NYA FAKTA OM VACCINERINGEN

Eftersom det förekommer så mycket rykten och rena lögner på sociala medier så är det dags att presentera lite statistik om den pågående vaccineringen. Jag måste säga att jag blir mycket bekymrad över att så många personer har så svårt att särskilja på fakta och falska påståenden. Dessutom aldrig försöker kolla vem eller vilka som ligger bakom dessa påståenden och vilka syften de kan ha med dem.

Var och en får givetvis ha sin egen åsikt och ge uttryck för den men coronapandemin har verkligen fått mig att fundera över hur tillståndet är och hur stort inflyttande som sociala medier har på människor som följer dessa kanaler.

Nu gäller givetvis detta inte bara coronapandemin utan även hur politiska partier utnyttjar sociala medier eller hur public service utnyttjar sin medieplattform för att påtvinga alla sin rödgröna agenda. Där klimatalarmismen just nu är det mest utmärkande ämnet efter att man misslyckats med massinvandringens positiva effekter och den ekonomiska vinning för samhället fullständigt uteblivit och istället bara gett problem och elände.

Men nu lite riktiga fakta om vaccineringen.

Först hur många doser vaccin per fabrikat vaccin.

Hur många rapporter om biverkningar har sedan kommit in. Då handlar det i första hand om feber, huvudvärk, muskelvärk, illamående, klåda, rodnad, hjärtklappning o.s.v.

Men antalet rapporter måste ju givetvis ställas i relation till antalet givna doser vaccin.

Då kan man konstatera att AstraZenecas vaccin är det som ger flest antal biverkningar och de kraftigaste biverkningarna enligt uppgifter i media. Något som också bekräftas av de handlagda rapporterna som betraktas som allvarliga.

Om man sedan tittar på antalet personer som avlidit inom 30 dagar efter att de fått vaccin men det innebär givetvis inte att vaccinet är orsaken till dödsfallet. Människor dör även utan vaccin, i synnerhet inom de äldre åldersgrupperna.

Dessutom har säkert ett flertal av dessa personer avlidit av covid-19. Jag känner till en person som i princip insjuknade samtidigt som han fick sin första spruta med Pfizer och han testades positivt för covid-19. Han kämpade några veckor med sjukdomen innan hans kropp inte orkade längre. Jag tror dock inte att han är ensam i den situationen.

Detta måste ju också ställas i relation till antalet doser för respektive vaccin.

Då ser man ingen skillnad mellan vaccinen. Det tyder enligt min mening på att dödsfallen inte har något med vaccinen att göra utan är rena tillfälligheter. Möjligen att vissa äldre som fått AstraZenecas vaccin och som fått kraftiga biverkningar kan ha avlidit på grund av vaccinet. Vi vet ju att så är fallet med ett antal personer och det är ju därför som man i princip slutat använda AstraZenecas vaccin.

Det är dock en viss skillnad på avlidna mellan könen.

När det gäller Pfizer är det en ganska hög överrepresentation för kvinnor men för AstraZeneca är det motsatsen. Rena tillfälligheter.

När man sedan studerar i vilka åldersgrupper de avlidna finns så är det i huvudsak äldre. Närmare 90 procent av de avlidna är 70+

Alla uppgifter kommer från Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten.

39 reaktioner på ”NYA FAKTA OM VACCINERINGEN

  1. stigrydmark 2021-06-15 / 11:10

    Nya Dagbladet berättar nu om tusentals fullvaccinerade som blivit sjuka i covid-19. 74% är kvinnor, 130 har avlidit. Det intressanta är om bilden är densamma för förkylningsvaccinerade?

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-06-15 / 11:33

      Om vaccinet har 95 procents skydd mot svår sjukdom i covid-19 och man vaccinerar 1 miljon människor innebär det att 50 000 av dessa kan bli svårt sjuka men 950 000 personer blir inte svårt sjuka.

      Folkhälsomyndigheten skriver på sin hemsida om de så kallade genombrottsinfektionerna, coronasmitta hos fullvaccinerade:

      ”Ungefär hälften av personerna med genombrottsinfektioner, 55 procent, rapporterades ha varit sjuka, medan 22 procent uppgavs vara smittbärare utan symtom. Tolv personer med genombrottsinfektion av covid-19 (0,4 procent) har fått intensivvård. Medianåldern var 73,5 år (spann: 51–81 år). Könsfördelningen var jämn. Totalt har 130 personer med genombrottsinfektioner avlidit inom 30 dagar från sin covid-19-diagnos. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 88 år (spann: 43–103 år). Könsfördelningen var jämn.”

      Gilla

  2. Sven d.ä. 2021-06-14 / 09:03

    Jag hänger inte med i all dina siffror.

    Jag har läst på scb.se att det dör ca 92000-98000 personer per år i Sverige. Om vi nu är 10 miljoner och delar med 12 månader så borde vi få döda i procent per månad. Jag får 0,07%.

    I delmängden som är vaccinerade (av hela befolkningen) ligger förhållandet döda per månad (eller 30 dagars period) på 0,003-0,004% – vilket är betydligt mindre. Du skriver att ”…innebär givetvis inte att vaccinet är orsaken till dödsfallet. Människor dör även utan vaccin,..”.

    Är de avlidna i de 0,003-0,004% enbart de som dött av vaccin, eller med vaccin? Det kanske inte är jämförbara förhållanden?

    Gilla

    • Thoralf A 2021-06-14 / 09:18

      De som registreras av Läkemedelsverket är de som avlidit inom 30 dagar efter att de fått vaccin, oavsett dödsorsak. Det är alltså inte utrett om det har något samband med vaccin eller inte. En majoritet av de avlidna har sannolikt inget mad vaccinet att göra.

      Gilla

  3. Onkel Björn 2021-06-13 / 19:38

    Ja, vad ska man egentligen tro. Vi som läser nya Tider har i flera nummer kunnat läsa om hur forskare/läkare varnar för faror som KAN uppstå i och med vaccinet. En tidning som Toralf medverkat i flera gånger och som jag har ett högt förtroende för.

    Detta med corona vaccinet börjar bli som med klimatdebatterna. På ena sidan forskare/vetenskapsmän som hävdar det ena och på den andra sidan forskare/vetenskapsmän som hävdar det andra. Och vi nu som inte är varken forskare/läkare osv, vad ska vi egentligen tro.

    Vad som verkar vara klart är att många har drabbats av biverkningar i varierande skala. Men om man nu sätter de drabbades antal i relation till antalet vaccinerade kanske de ändå inte är så många. Men det är ändå många som innan var helt friska och hur var det nu med alla de som dött med covid. Hur många hade dött om de istället fått en ”vanlig” förkylning. Och hur många hade överlevt om sjukvården hade haft kapacitet att ta hand om alla som hade drabbats. Många verkar ha fått dö i ensamhet i hem och på äldreboende därför att de prioriterades bort av sjukvården.

    När det gäller Eriksen vet vi ju inte än om han var vaccinerad eller ej. Men en inte allt för ovanlig biverkning som drabbar friska unga män är hjärtmuskelinflammation. Att träna/sporta med en infektion i kroppen är inte tillrådligt. Hjärtmuskelinflammation är i sig inget livshotande och brukar gå över av sig själv. Gäller bara att ta det lugnt och inte anstränga sitt hjärta under tiden.

    Gillad av 3 personer

    • Thoralf A 2021-06-13 / 20:15

      Ja, det är inte lätt att veta vad som är rätt. I synnerhet inte när public service inte vågar ha en öppen debatt mellan olika uppfattningar om vare sig covid-19 och behandlingsmetoder eller vaccinets fördelar och nackdelar.

      Jag anser att det är public service ansvar att se till att detta sker. När man nu vägrar göra det så kommer olika teorier om orsaken till detta som kan övergå att i rena konspirationsteorier. Dessutom sjunker förtroendet för public service.

      Hur annan media agerar har jag ingen åsikt om. det är de privata ägarna som styr dessa medier.

      Bulletin verkar dock utvecklas väldigt positivt nu när flera av de första toppnamnen fått lämna mediekanalen verkar de hitta rätt. Jag ser positivt på deras artiklar och inslag. Mycket läsvärt finns där och jag besöker webbsidan dagligen.

      Gillad av 4 personer

      • Onkel Björn 2021-06-13 / 21:28

        Kan bara hålla med. Om bara public service och gammelmedia journalisterna bara vågade/ville ställa våra ministrar och myndighetschefer mot väggen, skulle vi nog ha ett annat klimat i detta landet. Att medborgarna under historiens gång blivit förda bakom ljuset är ju inget nytt. Det sker hela tiden. Och journalisterna jamsar med.

        Gillad av 2 personer

      • stigrydmark 2021-06-14 / 00:57

        Har just läst Julia Caesars senaste blogginlägg om alla officiella Corona-figurer som ständigt figurerar i TV, och om kopplingar till läkemedelsindustrin. Där finns också en länk till den extremt kunnige Michael Yeadon som kullkastar länders och WHO:s upplägg kring Coronavaccin behövs inte!!! Läs och sprid!!!

        Gillad av 3 personer

      • Thoralf A 2021-06-13 / 21:18

        Jag har läst en artikel om detta men det fanns två olika organisationer som hade koll på den biverkningen, en av dem såg ingen ökning och den andra såg en ökning i antal fall efter vaccineringen hade börjat. Även i Israel hade man också några tecken på detta men orsaken var inte utredd.

        Men kräver du ett vaccin eller en medicin som är 100 procent fri från biverkningar så får du nog avstå allt. Till och med huvudvärkstabletter. För att inte tala om rökning, snus, öl, vin och sprit. Andra droger behöver jag väl inte nämna för dig. Men jag tar för givet att du inte använder några av de uppräknade drogerna.

        Gilla

  4. Cosmik Debris 2021-06-13 / 17:36

    Jag anser att var och en själv bestämmer om han eller hon ska vaccinera sig. Då kommer var och en också att behöva ta konsekvenserna av sitt beslut. Det tycker jag låter högst rimligt. Vi har mycket allvarligare problem att ta itu med. Om man inte vågar gå utanför dörren kan det faktiskt kvitta om man är vaccinerad eller inte.

    Josefin Utas på Facebook: MITT SVERIGE KRYMPER

    https://tinyurl.com/3pwf8bfm

    Gillad av 4 personer

    • Thoralf A 2021-06-13 / 18:06

      Bra och läsvärd text i länken!

      Gilla

  5. Lars 2021-06-13 / 15:48

    Stort tack för begriplig sammanställning. Du har fått dessa siffror ifrån Läkemedelsverket o Folkhälsomyndigheten – man kan undra varför inte dessa aktivt presenterar statistik som är informativ o begriplig som din egen.
    Hur som helst litar jag mer på dig än på våra myndigheter – trist men sant.
    Man verkar snarare presentera vad vi skall tycka, istället för att ge underlag till oss medborgare till att fatta egna, välgrundade beslut – så skall det inte gå till i en demokrati.
    Jag är faktiskt lite nervös inför andra AstraZeneca sprutan men jag kommer att ta den för att jag (o andra) skall kunna återfå det liv vi hade – framför allt med semesterresor som jag ser fram emot väldigt mycket.

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2021-06-13 / 17:15

      Jag känner några som absolut vill ha AstraZeneca och inte vill ha något mRNA-vaccin.

      Gillad av 1 person

  6. Ölandsbonde 2021-06-13 / 13:38

    Tagga ner lite nu. Bejaka dina positiva sidor.; Klimatet, Kalmars stadsplanering (snarare brist på sådan) och energifrågan. Där är dina starka sidor.

    Ditt tjafsande om vaccin, eller inte, påminner starkt om den som köpt en Opel och därefter läser alla annonser om Opel för bekräftelse att hen valde rätt.

    För en utomstående dilletant verkar det i alla fall som att Astravaccinet har få wurmare.

    Gillad av 3 personer

    • Lollo 2021-06-13 / 18:23

      Håller med dig tyvärr. Thoralf har blivit en vaccinförkämpe. Han läser väl för mycket MSM och lyssnar för mycket på public service som är rena propagandakanaler.

      Att dödstalen går ner när smittspridningen går ner är helt naturligt och har inget med vaccinet att göra. Även vaccinerade människor dör av Covid.

      ”Almost a third of the 42 Britons who have so far died from the Indian (Delta) Covid had been double jabbed, a new report has revealed.”

      https://www.dailymail.co.uk/news/article-9681613/Study-shows-29-people-died-catching-new-strain-vaccinations.html

      Gillad av 2 personer

      • Thoralf A 2021-06-13 / 19:06

        Om jag nu skall svara på detta så skall du förklara varför dödstalen inte ökade under den tredje vågen som toppade i månadsskiftet april/maj. Jag väntar på din förklaring i synnerhet som dödstalen har ca 2-3 veckors eftersläpning mot toppen av antalet smittade.

        Jag ser fram mot din förklaring!

        Gilla

  7. Martin 2021-06-13 / 12:42

    Än så länge lever vi i ett land där man får tycka och tänka självständigt. Men det börjar synas sprickor i fasaden. Vaccin förespråkarna eller vaccin förnekarna, vilka kommer skåda ljuset?
    Jag dömmer inte dem som tar vaccinet men vill inte bli ”persona non grata ” för att jag bestämmer mig för att leva ett fritt liv utan att spruta in okänt gift i min kropp, men propagandan kommer fortsätta och det kommer kavlas upp ärmar av ännu fler b-kändisar, men jag kavlar ner skjortarmen, den saken är klar.
    Nu är det snart dags för 3:e dosen och så 4:e och så 5:e och folk kommer bli vaccinerade tills dom blir lydiga robotar. Det kommer alltid finnas virus som muterar och sprider sig och det är allmänt känt att vaccinet inte skyddar mot covid-19. Varför skulle annars fhm säga att alla ska fortsätta följa rekommendationerna? För att ta ett exempel.

    Apropå Christian Eriksen i Danmark som föll ihop på planen igår så finns det uppgifter om att han fått vaccinet i Inter där han spelar till vardags, det är extremt ovanligt för en ung frisk elitidrottare få hjärtstillestånd så något skumt är det, hans läkare i Italien säger att han har haft perfekt värden och aldrig haft minsta problem med hjärtat fram till 2020 . Nu påstår inte jag att det är vaccinet, men frågan måste kunna diskuteras utan att bli en okunnig folliehatt.

    Gillad av 3 personer

      • Martin 2021-06-13 / 14:55

        Anklagelser? Menar du från mig ? Hittar ingen anklagelse i mitt inlägg.

        Gillad av 1 person

      • Håkan Södergren 2021-06-13 / 16:23

        Det blir aldrig offentligt…..
        Det är för mycket pengar och prestige det gäller……om…..

        Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2021-06-13 / 17:18

        Jag tror att Eriksen själv är hederlig och har ett gott samvete och därmed berättar hur det ligger till.

        Gillad av 1 person

    • Ölandsbonde 2021-06-13 / 13:28

      Hjärtstillestånd på en fotbollspelare är tyvärr något som då och då inträffar. Det har hänt flera gånger. Verkar inte som att man i förväg kan se vilka som är i riskgrupp.

      Gilla

    • Bergman år 2021 2021-06-13 / 15:19

      @MARTIN Apropå Eriksen: ”så finns det uppgifter om att… ” Och avslutningsvis: ”Nu påstår inte jag att det är vaccinet, men…”

      Det är bra exempel på hur rykten börjar i förhoppning om de ska spridas och betraktas som sanningar för att de ska passa den egna agendan.

      För egen del har jag alldeles nyligen hört talas om att någon har hört från en kompis som har en mycket trovärdig kompis som sett ett inslag … (eller hur det nu var). Men egentligen spelar det ingen roll för varenda människa begriper ju att det är sant. I vart fall kan det inte vara osanning för ingen rök utan eld.

      Gilla

    • Jimmy 2021-06-13 / 18:16

      Du bör ändra dina ord, förnekare är enligt mig fel ord att använda vare sig det gäller vaccin eller miljö/klimat

      Det finns nog ingen på hela jorden som förnekar att det finns klimat och vaccin, däremot finns det många som är skeptiska till den doktrin/propagandan/nyttan/sanningshalten i alla möjliga påståenden och lösningar på problembeskrivningarna

      Gillad av 3 personer

  8. stigrydmark 2021-06-13 / 12:22

    Jag läste någonstans att ganska många vaccinerade ligger inne för vård av Covid-19. Går väl att förklara med att vaccinet inte hade haft tid att verka fullt ut?
    Det bekymmersamma är att vaccinerna nödgodkänts, ingen vet något om ev. följder. De som försöker framföra farhågor tystas ungefär som ”klimatförnekare”. Det får bara finnas en åsikt.

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2021-06-13 / 12:54

      Efter att du fått två doser vaccin och det gått 14 dagar efter andra dosen vaccin räknas du som fullvaccinerad. Och då skall du ha ett 95-procentigt skydd mot svår sjukdom enligt den information som funnits.

      Det innebär att om 1 miljon personer vaccinerats så kan fortfarande 50 000 av dem bli sjuka i covid-19.

      Det begriper den som kan räkna och som har uppfattat vilken effekt vaccinet har!

      Hur många av de som är fullvaccinerade som ligger inne för sjukvård har jag inte sett någon siffra på.

      Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-06-13 / 12:18

      Tack det var ju snällt av dig. Fint när människor visar empati.

      Jag hoppas att du respekterar mitt val som grundar sig på min ålder och hälsotillstånd och eventuella risker med ett vaccin. Jag kom fram till min slutsats att risken med ett vaccin var mindre än risken om jag skulle bli sjuk i covid-19.

      Gillad av 5 personer

    • Lars 2021-06-13 / 15:59

      ”Har låtit sig förgiftas” – det var politisk knorr på de orden. Om jag hade cancer o tog cystostatica skulle jag förstå dig men att ta ett vaccin vid en epidemi är väl ändå ngt annat.

      Gilla

  9. Roland Salomonsson 2021-06-13 / 11:39

    Du menar alltså att svenska gräsrötter skall bortse från de erfarenheter vi nu får från ett samhälle uppbyggt som Sovjet alternativt som ett DDR 2,0!
    Dessa erfarenheter ger vid handen att i stort allt där statliga myndigheter eller där skattefinansierade NGO:s är inblandade måste tas med stor misstro. I sådana samhällen är det mesta vrängt eller falskt. Inget är pålitligt.

    Att så är fallet ger t ex dig själv möjligheten att återgå i politiken igen, just eftersom vi gräsrötter söker efter sådana individer som inte representerar falskhet (Fake News), för att ha som sina företrädare.

    Gillad av 4 personer

    • Thoralf A 2021-06-13 / 12:14

      Så du anser att jag representerar falskhet? Har du verkligen tänkt efter då?

      Gillad av 1 person

      • sunej 2021-06-14 / 03:40

        Tror du missförstod Rolands inlågg,
        Jag förstod det så som att p g av att samhället m h av dagens politiker och media mm, blivit så centralstyrt och korrupt, ger detta en öppning för politiker som (som du) ifrågasätter de etablerade institutionernas ’sanningar’ och trovärdighet. Alltså någonting som iallfall jag uppfattade som positivt.

        Sedan, att vara misstänksam mot propagerandet för (och hetsen mot tvivlare av) att låta sig injiceras med av experimentella och oprövade substanser med okända framtida biverknngar (jfr med t ex Neurosedin och Entero-vioform) är väl förutom en följd av kritiskt tänkande också en reaktion på att argumenten som etablissemanget använder och vilka grupper de tillhör (Politiker, Media och Underhållningsindustri) är mer eller mindre i samma stil som de som används av klimat- och invandringsförespråkare och div woke-grupperingar.

        Gillad av 1 person

      • Roland Salomonsson 2021-06-17 / 17:45

        Nu hade du bråttom! Det står ”som INTE representerar falskhet”. Det är dem som gräsrötter vill se som sina företrädare! Sådana som du!

        Gilla

    • Bergman år 2021 2021-06-13 / 16:12

      @Roland Man skall alltid förutsätta att politiker är idioter tills de har bevisat motsatsen och inte längre kan anses utgöra säkerhetsrisker för befolkningen. Det kan vara en bra tumregel och därför skall man naturligtvis redan inför ett nytt val utgå från att de politiker som ställer upp inför valet utgör potentiella faror för medborgarna.

      Farliga politiker måste naturligtvis avslöjas och oskadliggöras före valdagen – efter valdagen är det ju som bekant för sent. För därefter kan allsköns obskyra element oantastat leda landet eller kommunen i ytterligare fyra år trots att de inte har förmågan eller ens viljan att på ett seriöst sätt företräda medborgarna.

      Utan att känna Thoralf har jag ändå under en lång tid kunnat följa hans politiska gärning. Jag är inte i position att välja Thoralf, men han är ett lysande exempel på politiker som, inför nästa val, bevisat att han har gedigna yrkeskunskaper, kan det politiska hantverket utan och innan, och han är absolut inte någon hycklare. Han är en av de politiker som i min mening inte är någon fara för landet utan rakryggat representerar medborgarna.

      Gillad av 4 personer

      • Thoralf A 2021-06-13 / 17:17

        Tack, det värmer alltid med sådana ord.

        Gilla

  10. tompas11 2021-06-13 / 11:21

    ⁣⁣⁣Intervju med Michael Yeadon, som arbetat 32 år i läkemedelsbranschen och bl.a. varit vice VD och chefsforskare på Pfizer, där han arbetade i 16 år. Han redogör för sin ståndpunkt om pandemin, vaccinet, frågan om virusvarianter, påfyllnadsvaccin och inskränkningarna i våra medborgerliga fri- och rättigheter. Detta är en vädjan från honom till världen om att vakna och agera innan tiden runnit ut.

    https://lbry.tv/@handersson:8/m-y-svensk-undertext:4

    Gillad av 5 personer

Kommentarer är stängda.