ÄR BARA KÄRNKRAFTEN OLÖNSAM VID MINUSPRISER ENLIGT SVT?

I Rapport 19:30 under onsdagen var det ett inslag om de låga priserna på elenergi som under nattimmarna till och med innebär minuspriser på spotmarknaden.

Inslaget rymmer så mycket indoktrinering och utelämnande av fakta att man blir bedrövad. Reportern Johan Zachrisson Winberg är enligt min uppfattning lite korkad om man skall bedöma honom efter de inslag han producerar. De är så fullständigt politiskt korrekta och vinklade för att göra alla klimatalarmister och vindkraftsförespråkare nöjda. Han är så långt ifrån objektiv som man kan komma i sina reportage.

Nu är elförbrukningen så låg samtidigt som det blåser väldigt mycket och vårfloden som kommit igång med höga vattenflöden vilket i sin tur leder till minuspriser under vissa nattimmar. Detta främst beroende på den oplanerbara vindkraften.

I reportaget säger Johan Zachrisson Winberg att elen är så billig att det är olönsamt att köra kärnkraften, därför har två reaktorer vid Forsmark dragit ned lite på effekten inför natten. Om nu uppgiften stämmer i Rapport.

Eftersom vi fortsätter att bygga ut vindkraften ännu mer och ganska kraftfullt under de närmaste åren kommer denna situation uppkomma betydligt oftare under sommarhalvåret.

Sedan fortsätter reportern Johan Zachrisson Winberg med sitt mantra ”att kärnkraften inte är lönsam”.

Johan Zachrisson Winberg kanske kan förklara vilken elproduktion som är lönsam med minuspriser? Är vindkraften lönsam med minuspriser? Givetvis inte men det säger Johan Zachrisson Winberg ingenting om!

Han pekar bara ut kärnkraften som olönsam!

SVT och Rapportredaktionens syfte är att framhålla vindkraften som en anledning till låga priser och som tränger ut den olönsamma och dyra kärnkraften

Det handlar om ren och skär indoktrinering och de dumma svenskarna går givetvis på denna förfalskade bild av verkligheten som SVT och public service förmedlar till sina tittare!

Det är så falskt och missvisande att det borde anmälas till Granskningsnämnden.

Någon fördjupning av vilka konsekvenser detta får för vår elproduktion i framtiden berör givetvis inte Johan Zachrisson Winberg. Då krävs det lite fler hjärnceller och mer tankearbete.

Jag kommer återkomma till mina egna tankar runt oplanerbar och planerbar elproduktion i ett kommande blogginlägg.

33 svar på “ÄR BARA KÄRNKRAFTEN OLÖNSAM VID MINUSPRISER ENLIGT SVT?

  1. Profilbild för messkalle messkalle 2023-05-20/07:02

    I dagens inslag av Petterssons Blogg ”De Rika Skåningarna Betalar 65 gånger mer för elen än resten av Sverige”. Det behövs en analys av dig Thoralf. I ett separat inlägg då många har kommenterat detta ditt lysande inlägg.

    Gilla

    • Profilbild för Andersson Andersson 2023-05-20/21:38

      Där kan jag inte hålla med. De fattiga blekingarna betalar lika mycket som de rika skåningarna.

      Gilla

  2. Profilbild för O` Hyra O` Hyra 2023-05-19/18:43

    Ja, det här med att vindkraften genererar profit även vid negativa priser på ström är ett exempel på magin med vindkraft.

    Det är nästan, men bara nästan, lika korkat som att tro på Ukrainas uppgifter om antalet nedskjutna robotar, missiler etc. ”Vi sköt ner 29 av 30”. Lite skrot föll ner? Hemskt, men det finns dom som tror på det.

    Hur skjuter man ner ett vapen som färdas 3 100 meter per sekund?
    Lögner hela tiden och SVT rapporterar som om det var fakta.

    Gillad av 1 person

  3. Profilbild för O` Hyra O` Hyra 2023-05-19/18:00

    Det spelar ingen roll hur många vindkraftverk eller kärnkraftverk man bygger det behövs ändå alltid mer ström, ungefär som en knarkare som alltid behöver högre dos för att må bra.

    Gilla

  4. Profilbild för anders gs anders gs 2023-05-19/17:29

    Bedrövligt att inte Riks intervjuar dig om Kalmar moske!

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-05-19/18:19

      Sager använder sig av uppgifter i intervjun som jag grävt fram. Sedan svamlar han en hel del och svarar mycket märkligt om en alternativ placering.

      Gilla

      • Profilbild för anders gs anders gs 2023-05-19/20:51

        Ja, det är konstigt att dom inte tar kontakt med dig istället för honom.

        Gilla

  5. Profilbild för anders gs anders gs 2023-05-19/13:20

    ”Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson nobbar Almedalen”

    Så himla tråkigt. Bra eller dåligt Thoralf?

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-05-19/13:27

      Dålig ursäkt. Räcker inte ledigheten från riksdagen på 2,5 månader som sammanhängande ledighet för Jimmie Åkesson. i år är dessutom Almedalsveckan en vecka tidigare, i vecka 26. Då struntar nog många SD:are i att åka ut till Almedalen.

      Men Jimmie Åkesson är ju givetvis medveten om att han skulle vara sista talare ut på lördagskvällen den 1 juli. Då de flesta redan packat ihop och åkt hem från Almedalen. Bara några pliktskyldiga journalister kvar för att bevaka sista talet.

      Gillad av 1 person

  6. Profilbild för Evert Evert 2023-05-19/08:30

    Lite korkad ? Han är ju stendum.

    Gilla

  7. Profilbild för Leif Leif 2023-05-19/07:47

    Jag tror att de stora elproducenterna levererar el på långa kontrakt till ett fast pris, tror inte mycket säljs på den sk ”spotmarknaden”.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-05-19/09:04

      Så är det sannolikt när det gäller många vindkraftsparker men knappast när det gäller vattenkraft och kärnkraft.

      Gilla

  8. Profilbild för Kalle Kalle 2023-05-19/00:56

    VAD HAR HÄNT MED SAMTIDEN???

    Någon som vet???

    Går inte att komma in på den längre!!!

    Gilla

    • Profilbild för Bergman Huvaligen 2023-05-19/08:25

      Bra att du frågar för också jag undrar sedan en vecka tillbaka. Svårt att f ö hitta kontaktmöjligheter till Samtiden. Riks kör vidare, men därifrån hörs ingenting.

      Konstigt, som man brukar säga, eller är det i bästa fall bara som Tage Erlander en gång berättade i ett helt annat sammanhang: ”Huka er gubbar och käringar i bänkera för nu laddar han om!”

      Gilla

      • Profilbild för Kalle Kalle 2023-05-19/10:37

        @ HUVALIGEN
        2023-05-19 / 08:25

        Tack den verkar vara helt bortblåst från nätet som du säger i en vecka nu. Befriande att man inte är ensam om att ha noterat det!!!

        Man undrar om det är myndigheterna sim blockerar Samtiden på något sätt???

        Det är ju sååå otroligt tyst om detta med att Samtiden bara försvinner. Inte ett ord för att förklara från någon.
        Allt kring Samtiden är käpptyst!!! Dödstyst!!!

        ##Samtiden är en svenskspråkig webbtidning som ges ut av Sverigedemokraterna. Tidningen började komma ut i slutet av maj 2014. Sedan 2016 är Dick Erixon chefredaktör och ansvarig utgivare.##

        https://sv.wikipedia.org/wiki/Samtiden_(webbtidning)

        Gillad av 1 person

    • Profilbild för Erik Erik 2023-05-19/10:34

      Enligt Dick Erixon/Riks/Morgongänget så har Samtiden ”serverproblem” som dock snart skulle åtgärdas, troligen ”under dagen”. Detta sa han för flera dagar sedan.
      https://www.flashback.org/t3528513

      Gilla

      • Profilbild för Bergman Huvaligen 2023-05-19/11:02

        Tack, då får vi vänta och se. Fast jag tycker nog att man kunde meddela sig via Riks om debaclet – vad det nu är.

        Gilla

      • Profilbild för Andersson Andersson 2023-05-19/21:22

        Dick Erixon skrev om Elsa Widding och hur hon hade behandlats. Sedan blev det i ruta. Det var kanske någon där upp som inte tyckte det var bra.

        Gillad av 1 person

  9. Profilbild för Lennart Stenkvist Lennart Stenkvist 2023-05-19/00:05

    SVTs demokratur reporter Johan Zachrisson Winberg är tvungen att följa SVTs demokratur regler. Framförallt för att trygga sin skatteavlönade anställning.

    Sannolikt har SVTs väder-klimat-miljö-amatören och skatteavlönade, Erika Bjurström varit med att stoppa sina fingrar i syltburken och godkänt Johan Zachrisson Winbergs manus tal. Allt handlar om att lura och hjärntvätta folket.

    Den grymma sanna verkligheten är att SVTs demokratur regler betalas av tvingande skattebetalare i ”demokratins tjänst och välsignelse”.

    Gilla

  10. Profilbild för Johan Karlson Johan Karlson 2023-05-18/21:12

    Man kan ju tänka sig att kärnkraften, som behöver tid att regleras upp och ned framöver drivs halva året eller så, medan vatten, sol, vind, bioenergi och olika batterilösningar kan spela mot varann året runt. Givet att priserna blir höga vintertid kanske det går ändå. Om man nu tvunget ska ha kärnkraft. Enligt svenska kraftnät producerade solel i Sverige i förra veckan 2 000 MW under vissa perioder. Inte så illa.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-05-18/21:25

      Det här just detta som vindkraft och solkraft måste betala för systemtjänster annars kommer det gå överstyr fullständigt.

      2 000 MW, utan att ha sett siffrorna så misstänker jag att det rör sig om några timmar vid lunchtid 11-14 gissar jag under någon dag/dagar med sol i hela landet.

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för Johan Karlson Johan Karlson 2023-05-18/23:41

        I en fri marknadslösning kommer ju de kraftslag som levererar när andra inte gör det – premieras av höga priser.

        Gilla

    • Profilbild för tompas11 tompas11 2023-05-19/00:03

      Problemet är ju att när vi behöver mest el, på vinterhalvåret, så lyser solen med sin frånvaro och när det är som kallast så är vindarna väldigt svaga. Batterilagring är inget alternativ, ty då skulle hela världens batterier behövas bara för Sveriges energiförsörjning. Det finns faktiskt inget bättre alternativ än kärnkraft.

      Gilla

  11. Profilbild för Nils Dacke Nils Dacke 2023-05-18/20:51

    Hela tanken med granskningsnämnden är ju ett stort skämt som ingen tar på allvar då de endast granskar vissa språkliga fel men när s.k journalister driver en egen eller hans/hennes chefs politiska agenda så tittar de sömnigt fram och ruskar på huvudet och undrar vadå, vadå ??

    Gillad av 2 personer

  12. Profilbild för Skogsmulle Skogsmulle 2023-05-18/19:35

    Du söte tid vilken korkad människa. Det räcker inte att ta sig för pannan för min klocka har precis stannat och min tulpan vissnat. Det största problemet är att den dumme Svensken tror på detta svammel.

    Gillad av 2 personer

  13. Profilbild för ivarandersson ivarandersson 2023-05-18/18:59

    Johan Zachrisson Winberg är korkad och förstår inte att om vindkraften producerar el så får vindkraftsbolagen betala 2 öre för varje kWh de producerar. Om kärnkraften stänger ner så slipper de betala 2 öre per kWh producerad el (0*5000000000 = 0). Sunt förnuft är en bristvara inom SVT, SR och dagstidningarna.

    Gillad av 2 personer

  14. Profilbild för Kent Kent 2023-05-18/18:58

    Det är helt uppenbart omöjligt att dölja Public services stenhårda lobbying för vindkraften. Vindkraftslobbyister får framträda som neutrala experter.
    Bara kritiker av kärnkraft får uttala sig.
    Finns ingen chans att vindkraften kan bli lönsam när den huvudsakligen producerar när det är överskott och står stilla när det är stor efterfrågan.

    Gillad av 1 person

  15. Profilbild för turrim turrim 2023-05-18/17:11

    Vi som betalar måste få kräva ett objektivt kunskapsbevis, ett körkort, för att få vara reporter i SVT/SR. Ett körkort som kan makuleras vid överträdelser.

    Gillad av 2 personer

    • Profilbild för MickeP MickeP 2023-05-18/20:21

      Håller med.

      Jag har dessutom länge ansett att de som kandiderar till plats i Sveriges Riksdag bör kunna avkrävas ett slags körkort för att kunna bli invalda. Typ på samma nivå som högskoleprovet, fast enbart med frågor i historia och samhällskunskap.

      Micke P

      Gilla

      • Profilbild för onkelbjrn onkelbjrn 2023-05-19/01:40

        Riksdagen ska ju spegla befolkningen och då kan vi ju inte kräva mer av en riksdagsman än av befolkningen som helhet. Eller?
        Sen ka man ju fråga sig om det system som vi har där partierna nominerar folk till riksdagen är bra eller om vi skulle ha personval i större utsträckning.
        Kanske skulle vara bra med 50-50, där partierna nominerar hälften och hälften av platserna tillsätts genom personval. personval har sina fördelar, bla att de valda kanske känner ett större ansvar mot väljarna.
        Däremot så borde ministrarna ha kunskap i det som de ska vara minister över. det blir annars lätt att dessa blir överkörda av tjänstemännen som förmodligen har kunskaperna.

        Gillad av 1 person

    • Profilbild för Bergman Huvaligen 2023-05-18/20:58

      Varför inte kvalitetssäkra verksamheten med dess medarbetare inom journalistiken genom att tillämpa någon av standarderna i ISO9000-serien? I Sverige certifieras ett nytt företag enligt ISO 9001 varje dag, men SVT undviker av någon anledning sådana krav.

      Istället för att kräva att SVT skall leva upp till varje punkt i ett offentligt standardprotokoll dras vi med en s k granskningsnämnd vars resultat mynnar ut i något som liknar Radiotjänsts gulliga utsändning av Barnens brevlåda (jo jag minns) med farbror Sven från Kungsgatan 8.

      Gilla

      • Profilbild för tompas11 tompas11 2023-05-18/23:57

        Eller Nicke Lilltroll – Mossa, mossa på er människobarn…

        Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.