VINDKRAFTVERKET SKULLE SPARA 15 MILJONER KRONOR…..

Under 2015 beslutade den politiska majoriteten (S, V och MP) inom Landstinget Kalmar län som nu är Region Kalmar län att köpa ett vindkraftverk för 41 miljoner kronor placerat utanför Kristinehamn. Vindkraftverket skulle producera 30 procent av regionens elförbrukning och enligt de artiklar som publicerades skulle man spara 15 miljoner kronor per år enligt uppgifter från dåvarande landstingsrådet Jessica Rydell (MP). Se artikeln nedan.

Lyssna till Jessica Rydell (MP) på följande länk.

Notera att artikeln är publicerad 1 april. Man skulle kunna tro att det är ett aprilskämt men det är det absolut inte.

För några månader sedan försökte jag kolla hur det hade gått med denna mycket ”lukrativa” investering men jag kunde inte hitta en enda ekonomisk siffra i Regionens årsredovisningar under åren 2017 till 2020. Det enda jag hittade i årsredovisningen för 2020 var denna uppgift.

Men det säger inget om ekonomin!

Jag beslutade därför att göra en egen granskning av ekonomin för vindkraftverket. Det tog mig ca 2 månader av mejlkommunikation för att kunna få ut all information från Region Kalmar län. Bixia har köpt all elenergi under perioden 2017-2021 och jag har begärt ut alla fakturor från Bixia under dessa år. Sedan har jag begärt ut sammanställningar på alla kostnader för drift och underhåll, avskrivningar och internränta. För någon månad sedan hade jag alla uppgifter i min hand och kunde börja summera resultatet för varje enskilt år.

Detta är vad jag kommit fram till.

Det har trots allt blivit ett litet plusresultat på drygt 500 tkr per år som snitt. Men då har ansvariga inom regionen valt att skriva av investeringen av vindkraftverket på 25 år men praxis och verkligheten säger att avskrivningstiden inte bör vara längre än 20 år om man inte skall drabbas av ekonomiska smällar längre fram. Om man då gör en omräkning av resultatet med en avskrivningstid på 20 år så ser det ut enligt nedan.

I princip ett mer eller mindre nollresultat per år. Långt ifrån de 15 miljoner kronor som miljöpartisten Jessica Rydell utlovade 2017! Och då har man inte räknat med de egna administrativa kostnaderna för ekonomiavdelningen att hantera alla fakturor och bokföring för vindkraftverket.

Det anmärkningsvärda är också att under dessa 5 år har ingen ansvarig inom politiken begärt ut någon redovisning eller sammanställning av det ekonomiska resultatet för denna investering enligt de tjänstemän som jag har haft kontakt med.

När jag nu hade kommit så här långt i min granskning kända jag mig mogen att skriva en interpellation till regionfullmäktige där jag ställde två frågor. Dels vad det ekonomiska resultatet varit för varje enskilt år sedan 2017 och om det ekonomiska resultatet levt upp till det förväntade ekonomiska resultatet.

Vid torsdagens regionfullmäktige var min interpellation med på dagordningen.

Får tacka de SD-politiker som var vänliga att ta en bild på mig i talarstolen.

Till min stora förvåning så stämde inte intäkterna för vindkraftverket med min egen redovisning och därmed så redovisade den politiska majoriteten ett högre resultat i sitt svar på interpellationen. Så här skrev Johanna Wyckman (L) i sitt svar.

När jag läste detta blev jag mycket förvånad och skickade omgående ett mejl till den tjänsteman som gett mig uppgifterna och undrade varför resultatet inte stämde med de uppgifterna som jag hade fått. Skillnaden var ju så stor speciellt under 2017 men även under åren 2018-2021 var det skillnader. Skillnaden är ju så stor som 1,2 miljoner kronor på det totala resultatet under dessa 5 år. Strax innan regionfullmäktige startade fick jag följande mejl som svar.

Någon hade alltså bokfört intäkter från 2016 på redovisningsåret 2017. Följden blev att man blåste upp resultatet under 2017 med ca 850 tkr. Det kanske var praktiskt för de som hanterade bokföringen men inte riktigt rättvisande.

Stefan Westblom bekräftar att mina siffror är de rätta! Det var viktigt och skönt att kunna säga under interpellationsdebatten.

Att Region Kalmar län investerar i solceller på sina fastigheters tak tycker jag är helt ok då den elenergin sannolikt går direkt in i verksamheten och minskar förbrukningen. Men att äga ett vindkraftverk i Värmland, som är en rent kommersiell verksamhet anser jag inte att Regionen skall syssla med oavsett om verksamheten går plus eller om den går minus. Det ingår inte i kärnverksamheten.

Med de höga elpriserna som råder just nu så är det sannolikt ett bra tillfälle att avyttra vindkraftverket. Det är sannolikt mycket svårt att kunna sälja vindkraftverket för det bokförda värdet men det kommer bara bli sämre för varje år som går.

34 reaktioner på ”VINDKRAFTVERKET SKULLE SPARA 15 MILJONER KRONOR…..

  1. Adam 2022-03-09 / 12:35

    @Thoralf
    Vem äger nätet där regionens vindkraftverk står? Säljer de elen dit och får rabatt på sin egen användning?

    Gilla

    • Thoralf A 2022-03-09 / 13:54

      Regionen säljer elen från vindkraftverket till Bixia. Jag tror inte Bixia äger något elnät utan att företaget endast är ett elhandelsbolag.

      Gilla

  2. Lotta 2022-03-07 / 07:26

    Ok idag kostar elpriser i SE4 på över 5 kr/kWh. Helt sanslöst. Tack Miljöpartiet.

    Gillad av 3 personer

  3. Bjursnästomte 2022-03-07 / 00:29

    Johan lade på söndagskvällen upp ett inlägg på Facebook om skottlossningen på Ängö. Någon timma senare raderade han inlägget.

    Blev det för mycket kritik och dålig reklam för Kalmar?

    Gilla

    • Gunnar Karlsson 2022-03-07 / 07:24

      Bjurnästomte,

      Ja, Herre min Gud, den pajasen har det inte lätt nu !! Hur skall han lyckas förklara bort allt detta, på ett trovärdigt sätt ?? Det går bara inte, vad han än säger, så kommer det att låta falskt och innehållslöst. Folk i gemen är inte dumma, de kommer att genomskåda hans lögner !!

      //Gunnar

      Gillad av 1 person

  4. Linus 2022-03-06 / 23:58

    Bor du inte på Ängö, Thoralf? Bor du nära skottlossningen? Kalmar har verkligen förfallit.

    Gilla

      • Andersson 2022-03-07 / 02:16

        Be careful out there!

        Gilla

  5. worldpress99 2022-03-06 / 15:48

    Det är härligt att läsa dagens blogg! Det bevisar just att dina ”gräv” är av alldeles förträffliga. Sedan såg jag att Framtid Kalmar kommer att ställa upp i regionvalet.i höst. Finns det tillräckligt med ledamöter som kan ställa upp?

    Gillad av 2 personer

    • Thoralf A 2022-03-06 / 16:27

      Ja, det finns tillräckligt. Vi kommer ha en gemensam lista för hela länet. Så är det någon som inte bor i Kalmar kommun men som skulle vilja kandidera för Framtid Kalmar i regionvalet så är man välkommen att kontakta mig.

      Gillad av 2 personer

  6. Otto 2022-03-06 / 14:22

    Vilken jävla nederlag! Varför är de inte anslutna med egen anslutningspunkt istället, som du nämnde längre ner?

    Gilla

    • Thoralf A 2022-03-06 / 15:06

      Svårt att sätta upp ett stort vindkraftverk vid länssjukhuset

      Gilla

  7. Ölandsboende. 2022-03-06 / 09:45

    Apropå filmen: du borde ha skyddskläder när du jobbar med klyvbart material.

    Gilla

  8. Gunnar Karlsson 2022-03-05 / 20:20

    Två, inte så unga, herrar för ett intressant samtal om vår miljö och energiproduktion….

    //Gunnar

    Gillad av 1 person

  9. turrim 2022-03-05 / 19:37

    Jag vet att man inte kan särskilja elektronerna i väggkontakten. De bolag som skryter med bara ”grön el” har ofta ingen egen produktion. Om man begär endast kärnkraft- och vattenel så kan ingen garantera detta. Stundom så är det kanske elektroner från t ex Polens kolkraftverk som driver min värmepump.

    Mot den bakgrunden så ser jag det som urbota skrytsamt och löjligt att investera skattepengar från Kalmar i några få vindkraftverk i Värmland. Jag förmodar att nätförlusterna på den långa sträckan gör att mycket få av just dessa elektroner når köparen.

    Gilla

  10. Sven d.ä. 2022-03-05 / 19:25

    Vilket jobb du har lagt ned på detta. Bra! Hur ska du nu kunna lita på andra uppgifter från Region Kalmar.

    Gillad av 6 personer

    • Thoralf A 2022-03-05 / 19:40

      Jag litar aldrig på några uppgifter från Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet eller Centerpartiet!

      Gillad av 9 personer

  11. Eva Dillner 2022-03-05 / 19:15

    Tack Thoralf för ditt gedigna arbete att ta fram fakta. Jag hoppas att du och Framtid Kalmar ställer upp i regionvalet!
    Det är märkligt hur offentlig sektor ägnar sig åt så många bisysslor i stället för fullt fokus på kärnverksamheten.

    Gillad av 2 personer

  12. Goliat 2022-03-05 / 19:06

    @Thoralf

    Förklara gärna för en novis. Måste inte denna el säljas till Nordpol och regionen köper tillbaka elen därifrån? Gäller väl alla som producerar el? Även Södra skogsägare.

    Gilla

    • Thoralf A 2022-03-05 / 19:20

      Nordpool sätter egentligen bara timpriset och därmed dagspriset på marknaden. Sedan är det upp till de olika bolagen att skriva avtal om andra fasta priser eller följa de rörliga spotpriserna enligt Nordpool.

      Gilla

      • Goliat 2022-03-05 / 19:59

        Kan regionen producera el och använda till eget bruk utan att sälja vidare? Jag tänkte nog på elbolag.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-05 / 20:03

        Nej, de är tvungna att sälja till ett elbolag och sannolikt köpa el av ett annat elbolag eller av flera elbolag. I Kalmar äger Kalmar energi nätet men på andra orter och då framför allt Oskarshamn och Västervik är det andra nätägare.

        Gilla

      • Högt hårfäste 2022-03-05 / 23:34

        Är inte hela grejen med eget vindkraftverk att man är självförsörjande så att säga? Varför måste man sälja elen om man använder den själv? Vad är då syftet?

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-06 / 06:38

        Då skall du själv äga nätet eller vara anslutet till din egen anslutningspunkt som det är med solceller på ett villatak.

        Gilla

      • Högt hårfäste 2022-03-06 / 14:01

        Det finns ju föreningar som äger egen vindkraft och använder till eget bruk utan att sälja vidare, eller är jag fel ute?

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-06 / 15:04

        Jag har aldrig läst om något sådant förutom EON:s projekt Simris möjligen

        Gilla

      • Högt hårfäste 2022-03-06 / 15:44

        Jag tror Södra skogsägarna hade något sådant och så finns ju massa vindandelsföreningar, men det är kanske något annat.

        https://el.se/vindkraftsandelar

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-06 / 16:25

        Vindkraftsandelar innebär oftast att du får köpa ett visst antal kWh till ett lägre pris.

        Gilla

      • Goliat 2022-03-06 / 23:16

        Har vindkraftsföreningar (elandelar) egen anslutningspunkt eller elnät då, för de behöver ju inte sälja sin el eller överskott?!? 🤔

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-06 / 23:24

        De skriver avtal med någon som köper el och äger elnätet. I Kalmar har jag ägt en andel i en vindkraftsförening som skrivit avtal med Kalmar Energi men vindkraftverken har del funnits i Kalmar och på Öland.

        Gilla

  13. Gunnar Karlsson 2022-03-05 / 18:52

    Thoralf,

    Tack för detta fantastiska gräv !! Helt djä… otroligt, finns det inga revisorer ?? Det är ju f.. f.. kriminellt !! Sverige har på inte allt för många år blivit en Bananrepublik……

    //Gunnar

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.