35 reaktioner på ”SD SVIKER ELSA WIDDING

  1. Lira 2023-05-04 / 13:07

    Det är inte klimatåsiktskorridoren utan vaccinåsiktskorridoren det handlar om. Thoralf pratar enbart om klimatvinkeln men alltihop handlade om vaccinationsfrågan och inget annat. Jag håller med om att SD svikit men vad fan skulle Elsa börja kladda med vaccinfrågan för, när hennes expertkunskaper handlar om klimat och energi? Lite ansvar faller även på Elsas bristande omdöme.

    Gilla

    • Thoralf A 2023-05-04 / 13:52

      När kladdade hon med vaccinfrågan? På konferensen i Norge?

      Ge gärna exempel på det.

      Gilla

  2. turrim 2023-05-03 / 17:22

    När jag nu läser om Pehrson och Perssons oförskämda påhopp på ¨Elsa Widding så börjar jag fundera över om jag under hela mitt liv har haft fel om vad det innebär att kalla sig liberal.

    Jag kollade och fick upp bl a reformvänlig, tolerant, frikostig och fördomsfri.

    Det är så jag har sett det kopplat till minnet av min far som var folkpartist i kommunfullmäktige i en liten kommun och ansvarig för kultur och konst.

    I dag uppfattar jag liberalerna som en liten klan som är motståndare till de vackra epiteten i ordboken. Nu är det de som bestämmer vad som är rätt och riktigt. En skicklig kvinna från ett annat parti får inte lyssna på och själv värdera vad som sägs på möte. Då ska hon kölhalas. Pehrson, jag är som du född i Örebro. Jag skäms!!!

    Gillad av 1 person

  3. tompas11 2023-05-02 / 19:46

    Jimmie Åkesson om varför Elsa lämnar SD:
    ”Elsa har kanske insett att vara aktiv i ett politiskt parti innebär att man har partiet att förhålla sig till. Min upplevelse är att hon vill ha en friare opinionsbildande roll.”

    Hur kan man som partiledare inte ha förstått varför Elsa lämnar SD när i princip alla vet varför. Åkesson måste vara bra dum och bakom flötet för att inte förstå detta.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-om-elsa-widding-inte-en-bra-rekrytering

    Gillad av 3 personer

    • Thoralf A 2023-05-02 / 21:29

      När man rekryterade Elsa Widding så informerade man givetvis om vad som gällde! Eller gjorde man inte det?

      Gillad av 3 personer

  4. O` Hyra 2023-05-02 / 19:41

    Det är mer intressant att gå på Zoo och titta på schimpanserna än att lyssna till en svensk riksdagsdebatt. Att det finns geparder, det är vackert, men alla dessa ”människor” vidrigt!

    Gilla

  5. onkelbjrn 2023-05-02 / 13:51

    Och idag kan man läsa om att Jimmie Åkesson tycker att det är dags att utvärdera EU medlemsskapet och att han tycker att Bryssel börjar ta åt sig förmycket makt, vilket enligt honom börjar urholka vårt valsystem
    Ja vad säger man. Börjar SD månne inse att Sveriges möjligheter att påverka inte är så stora.

    Gillad av 2 personer

    • turrim 2023-05-02 / 16:38

      Nej. inte ens i Riksdagen för de få beslut som får tas där utan EU-ramar. Här är det minoriteter, de goda, media, Expo och andra lobbygrupper som bestämmer. Det verkar Pehrson vara nöjd med.

      Gillad av 2 personer

  6. turrim 2023-05-02 / 13:32

    Nu har tydligen Ordförande i SD:s Medlemsutskott Magnus Olsson fått uppdraget att förklara varför. Han har ju stor vana med att utesluta skickliga medlemmar utan konkret förklaring. Artikeln finns i SDS med rubriken ”SD måste förlita sig på politiker med förmåga att vara lojala”. Bakom betalvägg så jag citerar ingressen.

    ”Sverigedemokraterna borde aldrig gett plats åt Elsa Widding i riksdagen. Partiets riksvalberedning borde långt i förväg insett att hennes åsikter inte går ihop med Sverigedemokraternas.”

    Så nu vet vi det. I Sverigedemokraternas land så finns det bara en åsikt. Den av de högsta godkända. Vetenskaplig diskussion om alternativ är förbjuden.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2023-05-02 / 14:11

      Vilket smart uttalande av Malmös starke man för SD och medlemsutskottets ordförande. Jag tar mig för pannan.

      Vilken kritik mot partiets valberedning på riksnivå! Han borde själv nu bli föremål för en utredning av medlemsutskottet!

      Gillad av 4 personer

    • Gunnar Karlsson 2023-05-02 / 14:18

      TURRIM,

      Skrämmande !! Pajasen Olsson drar ju bara ned brallorna på sig själv och gör SD till ett åtlöje !!

      //Gunnar

      Gillad av 1 person

  7. Christer Persson 2023-05-02 / 08:11

    Håller med dig helt och hållet Thoralf.
    Att jag lämnade partiet för några år sen var ju helt rätt beslut och nu får man inte min röst heller fler gånger.

    Gillad av 1 person

    • LOA 2023-05-02 / 21:45

      Jag gjorde exakt samma sak. Jag var med och röstade in SD i Riksdagen men gick ur partiet och slutade rösta på partiet när de började utesluta medlemmar utan synbar orsak. Jag har röstat på AFS de senaste valen efter det men beslöt att åter rösta på SD i förra valet. Detta av två orsaker:

      1) Ytterligare en mandatperiod med en röd-grön regering hade förstört Sverige för all framtid.

      2) Elsa Widding fanns med på valbar plats på SDs valsedel.

      Så jag röstade på SD och kryssade för Elsa.

      Jag kommer aldrig någonsin att rösta på SD igen efter detta.

      För övrigt en väldigt bra sammanfattning av situationen av Thoralf.

      Gillad av 1 person

  8. Anders Karlsson 2023-05-02 / 08:04

    SD har endast 2 st ledamöter med fungerande hjärnkontor,och det är Elsa Widding o Charlie Weimers, och nu har man förlorat Elsa 😱😭🥵

    Gilla

    • Roland Salomonsson 2023-05-02 / 13:03

      Sannolikt sparkas Weimars nästa år när det är EU-val. Han hamnar inte på valbar plats och torde självmant lämna partiet. Kanske för ett av de andra partierna. Det parti som har Weimars får min röst.

      Det måste reta SD ledning enormt att Elsa drog in i särklass mest personkryss i Riksdagsvalet. Partiledare räknas inte då de får kryss för varje röst där ingen annan kryssats. Beroende på vilket parti Elsa tillhör nästa Riksdagsval, så lär detta parti tillföras åtminstone 10000-tals extra röster.

      Gilla

      • Thoralf A 2023-05-02 / 14:07

        Din okunskap är så jävla total.

        ”Partiledare räknas inte då de får kryss för varje röst där ingen annan kryssats.”

        Det var det mest krokade du skrivit.

        ”Sannolikt sparkas Weimars nästa år när det är EU-val.”

        Lika dumt det också.

        Jag godkänner din kommentar för att alla skall se vilken mytoman som du i verkligheten är.

        Skriv inga fler kommentarer på min blogg, de kommer ändå inte godkännas.

        Gilla

      • Rune N 2023-05-02 / 17:42

        Är det någon som vet hur många kryss som Elsa Widing fick i valet?

        Gilla

      • Thoralf A 2023-05-02 / 17:52

        Det går att räkna fram på valmyndighetens webbsida.

        Gilla

    • Hm 2023-05-02 / 13:35

      Jomshof gör väl ett bra jobb med sin kritik av Islam? Men i övrigt håller jag med dem som tycker att SD håller på att tappa sin själ.

      Gilla

      • Thoralf A 2023-05-02 / 14:12

        Ja, Jomshof håller fanan högt när det gäller islam och islamiseringen.

        Gilla

  9. Huvaligen 2023-05-02 / 07:40

    Dick Erixon framför idag i en ledare på Samtiden (SD) sin uppfattning (och får vi därmed förmoda partilednings syn) på det aktuella debaclet med Widding.

    Gillad av 1 person

      • Huvaligen 2023-05-02 / 09:35

        Nej, kanske det! Men Dick Erixon är ju intressant i sammanhanget för han är sannolikt husbondens röst och han behöver inte precis lägga örat mot rälsen för att få höra den.

        Gillad av 1 person

      • Bo Adolfsson 2023-05-02 / 09:43

        Dick Erixon missar ju de mest väsentliga i Widdings kritik.
        Det var att hon blev kallad förintelseförnekare.
        Varför kunde ingen i partiledningen ha sagt något om detta?
        Sedan kanske de är glada att bli av med henne när hon nu börjar granska WHO?
        Hur ställer sig sd i denna fråga om WHO:s totala makt över alla länders sjukdomsbekämpning?
        Intressant artikel i Die Welt idag där Polen vägrar betala för Pfizers ej tillverkade doser av covidvaccin. Vilka avtal har EU träffat?

        Gillad av 2 personer

  10. Goliat 2023-05-01 / 22:46

    Avgick hon frivilligt?

    Gilla

  11. Gunnar Karlsson 2023-05-01 / 21:52

    Thoralf,

    Många tack för lysande stark och uppriktig video, förmodligen en av dina allra bästa !!

    //Gunnar

    Gillad av 4 personer

    • turrim 2023-05-02 / 07:41

      Jag känner som Gunnar. Tack Thoralf.

      Dessutom läste jag nyligen en intervju med Jimmie Åkesson där han sa sig sikta på regeringsskap och statsministerpost i nästa val. Nu kan vi konkret se, att han är inte mogen för ett sådant ansvar.

      Gillad av 1 person

      • Gunnar Karlsson 2023-05-02 / 09:34

        Ja, hans brist på kontakt med verkligheten börjar anta astronomiska mått !!

        //Gunnar

        Gilla

  12. Swift 2023-05-01 / 20:33

    På sätt och vis likt Kd, när Skyttedal gick ut och prata om att viss narkotika kunde vara fri. Det var inte partiets politik och Skyttedal tappade i förtroende. Och blev en belastning för partiet. SD tänker långsiktigt de vill inte att olika företrädare har en egen agenda som bara riskerar att skada partiets mål.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2023-05-01 / 20:41

      På vilket sätt har Elsa Widding en egen agenda och vad består den i? Anser SD att det är en klimatkris och klimatnödläge?

      Gillad av 7 personer

      • Hemlig X-sson 2023-05-02 / 08:14

        Även om jag helt förstår Elsa, så var det väl i första hand konferensen i Norge hon blev attackerad för, inte klimatfrågan. Jag skulle bra gärna vet om hon verkligen frivilligt bytte ner sig till Finansutskottet. Av din film ovan framgår det att inte du heller tror på det. Jag förstår inte heller hur vänsterextrema STASI-EXPO, kan ha en sådan makt. Det var väl Mona Sahlin, som gjorde dem ”rumsrena” för vänstern om jag inte mins fel. Att STASI-EXPO likt sin systerorganisation AFA har sina rötter djupt ner i våldsvänstern, verkar hela MSM och Public Service ha överseende med. SVT är snabba på att slänga ur sig epitet mot alla som inte är vänster, men när det gäller vänsterextrema STASI-EXPO och likaledes vänsterextrema ETC, så säger STV att de inte kallar dessa för vänsterextrema, för det är inte vad dessa organisationer ”identifierar sig som”. Det är alltså vänsterextrema STASI-EXPO och vänsterextrema ETC som bestämmer vad vänsterextrema SVT ska kalla dem för.

        Gillad av 1 person

    • tompas11 2023-05-01 / 21:00

      SWIFT
      SD tänker långsiktigt skriver du. Ja de gör ju allt de kan för att anpassa sig till sjuklövern och ta avstånd från sin egen politik. Det var faktiskt Elsas förtjänst i mångt och mycket att de fick så pass många röster i höstens val som de fick. Elsas belöning för detta blir att de inte ens vågar stå upp för en partikollega när det börjar blåsa. Det är så ynkligt och vedervärdigt gjort att hela den usla och lågt stående partiledningen borde avgå.

      Gillad av 6 personer

      • onkelbjrn 2023-05-01 / 22:13

        Sen visste man ju också inom SD s ledningsgrupp vilka åsikter Elsa har när det gäller miljö, klimat och energi . Hon har inte ändrat sig sen hon fick sin riksdagsplats.
        Som jag ser det har Elsa blivit ett bondeoffer.

        Gillad av 2 personer

Kommentarer är stängda.