FÖRNYELSEBAR ENERGI?

Idag på förmiddagen tittade jag på displayen på växelriktaren till min lilla solcellsanläggning bestående av 14 solpaneler om vardera 300W.

I december har inte en enda kWh ännu producerats. Om inget produceras så är det inte förnyelsebar energi!

Jag blir så trött på dessa verklighetsfrånvända människor som vill avveckla kärnkraften och ersätta den med förnyelsebar energi från sol och vind. Hur skall vi få tillräckligt med elenergi under vintern när solen inte ger en enda kWh och det inte blåser?

Inte ens Vattenfalls nya generaldirektör Anna Borg kunde ge ett tillräckligt bra svar på den frågan. Det blev istället något luddigt om batterier, vätgas och import av el. Batterier och vätgas finns inte i infrastrukturen utan är något för framtiden. Import av el, innebär att vi skall göra oss beroende av andra länders välvilja att exportera elenergi och att de också är villiga att importera elenergi när det blåser mycket. Vi får hoppas att alla länder inte satsar på vindkraft för då kommer alla länder hamna i samma situation när ytterligheterna inträffar. Vad kommer då hända?

PS

När året är slut kommer jag skriva ett blogginlägg som innefattar mina erfarenheter av min solcellsanläggning och vad jag sparat i pengar under 2020.

32 svar på “FÖRNYELSEBAR ENERGI?

  1. Profilbild för Hacke Hacke 2020-12-06/09:32

    OT.
    Har du någon reservplan Thoralf?
    Morgan med allierade åsikts- och yttrandefrihetsfascister drar åt tumskruvarna ännu ett snäpp. Först Sweb-TV och nu av allt att döma även Katerina Magasin!

    Gilla

  2. Profilbild för Ludvig Ludvig 2020-12-06/07:41

    Synd att dom som styr landet inte lever i verkligheten.

    Gilla

  3. Profilbild för Roger... Roger... 2020-12-05/22:18

    Låt MP duscha kallt i en månad eller mer så ändrar de säkert uppfattning om effekten i Sverige?

    Tur man har ved plus generator om det kniper, och detta vill de säkert förbjuda typ 70 talet.

    Önskar minst 20 minus några veckor i januari/feb.

    Gjorde lumpen i vaxholm på 70 talet då det var 32 minus utanför fönstret, tog 20 minuter så var ölen nästa is-mos om man inte tog in den innan när den stod på fönsterblecket.

    De flesta frös på den tiden på luckan och det var is på fönstren på insidan och elementen gick inte att ta på, för de var så heta.

    Gillad av 1 person

  4. Profilbild för Nils Dacke Nils Dacke 2020-12-05/20:56

    Fascisterna i MP kommer med ett radikalt förslag, en innecykel med generator/batteri till varje bostad/lägenhet och där man själv trampar ihop till sitt dagliga el/värmebehov. De som inte kan/vill trampa själva kan med ett rutavdrag hyra en arbetslös som utför detta värdefulla arbete.

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för ölandsbonde ölandsbonde 2020-12-06/07:56

      Funkar inte för alla. De rika köper bara skattefinansierade elcyklar och slipper att trampa.

      Gilla

  5. Profilbild för Ò Hyra Ò Hyra 2020-12-05/16:43

    Här sitter jag nu och med glädje ser dom svenska skidskyttetjejerna ta guld i Finland.
    Lika bra som det nu går för Sverige i skidskytte kunde det gå för nationen Sverige.

    Men, idioter och fegisar, fjollor och ynkryggar har tagit över ledningen av Sverige. Då spelar det ingen roll att att det ursprungliga folket med rötter sedan vikingarna gör sitt bästa.

    Ointelligenta, våldsbenägna, halvfigurer från ökenländer har lämnat kamelryggen och finns nu på en gata/lägenhet nära dej.

    Om energi: Lita aldrig på Sveriges myndigheter. Det kommer att sluta med att vi alla sitter med ett kattskinn och en ebonitstav mellan knäna.

    Gillad av 5 personer

    • Profilbild för Thor Thor 2020-12-05/19:55

      Hehe slutklämmen ger extra poäng 🙂

      Gillad av 1 person

    • Profilbild för messkalle messkalle 2020-12-06/08:02

      Den energin som alstras när miljöpartister och vissa feminister, kommunisten, socialdemokrater gnider sig mot varandra (För att berika sig själva och de sina) ger en spänning som gör att lokomotivet Sverige går bakåt.

      Gilla

  6. Profilbild för Kenny55 Kenny55 2020-12-05/16:27

    OFF TOPIC igen…

    Mina aktier i solceller som jag ägt i många år ger jag inte mycket för än så länge.
    Satsa hellre på aktier och fonder i bränsleceller och vätgas, jag kunde skriva en hel del om det men ni får forska själva.

    Donald Trump den bästa presidenten:

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-05/16:35

      Sverige: Powercell, Cell Impact, Impact coatings, Metacon.
      Norge: NEL, Hexagon Comp
      USA: Plug Power
      Kanada: Ballard Power System

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för Kenny55 Kenny55 2020-12-05/17:46

        Ja… precis med lite tillägg USA Fuelcell energy inc ett bland dom största erfarna företagen som var före sin tid innan krascherna. Ett av dom största oljebolagen exxon har gått in i fuelcell energy inc!? Det finns fler som är på gång men jag stoppar där. ……
        OBS. jag hatar att ge aktietips för jag har själv bränt mig rejält på andras tips. Gå hellre på eget omdömme och egen känsla. Jag har även annat aktietips inom annat område men som som ändå delvis är inblandat i bräncleceller som jag kanske lägger in senare. Ledtråd.. 2 nobelpristagare 2004. Jag kunde skriva spaltmeter om detta ämne men stannar där!

        PS.
        Det är inte mycket till känsla i japanska bilar men vissa märken är världsbäst på ekonomi och hållbarhet , dom är helt enkelt bäst! Hur mycket bilkänsla kommer det vara i framtida bränslecellsbilar?? Men så här ska en riktig bil var och låta, Dodge VD förklarar:

        Gilla

      • Profilbild för Kenny55 Kenny55 2020-12-06/15:39

        Exxon i juni/juli 2020 tror jag, osäker! Kolla även danncan pharma som verkar ha allt redo i pipelinen, från tillverkning lager distribution ett danskt cannabisföretag. Usa har legaliserat cannabis som medicin i 30 stater så här finns en del aktier på avanza. Supermaterialet grafen kan ju alla ni andra också länka om ni hittar intressanta börsnoterade bolag ”med patent” !?!?!?

        https://www.sandvik.coromant.com/sv-se/services/engineering/stories/pages/a-material-that-may-change-the-world.aspx?Country=se

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-06/16:48

        Cannabis företag är inte aktuellt för min del. En princip. Jag har gått in i de företag som jag nämnde. Aktieutvecklingen för Fuelcell är däremot inget rolig. Det verkar som de håller på att ställa om på något sätt men jag har inte läst på tillräckligt.

        Gilla

      • Profilbild för Kenny55 Kenny55 2020-12-06/17:40

        Det är nyemission på gång ja. När det gäller mindre förhoppningsföretag drar jag alltid öronen åt mig i såna fall. Men inte i detta fall!! Verkar som dom behöver pengar för att utveckla nåt större bättre. I dagsläge ca 7.95 dollar och några månader tidigare 2 dollar. Två gånger har fuelcell toppat 600 dollar,.Kanske inte världen var redo då när kriser avlöste varandra, men kanske nu??? Men som sagt alla får tro på sitt och jag kan mycket väl ha fel och är inte sämre än att jag kan ändra mig. Så ska man ha klart för sig att supermaterialet grafen har en viss betydelse och inblandning i bränsleceller tekniken.
        Morfin finns redan inom sjukvården och vilka har rätten att bestämma att cannabis är mindre moraliskt?

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-06/17:54

        Personligen tror jag att vätgas kommer få stor betydelse i framtiden, både elektrolysrör och bränsleceller och all teknik som behövs för att detta skall fungera. Om vindkraften fortsätter att byggas ut i den takt som sker idag så kommer sannolikt vätgas vara en viktig energibärare för att lagra energi.
        När det gäller cannabis så är det ett rent principiellt ställningstagande.

        Gilla

      • Profilbild för Kenny55 Kenny55 2020-12-07/23:52

        En sak till, många undrar vad vad Elon Musk gjorde i Sverige i 5 dagar!? Gällde det bara bitcoin festa på slottet och hälsa på northvolt eller var han i kontakt med andra företag??
        Det sägs att tesla ägarna har VIPkort till bogserfirmorna när dom står utefter vägkanterna med batteristopp. Jag tror personligen på sikt att bränslcellsbilar kommer slå ut elbilarna!

        Gilla

  7. Profilbild för rksmrgs rksmrgs 2020-12-05/12:07

    Mitt elbolag vill byta ut min elmätare till en ”bättre och modernare”. Jag har försökt förstå på vilket sätt den är bättre för mig, men gått bet. Allt som den nya mätaren kan göra, får jag redan av den gamla. Utom en enda sak. Den nya möjliggör att fjärrkontrollerat stänga av min elanläggning. Det är alltså uppenbart att elindustrin förbereder sig på att elförsörjningen kommer att bli åtminstone tidvis begränsad i framtiden, och att vissa ”sektorer” kommer att bli avstängda från elförsörjning. Man kan nog på goda grunder anta att problemen kommer att bli störst i sydligt belägna storstäder, eftersom de inte kommer att ha någon egen elproduktion i sin närhet mer än möjligen osäker vindkraft. I reklambroschyren för de nya mätarna påpekas att en av fördelarna med de nya mätarna är att de är förberedda för anslutning av solpaneler! Som ska ta hand om det flödande solskenet i december till februari när elkonsumtionen är som störst kan man tänka?

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-05/13:01

      Jag undrar hur de kan koppla bort dig med hjälp av mätaren? Däremot kan de säkert införa timdebitering med de nya mätarna och därmed ”tvinga” dig att tvätta, diska och duscha på natten eller på andra tider när elen är billig. Det vill säga när vi halv storm i hela Sverige.

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för rksmrgs rksmrgs 2020-12-05/17:15

        Det sitter en brytare i mätaren som kan kontrolleras via matarledningen. Däremot har de tagit bort just den funktionen du nämner, alltså att få mätaren att styra ditt uttag beroende på klockslag eller kostnad etc. De uppmanar istället till att skaffa en separat klockströmbrytare om man t.ex. vill styra en varmvattenberedare eller dylikt till nattetid. Styrning beroende på kostnad är ej möjligt.

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Ivar Andersson Ivar Andersson 2020-12-05/19:12

        Det är en smart elmätare som kan anpassa efterfrågan på el till den väderberoende vind- och solkraften. Anpassningen görs genom bortkoppling av abonnenter. Nästa steg blir väl ransoneringskuponger.

        Gillad av 1 person

    • Profilbild för turrim turrim 2020-12-05/14:35

      E.ON tjatar på mig som kund i mail och i annan reklam att jag ska bli aktiv. Skaffa någon App. Läsa av och påverka förbrukningen. Skaffa solceller. Bli den energisnålaste i kvarteret. Tydligen sitta och stirra och knappa på den där Appen som man ser alla göra nu mera på stan eller på väntplatsen. Ja, även när man cyklar.

      Jag är inte intresserad och blir endast arg. E.ON ska leverera säker och billig el. Det var honnörsordet för de ”gamla” elbolagen innan de gröna tog makten. Elleverantören ska ge tusan i hur jag och när jag använder min el.

      Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-05/11:45

      Då lär man också få betala rejält för elenergin

      Gilla

      • Profilbild för hakspa377dd4466c Håkan Spångberg 2020-12-05/11:49

        Ja. Och det kan ”vi” gott göra när ”vi” inte begriper bättre utan sätter bocken till trädgårdsmästare (dvs ger miljöpartister inflytande)…

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2020-12-05/12:58

        Dock ändå värre att betala för att bli av med elenergin från vindkraften. Då blir verkningsgraden till och med negativ!

        Gillad av 1 person

  8. Profilbild för Sven d.ä. Sven d.ä. 2020-12-05/11:30

    Jag tyckte mig komma ihåg något från fysiklektionerna i gymnasiet. Och efter checkat med Wikipedia; ”Den totala energin i ett slutet system bevaras alltid och kan bara överföras från en energiform till en annan och aldrig skapas eller förintas.”

    Jag antar att solens fotoner ingår i vårt slutna system.

    Det borde betyda att all energi är förnyelsebar, utan bara överförs från en form till annan. Vilket också betyder att det inte finns en energibrist, utan bara kunskapsbrist.

    Gilla

  9. Profilbild för Lars Cornell Lars Cornell 2020-12-05/11:19

    Verkningsgraden för att först tillverka vätgas och därefter använda den igen ligger runt 30%, Så det är inte någon god affär och dessutom med mycket dyr utrustning.
    https://klimatupplysningen.se/oppen-trad-371/

    Gilla

    • Profilbild för turrim turrim 2020-12-05/12:01

      Luftskeppet Hindenburgs katastrof berodde på att man använde vätgas.

      Gilla

      • Profilbild för Thor Thor 2020-12-05/23:34

        Ja, men inte som energikälla. Helium blev för dyrt och otillgängligt att använda som lyftkraft pga handelsembargo mot Nazityskland.

        Gilla

      • Profilbild för Lars Cornell Lars Cornell 2020-12-07/11:30

        Thor: Kanske så. Men framför allt är helium svårt att stänga in eftersom det är universums minsta molekyl. Så gasförlusten är nog stor.

        Gilla

  10. Profilbild för Anders Anders 2020-12-05/11:12

    I Stockholm varnar fjärrvärmeleverantören om energibrist under kommande vinter .
    Vart tog glappkäften Ygeman vägen ?

    Gillad av 3 personer

Kommentarer är stängda.