FOPPAHOTELLET EN FLOPP

Jag har hela tiden ansett att planerna på det så kallade ”Foppahotellet” är just en flopp. Det är felplacerat, det är fult och det är ett ärende som borde avlutats och stoppats i papperskorgen för länge sedan. Jag gillade de första skisserna då det skulle vara ett högt hotell på 10-15 våningar för att det då inte skulle ha gjort så stort intrång på siktlinjerna mellan Kvarnholmen och slottet med stadsparken. När det sedan ändrades till att bli ett lågt hotell på ca 4 våningar förvandlades det till en stor och ful och mycket lång mur mellan Kvarnholmen och Slottsområdet.

Idag kom dock en ny överraskning. Ett helt annat hotell placerat ute vid universitetskajen. Ett hotell med 12-14 våningar med skybar. Ett hotell som skall drivas av Petter Stordalen och hans Nordic Choice hotels. Rätt placering! Jag stödjer det till hundra procent. Kalmar behöver ett hotell som sticker ut!

Stoppa planerna på det gräsliga Foppahotellet nu!

https://www.barometern.se/kalmar/sverige-byggdes-inte-av-pessimister-b57aeef0/

23 reaktioner på ”FOPPAHOTELLET EN FLOPP

  1. Eva 2021-02-21 / 11:30

    Är inte Stordalen hårt belånad? Så hårt att fordringsägarna inte vågar försätta honom i kk – de är rädda att bli lottlösa?
    Hotellet i Köpenhamn är sålt, det i Stavanger försatte han själv i konkurs…
    Varför tänker jag på Fanerdun när jag ser bilden med honom och Johan Persson?

    Gilla

  2. Företagare 2021-02-18 / 16:26

    Foppahotellet som fick JP att pinka på sig av kändiskåteri??

    Den ende som äger Sveriges flesta hotell är Stordalen, JP verkar väldigt kändiskåt som ens har godtagit att ”flopphotellet” ska placeras o förstöra vyn över det vackra slottet från hamnen! Att ens snudda vid Flopp Hoppas begäran var flopphotellet skulle byggas visar bara vilket dåligt omdöme JP haft, att flopp foppa ens fått lov att bygga hotell i Kalmar är verkligen en enda stor flopp!! Han har inga till jämförelse erfarenheter av detta i jämförelse med Stordalen. Var det JP kändiskåthet som gjorde dessa planer? För JP visar sig ju mer än gärna i tidn av populistiska skäl, nyss med fulgarv tillsammans med Stordalen?? O kallade nyss på Fake News tidningen Barometern när han ville synas i tidningen när han manipulerande ”delade” ut semlor till gamlingarna på hemmet, kändiskåt??? Eller??? Varför ser man aldrig JP i Fake News tidningen Barometern i samtal med uteliggarna (joo vi har uteliggare i Kalmar) eller utslagna människor i Norrliden, Smedby, Oxhagen, Funkabo Berga???? Tänk själv gott folk! Tänk!

    Gilla

  3. J B Doe 2021-02-16 / 17:27

    Men kommer inte båda hotellen (liksom universitetet) att i framtiden hamna under vatten enligt kommunens egna klimatalarmiser?

    Gilla

    • Thoralf A 2021-02-16 / 17:42

      Jo, om man skall tro Miljöpartiet, SMHI och Länsstyrelsen i Kalmar län för att nämna några experter i ämnet. Vi skall heller inte glömma socialdemokraten Anna Thore! Men nu gäller inte det när Johan Persson gett sin välsignelse vid en presskonferens.

      Gilla

  4. Tim 2021-02-16 / 17:12

    Kalmarhotell verkar vara en ny arena för sexhandel. Foppahotellet och Stordalens kanske hittar en ny nisch för lyxprostitution.

    Gilla

  5. Semla 2021-02-16 / 14:21

    Johan Persson älskar att sola sig i glansen nu ihop med Petter Stordalen. Han skiter i om han förstör staden, bara hans ego får bekräftelse. Narcissister dras till varandra.

    Lite kul att Petters ord om Kalmar är direkt sprungna ur Johans mun.

    Gilla

  6. Kent 2021-02-16 / 13:25

    Hur kunde Petter Stordalen och Foppa Forsberg plötsligt få sån kännedom om lilla Kalmar och att ”det går så bra” för staden? Känns som en viss Johan Persson legat på och talat om staden i mycket goda adjektiv, precis som med fängelset till Kriminalvården.

    Gilla

  7. Bo Adolfsson 2021-02-16 / 09:34

    Hur kan man tro på några projekt från Stordalen?
    Han senaste satsningar på Vingresor och hotellbyggen verkar ju inte ha gått så bra.
    Han har dock en välsmord käft och reklamapparat som smörjer ”journalister”.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-02-16 / 10:20

      Du menar att han skulle förutsett pandemin?

      Gilla

      • Kent 2021-02-16 / 13:29

        @Thoralf
        Råder det brist på hotell i Kalmar om man bortser Corona? Med dessa två kommer ett eller flera slås ut.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-02-16 / 14:33

        Under vissa tider på sommaren har det varit ganska fullt på hotellen. Men det gäller ca 6 veckor under året och vid några enstaka tillfällen när det är något större arrangemang i stan som t.ex. Iron man.

        Gilla

      • Bo Adolfsson 2021-02-16 / 22:21

        Det är väl självklart att om man är en framsynt affärsman så förutser man en sådan påverkande sak som en pandemi! Det är många som har varnat för detta, bl a Bill Gates och WHO.
        Hur som helst verkar det vara en rejäl överetablering i hotell branschen.
        Jag brukar resa till Sri Lanka och blir förvånad varje gång över alla nybyggen. Beläggningsgraden har aldrig varit över 30 % de senaste åren. Lyxhotellen är nu desperata och har börjat ta in turister från gamla Sovjet, som turistar i en ”bubbla”. Förhoppningsvis dör viruset ut med tiden så att jag kan åka till mitt lilla familjehotell igen och övervintra där.

        Gilla

    • Högt hårfäste 2021-02-16 / 11:09

      Stordalen påminner om vårt kära ”Hårfäste” JP. Är det någon enda klarsynt människa som tror att hans och alla andra hotell kommer beläggas mer än en gång om året som högst? Stor käft var ordet. Sånt går man på i lilla Kalmar.

      Gilla

  8. en småländska 2021-02-15 / 21:54

    Planerna fanns med i ett idéprogram som kom förra året tror jag, ja hoppas Foppahotellet skrotas. Där fanns också ett hotell bredvid Baronen på parkeringen mot båthamnen, så nog finns det planer alltid. Framtidstro är väl bra, men beläggningen sen i höstas ligger på 20 %…

    Gilla

  9. Exit 2021-02-15 / 20:01

    Foppahotellet, Stordalens, Packhuset och Slottshotellet inom en liten radie i en småstad, dagens stora skämt?

    Gilla

    • en småländska 2021-02-15 / 21:57

      Glöm inte Stadshotellet, hotell Witt, Kalmarsund hotell, Frimurarehotellet, alla på Kvarnholmen.

      Gilla

      • Jan 2021-02-15 / 23:17

        Stordalen har väl redan fått slå igen ett antal hotell som gått i konkurs på senaste tiden, i betydligt större städer än Kalmar. Under Iron Man kanske 200 rum kommer fyllas, men resten av året…? Hur många rum blir det på Foppas?

        Svanen, Flygplatshotellet och Scandic finns också, visserligen en bit utanför.

        Visioner råder det ingen brist på.

        Gilla

  10. Hilmer 2021-02-15 / 19:45

    Stordalens hotellbygge kommer bli det nya Fanerdun. Det slutar med boende för ensamkommande, hemlösa och migranter.

    Gilla

    • Högt hårfäste 2021-02-16 / 11:13

      Om 10 år har vi facit när Foppahotellet och Stordalen skriver avtal med Migrationsverket för att överleva ekonomiskt. Men jag tror aldrig det blir några byggen, de lär besinna sig innan dess. De får väl inte få bygglov där heller p g a. verksamheten bredvid i hamnen.

      Gilla

      • Thoralf A 2021-02-16 / 11:28

        Kan man bygga universitetet så kan man givetvis även bygga hotell i hamnen.

        Gilla

      • Högt hårfäste 2021-02-16 / 11:48

        Är det inte ganska olika placeringar på universitetet och hotellet? Inte så stor men ändå.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-02-16 / 11:56

        Nej, de byggs mer eller mindre vägg i vägg. Jag har inget problem med den placeringen. Däremot är jag stark motståndare till placeringen av Foppahotellet

        Gilla

  11. Hans 2021-02-15 / 19:27

    Finns det marknad för alla hotell? Det är redan för många. Vilka ska fylla alla dessa rum? Asylsökande? Känns som ett aprilskämt från Stordalen.

    Gilla

Kommentarer är stängda.