CORONASTATISTIK FÖR NORDEN

Som jag befarade så blev även det senaste dygnet riktigt mörkt. Det som förvånar mig väldigt mycket är att ingen i media tycks se detsamma som jag gör i statistiken. Om 4-5 dagar kommer vi ha ca 100 avlidna varje dygn och om ytterligare ca en vecka kommer vi ha ca 200 avlidna personer varje dygn. Våra tidningar kommer fyllas med dödsannonser om några veckor. Precis som i norra Italien. Ändå tycks alla vara nöjda med den smittspridningsstrategi som Sverige bedriver. Förtroendet för Stefan Löfvens regering ökar enligt opinionsinstitut. Något som är fullständigt obegripligt enligt min uppfattning. Finns det ingen politisk opposition i det här landet?

Jag visar återigen ny statistik med dagens siffror.

Först börjar jag med antalet bekräftade smittade.

Norden antal smittade 20200403

Sverige har nu flest bekräftade coronasmittade i Norden, trots att vi i Sverige bara testar i begränsad omfattning.

Se fler diagram.

Sedan tittar vi på hur situationen ser ut gällande hur många personer som vårdas på intensivvårdsavdelningar.

Norden antal vårdade IVA 20200403

Sverige toppar även detta. Intressant att antalet på IVA i Norge till och med minskat något. Om Sveriges utveckling fortsätter så kommer vi ha 800-900 på IVA om ca 10-12 dagar. Då kommer de flesta regioner ha slagit i taket och sjukvården kommer tvingas välja vem som skall få en chans att överleva och vem som sannolikt skall dö av coronaviruset. Har Sverige valt rätt strategi?

Norden antal avlidna 20200403

Antalet avlidna fördubblas på ca 2-3 dagar i dagsläget. Vi kommer sannolikt nå 1 000 avlidna inom en vecka. Statsminister Stefan Löfven varnade idag för att tusentals kommer dö av coronaviruset. Men Stefan Löfven ville ändå inte ändra strategi och stänga alla skolor och införa utegångsförbud för alla.

Norden avlidna per capita 20200403

För att kunna jämföra de nordiska länderna måste hänsyn tagas till befolkningsmängden i respektive land. Men Sverige toppar även den listan tyvärr.

Men det som skrämmer mest är ändå jämförelsen med Italien och Spanien. Efter önskemål har jag även tagit med USA. Även i detta fall så tas det hänsyn till befolkningsmängden.

EU Sverigen avlidna per capita 20200403

Jag har justerat lite också i tidsaxeln så att utbrottet i varje land sker ungefär samtidigt i diagrammet, även om det i verkligheten varit en tidsförskjutning . Det syns tydligt hur snabbt coronaviruset har utvecklats i respektive land. Italien och Spanien är de värst utsatta länderna. Men Sverige skuggar både Italien och Spanien. (Tidsaxeln är antal dagar)

 

61 reaktioner på ”CORONASTATISTIK FÖR NORDEN

  1. bjornwiklund 2020-04-05 / 17:37

    1. Tittade WW på tester vs bekräftade fall och Sverige låg på plats 100 typ dvs vi testar bara där vi nästan vet svaret typ…. inte riktigt men osäkert… vart 5:e test är positivt…. medan i t.ex. Korea vart 25:e är positivt…. Japan 15……
    2. Rådata dvs bekräftat idag sammanlagt vs rapporterat döda idag, sammanlagt…. säger att dödligheten är 6% (eller mer eftersom även om inga fler fall kommer in kommer fler att dö….)

    Gilla

  2. Dev 2020-04-05 / 17:08

    I och för sig själv så blir inte siffrorna så farliga om man tar antalet döda per dag.
    Betänk att det enligt SCB dog ungefär 89 000 personer år 2019 i Sverige – vilket blir 243 st/dag.

    Gör man ett diagram med antalet döda per dag och på max-skalan sätter 250 för att få med antalet döda (243) per dag 2019 – då ser det för närvarande inte så katastrofalt ut. .

    Gilla

  3. Tony 2020-04-05 / 09:40

    Är där någon som funderat på att dom som näst in till torkat fötterna på vår
    Nationalsymbol flaggan, och förnekat att Sverige är ett land eller ett folk, nu
    plötsligt uppträder som stora Nationallister med fanan i bakgrunden och med
    kavaj nål med flaggan på ? Är det inte lite väl för ljust för att tro på? Med den
    omsvängningen skulle man kunna tro att dom snart begär inträde i NMR

    Gillad av 1 person

    • ROLLE 2020-04-05 / 11:07

      Visar med all tydlighet vilka falska personer dessa är.
      Inte tillstymmelse att de försvarade den svenska fanan förut och nu är de nationalister.

      Gillad av 1 person

  4. Tony 2020-04-05 / 09:28

    Det är märkligt med det här viruset, enligt SVT går det inte att utvisa någon, nu i corona tider, men tydligen går det bra att importera om nu andra länder stängt sina gränser för inkommande, var släpps dessa ut ifrån, och finns det några garantier på att dessa inte bär på Smittan??
    Det är något som är väldigt ruttet bland Svenska makthavare som går ut på att föra
    det egna folket bakom ljuset och under tiden fortsätter importen av bidragstagare?
    Är det bara Sverige som undertecknat Asylrätten???

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2020-04-05 / 18:15

      Heja TT – skriv mer mer mer och skräm upp folket ännu mer!!!

      Jag har aldrig litat på TT eller andra statligt anlitade och belönade skrivarverkstäder.

      Gilla

      • Maja Dacke 2020-04-05 / 18:16

        Det är dessutom skillnad död med corona och död av corona …

        Gilla

  5. Jan Banan 2020-04-05 / 00:45

    Är det någon som känner nån som är sjuk i covid-19? Alla ropar om vargen, kanske bara jag som inte sett den

    Gilla

    • Laglydig 2020-04-05 / 07:23

      Ja

      Gilla

    • L.C. 2020-04-05 / 17:33

      Jag känner inte till någon. Och inte min granne heller.

      Gilla

  6. iblandekonomi 2020-04-05 / 00:20

    Ska man presentera statistik kan det vara bra med lite perspektiv på siffrorna och då är det bra att veta hur många som normalt dör varje dygn i Sverige.

    Det normala är att det dör 250 personer varje dygn i Sverige.

    Gillad av 1 person

  7. bjornwiklund 2020-04-04 / 21:50

    Tittar med förskräckelse på siffrorna från Sverige……
    Kollar på rått fatala/antal smittade för samma dag dvs rimligtvis så borde antal fatala öka över tid…..
    MEN trots detta så är andelen fatala 6% med måttet ovan dvs andelen döda kommer att öka högst väsentligt med tid…..

    Antingen är vår vård dålig eller så undersöker vi bara de som är allvarligt sjuka…..

    Gilla

    • Lars Cornell 2020-04-05 / 11:54

      353 är det mycket eller litet?
      Dödstalen går inte att se i en kurva över döda i år, det är som ett rakt streck.
      Det var en tydlig puckel år 2018, men sådan puckel syns inte i år tom vecka 13.
      353 är 4 promille av 90 000.

      Gilla

  8. Svante 1 2020-04-04 / 20:41

    Anders Tegnell – en bluffare i kubik !!!!!!

    Gilla

  9. ac carlsson 2020-04-04 / 19:22

    Jag tror att antalet patienter med behov av behandling på IVA kommer att vara minst 800-900 om 10 dagar. Däremot tror jag inte att vi kommer att ha så många platser med respirator. Det finns visserligen möjlighet att koppla ett par patienter till samma respirator men det är inte helt problemfritt.

    Nu gissar jag bara, men i praktiken kommer nog många som skulle behöva respiratorvård att endast få behandling med syrgas, och dödsfallen kommer att öka på grund av detta. Virushalten i luften på IVA kommer att vara hög och pressen på personalen når nya höjder. Risken för missar som gör att personalen smittas ökar under sådana förhållanden. Man kommer förmodligen att i allt större omfattning tvingas använda sig av personal med väldigt lite erfarenhet av att arbeta på IVA och därmed hamnar man i en ond cirkel med fler smittade i personalen…

    När jag tittar på vad jag nyss skrivit känner jag inte riktigt igen mig själv. Jag är i grund och botten en obotlig optimist och jag är normalt sett inriktad på att finna lösningar, men för tillfället verkar utsikterna inte speciellt ljusa.

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2020-04-05 / 18:11

      Och det finns ju andra hjälpmedel som en svensk sjuka vård inte vill använda. Läkemedelsverket och Big Pharma tillåter det ju inte. Men vi bevandrade på nätet vet faktiskt mer än inspärrade PK-läkare.

      Gilla

  10. Cosmik Debris 2020-04-04 / 16:54
    • Maja Dacke 2020-04-05 / 18:07

      Det finns många virus i Vår Herres hage – en del är dödliga på sekunden … Men virus har ingen hjärna vilket … de andra …

      Gilla

  11. johan håkansson 2020-04-04 / 16:05

    Thoralf, din teori verkar inte stämma? Antalet döda har gått ner till ”bara” 40 igår.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-04-04 / 16:23

      Enligt det uppgifter jag har var det 308 avlidna i förrgår och 358 igår. Det blir exakt 50 avlidna under gårdagen. Idag är det så här långt 391 avlidna. Vilket innebär 33 avlidna under detta dygn och den siffran kommer att stiga.

      Gilla

      • Johan Håkansson 2020-04-04 / 16:59

        Tydligen över 520 personer som intensivvårdas. Har du statistik på hur många personer som intensivvårdas över tid och sedan dör?

        Gilla

    • Lollo 2020-04-04 / 17:44

      Hur säkra kan vi vara att de siffror som folkhälsomyndigheten anger är korrekta? Äldre som ligger och dör på ålderdomshem testas väl aldrig och dessa kan registreras som vanliga dödsfall särskilt om dom haft någon bakomliggande sjukdom och inte som avlidna av corona. Eftersom corona smittan nu tycks härja på ålderdomshem så kan FHMs dödstal vara för låga.

      Gilla

  12. SB 2020-04-04 / 15:58

    skrämmande siffror, än mer skrämmande är Sveriges totala oförmåga att hantera situationen, samt minst lika skrämmande att landet rustat ner sin beredskap och förmåga i den heliga globaliseringens namn.

    För det här med att det med jämna mellanrum dyker upp influensapandemier på jorden är inget nytt. Sedan år 1700 har sådana pandemier drabbat drabbat oss tre gånger varje århundrade.

    1729
    1761-62
    1780-82
    1831-33
    1847-48
    1889-90 Ryska snuvan
    1918-20 Spanska sjukan
    1957-58 Asiaten
    1968-69 Hong-Kong influensan

    Tre gånger varje århundrade dyker influensapandemier upp, det är inget som upphör för att vi lever i en värld som hyllar globalisering, och strävar att avskaffa nationalstaten och dess förmåga att stå rustad för sådan pandemi, med politiker som helst av allt stoppar huvudet i sanden.

    Coronaviruset är 2000-talets första influensapandemi. Hoppas att samhället nu lär sig en läxa, och kan stå rustade nästa gång. Med största sannolikhet har vi två pandemier till att vänta innan år 2100.

    Gillad av 5 personer

    • ac carlsson 2020-04-04 / 19:47

      Influensa är definitionsmässigt en infektionssjukdom orsakad av influensavirus, en grupp virus i familjen ortomyxovirus.

      Covid-19 är en infektionssjukdom orsakad av SARS-CoV-2, ett virus i familjen coronavirus.

      Jag tycker att det är viktigt att man använder rätt beteckningar. För många är influensa namnet på en ganska ofarlig infektionssjukdom som normalt sett dödar färre än 1000 personer i Sverige varje år. Risken att Covid-19 är en sjukdom med betydligt större dödlighet än vanlig influensa kan vi inte blunda för.

      Många är förbannade för att Skistar stängt sina anläggningar inför påsken. Det handlar nog i de flesta fall om personer som tror att Covid-19 är en ”vanlig influensa” och därmed inte insett de möjliga riskerna med Covid-19.

      I praktiken vet vi fortfarande väldigt lite om Covid-19 men allt tyder på att det är en sjukdom som är betydligt mera smittsam än säsongsinfluensan och vi vet väldigt lite om möjligheterna att blir immun efter man blivit smittad en gång. Riktigt hur dödlig Covid-19 är vet vi inte heller i dagsläget, tidigast om några månader kan vi räkna på hur mycket dödstalen ökat jämfört med tidigare. Under tiden bör försiktighetsprincipen gälla.

      Gillad av 1 person

      • SB 2020-04-04 / 23:13

        Givetvis är det viktigt med rätt benämning, men pandemierna här ovan härstammar från olika virustyper, olika i smittograd och dödlighet. Men med det gemensamma att den sjuke får influensaliknande symptom. Därför kan det vara rätt att för enkelhetens skull benämna dem för influensapandemier. Men det viktigaste jag ville ha sagt är att tre gånger varje århundrade kommer dessa pandemier, och att det samhällets plikt att vara beredd att möta dem

        Gillad av 1 person

    • iblandekonomi 2020-04-05 / 00:24

      Hur tycker du det svenska lagret med Tamiflu för 250 miljoner stämmer med bilden du försöker ge ovan.

      Gilla

  13. ROLLE 2020-04-04 / 15:53

    Stridshingsten fredrik sprider dynga som vanligt runt omkring sig så fort han öppnar truten.
    Det var inte mycket som blev rätt när förre statsministern Fredrik Reinfeldt försökte sig på att kommentera USA:s president Donald Trump i TV4:s ”Efter Fem”. Reinfeldt slängde ur sig diverse vilseledande och slarviga påståenden som Nyheter Idags krönikör Ronie Berggren nu faktagranskat..
    https://nyheteridag.se/berggren-svagt-nar-reinfeldt-forsoker-kommentera-trump/

    Gillad av 5 personer

  14. Cosmik Debris 2020-04-04 / 14:39

    Ledarsidorna:
    ”Med den föreslagna lagen kommer det inte bli något post Corona. Det är bara början på en ny era i Sveriges historia. En period där det inte kan uteslutas att Sverige och svenskarna får uppleva ett samhälle som har mer likheter med forna DDR och Sovjetunionen än det fria väst.”

    Regeringen kommer att använda sina ökade befogenheter för att stoppa……. ”rasismen”.

    Vänta bara.

    Gillad av 2 personer

    • Lollo 2020-04-04 / 17:24

      Ja, Johan Westerholm är inte nådig i sin kritik av kalmariten och sossen Lena Hallengren:

      https://ledarsidorna.se/2020/04/bommersviksvanstern-forbereder-forsta-steget-mot-diktatur/

      ”Hallengrens lagstiftningsarbete kännetecknas av slarv och hon är sedan tidigare direkt ansvarig för att ha riktat in Folkhälsomyndigheten till att prioritera migrantbarns folkhälsa samt en jämlik folkhälsa oavsett sexuellt uttryckssätt före skyddet av epidemiska sjukdomar enligt regleringsbrevet.”

      Gillad av 1 person

      • Maja Dacke 2020-04-05 / 17:56

        En typisk folkförrädare eller har hon en avdragbar mask ..?

        Gilla

  15. röfven 2020-04-04 / 14:18

    Vi får det vi förtjänar. Om majoriteten är idioter så vad kan man göra? Vi kan föra fram fakta etc så länge folk är resistent mot fakta så finns inget att göra. Jag har resignerat…

    Gillad av 1 person

  16. ROLLE 2020-04-04 / 14:17

    “Det stinker diktatur om vår regering”
    Coronasmitta har spritt sig på 90 äldreboenden bara i Stockholm och vårdpersonal på sjukhus runtom i Sverige smittas på löpande band. De riskerar sina liv i brist på adekvat skyddsutrustning vår regering inte kan förse dem med, fast det är deras plikt att göra det. Personalen i sin tur riskerar att smitta andra patienter. Men våra beslutsfattare “såg inte det komma” precis som de låtsades inte se alla andra misslyckanden och misstag som vi, vanliga medborgare fick och får betala högt pris för. Istället valde de att förråda folket genom att övertyga många naiva svenskar om att smittan inte kommer att sprida sig i Sverige. I dagens krönika synar Bianca Muratagic de svenska politikernas tafflighet och svek, vars konsekvenser vi än så länge bara ser början av.
    https://katerinamagasin.se/det-stinker-diktatur-om-var-regering/

    Gillad av 2 personer

  17. Henrik H 2020-04-04 / 12:44

    Det finns ju för mycket folk på vårt jordklot och sätten att åtgärda det är krig eller farsoter. Det är bara att acceptera. Var tacksam för den tid som varit.

    Gilla

  18. Kalle 2020-04-04 / 11:35

    ””Trump-backed anti-malaria läkemedel hydroxychloroquine är den mest effektiva koronavirusbehandlingen som för närvarande finns, finner internationell undersökning av 6000 läkare

    Majoriteten av 6200 läkare från 30 nationer sade att malariadrogen var mest effektiv
    Läkare i hela Europa, USA och Kina har fått tillstånd att ordinera
    Men Storbritannien drar sina fötter tills kliniska prövningar visar att det är säkert och effektivt
    Världshälsoorganisationen hävdar att ingen medicin kan förhindra eller bota virus””

    Liten Google översättning av den engelska artikeln i Daily Mail.

    https://www.dailymail.co.uk/news/article-8184259/Malaria-drug-hydroxychloroquine-effective-coronavirus-treatment-currently-available.html

    Artikeln är på engelska men mycket ingånde och klargörande om Corona.

    Gillad av 1 person

  19. Sven d.ä. 2020-04-04 / 11:19

    Thoralf, tack för statistiken och länken till Henrik Jönsson. Det är mycket viktigt arbete du gör.

    Hade jag bott i Sverige så hade jag isolerat mig med de mina. Gått ut och handlat mat max en gång per vecka. Arbetat hemifrån. Jag skulle gjort det under två veckor, och sedan sett hur situationen ser ut. Staten tar inget ansvar, det är upp till en själv nu.

    Jag såg också i Jönssons film att Löfven inte vill ta ansvaret nu, utan det ska utredas efteråt. Jag tror att Tegnell kommer att står där med hundhuvudet, han är den som ska offras. Undrar när han fattar det?

    Coronan kommer, tror jag, att bli det som ges skulden för Sveriges ekonomiska kollaps.

    Gillad av 5 personer

    • Maja Dacke 2020-04-05 / 17:52

      Jag gör redan som du skulle gjort – storhandlar när jag tror att få människor gör det, sen kväll. Men i den småstad där jag bor gör folk som vanligt precis som de vill. Jag råkade in i en rusch av skollediga ungdomar som struntade i de skyltar butiken satt upp: Håll avståndet etc. Måste senarelägga nästa inköpstur … om det blir någon mer.

      Ingen bär munskydd – inte jag heller för det finns inga – eller håller avstånd här. Detta gör jag. Men de håller mötesgränsen med råge. Häromnatten var det party i huset med kanske 20 pers som trodde de var odödliga – kanske pga det de inmundigade. Sprit på händerna håller ju koll på virus – invärtes likaså, eller ..?

      Gilla

  20. dajevlar 2020-04-04 / 11:09

    Hmmm – antalet avlidna i C19 ökar dramatiskt i Sverige. Hur ska regeringen råda bot på det? Jag vet: Fippla med statistiken ! Först kan man försvåra beräkningarna genom att ha en fördröjning i rapporteringen, sen kan vi börja RÄKNA annorlunda… och sen… ja sen kan vi helt enkelt dividera alla fall med t.ex 5 !…. Ja, DÅ blir siffrorna snart bättre. Så gör vi.

    Gillad av 1 person

  21. Lars Cornell 2020-04-04 / 10:25

    Man kan jämföra på olika sätt.
    Ca 90 000 personer dör i Sverige varje år. Det blir i genomsnitt 250 per dag.
    I sviter efter vanlig influensa dör 500 – 2000 varje år.
    I corona väntas 2 000 dö. Corona svarar således för beräknat 2% av av alla döda i Sverige i år.
    I Italien var 97,9 % drabbade av en eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare.

    Vanlig influensas dödlighet är 0,1 – 0,2 procent.
    Coronavirus har ungefär samma dödlighet ”sida vid sida”.

    Min åsikt är att den skada som stora åtgärder medför är större än den skada som viruset medför.
    ”För att minska smittspridningen under längre tid måste det ske en nedstängning av samhället i fem månader. Därefter lite av och på i 13 månader, med nedstängning en tredjedel av tiden. Medlen för den strategin gör att man kör ekonomin i botten.” / Tom Britton, Matematiker.

    Ju mer framgångsrika vi är i nu pågående första vågen desto fler kommer att drabbas i andra vågen som troligen kommer i höst.
    Vi blir inte kvitt smittan förrän flockimmunitet uppnåtts.

    Gillad av 2 personer

    • ROLLE 2020-04-04 / 10:37

      Hur många tror du skulle dö om vi inte hade influensavaccination?

      Gillad av 1 person

    • Sven d.ä. 2020-04-04 / 11:22

      Problemet är att folk inte vill dö, oavsett orsak eller ålder eller bostadsort.

      Gillad av 2 personer

    • Laglydig 2020-04-04 / 15:20

      ”I corona väntas 2 000 dö.”

      ”Vanlig influensas dödlighet är 0,1 – 0,2 procent.
      Coronavirus har ungefär samma dödlighet”

      Vad har du fått det ifrån?

      Om vi följer den nuvarande kurvan för dödsfallsutvecklingen i Sverige och den i jämförbara länder (t ex Italien) med en fördubbling av dödstalen var tredje dygn så kommer vi att ha över 2 000 döda redan kring nästa söndag.

      Jag vidhåller att vi ska vara väldigt tacksamma om vi kommer att stanna kring 100 000 döda.

      Att tro på en dödlighet kring 0,1-0,2 % är rent svammel som bara svenska myndigheter ägnar sig åt.

      Tyvärr finns det nu även en risk för att man aldrig kommer få reda på det faktiska dödstalet i Sverige. Personer som inte testats men som avlidit på t ex äldreboenden riskerar att inte komma med i statistiken eftersom de inte har fått diagnosen Covid-19.
      Samma sak hände i Kina där det finns ett mycket stort mörkertal i dödsfallsstatistiken eftersom läkarna angett en annan eller ingen dödsorsak istället för Covid-19.

      I Kina har dödligheten hittills varit 3,99 %, men då är ju de sannolikt flera tusen döda som varken finns med som smittade eller döda med i statistiken.

      Gilla

      • Lars Cornell 2020-04-04 / 15:50

        Siffran 3,99% av vad?

        2 000 eller 100 000, vi får se vem som kommer närmast.
        Hur många får sina liv avkortade, sänkt livskvalitet och ekonomi i ruiner av ett nedstängt samhälle? Vi skall inte räkna döda, det ger fel bild, utan levnadsår och livskvalitet i hela samhället. Då blir bilden en annan och så också besluten.

        Jag tror, till skillnad från du, inte att vi kan hindra smittan särskilt mycket. Det enda vi kan är att fördröja den till andra och tredje vågen.

        Gillad av 1 person

  22. Ricky 2020-04-04 / 10:13

    Expressen skriver idag att Sverige efter kalla kriget hade 35 fäktsjukhus- nu finns endast 2 kvar. Övriga har skänkts till bland annat Afrika och Baltikum.

    Sverige har tyvärr monterat ned allting i vårt land.

    Skrämmande.

    Gillad av 6 personer

  23. ROLLE 2020-04-04 / 08:43

    Folkhälsomyndigheten hade fel – ändrar sig efter tiotals dödsfall på äldreboenden
    Tidigare har Folkhälsomyndigheten (FHM) sagt att coronaviruset inte smittar under inkubationstiden. Men nu ändrar de sig plötsligt. På deras hemsida står det nu att det finns ”teoretiska risker” att en person utan symptom kan smitta.
    https://samnytt.se/fhm-hade-fel-andrar-sig-om-smittsamhet-under-inkubationstid/
    Corona kan vara luftburet
    Coronaviruset är kanske inte bara en kontakt- och droppsmitta, utan kan även vara helt luftburet, uppger WHO vid en presskonferens på fredagen.
    https://www.friatider.se/corona-kan-vara-luftburet

    Gillad av 2 personer

  24. John K 2020-04-04 / 08:37

    Greg h talar om ett botemedel i dom första minuterna. Hoppet är det sista som överger en

    Gilla

  25. Lollo 2020-04-04 / 07:42

    Tack Thoralf.

    SR driver en ren hetskampanj mot USA där man målar ut landet som det värst drabbade i världen. Man redovisar dock bara det totala antalet smittade och döda utan att ens nämna antalet invånare (330 miljoner att jämföras med Sveriges ca. 10 miljoner). Man får alltså multiplicera antalet döda i Sverige med 33 för att få en rättvis jämförelse mellan länderna.

    Gillad av 2 personer

  26. World Traveller 2020-04-04 / 02:59

    Sverige har väl valt strategi efter reeringens önskemål. Att bli av med så många svenska pensionärer som möjligt. Uteblivna pensioner ger mer pengar till det pågående folkutbytet.

    Gillad av 2 personer

    • Nils Dacke 2020-04-04 / 09:47

      Exakt, dessutom kommer det att frigöras mängder med lägenheter som kan överföras till kulturberikarna och pensionsräddarna. En win/win situation som Löfven skulle uttrycka det.

      Gillad av 3 personer

  27. Djungelstedt 2020-04-04 / 02:16

    Ingenting förvånar mig längre i den Kakistokrati styrda nationen Sverige. Jag fick ett halvsent uppvaknande åren 2011/2012 med reklam från alternativmedia. Innan dess var jag fullt upptagen med helt andra problem och intressen. Fler och fler har vaknat men inte tillräckligt många.

    Gillad av 1 person

  28. Ölandsbonde 2020-04-04 / 00:40

    Hur många avlider utan att passera IVA? För några dagar sedan rapporterades att en vårdgivare för äldreboenden i Stockholm hade 50 döda och 230 med coronasmitta. Jag tror inte de 50 avlidna flyttades till iVA innan de avled. Har jag fel?

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-04-04 / 06:40

      Sannolikt har du rätt. I Kalmar län har 3 avlidit och jag har tolkat det som att ingen av dessa befunnit sig på IVA

      Gillad av 1 person

      • messkalle 2020-04-04 / 08:49

        Äldre kvinnaa i Skåne med misstänkt smitta får initialt ingen vård. Faller och skadar sig, hamnar på infektion med bekräftad smitta. Får IVA som avbröts då bakomliggande problem gör fortsatt behandling verkningslös.
        Maken blev smittad och hämtas inte av ambulansen utan först på 6e dagen efter att han utmattad blivit liggande över natten. Mannen hade inga bakomliggande problem och hade sagolikt överlevet om han fått vård dag ett. Han blev 83 år.

        Toralf statistik redogörelser är lysande. Vi ÄS (Äldre Svenskar) förstår. – Hellre ÄS än idiot.

        Tvätta händerna alltid och absolut när ni kommer hem tio er kärnbränsle.

        Gillad av 1 person

  29. Anders 2020-04-03 / 23:50

    Göteborg verkar knappt vara drabbat, trots stor folkmängd. Hur kommer det sig att Stockholm har i stort sett alla coronafall? Har du en teori på det Thoralf?

    Gilla

    • Hoppalong 2020-04-04 / 09:49

      Iran och Italien resenärer rakt ut från Arlanda utan kontroll. Det fortsätter dessutom, rakt ut från Arlanda utan kontroll. En teori bakom smittspridningen är Italien-resenärer åker taxi från Arlanda.
      Taxibilarna nersmittad o.s.v. o.s.v.

      Gillad av 1 person

    • Lars Cornell 2020-04-04 / 23:55

      Jag har bott i både Göteborg och Stockholm. Det finns en skillnad i kultur och hur man umgås. Trängseln är mindre i Göteborg. Resandeströmmarna är mycket olika. Det är ingen bra förklaring med mer kan jag inte åstadkomma.

      Gilla

    • messkalle 2020-04-06 / 00:27

      Enligt Flighttracker24 flyger Etiopean Airlines ET714 fortfarande till Arlanda. Två flyg kom häromdan.

      Absolut finns det vita som vill bli solbrända och nu måste hem plus de som inte vågar vara hemma i C-tid utan åker tillbaka till bidragssystemet Att inte seriöst och kraftfullt informera och temp mäta ankommande måste bero på.FHM kan bara ha en boll i luften. Sina personliga teveframträdande och vad som måste sägas där för att visa att läget är under kontroll och att de minsann inte har hjärnsläpp.

      Inte långt från ET 714s startplats ligger Somalia. Anders på FHM har enligt osäker källa varit i Somalia. Någon journalist borde ställt frågan; Vad gjorde du där? Istället spekuleras. Var han där i tjänst för att kontrollera de nya och gamla välfärdsimmigranterna? Nya kommer fortfarande enligt Mig-verket.

      Om invandringen fortsätter under pågående pandemi har inte bara FHM hjärnsläpp.. Det är värre än så ända högst upp.

      https://nyhetsbyran.us19.list-manage.com/track/click?u=cd3b6ac346540c2083ab5f6d1&id=d07b83c509&e=922e3dfbe5

      Gilla

  30. Andersson i Pinan 2020-04-03 / 23:43

    Tack för statistiken.

    Gilla

Kommentarer är stängda.