MINA FUNDERINGAR OM KRIGET I UKRAINA

Jag är långt ifrån någon expert på krig, vapen eller krigföring. Det är ämnen som aldrig intresserat mig, trots att jag gjort både lumpen och FN-tjänst. Så detta är bara mina amatörmässiga reflektioner grundade på information i medier.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina har gått i baklås. Frågan är varför? Jag tror att Putin överskattade Rysslands förmåga och underskattade Ukrainas försvarsförmåga och moral. Samtidigt som jag gissar att den ryska stridsviljan är låg.

Igår framkom uppgifter om att 600 ryska soldater skulle gett upp och överlämnat sig till Ukrainas soldater. Om det är sant eller bara propaganda kan jag inte avgöra.

Ryssland gör i varje fall inga framsteg på marken längre, de ägnar sig uppenbarligen mest med att bombardera städer med artilleri/robotar/missiler. Det skapar ju knappast några egna förluster, vilket däremot en markoffensiv skulle göra. Det finns ju uppgifter från Ukraina om att fler än 10 000 ryska soldater stupat under de första två veckorna. Hur många fler ryska soldater är Putin beredd att offra?

Det kanske är anledning till att nu Ryssland köper in Legosoldater från Tjetjenien, Syrien och en del andra länder. Putin tvingar uppenbarligen även Belarus att gå in i Ukraina med sina soldater. Det är inte utan att man funderar på om Putin är lite desperat.  

Ryssland är i grund och botten på väg att rasa ihop mitt framför ögonen på Putin och Lavrov! Framförallt ekonomiskt men även rent mänskligt. Ryssland kan bli lika isolerat som Nordkorea.

Hur många ryssar har inte egendom, fastigheter eller boenden i Europa och i synnerhet vid Medelhavskusten. De kommer inte vara välkomna dit i framtiden. De kanske till och med kommer förlora sina tillgångar.

Det är egentligen väldigt tragiskt då Ryssland skulle kunna vara ett blomstrande land med sina naturtillgångar men en galen despot har suttit vid makten alldeles för länge. Makt förblindar alla diktatorer på tid och längd. Men nu är det för sent om ingen gör slut på Putin eller avsätter honom genom våld.

För varje dag som den ukrainska armen håller ryssen borta från att ta över nya städer så stärks de ukrainska soldaterna och stridsmoralen ökar. Dessutom tror jag att den ukrainska armens stridsförmåga ständigt ökar genom tillförsel av nya vapen och ny utrustning från länder i västvärlden.

Det är inte för inte som Putin hotar länder som skickar vapen eller annan utrustning till Ukraina. Varje dag är värdefull för Ukraina. Samtidigt som det är en motgång för Ryssland!

Putin har förstört framtiden för minst 100 miljoner människor under flera kommande decennier och för vissa för resten av deras liv.

36 reaktioner på ”MINA FUNDERINGAR OM KRIGET I UKRAINA

  1. Andersson 2022-03-16 / 11:21

    https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/32a95945-53a0-4417-ae9c-e30212408329?fit=crop&format=auto&h=256&q=50&w=700&s=fbcf65b698f009b0d375f008fe6e09dca4fa3c9f

    Suwałkikorridoren – ryska målet efter Ukraina – skriver Aftonbladet.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7y4dw/professor-nato-maste-vara-redo-att-forsvara-suwalkikorridoren

    Avstånd 350 kilometer sjövägen mellan Kaliningrad och Karlskrona. MiG-29 10-15 minuter.

    Gissa om man ligger illa till om det smäller ….

    Gilla

  2. stigrydmark 2022-03-15 / 23:21

    En fråga som kommer att ställas många gånger är: Var det värt alla döda, sårade, lemlästade och all förstörelse? Om Ryssland får igenom sina krav blir frågan än mer angelägen. Att Ryssland skulle uppge Krim och de östra delarna av Ukraina måste varje normal Ukrainare bekripa är en orealistisk tanke. Så, var då motståndet värt att försvara som ide, att Putin inte skulle få bestämma? Är en sådan ide värt tiotusentals döda? Jag vet inte.

    Gilla

      • stigrydmark 2022-03-15 / 23:46

        Även Zelenski bör i så fall tillfrågas.

        Gilla

    • Sven d.ä. 2022-03-16 / 09:23

      Bra fråga. Jag skulle säga att det inte är värt det, men det är Ukrainarna som ska svara, de är de som tar smällen.

      Förutom Krim och de två utbrytarna så tror jag Ryssland har några fler önskemål/krav:
      – Ukraina blir neutralt,
      – Ukraina går ej med i EU,
      – Ukraina går ej med i NATO,
      – att nuvarande regering avgår och ersätts med ny.

      Jag anser själv att Sverige ska vara neutralt, ej med i vare sig EU eller NATO. Så i sak har jag inget mot det, men det är upp till Ukrainarna att bestämma. Fortsatt krig eller vissa krav.

      Sista kravet på på att byta ut regeringen är klart anti-demokratiskt, men hur många liv är det värt? En Regering kan alltid avgå och utlysa nyval.

      Gilla

      • Thoralf A 2022-03-16 / 09:28

        Är det inte Ryssland som skall svara på den frågan!!!!

        Du menar att angriparen alltid har rätt och den angripne skall lägga sig platt för angriparen? Skall vi då lägga ned försvaret?

        Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2022-03-16 / 14:23

        Ukraina har rätten på sin sida, men det är alltid (i de flesta fall) den starke som bestämmer på slagfältet och i förhandlingsrummet.

        Låt säga att ryssarna landstiger på stränderna söder om Åhus. Pga av det nedbantade försvaret så är det inget större motstånd som bjuds. Ryssarna jämnar Kristianstad med marken, ryska styrkor har gått rakt över Skåne till Helsingborg och Malmö. Ryska marinen beskjuter Helsingborg och Malmö från havet. De får ge upp efter att städerna är helt förstörda. Ryssarna går upp mot Göteborg, ryska marinen beskjuter från havet och ryssarna befinner sig vid Kungsbacka. Rysska förband har dessutom gått i land uppe vid Nynäshamn. Ryska ubåtar i skärgården. NATO gör inget eftersom Sverige inte är NATO medlem.

        Då vill Regeringen förhandla med Ryssarna. Ryssarna säger att de vill ha Gotland. Alla gotlänningar som inte vill leva i det ryska Gotland, de får dessutom betalt för sina fastigheter.

        Vad gör Regeringen då? Lägger sig platt ger ryssarna Gotland eller låter kriget fortlöpa vidare med risk att förlora hela Sverige med hundratusentals döda. Thoralf vilket råd skulle du ge Margareta Andersson?

        Kanske att retirera norrut och göra Östersund till huvudstad och samtidigt försöka få ordning på försvaret. Övertala NATO att hjälpa till. Eller minska förlusterna genom att ge upp Gotland.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-16 / 16:07

        Det är krigets regler som gäller. Vinnaren dikterar villkoren.

        Mitt råd är att upprusta försvaret så snabbt det är möjligt, ändå lär det ta 10-20 år minst. Har vi den tiden? Anser vi att vi inte har den tiden så är NATO-medlemskap ett alternativ.

        Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2022-03-16 / 16:24

        Håller med.

        Gilla

      • Sven d.ä. 2022-03-16 / 21:39

        ”Det bästa tillfället att bygga upp ett försvar var för 20 år sedan. Det näst bästa är nu.”

        Gilla

  3. stigrydmark 2022-03-15 / 17:16

    I skuggan av kriget vet vi nu att USA hade 15 laboratorier som exprimenterade med gifter mot mänskligheten. Lär väl ”glömmas” bort. USA kommer att vara oskyldiga.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2022-03-15 / 17:27

      Källa på uppgiften om du syftar på Ukraina.

      Gilla

      • stigrydmark 2022-03-15 / 20:57

        Dagens SPS: WHO uppmanar Ukraina att förstöra labben.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-15 / 22:55

        Det ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova upprepade på onsdagen en långlivad konspirationsteori om att USA driver ett bioforskningslaboratorium i Ukraina. Detta har både Ukraina och USA tidigare förnekat.

        Gilla

      • stigrydmark 2022-03-15 / 23:45

        Vad som är sant får vi kanske aldrig veta. Det vi vet är att varje nyhet idag, som skulle ge Putin ett endaste +poäng skulle behandlas med skepsis och som propaganda. Så har det ju varit under många år innan kriget. Vissa uppgifter om Ukrainska attacker med flyg mot hyreshus i östra Ukraina avfärdades.
        Nu har vi propagande från två parter.

        Gilla

      • stigrydmark 2022-03-15 / 21:30

        Mer utförligt på Peter Krabbes blogg.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-03-15 / 22:52

        Enligt ”ryska uppgifter”. Jag litar inte på några ryska uppgifter om Ukraina när man just håller på med ett anfallskrig mot Ukraina!

        Gilla

  4. Sven d.ä. 2022-03-14 / 16:25

    Vi uppe i Norden är Ukrainare!

    För ca 5000 år sedan så flyttade Yamnaya folket från slätterna i Ukraina till Europa. De som har mest (ca 50%) av deras DNA är Finnarna.

    De vi fått från Yamnaya är bla:
    – Kunskapenb att odla,
    – Kunskapen att ha boskap,
    – deras längd, hårfärg, blåa ögon etc,
    – deras kunskap att kunna dricka mjölk dvs laktostolerant,
    – våra språk.

    Titta på https://www.dr.dk/drtv/se/dna-detektiven_-forskning-og-faktura_278474
    från ca 15 minuter.

    Därför känns det så viktigt med Ukrainarna, därför tar vi gärna hand om dem som flyktingar.

    Gillad av 1 person

  5. Robban 2022-03-14 / 13:54

    Vi får väl se hur länge Ukraina kan stå emot!
    Är iaf glädjande att se våra surt förvärvade skattemedel komma till användning för en gångs skull!
    Jag gissar dessutom att vi skänkt mer än de 5k pansarskott när det gäller vapen!
    Ett flertal filmer som visar ex när ryska förband anfalls tyder på avancerade vapentyper som tex BAE Systems AB tillverkar.
    Ukraina kommer slåss till sista man!
    Ser ut att kunna bli utdraget då galningen Putin med stor sannolikhet inte heller kommer backa!

    Gilla

    • Sven d.ä. 2022-03-14 / 16:13

      … till sista man! Jag hoppas verkligen inte det.

      Gillad av 1 person

  6. Roland Salomonsson 2022-03-14 / 13:26

    Det är i Västerländerna MSM/Public Service styr propagandan mot Ryssland. Jag kan t ex vänta mig att Ryssarna inte inledningsvis ville gå fram som ångvältar genom Ukraina, vilket kan ha straffat sig. Ukrainarna är ju faktiskt ”ur-ryssarna”.

    Notera att anfallet mot militärbasen i Västra Ukraina, sannolikt var avsett att förstöra mellanlagringen av hjälpsändningarna från EU-området. Snart lär vi även få höra att anfallet även omfattande någon nära flygbas/flygplats, dit militär materiel flygs in. En division lär vara på väg mot gränsen mot Polen och då är det stopp för inflödet av vapen mm.

    Att Ryssarna skulle förlora 10% eller mer av sina trupper är osannolikt. Det normala i denna situation är att anfallaren förlorar hälften av vad försvararen förlorar (i ett rörligt krig). Västmedia publicerar f ö massor av fake news om Ukraina, Ryssland etc!

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2022-03-14 / 13:48

      Du menar att Ryssland inte publicerar fake news?

      Jag delar inte din uppfattning då det är anfallaren som måste blotta sig om han vill avancera, möter han då en tuff motståndare så blir förlusterna stora. Ryssland bombarderar dock civila mål och då blir givetvis förlusterna stora bland civila ukrainare.

      Jag håller för högst sannolikt att Ryssland kommer förlora 10 procent av sina trupper om man fortsätter.

      Gillad av 1 person

      • Roland Salomonsson 2022-08-20 / 12:38

        För att inte låta sig bedras, så måste man förstå skillnaderna mellan Västerländsk (USA/UK) resp Rysk propaganda.

        Det handlar om ekonomi.
        Västländerna satsar kopiöst med pengar på komplicerade projekt för att skapa ”Fake News”. J m f när de höll på med White Helmets i Syrien. Tills den dag en operatör klantade till det och den planerade (köpta) serien av reportage resp nyheter publicerades EN DAG FÖR TIDIGT.
        Ryssarna dementerar där det behövs eller inte alls. De satsar mindre med pengar, d v s färre av ”nyhetskedjor” som är Fake News. Det som de publicerar är i hög grad sanningsenligt, möjligen inte alltid ”hela” sanningen.

        När media således anger som källa USA:s und.tjänster eller UK försvarsstab (liknande), då vet ni att här kommer en lögn att följa. Media publicerar enligt ett bestämt tillsänt manus, ibland lätt redigerat för att ge ”lokal karaktär”. Vi har liknande i Sverige också. F n pågår här en tyst maktkamp om vilka som skall få publicera de styrande manusen, Nya Psykförsvaret eller TT/Tankesmedjor/Shipstedts/Bonniers?

        Gilla

    • Ingemar Ekman 2022-03-14 / 16:53

      @ROLAND SALOMONSSON

      ”Jag kan t ex vänta mig att Ryssarna inte inledningsvis ville gå fram som ångvältar genom Ukraina, vilket kan ha straffat sig.”
      Den meningen kan jag faktiskt hålla med dig om.
      Ryssarna hade väntat sig att Ukrainarna skulle stå i rader efter vägarna och vifta med ryska och Ukrainska flaggor.
      Fler och fler ryssar kommer att upptäcka att dom är totalt grundlurade av Putin.

      Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2022-03-14 / 18:00

        Intressant med ”Fler och fler ryssar kommer att upptäcka att dom är totalt grundlurade av Putin.” Är det en analys? Vilken fakta ligger bakom? Eller kanske som jag misstänker en förhoppning.

        Gillad av 1 person

  7. Goliat 2022-03-14 / 10:27

    Vad har Nato för syfte om man inte vågar gå emot Ryssland, vilket man säger att man inte vågar? Skulle Ukraina varit med i Nato, skulle de inte vågat ändå.

    Gilla

  8. peo 2022-03-14 / 04:46

    Det var Putin som Åkesson inte ville ta avstånd ifrån och skilja från Macron och Biden!

    Gilla

    • Ingemar Ekman 2022-03-14 / 08:28

      Varför svarar du inte själv på frågan som Thoralf ställde till dig den 27/2.
      ”Vem väljer du av Stalin eller Pol Pot?”
      Du har en chans att göra det nu, eller kan du inte heller välja mellan pest och kolera.

      Gillad av 5 personer

    • ivarandersson 2022-03-14 / 09:05

      PEO och regeringen går i Putins ledband och gör som han säger. Absolut ingen debatt om NATO.

      Gillad av 2 personer

  9. Sven d.ä. 2022-03-13 / 22:03

    Jag tycker att det är mycket svårbedömt om framtiden i konflikten. Uppenbart vill inte EU länderna eller NATO gå in med trupp, då är Ukraina ensam mot Ryssland. Det ser svårt ut. Visserligen lyckades Finland i Vinterkriget (4 månader), men då hade Sovjet flera andra fronter att agera på. Jag tror inte Ukraina har en chans tyvärr.

    För Ukrainas folk så hoppas jag att de kan komma överens vid förhandlingsbordet. Väst (för att dämpa sitt dåliga samvete) kan ge ett enormt bidrag i stil med Marschalplanen.

    Vad vi ser är resultatet av Sovjets förfall. Egentligen, om man nu inte räknar in Ukraina, så har det gått ganska bra. När Jugoslavien föll ihop slogs ju alla mot alla, Där fanns det många inbyggda konflikter

    Gilla

  10. Ingemar Ekman 2022-03-13 / 20:45

    Hur förhåller sig Afs numera till Putin och Ryssland?
    Någon förändring?

    Gilla

    • Thoralf A 2022-03-13 / 21:03

      Igår fördömde Gustav Kasselstrand Ryssland anfallskrig mot Ukraina i sitt tal på Stortorget i Gamla stan.

      Gillad av 1 person

      • Anders G 2022-03-14 / 18:18

        Ja, det var ett bra tal.
        Kommer Afs till Kalmar 2022?

        Gilla

Kommentarer är stängda.