SPRICKER REGERINGENS STRATEGI MOT CORONAVIRUSET?

Folkhälsomyndighetens strategi har ifrågasatts av väldigt många, inte minst experter från andra länder. Danmark, Norge och Finland har valt en helt annan väg. Nu har det dock gått en dryg vecka och frågan är om vi nu kommer att se i statistiken vem som har valt rätt strategi.

Om vi börjar med bekräftade antalet smittade så säger den inte så mycket då den siffran i väldigt hög utsträckning beror på hur många som testas. Vet vet att Sverige har begränsat antalet tester men är på väg upp i antalet tester just nu.

Norden antal smittade 20200326

Sverige har betydligt fler smittade än Danmark trots att vi testat mer begränsat.

Ett annat mått på den verkliga situationen kan var hur många som vårdats på en intensivvårdsavdelning, IVA.

Norden antal vårdade IVA 20200326

Här kan vi se att Sverige har haft en helt annan utveckling än våra nordiska grannländer. Det kan vara ett tecken på att Sverige har betydligt fler smittade än vad den statistiken visar.

Antalet avlidna kan också vara ett sätt att jämföra hur olika länder klarar av att hantera epidemin. Då får man också med hur effektiv sjukvården är i respektive land.

Norden antal avlidna 20200326

Även i detta diagram ser utvecklingen för Sverige ut att vara betydligt mer negativ än i förhållande till våra nordiska grannländer. Här sticker verkligen Norge ut, trots mest antal smittade av de nordiska länderna.

För att bilden skall bli mer rättvis bör man också redovisa per capita eller avlidna per miljon invånare.

Norden avlidna per capita 20200326

Här följer Sverige och Danmark varandra relativt väl än så länge. Det blir intressant att följa utvecklingen de kommande dagarna.

Jag tycker att det finns tendenser som visar att Anders Tegnell och regeringen har tagit fel beslut tidigare, om de vill jämna ut den så kallade puckeln. Sverige kan vara på väg mot en större spridning än vad som sker i våra nordiska grannländer.

48 reaktioner på ”SPRICKER REGERINGENS STRATEGI MOT CORONAVIRUSET?

  1. Wille 2020-03-28 / 13:17

    Fler och fler unga utan underliggande sjukdomar vårdas i respiratorer. Corona Bob Tegnell har inte haft så många rätt hittills.

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2020-03-28 / 18:56

      Är det flickor eller pojkar? Javisst ja, de ville ju också att pojkar skulle vaccinera sig mot livmodercancer. Hm!!!

      Många tonårstjejer och yngre uppmanades ju för några år sedan att vaccinera sig med Gardasil – en del blev sjuka direkt, andra inte. Kanske är det dessa som nu drabbas ”utan bakomliggande sjukdomar”?

      Gilla

  2. Peter Andersson 2020-03-27 / 23:22

    Sverige har nu mer än 10 döda / miljon innevånare , Dubbelt mot Norge och Danmark . Thoralf håller man fortfarande fredagsbön i moskeerna ?

    Gillad av 1 person

    • WilleVJ 2020-03-28 / 03:33

      Har det nån betydelse? Jesus ska ju återuppväcka dem döda. The dead will rise again, för dem som läst och förstått bibeln. Bara genom tron på Jesus.

      Gilla

    • Johanna 2020-03-28 / 10:23

      Vet i varje fall att moskén på Medborgarplatsen i Stockholm håller helt stängt tills vidare. Jag förmodar att det gäller fler moskéer.

      Gilla

      • Thoralf A 2020-03-28 / 11:24

        I Kalmar såg att fredagsbönen var inställd men övrig verksamhet pågick i mosken

        Gillad av 1 person

  3. turrim 2020-03-27 / 20:46

    Köp en respirator i present åt mormor. Tidigare gömda och okända för myndigheterna kan komma ut ur dimman och gå före i kön.

    Gilla

  4. martiusus 2020-03-27 / 17:01

    Bussarna i Stockholm kör överfulla. Vem som helst begriper ju vilken smittrisk det innebär.
    Sätt Stockholm i karantän.

    Gillad av 1 person

    • Lars Johansson 2020-03-27 / 19:29

      Exakt,vem som helst förstår smittorisken, men inte de som styr oss och har ansvaret!

      Gilla

    • Onkel Björn 2020-03-28 / 02:56

      Och så har vi ju också t-bane och pendeltågsvagnarna. Allmänna sammankomster begränsas till 50 personer. Men inte kollektivtrafiken i rusningstid.

      Gillad av 1 person

  5. martiusus 2020-03-27 / 16:50

    Naturligtvis lägger fulmedia skulden på svenska myndigheter för att några somalier
    avlidit till följd av Corona. Dom har inte fått tillräcklig information?

    Bortsett från att det är svårt att informera folk, av vilka en del är analfabeter, varför har dom inte lärt sej svenska? Har dom som individer inget personligt ansvar?

    Det är nog bekvämare att sitta på café hela dagarna med kindpåsarna fulla av Kat så att
    dom ser ut som någon australisk pungråtta.

    Gillad av 1 person

    • turrim 2020-03-27 / 17:22

      Problemet är de som inte vill integrera sig i den kulturen. De följer annat ledarskap. Det vågade inte Tegnell nämna.

      Gillad av 2 personer

  6. turrim 2020-03-27 / 16:22

    Jag förundras oavbrutet över naiva politikers hantering av skattepengar. Nu tycker Karin Wanngård (S) att det är en jättebra idé att inkvartera invånare från Järvafältet på hotell. Stockholms stad har en god ekonomi, säger hon.

    Låt oss minnas detta om ekonomin i andra sammanhang. Dessutom stod hennes partiledare i dag på presskonferensen och sa att man ska hålla sig hemma och inte sprida virus. Det gäller således inte från Järva till Stockholms city.

    https://samnytt.se/s-topp-foreslar-att-riskgrupper-i-utsatt-omrade-far-hotellboende/

    Gillad av 2 personer

    • turrim 2020-03-27 / 17:55

      Sedan jag skrev detta, så läser jag i Expressen Nät att Skansen riskerar konkurs före sommaren. Men det fixar nog Karin Wanngård med den goda ekonomin. Det var ju hon som sjöng ABBA för IOK-delegaterna när hon lobbade för vinter-OS i Stockholm. Vi skattebetalare är nog glada för att hon sjöng falsk

      Gillad av 1 person

  7. Cosmik Debris 2020-03-27 / 16:07

    Expressen: Högst 50 personer får mötas – Löfven: ”Det är allvar nu”

    Gäller det också afghanska knivslagsmål?

    Gillad av 1 person

  8. Cosmik Debris 2020-03-27 / 13:29

    Livet har tydligen återgått till det normala för landets muslimer och ”afrikaner”.

    Expressen: ” JUST NU: Man skjuten till döds i Stockholm”

    Gillad av 1 person

  9. Roland Salomonsson 2020-03-27 / 11:23

    Thoralf! Du kan inte skriva ”antalet smittade” i bestämd form. Faktiskt har ingen en aning om hur många smittade eller insjuknade det finns. Det enda säkra är antalet sjuka vårdade av sjukhus. INGET ANNAT!
    Rätt är att skriva ”antalet KÄNDA smittade, KÄNDA insjuknade”

    De formuleringar som Regeringen, myndigheter resp samlade MSM/Public Service hemfaller åt syftar uppenbarligen till att bryta ned samhället, skapa kaos, panik, osäkerheter. Definitivt skulle jag själv inte formulera något budskap som myndigheterna nu publicerar!

    Påminner om att välja lämpligt perspektiv:

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-03-27 / 11:41

      Du har givetvis en poäng med ”antal kända smittade” men jag tror alla förstår att det just handlar om antalet som testats positivt. De som är intresserade förstår också att det finns väldigt många fler, kanske 10-20 gånger fler smittade i samhället.

      Jag tror vara sig att regeringen eller MSM har som syfte att bryta ned samhället eller skapa något kaos!

      Gilla

      • Nils 2020-03-27 / 15:07

        Som till exempel här i Filippinerna – idag (fredag 27 mars) har vi 805 smittade och 54 döda… Detta beror naturligtvis på att man inte har testat alla med syntom – man har helt enkelt inte testutrustning och boende är väldigt utspridda på många öar här. Men gov har beslutat att satta alla i karantän på den största ön (Luzon) där Manila ligger (och där jag bor). Många andra öar följer efter – vi får se om några veckor om det funkar!

        Gillad av 1 person

  10. Johanna 2020-03-27 / 11:11

    Jag brukar inte hålla med om särskilt mycket som du skriver, Thoralf, men i det här fallet delar jag din oro. Du är också duktig på statistik. Alltför många stockholmare ignorerar allvaret i situationen, vilket jag ser dagliga exempel på. Det behöver införas betydligt fler restriktioner och självklart ska inte folk från huvudstaden resa ut i landet över påsk. Folkhälsomyndigheten måste snarast skärpa tonläget.

    Gilla

  11. ac carlsson 2020-03-27 / 10:24

    Jag hoppas att Toralf fortsätter med att sammanställa den dagsaktuella statistiken och presenterar nya versioner av sina diagram minst en gång per vecka framöver. Om ett par veckor kommer dessa diagram att bli riktigt intressanta, för då kan vi börja avläsa effekten av våra egna och våra grannländers strategier.

    Gilla

  12. Lollo 2020-03-27 / 09:41

    Jag undrar samma sak som Jimmie:

    ”Jag undrar själv varför det i början hette att det inte fanns någon som helst risk för smittspridning i Sverige? Varför sades att unga och barn inte skulle smittas, varför tillät man in i det sista resor från regioner med okontrollerad smitta, varför stängdes inresor först när smittan redan fått fäste i vårt land?”

    Beträffande påståendet att barn och unga inte smittas så dog en 16-årig fransk flicka igår av corona. Hon hade inga bakomliggande sjukdomar.

    Gillad av 1 person

    • iblandekonomi 2020-03-27 / 12:17

      Hur vanligt är det att unga dör i vanlig influensa, och hur orolig är du för de olika varianterna av den vanliga influensan som just nu också sprids i samhället?

      Gilla

    • Maja Dacke 2020-03-28 / 18:44

      Hon hade kanske vaccinerats med Gardasil …

      Gilla

    • iblandekonomi 2020-03-27 / 14:41

      Det är många som smittats av viruset som vunnit över det. Betydligt fler än de som inte gjort det. Alltså är det många som är och varit just oövervinnliga i det här sammanhanget.

      Gilla

      • Peter Andersson 2020-03-28 / 06:37

        Och var fick du dom uppgifterna ifrån? 600000 smittade och 133000 som tillfrisknat så vi väntar fortfarande på vad som skall hända med de 467000 . Med dagens siffror skulle man kunna säga att 5% avlider .

        Gilla

      • iblandekonomi 2020-03-28 / 15:35

        Peter: Låter som du håller med mig. Jag har inte presenterat några siffror i det här sammanhanget. Och det är väldigt osannolikt att din uträkning stämmer baserat på det vi vet nu.

        Gilla

    • Lennart Karlsson 2020-03-27 / 16:47

      När en ”Partiboks-anställd” sosse tänker går det oftast galet.
      När ”hennet” yttrar sig blir det oftast en katastrof.
      Vem tror på en Sosse?

      Gilla

      • Lars Johansson 2020-03-27 / 19:35

        Exakt,vem tror numera på en sosse! Deras signum är lögnen framför allt,bara för att dölja obehagliga fakta!

        Gilla

  13. martiusus 2020-03-27 / 08:44

    De senaste åren har många av landets intensivvårdsplatser varit ockuperade
    av offren för invandrargängens revirkrig.

    Gillad av 2 personer

  14. ROLLE 2020-03-27 / 08:02

    Infektionsprofessor: Sverige följer Italiens kurva
    ”Vi följer Italiens kurva precis enligt plan. Vi har precis den smittspridningstakt som vi har modellerat fram”, säger professor Cecilia Söderberg-Nauclér, och sällar sig till en växande skara inom svensk forskning och akademi som riktar hård kritik mot regeringens hantering av coronakrisen.”
    https://www.exakt24.se/infektionsprofessor-sverige-foljer-italiens-kurva/
    Tegnell och den vänsterliberala regeringen sitter lugnt i båten och paddlar vidare mot vattenfallet.

    Gilla

  15. ROLLE 2020-03-27 / 07:46

    Åkessons tal till nationen: Sänk biståndet kraftigt och rädda landet

    Gillad av 3 personer

  16. bjornwiklund 2020-03-27 / 06:56

    Bra diagram…

    Den 12/3 började man minska på testerna i Sverige…man testar där det finns stor sannolikhet att testet blir positivt….
    Just behovet av IVA tyder starkt på att smittan är ”större” i Sverige MEN det har inte mätts…. verkar faktiskt amatörmässigt och mer som att vi skulle kunna bara titta på IVA och andra källor från läkare….. och räkna baklänges……

    Gilla

    • iblandekonomi 2020-03-27 / 12:21

      Var har du hittat siffor på hur många tester som görs i Sverige?

      Gilla

  17. peo 2020-03-27 / 06:04

    De experter som kritiserar Sverige har väl större anledning att kritisera de länder i södra Europa med gigantiska dödstal.

    Gillad av 1 person

  18. Cosmik Debris 2020-03-27 / 02:39

    Stor besvikelse efter nej till moské på Fyllinge
    https://sverigesradio.se/artikel/7439493

    Glädjens dag 😁👍😊 Gjorde några små (men viktiga) ändringar i moderaternas enfaldiga vallåt från 2010

    Riv en moské baby, riv gärna tre, baby

    Gillad av 1 person

  19. Thor 2020-03-26 / 23:33

    Tyskland: 267 dödsfall, 44000 smittade. Skulle motsvara 12 i Sverige enligt mitt överslag men vi har 78! Sätter tyskarna in fungerande läkemedel i högre grad?

    Gillad av 1 person

    • iblandekonomi 2020-03-27 / 12:25

      Utvecklingen i Tyskland liknar den i Sverige. De ligger lite efter i tiden just nu bara. Där dubbleras antalet döda var 3:e dag, precis som i Sverige just nu. Men det är viktigt att tänka på att antalet dödsfall nu speglar smittspridningen för ett antal veckor sedan, både i Tyskland och i Sverige.

      Gilla

    • Nils 2020-03-27 / 15:15

      De kanske har börjat med intravenösa höga doser ascorbinsyra som i Kina o USA…Eller så testar dom alla dom kan testa!

      Gillad av 1 person

  20. Robban 2020-03-26 / 23:26

    Jag tar lite siffror ur huvudet!
    New York ~20mil innevånare! De bedömer behovet av respiratorer till långt fler än 30 000!
    Sverige ~10mil innevånare! Antal respiratorer drygt 500st totalt! Skolor öppna, folksamlingar på upp till 500pers tillåtna, flyg stoppades aldrig från Kina, Iran, Italien i början av utbrottet! osv mm
    Jag tror att vi tryggt kan räkna med ett stort antal döda, inom 2-4veckor, om inte ett under sker!
    Skulle vara trevligt att få se vilket antal döda som regeringen kalkylerat med iom genomförandet av denna taktik! Då datorsimuleringar i England gjorde att de övergav taktiken direkt, då de visade på att sjukvården skulle bli överbelastas 8ggr eller mer och uppemot 250 000 döda!
    Vill väldigt gärna se vad regeringen har som visar på motsatsen, eftersom annars så bör det räknas som någon form av planerat/överlagt massmord på landets befolkning!

    Gillad av 2 personer

  21. Thor 2020-03-26 / 23:25

    Tyskland verkar ligga otroligt lågt på intensivvårdade enligt Worldodometers, 23! Siten verkar i övrigt tillförlitlig.

    Gillad av 1 person

  22. Laglydig 2020-03-26 / 23:22

    Blir en kort kommentar ikväll. Vi registrerar ju samma siffror.

    Det är fullständigt lönlöst att jämföra antalet smittade eftersom Sverige inte testar längre.

    Det är bara dödstalen som avslöjar hur det egentligen ligger till.

    Nu ligger ju Sverige 7 dagar efter Spanien och hela 18 dagar efter Italien. Vi ligger inte riktigt på samma nivå som Spanien som dragit ifrån (Spanska sjukan 2.0 ?) men Italien, som skildrats som en total katastrof i svensk media, kommer vi sannolikt att ligga före om 18 dagar (mätt som antalet döda per 1 miljon invånare).

    Däremot så följer Stockholm hela Spaniens kurva så de katastrofscener som utspelar sig i Spanien kan vi förvänta oss i Stockholm om en vecka!

    Vi kan lägga till Anders Tegnell på listan av landsförädare redan nu (regeringen och tidigare regering är ju redan med på den).

    Björn Olsen, som var etta på pucken direkt hävdade tidigare ikväll att även om det är alldeles för sent så borde man fortfarande sätta Stockholm i karantän!

    Varför har inte den stora smitthärden, SKOLAN, stängts ner ännu????

    De ekonomiska följderna är oförutsägbara!

    Gillad av 2 personer

    • iblandekonomi 2020-03-27 / 12:27

      Var har du hittat siffror på hur många som testats i Sverige?

      Gilla

Kommentarer är stängda.