RÖSTFUSK

Enligt SVT fick de 12 bidragen i finalen av melodifestivalen totalt 16 752 439 röster men endast 1 159 881 personer röstade enligt SVT och media.

Det innebär att varje person i genomsnitt röstade 14,4 gånger.

Det brukar kallas för röstfusk!

45 reaktioner på ”RÖSTFUSK

  1. Annika Brandt 2021-05-18 / 11:56

    Jag kan nog hålla med om det borde finnas att man bara kan rösta en gång…

    Gillad av 1 person

  2. Andersson 2021-03-15 / 22:32

    FRÅGOR OCH SVAR I AFTONBLADET:

    ##

    Eva 21:25 04.03
    Det var alltså offren, och inte misstänkte gärningsmannen som var på fel plats vid fel tidpunkt i Vetlanda i går, enligt Aftonbladet? Vet inte riktigt vad ni röker på redaktionen, men det måste vara rätt starka saker?

    Lina Thorén
    Hej Eva! Inte helt säker på vad du tycker är knasigt? Uttrycket kan nog användas för både offer och gärningsman, beroende på perspektiv.

    Kuriosa: Det är faktiskt väldigt få på redaktionen som röker, nu för tiden.

    ##

    Svart på vitt vilket perspektiv Aftonbladet har på tillvaron. Man tar sig för pannan.

    Gillad av 2 personer

  3. Lennart 2021-03-15 / 22:00

    Tusse ser ut att integreras bra i Sveriges samhället. Han blir nog inte en belastning för samhället.
    Han är ju kristen och inte muslim. Han ska sjunga för ditt konungarike i maj i Rotterdam! Han kommer göra allt för Sverige. Hur kan man ta illa upp att det är en svart person som sjunger för Sverige? Vad är det för fel på er i så fall?

    Värre är det med muslimpacket som kommer in, de gör ju allt för att inte integreras i Sverige.

    Gillad av 1 person

    • Martin 2021-03-16 / 00:50

      Lennart, jag struntar i mello numera, det är inget annat än pk-propaganda.
      Jag tar inte” illa upp” över Tusses medverkan. Däremot störs jag mig på reaktionerna från hudfärgstourettesdårarna som bara har intresse för snyftartiklar om Tusses flykt och häckla sd och andra med mer konservativ syn.
      Sedan undrar jag varför det är så otroligt viktigt med en färgad? Är det rasistiskt vara ljushyad idag i Sverige.
      Tänk så många pkdårar som fick orgasm i lördags av upphetsning för att en svart flykting vann. En käftsmäll mot Sd tyckte Helle Klein bland andra. Det är vidrigt.
      Varför är det så viktigt med en färgad som representant för Sverige? Det är 3 året i rad en färgad artist/grupp vinner. Jag tycker det är tragiskt. Det har inte med rasism att göra, men sånt fattar inte personer med liknande inställning som dig,
      och det är därför Sverige går en dyster framtid tillmötes, i ett sunt land med riktig demokrati hade detta handlat om musik, men inte i Sverige
      jag saknar det Sverige som fanns när jag växte upp på 70-talet

      Gillad av 2 personer

      • Tony 2021-03-16 / 14:27

        Helle Klein ja, en hög repressentant för Svenska kyrkan tillika präst,hon tror
        att det är bara mot SD som hon delar ut en käftsmäll, men är för korkad att
        begripa att hon gör det även mot den miljon som röstat på partiet.

        Att hon är korkad, det har hon bevisat många gånger via kyrkans tidning,
        flatorna i Stockholms församling brukar låta munnen gå på tomgång
        sen kommer tanken några dagar senare.

        Gillad av 1 person

  4. Hacke 2021-03-15 / 20:48

    Apropå Mello.
    Vi har en brottslighet som ligger på inbördeskrigsnivå och en av de högst ansvariga för detta moras är Morgan Johansson. Han är ökänd för att ligga på latsidan och agera bromskloss kring allt vad riktiga åtgärder heter på området. Desto alertare då när det gäller Mello!! Då var han blixtnabbt ute och twittrade varnande att om Ebba Busch fick bestämma skulle vi minsann inte haft någon Melodifestival och hänvisar till hennes Lördagsintervju.
    Han insinuerar alltså på fullaste allvar att om inte staten står för detta arrangemang (spektakel enligt nyktra bedömare) blir det inget alls!
    Det är högst ovärdigt en justitieminister att ge sig in på detta område överhuvudtaget. Att han dessutom gör det med den obligatoriska lögnen och skrämseltaktiken som blivit sossarnas adelsmärke gör knappast saken bättre.
    Landets justitieminister har lyckats med det till som ingen trodde var möjligt, att få Linda Snecker att framstå som vuxen.
    Men man kanske inte kan begära mer av en halvfigur.

    Gillad av 2 personer

    • stefan a. 2021-03-15 / 22:10

      Inte minst är det en förnedring av väljarna för att rösta efter om mellon blir kvar eller inte i stället för politiken…lågt, mycket lågt.. som ministern själv…, men att få Snecker att framstå som vuxen är ju en bedrift i sig själv…

      Gilla

    • Tony 2021-03-16 / 14:30

      Han är även sambo med en annan hetsare o pladdermaja.

      Gillad av 1 person

  5. vmm 2021-03-15 / 20:43

    I svenska mellofinalen avgav jag nog ca 20-25 röster. Via SVTs app där man kan rösta upp till fem gånger på varje låt enkelt och gratis. Alltså 0-5 röster på låt 1, 0-5 röster på låt 2 osv. Vill man rösta fler gånger på någon låt får man ringa/SMSa och betala för varje samtal/SMS.

    Ska man hetsa upp sig för det röstningssystem som Mellon använder är det att vi har internationella jurysar som har så väldigt mycket makt. Jag tycker att det vi i Sverige väljer att skicka till ESC borde vi själva få välja utan att någon annan lägger sig i. Nu kan det bli så att svenska folket röstar på en låt och utländska jurysar tycker annat och då skickas den låten att representera Sverige. Helt fel enligt min mening. Man lämnar hela tanken med ESC där länderna får utse sina låtar så att de får tävla mot varandra – nu ska andra länder utse våra låtar… knäppt!

    Får jag gissa så blir det förändring på den här punkten nästa år när vi byter chef för Mellon i Sverige.

    Gillad av 1 person

    • tompas11 2021-03-15 / 22:39

      Uppenbarligen ännu en som fattar nada och sitter som förhäxad framför dumburken. Arma land!

      Gillad av 1 person

  6. Hans 2021-03-15 / 16:54

    Det stora intresset för Melodifestivalen säger väl en hel del om dagens mänsklighet……

    Gillad av 2 personer

    • tompas11 2021-03-15 / 22:36

      Precis. Du har helt rätt. Vad är det för dårar som sitter framför dumburken och tittar på detta? Dessutom finns det tydligen vissa som även röstar! Bevare mig väl för dessa idioter! Somliga av dessa skriver uppenbarligen även här, vilket framgår om man ids läsa kommentarerna.

      Gillad av 2 personer

    • Håkan Spångberg 2021-03-16 / 05:58

      Då (romarriket): ”Bröd och skådespel åt folket”. Nu: ”Bidrag och ytlig TV-”underhållning”…
      Men så gick ju också romarriket under…

      Gilla

  7. Ò Hyra 2021-03-15 / 15:25

    Det finns en oas i SVT som ännu är osmittad: vintersporten.
    Här är en svensk ännu svensk och man slipper se en massa tatuerade hottentotter
    med groteska ansikten

    Gillad av 3 personer

  8. Linda 2021-03-15 / 12:52

    Tusse kommer nog köra järnet för sverige i maj, hoppas han vinner.

    Gillad av 1 person

  9. Ölandsbonde 2021-03-15 / 12:00

    Folk av vår tid. Tusse och Mello är den nya intelligensens Prio No. 1. Och varför ska man inte få rösta så många gånger man vill? Gäller inte allas lika värde? Man ska väl inte kränka folk med att begränsa antalet röster. Det är bara att vara glad åt att skattepengarna används på ett så klimatsmart och hållbart sätt.

    P.S.
    Undrar om stasiministern såg det komma?

    Gillad av 1 person

  10. Högt hårfäste 2021-03-15 / 10:49

    Läste att Lantmäteriets enhet för ortnamn totalsågar Johan Perssons utnämnande av partikollegan Roger Kaliff till gatunamn/torg. Finns det ingenting i denna kommun som sköts riktigt?

    Gillad av 1 person

    • Andersson 2021-03-15 / 22:02

      Om Karlskrona får ha Västra Petterssons gränd kan väl Kalmar få ha Vänstra Perssons gränd?

      Gillad av 1 person

  11. Tony 2021-03-15 / 10:25

    Det gällde väl att få rätt man med rätt färg att vinna, allt ska ju va svart idag
    precis som tillståndet i landet, själv struntar jag i vilken som vinner i detta spektakel,
    och ifall det förekomiit röstfusk, så skulle det inte förvåna mig ett dugg ifall SVT
    själva stod för det, alla vet ju hur dom brukar fabulera om både det ena o andra!

    Gillad av 3 personer

  12. Roland Salomonsson 2021-03-15 / 10:21

    SVT testade antagligen det system för röstfusk, S/MP/C avser använda i valet 2022?

    Gillad av 5 personer

  13. Bergman år 2021 2021-03-15 / 08:26

    Vi, nyttiga idioter, ser, hör och lyssnar till alla dem som marscherar raka vägen in till oss och som under tiden sjunger:

    We are all traveling in the footsteps
    Of those that’d come before
    And we’ll all be reunited
    On that new and sunlit shore

    When the saints go marching in
    When the saints go marching in
    Lord, how I want be in that number
    When the saints go marching in

    Gillad av 1 person

  14. Irwin 2021-03-15 / 00:34

    Mello är fånigt!

    Gillad av 1 person

  15. Anders 2021-03-14 / 23:44

    Tusse är kristen så ingen gudskrigare här inte..

    Tusse Chiza
    Namn: Tousin ”Tusse” Chiza.
    Ålder: 19 år.
    Bor: Tällberg i Dalarna.
    Familj: Pappa i Kongo Kinshasa. Bonusfamilj i Tällberg där han bott sedan 2015.
    Bakgrund: Flydde kriget i Kongo Kinshasa som 5-åring och hamnade med sin moster och andra släktingar i flyktingläger i Uganda. Kom som kvotflykting till Sverige och Nora i Västmanland 2009 och bor sedan 2015 hos sin bonusfamilj i Tällberg. Kom till semifinal i ”Talang” 2018 och vann ”Idol” 2019.
    Aktuell: Tävlar med ”Voices” i Melodifestivalens final.

    Tusse har inga minnen av sitt liv tillsammans med föräldrarna. Hans mamma dog 2016, men pappan, som bor kvar i Kongo Kinshasa, har han regelbunden kontakt med.

    – Förra veckan senast. Han ringde och frågade: ”Kan man rösta från Kongo? För då ska jag be hela Kongo rösta”. Han är väldigt entusiastisk, men han viftar alltid med ett varningens finger: ”Du ska bli läkare”. Okej… Jag bara: ”Ja, ja”.

    Gillad av 1 person

  16. Lars 2021-03-14 / 23:42

    Han hade lägst odds hos alla spelbolag, så i detta fallet var det inget snack om saken och låten utklassade de övriga med råge.

    Gillad av 1 person

  17. Wille 2021-03-14 / 23:36

    Tusse var helt överlägsen på alla plan, så inte mig emot. Även i de internationella rösterna var han överlägsen.

    Gillad av 1 person

  18. Anders 2021-03-14 / 23:11

    Tusse hade bäst låt, alla andra deltagare hade rent skräp. Jag följde bara finalen, men att Tusse var 1.45 i odds innan finalen var märkligt. 1.45 var alldeles för högt odds, borde varit 1.10.
    Det var ett helt otroligt bra framträdande han hade. Han kommer kämpa för Sverige i finalen Thoralf! Jag tror han tar hem det. Jag satsar på 13 ggr hos Betfair på att han vinner! Han kommer ta hem det.

    Gillad av 1 person

      • Anders 2021-03-14 / 23:21

        Röstade aldrig. Tusse vann idol för några år sedan också. Han är otroligt populär. Alla länder kommer ta upp att han varit ”flykting” från Kongo och jag tror han står som segrare i maj. 13.00 i odds kommer nog sjunka inför maj. Så sätt en lillpeng på Tusse Thoralf 🙂

        Schweiz är dock skyhöga favoriter inför finalen, ca 4.00 ggr pengarna. Lyssnade på låten och den var ju helt kass…

        Gilla

      • Håkan Spångberg 2021-03-16 / 05:55

        Hear, hear !!

        Gilla

    • Benny 2021-03-14 / 23:43

      Äsch, de övriga låtarna var ännu sämre än Tussilagons som dessutom nog kan räknas som plagiat…(Frugan ”tvingade” mig att genomlida spektaklet) Dock är ju Tusse oskyldig till plagiatet men alla mello-låtar av den sorten låter likadant det är bara en annan text man slänger på ”låtarna”…

      Gilla

  19. Sven d.ä. 2021-03-14 / 23:09

    Det kanske kan ses som en kuriosa i detta val, varje person röstar i genomsnitt lite över 14 ggr. Men Mellodifestivalen är viktigt för många, kanske till och med viktigare än själva Riksdagsvalet. Om man då INTE lär sig att ‘en person – en röst’ är de regler man följer – då är det lätt att röstfusk i Riksdagsvalet ligger nära till.

    Gillad av 1 person

  20. Anders 2021-03-14 / 23:03

    Ja, så är det. Man kan rösta obegränsat antal gånger. Sjukt att det går att göra så!
    Men ingen ”fixning” eller ”fusk”. Tusse var stor favorit innan hos spelbolagen. 1.45 i odds.

    13 ggr degen på Tusse hos Betfair. Det är värt en lillpeng Thoralf 🙂

    Gillad av 1 person

  21. Olle 2021-03-14 / 22:40

    Det är ungefär samma röstfiske som när Kalmarfolket själva massröstar på Kalmar som sommarstad och Johan Persson på allvar tror att det är hela Sveriges röster. Sedan använder man utnämningen i sin marknadsföring.

    Pinsamt!

    Gillad av 1 person

  22. Andersson 2021-03-14 / 22:39

    Strunta i schlagerfestivalen den kan tv3 ta över.

    Tänk vad rätt han har för en gångs skull Alex Schulman på Expressen:

    ##

    Jomshof kunde väl inte heller rå för det. Det bara kom. Men det går inte att komma ifrån – det var otroligt roligt! Jomshof skulle ju in till studion för att ångra sig! Han skulle ställa allt till rätta nu. Och han såg proper och valbar ut, luggen fin, snedbenan började ända borta vid örat, artikulerad och verserad, och så bara, från ingenstans, så upprepade han PRECIS det han kommit för att ta tillbaka. Han såg så paff ut själv, han smackade, som att han smakade på tungan – vad sa den alldeles nyss?

    Jimmie Åkesson kunde på sitt sedvanliga tillbakalutade sätt förklara bort uttalandet, med en axelryckning, alltid med det där tonfallet som i utandningarna säger att ”världen är galen”. Men det går förstås inte att komma ifrån; att SD:s partisekreterare gör ett sådant uttalande, som sedan sprids vidare av partikollegan Björn Söder på Twitter – och som sedan får ännu vidare spridning av SD:s officiella Twitterkonto. Då är det ju inget missförstånd, inget misstag. Då är det ju en hållning.

    ##

    https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/paniken-i-jomshofs-blick-helvete-nu-sa-jag-det-igen/

    Gillad av 1 person

      • Ölandsbonde 2021-03-15 / 07:31

        Minns när han i direktradio snyftandes berättade om hur ledsen han var övere sin faders bortgång. Och fortsatte skrattandes med att det där fick han till bra. Lyssnarna gick säkert på det. Omedveten om att micken var på och han var kvar i direktsändning!

        Man skulle kunna tro han är sosse.

        Gillad av 2 personer

      • Andersson 2021-03-15 / 09:59

        Jag tycker nog han hade några poänger där. Fast det kanske han inte inser själv. Kristersson skriker avskyvärt och Jomshof blir tvingad att pudla. Men det gör han så dåligt så Åkesson sätter honom på pottkanten och pudlar själv. Jag tycker det är minst sagt ynkligt att se Åkesson kröka rygg för Kristersson. Sedan var det minsann inte så avskyvärt länge. Det bådar inte gott för ett framtida samarbete. Björn Söder är den ende sverigedemokrat som har backat upp Jomshof vad jag har sett.

        Apropå schlagerfestivalen så såg vi på ishockey i lördags. Inte live förstås. Vi har köpt en projektor och det fungerar kanonbra. Vi kastar från datorn och tittar på väggen. På duken på väggen menar jag. Det vete fan hur det fungerar men det gör det. Annars var det som vanligt. Varmkorv i första periodvilan och kaffe i den andra. Lite varmt inne med mössor och halsdukar på. Det var lite knepigt eftersom det var Visby-Roma som spelade mot Mörrum. För husfridens skull höll jag på Visby-Roma. Men det gjorde inte så mycket för jag brukar hålla på laget som ligger sämst till. Jag tror man kan använda en smartphone men det har jag ingen. Det ska gå bra med en platta men den får jag inte låna.

        Men jag tycker det är för jäkligt att man ska behöva betala för både ishockeymatchen och schlagerfestivalen. I går tittade vi på skelettprogrammet från Storbritannien. Kunskapskanalen är den minst dåliga kanalen på SVT.

        Gilla

  23. stigrydmark 2021-03-14 / 22:15

    Det fanns kanske krafter som ville ha Tusse som segrare och då är fusk ”tillåtet” ?

    Gillad av 1 person

    • Bergman år 2021 2021-03-15 / 07:53

      Klanerna behöver inga 1:a majtåg för att bli hörda

      Gillad av 2 personer

  24. Håkan Spångberg 2021-03-14 / 22:03

    (S)(V)T borde vara prio ett när nuvarande regim byts ut mot en regering.
    Görs lämpligen om till betal-TV typ Netflix så att de som vill se smörjan får betala för det och vi andra slipper.

    Gillad av 5 personer

    • Andersson 2021-03-15 / 22:06

      Om du menar att Netflix är rena smörjan håller jag med.

      Gilla

      • Håkan Spångberg 2021-03-16 / 05:52

        Vad som är smörja kan man ju ha olika uppfattningar om. Skillnaden mellan (S)(V)T och t ex Netflix är att det förstnämnda är man i sann totalitär anda tvingad att betala för medan det sisnämnda i alla fall är valbart att betala för….

        Gilla

    • tompas11 2021-03-15 / 22:40

      Helt rätt! Instämmer till fullo!

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.