STATISTIKEN VISAR ATT ÄLDRE SKICKAS I DÖDEN

Regeringens testkordinator hoppade av sitt uppdrag efter endast tre veckor, mitt under pandemin. Det måste bero på en konflikt med Lena Hallengren. Socialminister Lena Hallengren blir mer och mer pressad. Men det beror knappast på journalisternas arbete. Jag förväntar mig mer av journalisterna än att de bara sitter som ”fågelungar” på Follkhälsomyndighetens presskonferenser. Jag förväntar mig att de skulle gräva fram mer fakta på egen hand.

En fråga som jag ställt mig under flera veckor är hur många som överlever efter att de hamnat i intensivvården med ventilator. Eller hur stor andel som avlider på IVA. Jag har googlat och letat men inte funnit detta tidigare. Idag lyckades jag få fram siffrorna, de är mycket intressanta. Siffrorna gäller fram till vecka 17. Eftersom personer kan ligga i flera veckor på IVA så går det bara att få riktiga siffror fram till vecka 17 idag.

Drygt var fjärde person på IVA avlider (26 procent) men skillnaden är enorm beroende på vilken ålder som IVA patienten har. För personer yngre än 70 år så avlider var femte person (19 procent). För personer som är 70 år eller äldre avlider varannan person (50 procent).

Men det som också är väldigt intressant är att av 1 400 personer som vårdats på IVA fram till vecka 17 är det endast 315 som är 70 år eller äldre. Det tyder med stor sannolikhet på att är man äldre än 70 år så får du sannolikt ingen intensivvårdsbehandling i de flesta fall. Platserna är vikta för de som är yngre än 70 år. Här kan vi verkligen prata om åldersdiskriminering.

Fram till vecka 17 hade totalt 367 avlidit på en intensivvårdsavdelning. Det totala antalet avlidna i covid-19 var då 2 561 avlidna.

FHM antal avlidna IVA vecka 17

Det innebär att endast ca 14 procent av de avlidna behandlats inom intensivvården. Var avled de övriga ca 2 200 personerna? Det innebär att 86 procent av de avlidna inte fått intensivvård! Varför?

Hur många av dessa 2 200 hade överlevt covid-19 om de fått intensivvård? 200? 400? 600? 1 000?

Varför plockar inte svenska journalister fram samma siffror och ställer ansvarig minister mot väggen? Det vill säga socialminister Lena Hallengren och statsminister Stefan Löfven.

Det skall bli intressant att se om andelen äldre nu kommer öka på intensivvårdsavdelningarna när det finns lediga ventilatorer. Eller om de fortfarande skickas i döden!

Jag kommer fortsätta följa dessa siffror väldigt noga.

58 reaktioner på ”STATISTIKEN VISAR ATT ÄLDRE SKICKAS I DÖDEN

  1. Calle C 2020-06-05 / 12:17

    Ännu mer skrämmande är att fältsjukhuset i Älvsjö nu ska monteras ned och utan att det varit några patienter där!!!! Tänk alla äldre äldre som skulle kunnat räddas där istället för att avlivas med morfin. Detta är en STOR SKANDAL!

    Gillad av 1 person

  2. Robban 2020-06-05 / 00:34

    Som sagt.. Det är så uppenbart att det rör sig om ett både organiserat och planerat massmord! Jag verkligen hoppas ansvariga ministrar åtalas och döms!
    Personligen så förundras jag över hur en sosse kan leva med sig själv? Se sig själv i en spegel?

    Gillad av 3 personer

  3. martiusus 2020-06-04 / 18:19

    Från Twitter: så jävla vidrigt

    Ju mer jag tänker efter på den grinande och knäande polisen, desto mer förbannad blir jag. Politisk aktivism på tjänstetid? Är det vad vi avlönar polisen för? Dra åt helvete. Inte undra på att allt faller samman inifrån.

    Gillad av 3 personer

    • martiusus 2020-06-04 / 18:23

      Alltså, det är en annan polis som skriver detta. En nykter.

      Gillad av 3 personer

    • Onkel Björn 2020-06-05 / 01:14

      Bara att konstatera att polisen har problem.

      Gillad av 3 personer

  4. martiusus 2020-06-04 / 16:51

    Genom att tillåta demonstrationer som man på förhand vet
    kommer att få mer än 50 deltagare bidrar Polisen till att elda på brasan
    med fler smittade och fler döda. Skydda och värna?

    Gillad av 4 personer

    • Onkel Björn 2020-06-04 / 17:24

      På 80-talet hade man dekaler på polisbilarna där det stod ”Samhällets skyddsombud”. Fast då hade vi nog en annan polis jämfört med idag.

      Gillad av 2 personer

    • martiusus 2020-06-04 / 17:57

      ”Fördomar” bekräftas – varje dag.

      Gillad av 1 person

  5. iblandekonomi 2020-06-04 / 14:39

    Det är nog många som har svårt att hantera det faktum att det är väldigt stor risk att man dör i respirator när man är äldre. Detta handlar alltid om svåra bedömningar, men det är långt i från självklart att lägga äldre personer i respirator, även i en situation när Corona inte är aktuellt.

    Tycker du ska titta på siffror för detta under normala förhållande, och jämföra. Du kommer nog hitta samma samband där, eftersom man gör en medicinsk bedöming av vem som kan ha nytta av att läggas i respirator.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-06-04 / 15:24

      De på äldreboende fick inte ens syrgas och dropp. Var de det medicinska bedömningen där? Hur försvarar du det?

      Gillad av 5 personer

      • planner2020 2020-06-04 / 15:58

        Lars Bern säger att en apparat som man ger syrgas med är billig – var det 10 000 kr som han nämnde?
        Skändligt att våra äldre ska mördas. För det är det det är fråga om. Hoppas det kommer upp i EU, för sånt här får inte sopas under mattan.

        Gillad av 4 personer

      • iblandekonomi 2020-06-04 / 16:06

        Det nämnde du inte i din text. Har du några siffor på det?

        Gilla

      • Thoralf A 2020-06-04 / 16:17

        Det finns mängder av vittnesmål till detta men det har förstås du missat helt och hållet.

        Gillad av 2 personer

      • iblandekonomi 2020-06-04 / 16:28

        Jag har inte missat att hur det pratas. Frågan är väl hur mycket substans som ligger bakom. Svårt att veta när frågan politiseras och det finns intressen båda av att överdriva och förminska.

        Detta är något som sker även under normala förhållanden. Man har i Sverige i vissa situationer rättighet att själv bestämma att man inte vill få livsuppehållande vård till varje pris.

        Detta tycker jag är bra, och jag kan tänka mig att själv välja det när den dagen kommer. Men jag har också förstått att regelverket kring detta är lite för diffust, och lämnar utrymmer för att ifrågasätta, om beslut om att gå över i palliativ vård tas för lättivindigt.

        Gilla

      • messkalle 2020-06-05 / 09:27

        I Skåne fick en äldre dam corona. Hon följde FHM’s råd, hade inte haft kontakt med barn eller andra bortsett från hemtjänsten. Hon erbjöds plats på St Lars intensiven. Hon valde ingen livsuppehållande vård. Hon blev 86 år.

        Det anmärkningsvärda, milt uttryckt, är smittokällan, hemtjänsten. Vad hände sedan?
        Frågan gäller hela Sverige; SMITTSPÅRA – ISOLERA. Hade FHM beordrat detta från första stund med inkomnande flygpassagerare , hemtjänstpersonal m.fl. hade Agnell och den feministiska regeringen idag varit stolta och hade sagt – Vi räddade er allesammans

        Gilla

    • Thor 2020-06-04 / 16:56

      Svårt att slita sig från dogmen ”Partiet har alltid rätt!” eller hur? Du hade trivts bra i DDR det är jag övertygad om. Prova med att få PUT i Nordkorea, dogmen gillas nog där också.

      Gillad av 1 person

    • martiusus 2020-06-04 / 16:59

      En läkare berättade i radion om sin ålderstigna far som av behandlande läkare
      skulle nekas dropp. Det var enligt behandlande läkare inte meningsfyllt eftersom
      åldringen inte skulle tåla behandlingen.

      Tack vare sonen, som var läkare sattes dropp in och åldringen blev frisk på tre dagar.
      Men för alla dom gamla som inte har någon som kan föra deras talan?

      Gillad av 3 personer

      • planner2020 2020-06-04 / 18:11

        DE får ju inte ens syrgas och dör därför. De nekas akutvård, men ges morfin mot smärta och ångest som i sin tur orsakar syrebrist. Det rör sig helt enkelt om dödshjälp, inte om vård. Och de flesta patienter har inte ens blivit tillfrågade. Inte heller de anhöriga.

        Gillad av 1 person

      • iblandekonomi 2020-06-04 / 18:33

        Ja, kunskapsläget om detta ändrades i inledningen av epedimin. När det gäller Corona har det visat sig inte vara livsfarligt att ge dropp, såsom det kan vara vid annan typ av influensa.

        Gilla

    • Sven d.ä. 2020-06-04 / 17:05

      Thoralf skrev ‘intensivvård’ inte ‘respirator’, det som du skriver om.

      Gillad av 1 person

    • Peter Andersson 2020-06-05 / 00:10

      Många som dör tusental har inte ens varit på sjukhus eller behandlats av en läkare.

      Gilla

  6. Bajen666 2020-06-04 / 13:24

    Jag har länge tyckt att Annika Strandhäll är den sämsta/värsta minister socialisterna skakat fram men nu har en ny kandidat framträtt…..trumvirvel…Lena Hallengren.

    Gilla

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 19:11

      Det finns många flera i de bästaste tjejernas gäng …

      Gilla

  7. Kalle 2020-06-04 / 12:39

    ””Det räcker nu – avsätt Tegnell och Hallengren22

    ””Om en vd redovisar röda siffror vid upprepade kvartalsrapporter avsätts han eller hon. Om ett fotbollslag förlorar den ena viktiga matchen efter den andra avsätts tränaren.

    Nu har turen kommit till de ansvariga för coronamisslyckandet. Låt Björn Olsen och Anders W Jonsson ta över, skriver professor Hugo Lagercrantz.””

    https://www.expressen.se/debatt/det-racker-nu-avsatt-tegnell-och-hallengren/

    Våra pensionärer dör i sozzedöden. Det har antytts tidagare att sverige vinner på att pensionärerna avlider. På det sättet blir det färre pensionspengar att betala ut. Hemsk tanke att något sådant får förekoma i sverige men tyvärr så verkar det vara så. Ingen rök utan eld.

    Gillad av 3 personer

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 19:10

      Men vad händer då med Tegnells fan club på facebook??? Fruntimren där blir väl dubbelt galna och går bärsärkagång på Sergels torg. De var kanske redan där igår och skrek …

      Gilla

  8. Sven d.ä. 2020-06-04 / 11:55

    ”…endast ca 14 procent av de avlidna behandlats inom intensivvården.” Otroligt. Gäller det bara vid Covid-tider, eller låter man äldre dö i förtid.

    Tack för den grävande journalistiken.

    Gillad av 2 personer

  9. planner2020 2020-06-04 / 11:48

    ”Vården” på äldreboenden är för sjuka så undermålig att Lars Bern (se intervju https://swebbtv.se) kallat den för aktiv dödshjälp.
    Hur detta kunnat ske i SVERIGE har psykiatern och läkaren, Anita Nilsson, på ett beundransvärt grundligt sätt undersökt.
    Gå in på https://swebbtv.se för att se ett inslag med henne.

    Gillad av 2 personer

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 19:07

      Den intervjun upplyser också om annat fusk och bedrägeri i det svenska samhället jämfört med våra grannländer – utbildningen inom vården. Se videon! Borde ses av beslutsfattarna som inte fattat ett barr ännu.

      Gilla

    • Wille 2020-06-04 / 13:53

      Skulle också vilja veta. Kalmar börjar bli en gangstetstad.

      Gilla

  10. Lollo 2020-06-04 / 10:34

    Det är skillnad på person och person. När regionpolitiker Olov Holst (M) fick lite feber och andningssvårigheter transporterades han ”i ilfart” till Danderyds sjukhus samtidigt som många andra svenskar med samma symptom får rådet att stanna hemma och inte besvära sjukvården.

    Gillad av 2 personer

  11. Ölandsbonde 2020-06-04 / 08:40

    Tack för det, Alfsson. Jag har länge undrat över det du nu skriver om. I Sverige finns drygt 500 respiratorer. Vid inget tillfälle under ”krisen” har jag sett något om att någon inte kunnat placeras i respirator p g a brist på tillgång. Detta har jag funnit mycket märkligt och dragit slutsatsen att triangeringen varit fullt i bruk. Dvs. finns ingen ledig respirator så väljer man annan lösning. Sossedöden om de är äldre och försvarslösa.

    Regeringen säger att de äldre är särskilt skyddsvärda (kanske rentav rödlistade?). Och de svarar för 90% av de döda. Liksom lite tvärtom.
    Man får som gammal hoppas de byter strategi och förklarar att ”de unga” ska skyddas. Då det de åstadkommer aldrig blir som de säger, så kanske vår överlevnad därmed blir bättre?

    Gillad av 1 person

    • Onkel Björn 2020-06-04 / 17:28

      ”Särskilt skyddsvärda”, En tanke och jag gissar att en stor del av de gamla är röstboskap åt socialdemokraterna, med minnen av hur sossarna var på 40, 50 och 60 talen.
      Kan det vara det man menar med särskilt skyddsvärda ?

      Gilla

  12. Hacke 2020-06-04 / 08:36

    Det som göms i snö kommer upp i tö. Eller som i demokraturens Sverige; Det som göms av gammelmedia grävs fram av medborgarjournalisterna.
    Det lär bli tufft för folkförrädarna hos såväl politiker som deras medlöpare i media när efterräkningarna och alla detaljer kommer i dagen efter denna historiska katastrof.
    Måtte inte alla våra gamla dött förgäves utan istället bli de som blir tungan på vågen som äntligen förpassar folkmördarna i gammelpartierna och gammelmedia dit de hör hemma – på historiens soptipp. Vi får aldrig glömma deras gruvliga svek mot de mest försvarslösa och sköra, våra gamla som byggde landet.
    Kan förräderiet bli värre än det vi nu ser framför våra ögon och får dagliga belägg för genom iskalla dödssiffror.
    Jag saknar ord för denna vår tids förintelse som är resultatet av den politik som förts under snart ett halvsekel och som man dessutom har mage att kalla den humanistiska stormakten.

    Gillad av 3 personer

  13. Per 2020-06-04 / 08:24

    Hej Thoralf

    En fråga till dig om en helt annan sak. Angående demonstrationerna emot polisvåld. Där en kvinnlig polis i tjänst och med polisuniform deltar i demonstrationerna med demonstranterna. Detta måste vara grovt tjänstefel och bör vara föremål för en granskning för uppsägning. Vet du om och vart man anmäler polisen. Är kanske redan gjort.

    Vi hörs Per

    Gillad av 1 person

    • Edward Ulfertz 2020-06-04 / 15:03

      Googlade lite.
      Polislagen om jäv; paragraf 7 stycke 2:
      ”En polisman — får inte — vidta en åtgärd i ordningshållande verksamhet om
      1. —
      2. —
      3. det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad
      att rubba förtroendet till hans eller hennes opartiskhet.”

      Gillad av 1 person

    • Onkel Björn 2020-06-04 / 17:33

      En polis anmäler man, precis som med andra brott enklast via 114 14. När växeln sen svarar (förhoppningsvis efter inte allt för lång tid) begär man bara att få göra en anmälan. Då blir man kopplad till ett kontaktcenter. Man får vara anonym. Eller så går man in på http://www.polisen.se

      Gilla

    • Ölandsbonde 2020-06-04 / 21:42

      I början på 70-talet intervjuade jag ett högre polisbefäl. Jag undrade över hur enskilda poliser hanterar att göra ingripanden som starkt strider mot deras egen övertygelse om vad som är rätt eller fel. Nu la jag upp frågorna så man kunde tro att jag syftade på ingripanden mot demonstrationer, som vid den tiden var många mot t ex Vietnamkriget.
      Han förklarade tålmodigt att den enskilda polisen inte fick ge något uttryck för egna känslor i sitt tjänsteutövande. Han skulle fullfölja det uppdrag som tilldelats honom. Han var bara ett verktyg för att utföra det han var ålagd att göra.

      Nu sa jag att min fråga rörde poliser som var utsända för att ta ett barn från en förälder, där barnet gråter och vill vara kvar hos mamman eller pappan.

      Nej. De ska bara göra det uppdraget gäller, oavsett vad de själva tycker. Hur skulle det annars vara om enskilda poliser börjar agera efter vad de tyckte var rätt. Oavsett vad domstolar beslutat.

      Jag sa att jag höll med helt och hållet men att frågan var hur polisen hanterar det. Svar det får de göra på sin fritid.

      Angående den knäböjande polisen på Sergels. Hur ända in i helvete kan hon ge sig ut på ett sådant uppdrag med HÄSTSVANS!!!

      Har hon fått sin utbildning på Södertörn? Absolut inte i Solna.

      Gilla

    • Tomas. 2020-06-04 / 23:07

      Hej Per!

      Du skriver Grovt Tjänstefel.
      Det är brott enligt Brottsbalken Kap 20.
      Man anmäler Polisen till Polisen. Gör det skriftligt. Se till att få kopia av anmälan. Med diarienummer.

      Uppsägning är inte ett straff. I lagen anges fängelse mellan två och sex år. Det är straff.

      Märkligt är att Svenskar alltid (nästan) tycker att offentligt anställda skall kunna begå brott utan att straffas.

      Som regel är det så sedan länge. Men lagen anger annat. Korruption skyddar.

      Med vänlig hälsning.

      gidlöf.se

      Gilla

      • Per 2020-06-05 / 08:03

        Tack för svaret.

        Gilla

  14. turrim 2020-06-04 / 08:07

    En av få läsvärda journalister i Sydsvenskan, Erik Magnusson, analyserar varför det kommer att dröja innan svenskar får turistköra till Danmark. Betalvägg!

    Reglerna är utformade för att gynna turistnäringen på Jylland för tyskar och norrmän. Det Jylländska inklusive Fyns inflytande i Folketinget är överväldigande.

    Man har fått igenom öppnande av hotell i Billund, Esbjerg, Odense, Ålborg och Århus. I Köpenhamn får bara danskar och utländska affärsresenärer bo.

    Det finns ingen politiker som kämpar för skåningars rätt till fritidsresor. Den borgerliga oppositionen ställer krav på att britter, nederländare och fransmän får turistresa till Danmark i sommar. Svenskar och finnar får vänta.

    Mitt eget konstaterande är att på norsk-svenska gränsen så gynnas norska affärer med statligt dekret. Och danskar får fritt fortsätta att pendla till Bornholm genom Sverige.

    Gillad av 1 person

  15. stefan a. 2020-06-04 / 06:37

    Förväntar mej inget från Svenska journalister längre…….

    Gillad av 3 personer

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 18:56

      Jo, frivilliga avhopp.

      Gilla

  16. Onkel Björn 2020-06-04 / 02:23

    Kanske lite OT. Såg en artikel om att forskare nu undersöker om huruvida de olika blodgrupperna är mer eller mindre mottagliga för covid-19. Vad man kan se synes de individer som har blodgrupp A vara mer överrepresenterade bland de sjuka medan de som tillhör grupp 0 synes vara underrepresenterade.

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 18:55

      Kanske kan förklara en del … Blodgrupp 0. Men jag litar mer på kolloidalt silvervatten plus D3, K2, zink och en salig blandning av andra vitamineraler.

      Jag håller mig undan folk förstås när jag kan – bäst när man jagas som ett villebråd pga ålder på den plats där jag bor. (Skulle förstås ha bedömts som smittad om jag testats eftersom jag under alla mina år har samlat RNA-rester som testet reagerar på.)

      Gilla

  17. Högt hårfäste 2020-06-04 / 00:25

    Region Stockholm har ju gått ut med riktlinjer om att äldre ska dö på boendet. Socialstyrelsen har i sin tur gått ut med rekommendationer om att beslut om ev. sjukhusvård bör tas över telefon utan läkarundersökning. Sedan har vi detta med skyddsutrustning och tester. Vad säger Hallengren om saken? Ingenting. Skyller på allt och alla.

    Det är ett skrämmande land vi lever i.

    Gillad av 4 personer

  18. Peter Andersson 2020-06-04 / 00:12

    De här siffrorna om att så många avlider utan att ha fått IV vård finns mitt framför ögonen, behöver man knappast gräva för att hitta, ännu värre är att tusentals inte fått någon sjukhusvård alls. Ordinerats hostmedicin och två magnecyl kanske .

    Gillad av 2 personer

  19. Cosmik Debris 2020-06-03 / 23:24

    Det är inte bara äldre som skickas in i döden.

    Om demonstrationen på Sergels Torg:

    Kjäll Gustavsson, Anna-Lena Lernhede, Tommie Lindh och Wilma är svenskar som blivit mördade av negrer och muslimer det senaste halvåret. I Sverige!! Borde inte den enfaldiga och patetiska kvinnliga polisen demonstrera mot det istället? Nej, då lierar hon sig med fascisterna i AFA, kvinnohatarna i muslimska brödraskapet och ställer till med en löjeväckande gråtfest.

    Kan det bli mer sinnessjukt än så? Hon ska avskedas. IDAG!!

    Om demonstrationen på Sergels Torg har jag följande att säga: Om det är så jobbigt att vara neger i Sverige tycker jag att ni ska åka hem till Afrika.

    Jag kommer inte att hindra er. Det lovar jag.

    Kvinnlig polis knäböjer inför ”Black Lives Matter”: ”Vit tystnad är våld”
    https://samnytt.se/kvinnlig-polis-knabojer-infor-black-lives-matter-vitt-vald-ar-vald/

    Johan Westerholm: #blackouttuesday – Ett symbolspråk som vittnar om ond bråd död
    https://ledarsidorna.se/2020/06/blackouttuesday-ett-symbolsprak-som-vittnar-om-ond-brad-dod/

    Gillad av 8 personer

    • Onkel Björn 2020-06-04 / 02:09

      Måste hålla med om polisen. Hennes uppträdande är klart olämpligt, kan man ju tycka. Men det kanske är den nya polisen vi har i landet. Ett resultat av den påverkan de utsatts för på Södertörns högskola ?
      Det är bara att hoppas att polisledningen agerar.

      Gillad av 7 personer

      • Nils Dacke 2020-06-04 / 08:54

        Polisen skall ju vara objektiv och neutral, ser med spänning fram mot den dagen när nazister demonstrerar och en hysteriskt gråtande hästsvanspolis knäböjer framför dessa och skriker heil.

        Gilla

    • Maja Dacke 2020-06-04 / 18:47

      Äsch, man måste har förbarmande med den stackars poliskvinnan – hon lider kanske av PMS och hade en av sina värsta dagar men fick inte stanna hemma …

      Alla vet väl hur det kan vara när detta trista fenomen råkar infinna sig – både ni kvinnor och ni äkta män. Men det är ju övergående och lättar kanske när hon fått gråta ut. Och försvinner helt vid klimakteriet – så hon har chans att bli en mogen poliskvinna … om några år.

      Eller hur?

      Gilla

Kommentarer är stängda.