på mina krafter än själva sjukdomen, lägger hon till.””

    https://samnytt.se/coronavarden-kvinna-med-dalig-andning-sattes-i-rum-i-5-timmar-med-trasig-larmknapp/

    Så här fungerar den omskrutna svenska sjuka vården.

    VAD FAEN FÅR VI FÖR SKATTEPENGARNA???

    Gillad av 2 personer

    • martiusus 2020-03-12 / 18:45

      Ett akutbesök på ett svenskt sjukhus kan i värsta fall vara ett nära helvetetets upplevelse,
      men kan också vara bra. Rent statistiskt skulle jag redan vara död, eftersom en av fyra
      personer som drabbas av en hjärtinfarkt dör. Och jag hade just fyra.

      Galningen på primärvården hade sin diagnos klar. Panikångest, trots att jag sa till henne
      att det var hjärtat.och att jag aldrig haft panikångest. Efter några helvetiska dagar och nätter
      togs ett nytt EKG som gav utslag. Infarkt. Happy me, äntligen en diagnos. Jag var otroligt
      glad för min diagnos, som jag ju visste var den rätta.

      Och när väl rätt diagnos var ställd fungerade sjukvården utmärkt, eftervården också.

      Gillad av 1 person

    • Lennart Karlsson 2020-03-12 / 21:03

      Du får veta att du endast har en liten betydelse som betalare för ”Trojanska krigare”.
      Är du över 62 år får du endast palliativ vård eftersom Sverige är ett ”Humant” land!
      Hur det nu kan gå ihop. Jag frågade en sköterska på akutmottagningen men hon kunde inte svara mig eftersom hon inte förstod Svenska…….

      Gillad av 1 person

  8. Kalle 2020-03-12 / 15:05

    ””Statsepidemiolog vill inte hindra coronaspridning på grund av ”ojämlikhet” ””

    https://samnytt.se/statsepidemiolog-vill-inte-hindra-coronaspridning-pa-grund-av-ojamlikhet/

    En av regeringens s.k. experter (tycker jag) som anser att det är viktigare att vara politisk korrekt i sosseledet.

    WHO har ju utlyst pandemi mycket på grund av en del regeringar inte tar i tillräckligt kraftfullt mot Coronasmittans utbredning. (Läs sverige bl.a.)

    Gilla

  9. Otto 2020-03-12 / 13:36

    Turistsäsongen närmar sig. Hur kommer det bli för alla campingar, hotell, researrangörer m.m.? Öland kommer drabbas hårt. Kalmar lever i mångt och mycket på turismen och kommer också märka av Corona. Har svårt att se att detta kommer vara över innan sommaren. Experter pratar t.o.m. om uppåt 1 år.

    Ska Foppa bygga hotell i Kalmar? Lycka till! 🙂

    Gilla

  10. Arne 2020-03-12 / 11:43

    Kalmar som lever på sin turism kommer drabbas mycket hårt av Corona. Detta är min gissning. Vad tror du, Alfsson?

    Gilla

  11. Tony 2020-03-12 / 10:48

    Det är skrämmande att regeringen inte känner till sina egna befogenheter?

    Konstigt då att dom inte behöver att fråga någon expertmyndighet när det
    handlar om att inskränka yttrandefriheten, då är dom helt på det klara med
    att dom kan bryta mot lagar bara för att tysta kritik mot en usel regering?

    Gillad av 3 personer

  12. Janne 2020-03-12 / 10:42

    Att en regering bestående av en samling fittmössor och annat hopskrap inte kan fatta egna beslut är bara för att ha någon annan att skylla på när det går åt h-e,nu får tom SD vara med så det blir säkert dom som får skulden.

    Gillad av 1 person

  13. Ivar Andersson 2020-03-12 / 08:45

    ”Jag finner det ytterst märkligt att regeringen inte kan ta dessa beslut utan inrådan från en ”expertmyndighet”. Är regeringen så svag? Med den handlingskraften så kommer det gå illa.”
    Regeringen agerar aldrig utan reagerar dvs följer i spåren efter någon annan. Sist ut är det i verkligheten fastän regeringen drömmer om att gå före. Bara när det gäller att höja skatter så går regeringen före.

    Gillad av 1 person

  14. ROLLE 2020-03-12 / 07:58

    ”Kommer Sveriges ministrar skylla på expertmyndigheterna om det går fel? Kommer de skylla på att experterna inte gett dem rätt beslutsunderlag? Är det därför som de hela tiden hänvisar till expertmyndigheterna.”
    Så är det nog. Ynkryggarna i vänsterliberala regeringen är även i detta fallet handlingsförlamade.
    Först måste vi se till att inte SD kan få någon fördel av besluten innan det fattas.

    Det är bara otrogna som blir smittade enl. en imman men tydligen tillhörde han samma kategori.
    Muslimerna kan känna sig trygga och fortsätta att träffas i moskéerna.
    Hur många moskéer rymmer mer än 500 st för de måste väl också stänga eller kommer det
    in en särlag här?
    https://www.friatider.se/imamen-coronaviruset-ar-allahs-straff-mot-de-otrogna-sen-blev-han-sjalv-smittad

    Gilla

  15. messkalle 2020-03-12 / 07:41

    Följande från Expressen; Ett specialchartrat ”Corona-flyg” med passagerare som varit på skidresor i norra Italien landade på Arlanda natten till söndag.

    Men de runt tvåhundra passagerarna – ett flertal kraftigt hostade – fick inga särskilda restriktioner när de landade och ”gick rakt ut”, kan Expressen berätta.
    – Det var den mest surrealistiska flygresan i mitt liv, säger en av resenärerna som var med på flyget.

    Av personerna i resesällskapet har en blivit sjuk och inväntar nu provsvar för om det är corona.”

    ”Gick rakt ut”
    Denna flygning kan omöjligen varit okänd för Folkhälsomyndigheten och regeringskansliet. *Ansvarig letar fortfarande efter ett säkert rum för att informera Statsministern*.
    För övrigt borde polletten trillat ned hos att COVID-19 har inga gränser.

    Stefan påminner om Trump bortsett från att han talar helt enligt manus.

    – Nu hoppas jag att ingen blir trumpen av denna jämförelse men i media stod, sannt eller osannt, att Trump har bacillskräck. Steffans ovilja att fatta beslut utan myndighetsförfrågan kan bero på tiden då han inte klarade av svetsloppor.
    Trump har delegerat vicepresident Pence till att sköta coronafrågan. Hur det kommer att gå för USA OCH Sverige står skrivit i stjärnorna.

    Gilla

    • Lollo 2020-03-12 / 09:24

      Ja, detta är det stora problemet i landet idag. Överallt i myndigheter, statliga och kommunala företag, skolor och universitet osv så tillsätts folki ledande befattning på politiska grunder och inte med hänsyn till kompetens.

      Gillad av 1 person

  16. Såssialdemokrat 2020-03-12 / 01:02

    Vad tror ni om de som besöker moskén på Storgatan i Kalmar?
    Lika (över)fullt som vanligt trots virustider?

    Den som befinner sig omkring platsen på fredag får gärna berätta.

    Gilla

    • Lennart Karlsson 2020-03-12 / 21:12

      Önskar inte någon speciellt mycket ont men om alla(h) muslimer som besöker ”Pedofil-bönehuset” skulle råka få alla(h) möjliga sjukdomar så skulle jag säga förutom ”karma” att ”Gud är störst”!

      Gillad av 1 person

  17. Robban 2020-03-12 / 00:06

    Regeringen! Dvs fascisterna gör precis som i Kina! De slutar testa! Då blir naturligtvis statistiken, både över antal smittade och döda, snabbt mycket bättre!
    Det finns inte ord för det hat jag känner för dessa ”människor”!
    Jag hoppas att de en dag ställs inför rätta!

    Gillad av 1 person

  18. Cosmik Debris 2020-03-11 / 23:58

    Kommer polisen att ingripa och upplösa om antalet subversiva element överstiger 500?

    Stockholms moské:
    ”Moskén rymmer 2 000 bedjande och rymmer, förutom de religiösa funktionerna, bibliotek, bokhandel, gymnastiksal, kontor, storkök, restaurang och föreläsningslokaler med mera. Antal besökare uppskattas till mer än 160 000 muslimer per år, andra besökare med en annan tro cirka 20 000. ”

    Gillad av 2 personer

  19. Björn Pettersson 2020-03-11 / 23:51

    Företag, gäller även länder, kan indelas i tre grupper:

    1 De som ser till att saker händer
    2 De som ser att saker händer
    3 De som undrar vad som hände

    Gillad av 3 personer

  20. Onkel Björn 2020-03-11 / 23:28

    Håller nog inte med. Att regeringspolitiker inte är några experter på något, det är nog många överens om Att man då som minister lutar sig till dem som borde kunna saker och ting bättre. i det här fallet våra myndigheter tycker åtminstone jag är ett friskhetstecken.

    Sen att många av våra myndigheter har chefer som i sin tur inte heller vet riktigt vad de sysslar med, det är ju en annan femma. Tror att det på våra mynsigheter finns en mängd duktiga tjänstemän som gör det som de ska. Vi måste, åtminstone någotsånär kunna lita på våra myndigheter. För vem ska vi annars lita på? Aftonbladet??!

    Tror inte det, som i det här fallet med en uppgående pandemi på gång, skulle vara lyckat med politiker som tar beslut utifrån politiska hänsyn.

    Vi ser ju hur det har gått när det gäller invandringen till landet, där alltför många beslut tagits med hänsyn till den egna politiken.

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2020-03-11 / 23:46

      Så du förväntar dig att Stefan Löfven om några veckor säger att ”vi har varit naiva”. Det är regeringen som kan besluta om extraordinära åtgärder inte en GD. Därför förväntar jag mig att regeringen hellre tar för kraftfulla besluta än alldeles för bristfälliga. Precis som Danmark gör!

      Gillad av 5 personer

      • Onkel Björn 2020-03-12 / 01:25

        Nej, jag förväntar mig inte att Stefan Löfvén ska säga att vi har varit naiva. Jag hoppas att GD har pratat med sina gubbar och gummor på myndigheten och att man därefter har rekommenderat regeringen att handla på ett visst sätt. Sen är det ju defacto regeringen som tar beslutet och därmed är också ansvaret deras. Sen om det var rätt eller fel får ju framtiden utvisa.

        Tror inte det är bra att som politiker vara alltför snabb med att ta beslut, framför allt inte om det är för att visa upp en handlingskraft gentemot väljarna. Då är det kanske bättre att försöka få så mycket beslutsunderlag som det bara går Dock får man heller inte vara alltför senfärdig. Att i stridens hetta ta felaktiga beslut kan kosta mer än det smakar.

        Gillad av 2 personer

    • Lennart Karlsson 2020-03-12 / 21:23

      Det var 161 stycken statsanställda på myndigheter som protesterade mot att de kunde få en ny arbetsgivare efter valet 2018. De ville inte lära sig läsa engelska om ”dignity” utan vill fortsätta sin absurda kommunistiska ”Allas lika värde”. D.v.s. de ville manipulera valet och grundlagen!
      När någon med partibok lyckats få en välavlönad plats gör de absolut inget på eget initiativ utan de ringer Chefen först och frågar vad de tycker! Om chefen och hans lille dvärg inte tycker det är något att bry sig om så säger landets högsta ”myndighet” att alla andra länder gör fel. Så det så!!!

      Gilla

  21. tompas11 2020-03-11 / 23:10

    Nu kommer med all säkerhet, från och med i morgon, antalet smittade i Stockholm att minska drastiskt på grund av att de som har symptom inte kommer testas. Med andra ord gör regeringen allt för att dölja hur många som i realiteten verkligen är smittade.
    Se själva i morgon och kommande dagar om jag får rätt eller ej.

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2020-03-11 / 23:13

      Så kan det mycket väl bli.

      Gilla

    • Eric H 2020-03-12 / 00:05

      Så man testad bara om man börjar glida in i i situationen ”dödssjuk”?..
      Tillhör ju själv definitivt högriskgruppen så jag lär väl få veta?..

      Gilla

Kommentarer är stängda.