SD BLÅSER TILL STRID

Har lyssnat på Jimmie Åkessons tal i Almedalen. Ett traditionellt och bra tal från Åkesson.

Kampen mot islamismen och Socialdemokraterna är det genomgående temat under talet och Sverige är vårt, Sverige är svenskarnas land. Budskapet var att SD nu blåser till strid mot Socialdemokraternas tvångsblandning.

Jag instämmer helt i det och det är väldigt tråkigt att man inte kan vara en del av Sverigedemokraterna och driva partiets frågor som sd:are. Inte ens på lokal nivå!

Ger jag mig in i valet 2026 på något sätt så kommer jag sannolikt ta röster från SD i kommunvalet. Men det är ju inte mitt val, utan ett val som SD får ta ansvar för. Jag är öppen för att bli medlem i SD igen och engagera mig lokalt i kommunen, inte i regionen eller riksnivån.


Jag kommer driva en kampanj ända fram till valet 2026 och sedan får vi se om jag finns på någon valsedel i kommunvalet. Jag kommer gå hårt åt majoritetspartierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet och deras ledande personer i kommunpolitiken. Det gäller framförallt vänskapskorruptionen, islamismen och flörtandet och röstfiskandet med religionen islam med en moské i Kalmar.

Jag har planer för lite nya grepp för att nå nya personer som inte finns i sociala medier. Men det återkommer jag till.

Valaffisch kommunvalet 2026.

Simona Mohamsson överraskade med följande i sitt Almedalstal.

”Samma Socialdemokrater i Göteborg har tagit Göteborgsandan vidare och ordnar lokaler åt islamister. Min familj och många med oss som har flytt från islamismen. Göteborgs sossarna ska inte få ta den fristaden ifrån oss!”

Det var ju ändå ett positivt uttalande! Media kommer inte citera dessa rader från talet.

20 svar på “SD BLÅSER TILL STRID

  1. Profilbild för Andersson Andersson 2025-06-26/11:18

    SVT: ”Andersson lyfter det faktum att Björn Söder (SD), som tidigare hävdat att judar och samer inte är svenskar, har en position i riksdagen.”

    Andersson är patetisk. Låt mig försöka förklara. Vi tar Finland som exempel:

    I Finland bor det finnar, finlandssvenskar, lappar (samer), romer (zigenare), ålanningar och ryssar. Alla kallas finländare. Ve den som kallar en same för finne. Eller gud nåde den som kallar KAJ för finnar. Samma sak med romer. Ålänningar är ett släkte för sig.

    Spelarna i Finlands landslag är finländare av alla sorter. Finländska matträtter kan vara finska. Det har med kultur att göra. Det heter finländsk medborgare – inte finsk medborgare. En företeelse är numera att man kan få dubbla medborgarskap

    Man talar olika språk. Finnar talar finska som förstaspråk. I den mån de talar svenska så är det i regel med brytning. Finlandssvenskt talar en dialekt av svenska. Ålänningar talar också svenska. Inte att förväxla med finlandssvenska. Romer och samer har sina egna språk.

    Ett undantag torde vara Finska viken. Det är krångligt med vikar och bukter

    ———————————————-

    Med Sverige och svenskar förhåller det sig på samma sätt. Att man är svensk (medborgare) betyder inte nödvändigtvis att man är svensk Eller vice versa. Att man är same betyder inte att man är svensk. Det gäller att göra ett val. En minoritet kan inte samtidigt vara en del av en majoritet. Det blir knepigt när samer ska ha sin egen riksdag och vara med i svenska riksdagen.

    ”Sametinget är både en statlig myndighet med förvaltningsuppgifter och ett folkvalt samiskt parlament”

    ”I Norge är Sametinget ett folkvalt samiskt parlament, men det är inte en statlig myndighet på samma sätt som i Sverige”

    I Finland är inte sametinget heller någon myndighet. Det är svårt att hitta information på nätet som inte är på finska. Samerna försöker ta åt sig mer och mer. Trots att de i allt större utsträckning håller på att assimileras i det svenska samhället.

    En märklig ”minoritet” i den svenska floran är ”sverigefinnar”. Vi har inga andra liknade nordiska sammansättningar i de andra skandinaviska språken.

    Min dotter har bott i Danmark i många år. Hon kommer aldrig att kalla sig dansk även om hon får danskt medborgarskap.

    ———————————————-

    Jag hoppas att jag inte är allt för tradig. Jag ser ingen anledning till att Björn Söder skall utgå från det vinnande laget.

    Gilla

  2. Profilbild för iah iah 2025-06-25/12:54

    vi har 11 kommuner i kalmar län av dom leds 4 av socialdemokrater, låt oss försöka få bort alla innan set är försent

    1. Borgholm – Ilko Corkovic (S) leder kommunstyrelsen.
    2. Kalmar – Johan Persson (S) är kommunalråd i S-ledd majoritet.
    3. Mörbylånga – Michael Granstedt (S) är kommunstyrelsens ordförande.
    4. Torsås – Henrik Nilsson Bokor (S) är ordförande i kommunstyrelsen

    ➡️ Det innebär att det är totalt fyra kommuner i Kalmar län med socialdemokratiska kommunstyrelseordförande.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2025-06-25/15:15

      Kalmar län har 12 kommuner.

      Oskarshamn har Andreas Erlandsson (S) som kommunstyrelsens ordförande
      Nybro har Tobias Fagergård (S) som kommunstyrelsens ordförande

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för iah iah 2025-06-25/17:27

        tack det var bra, där ser man att man inte alltid kan tro på chatgpt. du är riktigt bra.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2025-06-25/20:16

        Nej, man får alltid kontrollera lite fakta när det gäller ChatGPT.

        Gilla

      • Profilbild för Andersson Andersson 2025-06-26/15:34

        ”Texten är framtagen med AI via Chatgpt samt kompletterad med uppgifter från Wikipedia” 

        betyder att man låtit ett ”intelligent” datorprogram dammsuga internet på allt som går att hitta där om Erik B……. – utan att ha en aning om vad som är korrekt – och sedan koka en soppa av dessa ingredienser.

        Denna soppa har sedan någon från föreningen manuellt kryddat med utvalda uppgifter från en anonym skribent på Wikipedia med okända kunskaper om ämnet. (Men ”kompletteringen” från Wikipedia är väl tårta på tårta. Uppgifterna därifrån lär ju redan ingå i soppan…)

        Det är väl detta som kallas modern släktforskning… 

        —— Slut på ciktat ——–

        Att något blir till sanning när det har kopierats ett antal gånger på internet är känt nästan lika länge som internet har funnits till. Att nättidningarna har börjat använda AI för att ‘verifiera’ är bara en aning om vad som komma skall.

        AI kan säkert vara till nytta. Till exempel läsa medeltida text. Det finns säker fler användningsområden som kan vara till nytta. Annan forskning till exempel. Men att övervaka människor då har man passerat den röda linjen ett stort stycke. Fast jag har ju inget att dölja ….

        Gilla

  3. Profilbild för Kalle Kalle 2025-06-25/12:25

    Henrik Jönsson: [GP Gästkolumm ]

    ## Socialdemokraternas skattefinansierade kompisar skriker i kör ##
    Det är pinsamt uppenbart att Socialdemokraterna skattefinansierar sina egna aktivistorganisationer.

    https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/socialdemokraternas-skattefinansierade-kompisar-skriker-i-kor.8eae0ad6-dc65-4497-b757-1473d00bc4c0

    Den djupa (S)taten styr svenska myndigheter.

    Tidöpartierna har blivit blåsta (!)

    Nu måste SD blåsa till full attack med dragna sablar.

    Sablar anamma!!!

    Gilla

  4. Profilbild för Janne Janne 2025-06-25/12:16

    Thoralf, vet du om salafister fortfarande har stort inflytande i Sverige? Det verkar som om flera tidigare profiler har dragit sig tillbaka eller blivit mindre aktiva, till exempel Abo Raad, Abu Muadh, Abdul-Hamid Zamzam och Bilal ”Sms-Bilal” Borchali

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2025-06-25/15:08

      Tror de är lika aktiva men de döljer sin agenda för att undvika publicitet. Jag ser hur de aktiva i Kalmar är mer eller mindre borta från sociala medier t.ex.

      Gilla

  5. Profilbild för Leif Petterson Leif Petterson 2025-06-25/08:28

    Jag tycker att Åkessons tal var ett av de bättre han haft i Almedalen.

    Aftonbladets My Rohwedder skriver i sin kolumn: ”Åkesson har aldrig varit tråkigare

    ALMEDALEN. Jimmie Åkessons tal var så långdraget att folk började gå redan innan det var slut.”

    Hon ger talet 12/20p Den nya partiledaren fick 11/20p

    Gilla

  6. Profilbild för Ludvig Ludvig 2025-06-25/07:34

    Det var ett mycket bra tal av SD-ledaren.

    Gillad av 2 personer

  7. Profilbild för Anonym24 Anonym24 2025-06-24/21:49

    På vilket sätt är det en tvångsblandning, att försöka få bort områden där nästan bara utlänningar bor är väl bra. Att hindra tex nytillkomna och arbetslösa att hamna i samma område tror jag är bra. I skolan tex borde varje klass ha en stark svensk majoritet, barnen skulle lära sig svenska och våra värderingar snabbare.

    Jag tror att SD behöver en fråga att strida om, bättre vore tex att strida för att kriminella utvisas.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2025-06-24/22:31

      ”Bostadsområden ska blandas socioekonomiskt – man vill undvika att vissa områden blir fattiga och andra rika.”

      Hur tror du detta skall gå till? Skall svenskar tvingas flytta till Rosengård i Malmö eller Norrliden i Kalmar? Eller skall MENA-människor tvingas flytta till t.ex. välbärgade Kalmarsundsparken. Hur skall de ha råd med det och hur tror du de boende i Kalmarsundsparken skulle reagera. Berätta hur du tror det skall gå till.

      ”Kommuner ska ta ett större ansvar för att inte skapa eller upprätthålla segregation.”

      Det innebär väl enligt min uppfattning att människor inte själva skall få bestämma var de bor. Eller hur tolkar du detta?

      ”Statliga styrmedel (lagstiftning, ekonomiska incitament) kan komma att användas för att tvinga fram förändringar i kommuners bostadsplanering.”

      Där kom tvånget från Socialdemokraterna. Eller hur tolkar du det?

      ”Bostadsbyggande i mer välbärgade områden: Kommuner kan bli tvungna att planera för hyresrätter även i villaområden eller rika stadsdelar.”

      Hyresrätter som uppenbarligen skall gå till MENA-människor om det skall bli någon blandning. Eller ser du det på något annat sätt?

      ”Planmonopolet kan ses över: Staten kan ges ökade möjligheter att påverka hur kommuner planerar bostäder, särskilt i de som inte tar ansvar för bostadsblandning.”

      ”Styrning via bidrag och stöd: Kommuner som inte bidrar till att minska segregationen kan få mindre statliga medel, medan de som arbetar aktivt för blandning får mer.”

      ”Områdesanalyser: Nationella riktlinjer för att identifiera områden där åtgärder behövs för att skapa blandning.”

      Staten eller Socialdemokraterna skall styra och jag kallar det för tvångsblandning!

      Det skulle vara intressant att veta var du bor? Jag är övertygad om att du inte bor i ett utsatt område, utan snarare i motsatsen.

      Gillad av 5 personer

      • Profilbild för Anonym24 Anonym24 2025-06-25/21:46

        Jag vet inte hur det i detalj ska gå till ,men inte blir svenskar tvingade att flytta till tex Rosengård.

        De flesta av dessa områden byggdes på 60 talet,sen fick folk bättre ekonomi och flyttade tex till villor.

        Jag har bott cirka 3 år i ett sånt område, visserligen länge sen. Men det var redan då ett område med en del problem. Bla blev min närmaste granne sluten av polis nedanför mitt fönster. Numera bor detännu fler utlänningar där.

        Nu på ålderns höst bor jag i en villa, det går förbi massa utlänningar hela dagarna. Jag tycker att det är sorgligt att se de utländska damerna insvept i massor av kläder. Jag unga killar i svarta kläder med huva. Men visst finna det problem ofta kallas polisen till dessa områden. Men inge har betett sig illa mot mig.

        Men att samla folk med problem i ett område förstärker problemen, ungdomarna gör som de vill,de vet att konsekvenser uteblir..

        Gilla

    • Profilbild för Bergman Bergman 2025-06-25/07:41

      Carl Jonas Love Almqvist ( 1793-1866 )

      Vad bjuder oss uppriktigt Afrika? 
      Vad visa kan Amerika? 
      Vad Asien? Vad allt Europa? 
      Jag trotsar öppet allihopa. 
      Men Skandinavien – det är alladar! 
      Blott Sverige svenska krusbär har. 

      Gilla

  8. Profilbild för Högt hårfäste Högt hårfäste 2025-06-24/21:40

    OT.

    @Thoralf:

    Har du någon aning om var Oxenträdgården ligger i Kalmar?

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2025-06-24/22:19

      Nej, har aldrig hört Oxenträdgården.

      Gilla

    • Profilbild för Andersson Andersson 2025-06-25/10:00

      GOLIAT2025-06-19 / 15:47

      Intressant att Krusenstiernska teatern redan byggt, trots att det är grannhörande t.o.m. 9 juli. I Kalmar gör man som man vill tydligen. Förra året saknades bygglov helt.

      PS. Var ligger Oxenträdgården och Skansparken, som varit uppe på förslag för ny plats?

      __________________________________________________

      Skriv till Barometern och fråga. Meddela gärna resultatet här.

      Gilla

Kommentarer är stängda.