”SVENSKARNA” I LIBANON?

Det har var ett väldigt tjatande från oppositionspartierna att svenska staten skall flyga hem 3 000 personer från Libanon. Trots att UD haft en avrådan att resa till Libanon ända sedan oktober 2023.

Det handlar bara för oppositionspartierna om att fiska röster inom denna grupp och i synnerhet bland muslimer. Har oppositionspartierna någon gång kritiserat UD:s avrådan att resa till Libanon? Nej, inte vad jag vet utan snarare har de väl gett regeringen sitt stöd gällande avrådan men nu vänder de kappan efter vinden. Men det är nog ingen valvinnare.

Det handlar om populistiska utspel från oppositionspartierna. Jag lyssnade på Kvartals fredagspanel där frågan togs upp med panelen bestående av Hanif Bali, Thomas Mattsson och Stina Oscarson. Både Hanif Bali och Thomas Mattsson var glasklara i att staten inte skulle bekosta några hemresor. Kulturpersonen Stina Oscarson hade ologiska och märkliga åsikter, men det var väntat.

Igår ägnades hela Agenda åt konflikten och givetvis lyftes frågan om dessa personer som kallas för ”svenskarna i Libanon”. Utrikesminister Maria Malmer Stenergard höll fast vid regeringens linje men socialdemokraten Morgan Johansson skällde på regeringen. Att lyssnat till Morgan Johannson är påfrestande.

Jag väntar dock på att någon lite officiell person skulle ställa frågan om det är svenskar som befinner sig i Libanon eller om det är libaneser som befinner sig i hemlandet och att dessa lyckats skaffa sig ett svenskt medborgarskap, där många i praktiken säkert har fuskat sig till detta medborgarskap på olika sätt. Bara för att man har ett medborgarskap så blir man inte svensk, utan bara svensk medborgare. För mig är det en stor skillnad. I synnerhet när religion och kultur är så väsensskilt från det svenska.

Jag hade även förväntat mig att någon hade gjort en undersökning av hur länge dessa 3 000 ”svenskar” befunnit sig i Libanon? Jag misstänker att många av dessa lever permanent i Libanon eller i varje fall större delen av året. En del är säkert pensionärer som får sin pension till Libanon. Nu vill de snylta på svenska skattebetalare ännu en gång. Jag hoppas regeringen håller fast vid sin linje.

Jag anser att dessa ”svenskar” i Libanon har ett eget ansvar för sin situation och att de också får lösa det själva, utan mina inbetalda skatter!

14 svar på “”SVENSKARNA” I LIBANON?

  1. Profilbild för Kalle Kalle 2024-10-08/11:47

    Daily Mail skriver:

    ## Hamas leader Yahya Sinwar ‘carries bag full of dynamite and surrounds himself with 20 hostages’ to stop Israel killing him since ‘last sighting’ just three days after October 7 ##

    GOOGLE ÖVERSÄTTNING:

    ## Hamas ledare Yahya Sinwar ”bär påsen full av dynamit och omger sig med 20 gisslan” för att stoppa Israel från att döda honom sedan ”senaste iakttagelsen” bara tre dagar efter den 7 oktober ##

    https://www.dailymail.co.uk/news/article-13931947/Hamas-leader-Yahya-Sinwar-bag-dynamite-20-hostages-stop-Israel-wiping-out.html

    Om Hamas ledare Yahya Sinwar attackeras så sprängs 25 kg dynamit samtidigt och tar med sig 20 av den Israeliska gisslan in i döden tillsammans med Hamas ledaren!! En livförsäkring för honom. Hitills har det fungerat!!!

    Gilla

  2. Profilbild för Nils Dacke Nils Dacke 2024-10-08/08:40

    De enda svenskarna i Libanon är diplomater, journalister och hjälparbetare. Resterande antal är ””svenskarna” som bor i sitt hemland med inkommande bidrag från de dumma svenskarna i Sverige.

    Gillad av 6 personer

  3. Profilbild för onkelbjrn onkelbjrn 2024-10-07/22:54

    Vi får se hur länge regeringen orkar motstå trycket från övriga partier. Har man avrått folk till att åka till Libanon, då får de banne mig skylla sig själva, de som ändå åker dit. Skattebetalare ska inte bekosta deras hemresa.
    sen kan man ju undra hur det var då alla dessa ”svenskar” fick sina medborgarskap.
    hade man flytt sitt hemland, eller ?

    Gillad av 3 personer

  4. Profilbild för Lennart Stenkvist Lennart Stenkvist 2024-10-07/18:29

    Inte bara Libanon.

    Sannolikt är det mer sant än osant att allt för många har ”flytt från krig och helvete” och medvetet kommit till bidragslandet Sverige. När de blivit svensk medborgare och fått fullständig tillgång till det svenska bidragssystemet är det klappat och klart att åka hem till sina respektive länder och leva ett liv i ekonomisk trygghet.

    Fysisk anmälan till Försäkringskassan eller andra myndigheter behövs inte längre. Det räcker att kontakta myndigheterna med sin närvaro via Mobilt Bank ID.

    Det handlar om flera miljarder kronor som felaktigt utbetalas till bidragsfuskarna.

    Regeringen och SD är medvetna om bidragsfusket och vill komma tillrätta med problemet. Men de hindras av vänsteroppositionen i riksdagen som är måna om sina bidrags-väljare.

    Gillad av 4 personer

    • Profilbild för tompas11 tompas11 2024-10-08/00:08

      Finns inte en käft som flytt från krig och helvete till Sverige förutom Ukrainare. Man flyr till närmaste säkra land och Sverige är långt ifrån närmaste säkra land, faktum är att Sverige ligger oerhört långt ifrån närmaste säkra land. Sanningen är att vad som lockar är alla förbannade bidrag som delas ut i parti och minut till dessa bidragsparasiter. Tvi!

      Gillad av 2 personer

  5. Profilbild för Ó Hyra Ó Hyra 2024-10-07/17:14

    Vissa tror sej bara ha rättigheter och inga skyldigheter!

    Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Ó Hyra Ó Hyra 2024-10-07/17:53

      Men i övrigt håller jag med Berth Karlsson.
      ”En ska inte ha utgifter, en ska bara ha inkomster”.

      Gilla

  6. Profilbild för ericr45 ericr45 2024-10-07/15:54

    Varken konsekvenstänkande eller (eget) ansvar är iofs några svenska paradgrenar.
    Struntar man i UD:s rekommendationer får man också ta konsekvenserna.
    Vill de tillbaka, så får de arrangera det själva. Än går flyget.

    Måste försöka ta reda på hur bidrag och liknande fungerar när man bor utomlands mer än halva året. Kan väl knappast vara så att man fortf får ograverade bidrag?
    Då borde väl vi få t ex betala även lokalt utförd sjukvård ?

    Gilla

  7. Profilbild för tompas11 tompas11 2024-10-07/15:50

    Finns inte en enda svensk i Libanon, så varför ska de hämtas hit till Sverige? De är ju faktiskt där de hör hemma, för här i Sverige hör de verkligen inte hemma.

    Gillad av 3 personer

  8. Profilbild för ivarandersson ivarandersson 2024-10-07/15:16

    Håller med Thoralf: ”Jag anser att dessa ”svenskar” i Libanon har ett eget ansvar för sin situation och att de också får lösa det själva, utan mina inbetalda skatter!

    Gillad av 7 personer

  9. Profilbild för Kalle Kalle 2024-10-07/14:37

    Helt rätt Thoralf. Håller med dig till 100 procent!!!

    Gillad av 5 personer

  10. Profilbild för Christer Christer 2024-10-07/14:36

    Hela inställningen till ‘Svenskarna’ i Libanon säger mycket om en del svenska politiker och deras hållning till våra skattepengar och råden som UD skickar ut om vissa resmål . Men det är som du skriver röstfiske som pågår , och permanent boende med Svenska pensioner och/eller bidrag .. Kortsiktigt tänkt . Men att Morgan J har det besvärligt med tänkandet vet vi sedan gammalt . Och som vanligt hamnar Socialdemokraterna på fel sida i historien . Deras motvilja mot Israel och Judar blir värre och värre .

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.