PÅHOPPAD AV ANTIVAXXARE

Igår öppnade region Kalmar län upp för tidsbokning vaccinering för åldersgruppen 60-64. Jag fick en tid för vaccinering i nästa vecka. Jag skrev om detta på min Facebook. Jag har sällan blivit så påhoppad som för det inlägget.

Jag är kritisk mot mycket av hur samhället styrs idag och hur framförallt de rödgröna partierna agerar politiskt. Jag är kritisk mot flera myndigheters agerande, inte minst under pandemin. Jag är kritisk mot hur Public service fungerar i vårt land. Men det innebär inte att jag misstror allt som kommer ifrån staten, regeringen, riksdagen eller för den delen även public service.

Jag försöker värdera allt ifrån mina egna kunskaper och ifrågasätta och kontrollera det som jag finner lite märkligt eller icke trovärdigt. Det gäller även huruvida om jag skall vaccinera mig eller inte.

Påhoppen fortsatte även efter att jag skrivit nedanstående förklaring till att jag bokat tid för vaccinering.

”Men det handlar om att ställa risk mot risk.

Jag förstår den som är 30-40 års ålder som avstår men jag förstår absolut inte den som är 60+ och avstår vaccin. Jag har åldern för att bli allvarligt sjuk plus några riskfaktorer som gör att valet är väldigt lätt för mig att välja vaccin. Det är många som avlidit alldeles för tidigt i covid-19. Jag vill inte tillhöra den skaran och gör vad jag kan för att undvika den risken.

Dessutom är jag ingen som lyssnar och bryr mig om konspirationsteorier. Jag följer den fakta som finns och statistik från Folkhälsomyndigheten och Läkemedelsverket.”

Argumentet att covid-19 är som vilken influensa som helst är så dumt att jag inte förstår hur de som säger det tänker. Eller att vi inte har någon överdödlighet. Jag ser jämförelser på sociala medier där man jämför äpplen med päron för att bevisa sin tes och jag förstår att många människor uppenbarligen tror på allt som publiceras på sociala medier.

Det är förresten inte underligt att den politiska opinionen ser ut som den gör i Sverige med så lättpåverkade människor, utan eget logiskt tänkande. Som istället helt går på känslor och litar fullt och blint på sitt eget lag, vad de än hittar på. Som till exempel ge bort 150 miljarder kronor till EU. Helt sanslöst!

Men tillbaka till vaccineringen mot covid-19. Det är bara att titta på statistiken och utvecklingen under 2021 för att förstå vilken effekt vaccinerna har mot dödligheten av covid-19. Utan vacciner hade vi sannolikt haft en dödlighet idag på 100-150 personer per dygn men nu är det ca 15 personer per dygn.

Sverige har just nu den högsta smittspridningen i Europa enligt flera artiklar i media.

Sedan vecka 5 har antalet smittade per vecka ökat med 100 procent. Men när man ser statistiken över antalet avlidna per vecka så har den gått ned trots ökat antal smittade de senaste 10 veckorna.

Idag har ca 1 500 000 svenskar fått en första dos vaccin och drygt 600 000 personer är fullvaccinerade. Effekten kan ses i antalet avlidna. Antalet avlidna i vecka 13 kommer säkert öka en del när alla avlidna blivit registrerade.

9 av 10 får inga biverkningar alls av vaccinationen. De biverkningar som fås handlar till väldigt stor del om milda biverkningar.

45 reaktioner på ”PÅHOPPAD AV ANTIVAXXARE

  1. Tony 2021-04-19 / 21:51

    ”Vi har den högsta smittspridningen i Europa ” Vi har även den högsta invandringen
    Europa, kan det ha något samband? Eftersom inga kontroller görs i Moskeer och
    där det vistas många importer, Brist på D vitamin påstås vara en ökad risk för
    denna sjukdom .Märkligt för man gör skillnader bland olika årgångar i riskbedömning,
    men det är knäpptyst hur många invandrare som stryker med, antingen dör ingen av
    dessa , eller så vill man inte kungöra detta för att kunna fortsätta med den
    sinnessjuka intaget av människor mitt i en pandemi!

    Gilla

  2. Martin 2021-04-14 / 20:36

    Hej. Är man ”antivaxxare” om man är skeptisk ? Är man ”antivaxxare” om man vill avvakta och se den mer långsiktiga effekten av behandlingen ? Tack

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-04-14 / 22:47

      Läs kommentarerna på Facebook så är det helt andra påhopp.

      Gilla

      • Andersson 2021-04-15 / 14:49

        Och vi som inte är anslutna till spioncentralen? Var läser vi?

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-15 / 16:24

        Ni har frivilligt avstått och då blir man utan.

        Gilla

  3. en småländska 2021-04-14 / 20:20

    Tänker att de mellan 60-65 kan väl inte få Astra-Zenecas utan det måste väl bli Pfizer? Illa av Region Kalmar att inte kunna uppge vaccinsort vid bokning när region Kronoberg kan och Kalmar tar dessutom betalt om man nekar på plats.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-14 / 22:46

      AstraZenecas ges bara till 65+

      Gilla

  4. Ò Hyra 2021-04-14 / 18:24

    Det är inget fel på planeten Jorden. Det är människorna det är fel på.
    Det hade behövts ett betydligt dödligare virus för att reducera planetens
    befolkning till sunda nivåer. Men det kommer nog när virus lärt sej att överlista
    alla vaccin.

    Det enda som ger ett långsiktigt skydd är att genomlida olika sjukdomar och
    att därigenom bygga immunitet på naturlig väg. Det förstod Darwin.

    För min del såg jag gärna att planets befolkning reducerades med 30%.
    Det är det enda som kan rädda oss, eller tror ni att Sveriges vindkraftverk ska bidra till räddningen samtidigt som Kina inviger ett kolkraftverk i veckan.

    Gillad av 1 person

    • Ò Hyra 2021-04-14 / 19:01

      Jag gillar surikater. Det borde finnas fler surikater än människor.
      Men fjällräv går också bra…

      Gilla

  5. turrim 2021-04-14 / 16:51

    Jag och min fru är båda 85+. Vi tog spruta två i dag. Den var efterlängtad. Inga problem. Välordnat på vårdcentralen med telefonbokning och sprutning utan köbildning.

    Gillad av 1 person

  6. Ulrika H 2021-04-14 / 16:31

    Jag Förstår inte riktigt argumentet att man skulle vara en fara för andra än möjligt andra ovaccinerade om man inte vaccinerar sig. De som valt vaccination är ju just vaccinerade, ovaccinerade har gjort valet själva och är rimligtvis medvetna om risken. Jag tycker att det är för mycket konstigheter kring vaccinhetsen t.ex. att de som redan varit sjuka (testade) och fått naturliga antikroppar också skall vaccineras ändå. Slöseri om inte annat, låt de doserna i första hand gå till dem som behöver dem bättre än de med naturliga antikroppar just nu i början i alla fall. Jag och gubben, 60+, har haft C19 jag fick snuva ett par dagar, gubben mildare influensa men har typen av jobb och var inte sämre än att han kunde jobba hemifrån i full utsträckning och då har vi ändå några ”risker” var, båda två. Dock har vi varit väldigt noga med ordentligt intag av D- vitamin och zink plus lite andra vitaminer hela året, jag tog lite mer än gubben. Om det haft positiv inverkan på sjukförloppet är svårt att avgöra men jag tror faktiskt det och tycker att negligerandet av vitaminers ev. positiva inverkan för ett ev. mildare sjukdomsförlopp också är väldigt mysko, vitaminer är väl nästan alltid bra oavsett anledning. Att inte vissa läkemedel heller tillåts på redan sjuka och inte ens tycks få diskuteras är också konstigt, vad har man att förlora liksom? https://anthropocene.live/2021/04/12/censuren-av-boten-mot-covid-19/ Själv tänker jag, med egna antikroppar, avvakta med vacc. min dos skänker jag tillsvidare till någon som behöver den bättre så får jag se hur jag gör lite längre fram när jag sett mer av vaccinets ev. baksida och min egen upplevda hälsa.

    Gillad av 1 person

  7. Robban 2021-04-14 / 16:19

    Jag kommer inte vaccinera mig med nuvarande vacciner! Hör ej till någon riskgrupp och vägrar injecera ett experimentellt vaccin där absolut ingen har en aning om ev långsiktiga biverkningar och år återstår innan de kliniska studierna är färdiga!
    Moderna/Pfizers vaccin kommer jag aldrig någonsin ens överväga och inga framtida baserade på samma teknik!
    Möjligen så kan jag tänka mig att överväga en vaccination senare vid behov och då ett traditionellt utvecklat och testat vaccin!

    Gillad av 1 person

    • Eget Fritt tänkande 2021-04-14 / 23:25

      WORD!!👏👏👏👏 Robban!!!

      Gilla

  8. Åke Nordlöf 2021-04-14 / 15:05

    Jag är 75 år och har varit skeptisk, men efter lite funderande kom jag fram till att jag skulle ta det, det har frugan gjort också och vi har inte fått några biverkningar, mår förträffligt
    Vi fick Astra Zenica

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-04-14 / 15:15

      Det gjorde ni absolut rätt i!

      Gilla

      • Lasse 2021-04-14 / 15:45

        Öysteinn Rönne på tuben säger att allting med covid 19 är bluff?

        Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2021-04-14 / 16:13

        Öysteinn Rönne är en bluff!

        Gilla

  9. Nils Dacke 2021-04-14 / 14:19

    Stå på dig Thoralf, du bestämmer naturligtvis själv. Jag skall vaccinera mig imorgon och tror att detta är enda vägen ut ur eländet. De som säger att covid-19 är som en vanlig influensa verkar lika faktaresistenta som miljöfascisterna när det handlar om migration, kriminalitet och elkraft. Vi får hoppas att de kan bjudas in till en IVA avdelning på studiebesök för att se verkligheten.

    Gillad av 1 person

  10. Kalle 2021-04-14 / 14:14

    ## Bengt Arne, 81, skickar fogden på Löfven för utebliven pension##

    ## 81-årige Bengt Arne Bursöheim i Halmstad kommer skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden riktad mot statsminister Stefan Löfven. Anledningen är att Löfven utlovat en pensionshöjning på 2 000 kronor i månaden. En höjning som inte blivit av.
    – Han har ju ansvar för det han står och säger, säger Bengt Arne till Samnytt. ##

    https://samnytt.se/bengt-arne-81-skickar-fogden-pa-lofven-for-utebliven-pension/

    Äntligen ställs Statsministern till svars juridiskt med betalningskrav för sina pensionslögner!!!

    Gillad av 3 personer

    • Bergman år 2021 2021-04-14 / 17:30

      Politikerna, åtminstone deras respektive politik, borde genomgå en lämplig kvalitetssäkrIng inför varje val. (Någon inom ISO 9000 t ex.) Politikerna själva kräver ju det av företag vid varje upphandling, så vad är skillnaden när vi ska köpa politik för fyra år framåt?

      Gilla

      • Ingemar Ekman 2021-04-14 / 19:18

        ISO 9000 är inte en kvalitetssäkring, utan garantera endast att alla dåliga produkter som tillverkas är lika dåliga.

        Gillad av 1 person

  11. Eddur 2021-04-14 / 12:53

    jag åkte på skiten på min födelsedag. blev riktigt dålig andra veckan och åkte in på sjukhus.
    extrem feber första veckan, sedan paja magen kunde inte äta eller dricka och fick svårt att andas.

    Vet flera som fått det men dom blev inte i närheten så sjuk som jag blev.
    Det slår väldigt olika och jag tillhör de som sällan blir sjuka.
    Var många i min ålder som låg inne samtidigt som jag. 40+

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-14 / 14:23

      Försök att övertyga dessa vaccinmotståndare! Det är ju nästan som man hoppas att de skall bli sjuka i covid-19.

      Gilla

      • Conny Svensson 2021-04-14 / 15:01

        Hoppas du själv blir jävligt sjuk själv när du har sådan åsikt

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-14 / 15:13

        Uppenbarligen tycks många inte förstå vilka risker man tar om man är 60+ och inte vaccinerar sig. Dessutom vilka risker man utsätter sin omgivning för. Jag hoppas ingen skall bli sjuk i covid-19 men jag förstår inte de som förnekar riskerna med covid-19 och framförallt att uppenbarlige så många tror på konspirationsteorier om att 5G skulle vara orsaken till covid-19 eller att Bill Gates skulle ligga bakom pandemin eller att det finns Micro chip i vaccinet som skulle kunna styra människor. Jag tror en del tittat på för mycket filmer på liknande tema.
        Kom tillbaka till verkligheten!

        Gillad av 1 person

      • fyhundan 2021-04-19 / 14:00

        Vad har det tagit åt dig ThorAlf, jag trodde aldrig du skulle följa de förljugna myndigheternas uppmaningar Du bör nog fördjupa dig i Världens expertis

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-19 / 14:08

        Du menar att 5G är orsaken till covid-19 eller att Bill Gates har sett till att det finns ett microchip i vaccinet. Eller vilken världsexpertis är det som du syftar på?
        För mig räcker det egentligen att se hur den lokala utvecklingen ser ut och vilka som avlidit av covid-19.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-19 / 20:09

        De du räknar upp kan väl knappast räknas till världens expertis!

        Gilla

  12. Thor 2021-04-14 / 12:02

    Går att se effekten av vaccin på worldodometer. Storbritannien ligger hyfsat lågt nu i dödstal jämfört med till exempel Frankrike. Storbritannien ligger som bekant långt före det Brysselbyråkratstyrda EU med vaccinationer.

    Gilla

  13. Håkan Spångberg 2021-04-14 / 11:15

    Märkligt att allting ska vara så tillskruvat nu för tiden.
    Själv är jag ytterst tveksam till att vaccinera mig i dagsläget.
    Men var och borde ju få göra ett eget ställningstagande utan att bli påhoppad av antagonister…

    Gillad av 2 personer

  14. ivarandersson 2021-04-14 / 11:07

    Var och en har rätt att bestämma över sig själv när det gäller vaccinering. Absolut ingen har rätt att lägga sig i om du vill vaccinera dig eller avstå från vaccinering.

    Gillad av 4 personer

  15. Johan Kraft 2021-04-14 / 10:39

    Jag håller med i princip allt du skriver i ditt inlägg, men en detalj stämmer inte: Du skriver att 9 av 10 inte får någon biverkan. När man vaccinerat sjukvårdspersonal (Astra-Zenecas vaccin) på det sjukhus som jag har insyn i, har 40-50% av de som erhållit sin första spruta fått sjukskriva sig 1-2 dagar. Vissa har blivit riktigt risiga och fått över 40 grader feber.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-14 / 10:47

      Jo, det stämmer om man räknar in alla vacciner! Men det är skillnad mellan olika vacciner.

      Något som jag skrivit om i flera blogginlägg angående rapporter om biverkningar.

      STATISTIK COVID-19

      Gilla

  16. tompas11 2021-04-14 / 10:29

    Somliga får inga biverkningar, vissa får milda biverkningar och några dör av vaccinet.
    Hur det ser ut med biverkningar och dödsfall på grund av vaccinet på längre sikt är det ingen som vet, eftersom vaccinet inte är testat fullt ut.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-04-14 / 10:43

      Snart har 14 000 dött av covid-19 i Sverige!

      Gilla

      • tompas11 2021-04-14 / 11:13

        Ja det vet vi, men har de dött av eller med Covid-19?
        Hur mycket underliggande sjukdomar som försvagat kroppens eget immunförsvar påverkat dödstalen vet vi inte. Samtidigt har vi inte facit över hur bra och hur länge vaccineringen skyddar.

        Gilla

      • Kenneth Nilsson 2021-04-14 / 12:17

        En del kanske kan vara orsakade av den vanliga säsongsinfluensan, har inte hörts så mycket om den i år brukar ju bli en del dödsfall där också.

        Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2021-04-14 / 14:22

        De som avlidit har väl nästan till 100 procent varit testade positivt för coronaviruset.

        Gilla

      • fyhundan 2021-04-14 / 12:37

        Hur många blir det m e d covid-19

        Gillad av 1 person

      • tompas11 2021-04-14 / 14:56

        Under 2000-talet har ungefär 92 000 personer dött varje år, med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled. Således har covid-19 medfört att ytterligare 6000 personer avlidit, som i annat fall troligen befunnit sig i livet. Hur många av dessa som undkommit döden genom adekvat vård istället för att endast få morfin vet vi inte.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-14 / 15:14

        Ja, det var ett antal som inte fick adekvat vård under våren men det förändrar inte situationen under den andra vågen med en stor överdödlighet under november och december. Vilket fortsatta in i 2021.

        Gilla

      • 502V8S 2021-04-14 / 16:03

        Nu är det ju inte säkert att alla dessa dött av eller med covid-19 bara för att de testats positivt. Enligt konstruktören av PCR-testet är det inte avsett för detta ändamål och kan visa falskt positivt i upp till 97 % av fallen. Allt från motorolja till papayafrukter lär ha testats positivt för covid-19, och t.ex. Elon Musk testade sig väl fyra gånger samma dag och fick två negativa och två positiva testresultat.

        Gillad av 1 person

      • Fredrik Östman 2021-04-14 / 23:30

        Hur vet du det? Testen är opålitliga. Diagnoserna likaså. Allting, inklusive behandlingen på intensivstation styrs av politiska hänsyn och inte fackkunskap.

        Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.