”EN DÅRES FÖRSVARSTAL”

Intervjun med statsminister Stefan Löfven i söndagens agenda blev en pinsam historia. Inte bara för Löfven, utan även för intervjuaren Nike Nylander som var minst sagt urusel eller rent ut sagt fullständigt menlös, med sina inövade frågor. Inte en enda motfråga beroende på Löfvens svar under hela intervjun. Jag ställer mig också frågan om Stefan Löfven hade krävt att få alla frågor i förväg för att överhuvudtaget komma till Agenda?

Rakt på Mats Knutsson

SVT-journalists Ipad under utfrågning av Jimmie Åkesson.

Stefan Löfvens svar om coronapandemin bestod mest av svammel och rena lögner. Han påstod till och med att strategin var lyckad och att man klarat av att skydda de äldre-äldre, trots närmare 5 000 döda. Sveriges höga dödstal berodde på att man lyfte ut en enskild vecka. Men den som följer statistiken noga vet att Sveriges avvikelse började redan första veckan i april när man jämför med de nordiska länderna, något som mina diagram visat ända sedan dess.

Sedan påstås det att Sveriges ekonomi klarat sig bättre än de länder som använt sig av ”lock down” men det tror jag inte ett dugg på då de långsiktiga konsekvenserna återstår att se.

Sveriges strategi kan liknas vid en ”kissa i byxan” strategi som har 10-20 gånger fler liv än i våra nordiska grannländer. Den som påstår att Sveriges strategi varit lyckad kan inte vara riktigt frisk.

Intervjun i Agenda visar att public serviceföretaget SVT lever i symbios med regeringen!

Det var ingen riktig intervju, med tuffa motfrågor. Hela intervjun var riggad och en möjlighet för statsminister Stefan Löfven att svamla runt. Hur många blev klokare av vad statsminister Stefan Löfven sa under intervjun? Det enda som jag tolkade av intervjun var att statsminister Stefan Löfven uppenbarlige var nöjd med Folkhälsomyndigheten och sin egen regerings arbete som haft 40st extra regeringssammanträden.

Precis som att antal möten skulle vara ett mått på regeringens duglighet!

Intervjun liknas bäst vid ”en dåres försvarstal” men förstod tittarna det?

35 reaktioner på ””EN DÅRES FÖRSVARSTAL”

  1. Onkel Björn 2020-06-15 / 23:16

    Utan att jobba eller ha jobbat i regeringskansliet, så vet jag givetvis inte hur tongångarna där har gått. men kan gissa att den strategi man har valt är baserad helt på sjukvårdens resurser, inte svenska folkets väl och hälsa. En sjukvård som skulle ha kollapsat hade sänt signaler, inte bara inom landet utan också utanför landets gränser som skulle ha varit mycket allvarliga för sittande regering.

    Vi vet ju hur illa ställt det stod till med sjukvården i Stockholm som drabbades först och värst. Nu verkar man ju ha klarat upp det hela, men till priset av de äldre, där många inte fick den vård som de faktiskt borde ha rätt till, med följd att många fick plikta med sitt liv. Att då säga att de skulle ändå ha dött är så otroligt syniskt.

    Under 2019 gick flera av sjukhusen i Stockholmstrakten upp i sk stabslägen Och då hade vi ändå ingen pandemi eldyl. Sjukvården har krisat i allt för många år nu. För att få ordning på det hela krävs kraftiga skattehöjningar.

    Nu sen ett par dagar tillbaka cirkulerar på flera bloggar uppgifter om den förre statsepidemiologen Johan Giesecke och hans affärsintressen i den pågående coronaepedemin.

    Vad säger man ?!

    Gillad av 2 personer

  2. Tony 2020-06-15 / 18:00

    En dåres försvarstal stämmer gott in på Stefans svar, men utan dessa menlösa utfrågare
    så hade Stefan L klarat sig betydligt sämre, skulle inte förvåna alls att han fått frågorna
    tillsänt sig innan för att han inte skulle göra bort sig, det gjorde han ändå, men varför inga
    följdfrågor? Husorganet SVT är fullständigt menlösa när det handlar om att fråga ut
    regeringen, Stefan Löfven ska ju ändå betraktas som statsminister, så lite mer skulle folket kunna begär
    av honom.

    Gillad av 4 personer

  3. Bajen666 2020-06-15 / 17:02

    Jag hade velat se Anders Holmberg som intervjuare tror han hade gjort ett bättre jobb än Nike, men var frågorna ställda i förväg så kanske det inte ens funkat med Anders.

    Jag tänkte på om Jimmie Åkesson varit statsminister och skött pandemin så som denna regim gjort så skulle nog Nike varit på hugget på ett helt annat sett…men som du skriver svt är i symbios med regimen.

    Gillad av 4 personer

    • Bajen666 2020-06-15 / 17:06

      Hehe jag glömde ju ett citat ifrån svammelpelle som förbryllade mig, han sa vid ett tillfälle ”en överdödlighet som är normal”..vad menar karln.?!

      Gillad av 4 personer

      • Maja Dacke 2020-06-15 / 22:22

        Tänk om någon journalist hade varit närvarande med en enda fråga: Vad menar du med normal? Då hade vi sluppit undra …

        Gillad av 1 person

  4. Ò Hyra 2020-06-15 / 15:49

    Löfven verkar ha lika svårt för att säga något klokt eller begripligt,
    som en träbock har för att mjölka.

    Gillad av 1 person

  5. Sven d.ä. 2020-06-15 / 15:17

    Man spelar ner antal döda i media ser jag. Och sedan säger man att det ”bara” är äldre som ändå skulle dött.

    Antal döda svenskar i Coronaviruset motsvarar tio (10) Estonia olyckor eller tio (10) Tsunamikatastrofer – om man räknar döda svenskar.

    Tar man de senaste 500 åren så ser det ut så här:
    1. Spanska sjukan 1918, antal döda svenskar 37573.
    2. Koleran 1834, antal döda svenskar 37000.
    3. Slaget vid Poltava 1605, antal döda svenskar 8000.
    4. Coronaviruset 2020, antal döda svenskar ca 5000 (än så länge).

    Hanteringen av Coronaviruset är en av de största katastroferna under de senaste 500 åren, om man räknar antalet döda svenskar.

    Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2020-06-15 / 19:02

        Thoralf & ó Hyra
        Det var Kirkholm jag tänkte på, 1605 och ca 8000 döda. Vid Poltava så var de färre stupade. Jag tänkte ett tag ta med Slaget vid Lund, men det var osäkert hur många som dog. Vissa säger dock 5000 svenskar.

        Gilla

  6. stefan a. 2020-06-15 / 15:09

    Verkade mest köpa sig tid genom hänvisningar till kommande utredningar mm . Att man begär frågorna i förväg är nog mycket vanligt, man vet TV-mediets makt och genomslag…

    Gilla

  7. lennart larsson 2020-06-15 / 14:01

    Frågan om att bära munskydd kom aldrig upp. Svenska regeringen och FHM hävdar med dårars envishet att munskydd inte har effekt utan kan istället vara kontraproduktivt. Trots forskning om motsatsen och trots vad de flesta andra länder kunnat konstatera, att munskydd kraftigt begränsar smittspridningen.

    Gilla

  8. PL 2020-06-15 / 12:42

    Måste säga att jag är både förvånad och beklämd över tonen i det här kommentatorsfältet.
    Ett citat från bloggen Ledarsidorna: ” Såväl Norge som Finland och Danmark genomförde större nedstängningar av sina samhällen när smittspridningen tog fart. Resultatet är färre antal döda”
    Det är bara det att det stämmer inte, det mindre antalet sjuka och döda i våra grannländer har helt andra orsaker. Det tar för lång tid att ge en längre förklaring, man kan bara i korthet påpeka att våra länder skiljer sig åt vad det gäller demografi (befolkningsstruktur), resvanor och kontakt med de länder där smittan bröt ut först. Ett exempel på svensk smittspridning var när snuviga och hostande återvändare från vintersemester i Italien och Österrike på Arlanda satte sig i taxibilar körda av araber och somalier som i sin tur spred smittan till sina landsmän.
    De som nu anser att Sverige valt fel väg och ställt till med ”massaker” på sina gamla borde fundera över varför det ”fria” Skåne har färre antal smittade och sjuka än det nedstängda Själland eller varför det nedstängda Torneå har fler smittade än den öppna staden Haparanda.
    Det eviga tjatandet av ”experter” och ”forskare” om hårda åtgärder och nedstängning av vårt fria land måste ses som någon sorts intellektuell onani.
    Jag är rädd för att de okloka åtgärderna som de feministiska regeringarna i våra grannländer vidtagit mot Sverige kan få vittgående konsekvenser för det nordiska samarbetet. Det har kommit rapporter från både Norge och Finland om hat mot Sverige och svenskar. Man undrar varför ”sverigevänner ” i ett sådan läge inte ställer upp för Sverige utan talar illa om vårt land.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-06-15 / 13:07

      PL du är uppenbarligen en väl impregnerad och indoktrinerad Socialdemokrat som skall och måste försvara regeringen och FHM:s val av strategi. Sorgligt! Det går alltid att hitta något litet exempel som påvisar något helt annat.

      I slutet av mars hade Norge betydligt fler smittade än Sverige. Norge vände den trenden genom sin lock down. Sverige har inte lyckats dämpa spridningen. Det sjunkande dödstalet beror sannolikt på att man har fått lite erfarenhet inom intensivvården om hur covid-19 patienter bäst behandlas. Detsamma gäller äldreboenden.

      Menar du att våra nordiska grannländer har feministiska regeringar på grund av att de leds av kvinnlig företrädare? Jag har inte läst eller hört några uttalanden om någon av våra grannländer säger sig vara feministiska regeringar. Du får gärna rätta mig med några länkar.

      Gillad av 4 personer

      • PL 2020-06-16 / 13:01

        Det där var väl en riktig halmgubbe, Thoralf. Jag förstår mycket väl att har man bestämt sig för att nedstängning, ”lockdown” är modellen för att stoppa viruset så är det mycket svårt eller omöjligt att byta åsikt, Du kan väl ändå fundera på varför det ”fria” Skåne inte har fler coronafall än det stängda Själland. Av olika anledningar har det blivit en hemsk spridning av viruset främst i Stockholm med angränsade län. I ett sådant läge behövs enighet, inte att man deltar i utländskt förtal av vårt land. Riktiga sverigevänner hade krävt motåtgärder mot de länder som ensidigt stänger sina gränser mot Sverige.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-06-16 / 13:38

        Riktiga Sverigevänner klagar inte på sina grannar. Man försöker istället vara i föredöme som andra vill ta efter.

        Idag har Sverige utvecklats till raka motsatsen. Sverige har misslyckats med Coronapandemin. Sverige misslyckades med asylinvandringen (Sverige bygger inga murar) och Sverige har sjunkit som en sten när det gäller arbetslöshetssiffrorna i jämförelse med andra EU-länder. Vill du har fler exempel så kan vi även ta upp nedrustningen av Försvaret, som det inte finns någon jämförelse med i hela Europa.

        En riktig Sverigevän ser till Sveriges bästa och kritiserar även den egna regeringen om det är nödvändigt. Det har det tyvärr varit under flera decennier på grund av det vanstyre som härskat i fosterlandet.

        Gilla

    • Sven d.ä. 2020-06-15 / 14:54

      Ett tydligt offer för SVT indoktrinering!

      Gillad av 2 personer

      • Stig Bergman 2020-06-15 / 21:36

        Ja, se där vad vi får för pengarna!

        Gilla

    • Robban 2020-06-16 / 17:18

      Jag förundras över din brist på empati! Du verkar inte förstå att ”vår” strategi nu orsakat omkring 4ggr fler dödsoffer än våra grannländer har tillsammans!
      Det har inte gått upp för dig ännu att det beror på den valda s.k strategin eller du kanske tror att det är ett annat virus som härjar i Sverige och därför inte går att jämföra med omvärlden?
      Varför betyder människoliv så lite för er som stödjer det här? Kan du inte vara snäll att hjälpa mig att förstå?

      Gilla

  9. Otto 2020-06-15 / 12:40

    Fattas bara att det blir skogsbränder i sommar också, det och Corona och Sverige klappar ihop. Idag är det 28 grader i Göteborg. Som gjutet för att fjutta på.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-06-15 / 12:58

      I Kalmar 16 grader och regn.

      Gilla

      • P-J 2020-06-15 / 15:04

        Det härjar redan en del bränder, vi får se om det blir en repris från sist. Lika varmt i Borås, inte ett moln och bara lätt vind. Blåser ju sällan här så det blir rejält varmt i grytan. Sitter i skuggan, enda stället det går att vara på idag. Det blir nog hett i Falkenberg och Helsingborg i Allsvenskan ikväll.

        16 i Kalmar, oj, vilken skillnad.

        Gillad av 1 person

    • Otto 2020-06-15 / 12:55

      En snållänning? 🙂

      Gilla

  10. stigrydmark 2020-06-15 / 11:40

    Ja, vad hade vi väntat att få höra? Om det här varit Japan hade Löfvén på en presskonferens gråtande bett det svenska folket om ursäkt för sin medverkan till så mångas död i onödan.
    Vi har redan ett slags facit över svensk äldrevård. Socialstyrelsen har tydligen under flera år påpekat brister som väl aldrig åtgärdats. Det var Reinfeldt som införde Ädelreformen som flyttade ansvaret från landsting till kommunerna, en reform som blev ett misslyckande, och som sossarna har fortsatt att stödja.
    Borgarna införde ju flera ”reformer”, tandläkare, apotek och bilbesiktning. Det känns som mest negativt.
    Vi har kunnat läsa om norsk äldrevård med god tillgång till läkare och sjuksköterskor. Man får en bild av en äldrevård som vill bota och förlänga liv.

    Sverige måste reformera hela äldrevården från grunden, gärna med Norge som förebild, Det krävs omfattande resurser som Sverige inte har och kommer att få, så länge massinvandringen fortsätter. Välfärd och massinvandring är oförenliga begrepp. Det är förmodligen bara en ekonomisk kollaps som kan förmå sossarna att ändra politik. Deras politik är ju alltid rätt och kan och får ej krtiseras, det vet vi ju.
    Sverige har alltid rätt och omvärlden fel. Vi bidrar till WHO för att få tillgång till experthjälp men föredrar egna experter.
    Våra ministrars krampaktiga försök att försköna svensk verklighet är rent löjeväckande.

    Gillad av 1 person

    • Bo Adolfsson 2020-06-15 / 16:54

      Ädelreformen infördes 1992 när Bildt hade varit statsminister i några månader.
      Innna dess hade det varit sossregering sedan 1982 så det var väl deras ”reform”.
      Skolan kommunaliserades också under denna tid.
      Dessa överflyttningar till kommunerna har inte varit lyckade då många kommunalpampar använt pengarna till helt andra favoritprojekt.

      Gillad av 1 person

  11. Sven d.ä. 2020-06-15 / 10:21

    Löfven ”vi är mitt i pandemin och får utvärdera denna senare”

    Det är som man kör av vägen – och fortsätter att köra på sidan av vägen, istället för att köra upp på den. Man måste göra åtgärder nu. UK stängde gränserna i förra veckan. Sverige kan göra likaledes nu idag. Ingen vill ändå ha svenskar som reser in i sina länder.

    Gillad av 1 person

  12. Hacke 2020-06-15 / 09:43

    Aldrig har väl kejsaren varit så naken som nu. Blottad, avslöjad och förnedrad inför hela världen. Så patetiskt då att se hur lakejerna i statsmedia gör allt för att skyla pajasen genom ännu ett magplask inför öppen ridå.
    Vilket j-a apspel vi tvingas betala för.

    Gillad av 5 personer

  13. Ivar Andersson 2020-06-15 / 09:15

    ”Sverige har en historia, baserat på det faktiska sakläget och tidigare utfall, att vara en nettoexportör av huvudvärk till sin omvärld. Något Sverige hanterar genom att istället på olika sätt antingen, som statsminister Stefan Löfven förneka sakläget eller som utrikesminister Ann Linde ta på sig rollen som offer. Ett tredje alternativ representerar Anders Ygeman som går till motattack utan saklig grund och göra omvärlden till skyldiga för den svenska utvecklingen.”
    https://ledarsidorna.se/2020/06/sa-stort-problem-ar-regeringen-lofven-for-sin-omvarld/

    Gillad av 2 personer

  14. Nils Dacke 2020-06-15 / 09:06

    Kravet var i alla fall att Anders Holmberg inte skulle göra intervjun, då hade Löfven inte vågat komma.

    Gillad av 4 personer

  15. Sven d.ä. 2020-06-15 / 08:58

    Det är klart ett val av fel strategi. Det är bara att se på dödstalen.

    Frågan är varför man valde denna strategi. Jag tror man hade en föreställning om att svensk sjukvård och äldrevård var mycket bättre än vad den egentligen är. Föreställningen av att Sverige är världsmästare inom sjukvård, äldreomsorg, sociala skydsnät etc etc har stått som ett mantra och inte varit ifrågasatt. De trodde förmodligen att alla coronapatienter skulle kunna få intensivvård. Trodde man inte det så har man med berått mod sänt folk i döden.

    Det måste till ett nyval nu.

    Gillad av 1 person

  16. Ò Hyra 2020-06-15 / 08:07

    Det är för tidigt att utvärdera säger Löfven.
    Men redan nu kan han säga att strategin varit bra.

    5000 döda, ingen medkänsla, bara arrogans.

    Gillad av 5 personer

  17. messkalle 2020-06-15 / 07:49

    Nike, följer manuskriptet (agendan) enligt överenskommelsen. Det är inga skarpa frågor.

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.