ISLAMOFOBI

Chang Frick har idag publicerat en tråd på Twitter som jag tycker är intressant och jag har fått hans tillåtelse att publicera hela texten på min blogg.

”Tråd angående debatten om islamofobi i Sverige.

Innan jag går vidare i resonemanget vet jag att begreppet ”islamofobi” ifrågasätts. Vi kan kalla det aversion och/eller ogillande av islam och muslimer. Och ja, det finns och är utbrett. Inget snack om den saken.

Att förneka att det finns är ju närapå löjligt. Jag ser dagligen en massa påhopp mot muslimer i sociala medier. Och så länge jag kan minnas har folk ur alla samhällsskikt på olika sätt uttryckt misstänksamhet och ett ogillande gentemot islam och muslimer.

Vad detta däremot beror på tål att diskuteras. Jag tror det finns flera förklaringar. Den främsta förklaringen är nog att människor från företrädelsevis muslimska länder, eller ja, Mellanöstern och norra Afrika, upplevs som väldigt annorlunda.

Många människor upplever att från den här delen av världen finns en kultur som är gapig, konfrontativ, aggressiv och som helt enkelt inte fungerar i det annars så tysta och lågmälda Sverige.

Det uppstår en rädsla, och förmodligen inte helt obefogat.

När vi läser om barn som rånar andra barn, om grov kriminalitet, om skjutningar och andra hemskheter, är det väldigt ofta människor från Mellanöstern eller norra Afrika. De ses som ”muslimer” vare sig de är det eller ej.

Den mentala bilden av muslimen blir då en kriminell förortsrappare som när som helst kan sticka kniven i dig, inte en from religiös person som närmast är att jämföra med en pingstvän. Det är en syn på ”muslimer” jag ofta mött. Men inte den enda.

En annan syn på muslimer är att de är på ett eller annat sätt har ett gemensamt mål, att med tiden islamisera Sverige. Varje gång en muslimsk företrädare framför krav om att Sverige ska ändra på något, blir detta ännu ett bevis för islamiseringen.

Den senaste tidens krav mot Sverige från länder som Iran och Turkiet har gett rejält med vatten på kvarnen för de som oroas över en islamisering. Inte så konstigt heller, egentligen. Men det finns även fler tankefigurer som skapar aversion mot muslimer.

Några av de värsta terrordåden vi sett det senaste decenniet har utförts i islams namn. Och idag, när kvällstidningarna varnar för ökat terrorhot är det inte en UNA-bombare eller en ny Breivik som folk är rädda för – det är ett islamistiskt dåd. Rädslan eldar på.

Och det blir ju inte bättre när regeringen på extrainsatta presskonferenser pratar om mycket allvarligt säkerhetsläge kopplat till att islamistledare runt om i världen uttrycker hot mot Sverige. Till slut blir varje random muslim ett potentiellt hot.

Ovan beskrivna omständigheter samverkar också förstås. Betyder detta att muslimer far illa i Sverige? Absolut inte. De behandlas formellt av samhället på samma sätt som alla andra vad gäller rättigheter och skyldigheter. Men misstänksamheten är ju där, så är det.

Kan man göra något åt det? Jag vet faktiskt inte. Jag tror det är en sådan där sak som vi antingen växer oss ifrån med tiden, alltså någon slags assimilation där den typiske muslimen inte längre i första hand är muslim utan svensk som alla andra. Eller inte.

Och i så fall hamnar vi i en väldigt konstig situation där vi har en stor och växande minoritet som allt mer ogillas av majoritetssamhället. I ett sånt läge kommer oskyldiga människor behandlas illa enbart för sin tro och/eller bakgrund.

Jag är osäker på om Sverige klarar hantera sådana spänningar. Det kommer nämligen kräva att vi både tar i med hårdhandskarna mot ”kaosblattar” och radikala element med orimliga krav på samhället, samtidigt som vi är öppna och toleranta mot den som råkar vara muslim och bo i Sverige.

Jag är tveksam till det här samhället klarar hålla bägge linjer samtidigt. Sverige brukar alltid spåra ur, full gas i ena riktningen, till att plötsligt tvärvända och sedan drar alla åt ett helt nytt håll. Helt utan diskussion och debatt.”

Chang Frick på Twitter 2023-08-13

Jag delar inte riktigt Chang Fricks slutsatser. För mig finns bara en möjlig utveckling och det är att islam lämnar Sverige. Det finns inget utrymme för koranen i Sverige, inte för moskéer och inte för sharialagar.

Där med heller inget utrymme för Islam!

25 svar på “ISLAMOFOBI

  1. Profilbild för Kalle Kalle 2023-08-14/18:01

    JUSITIEUTSKOTTETS LEDAMÖTER

    ##Utskotten förbereder besluten
    Motorn i riksdagsarbetet är de 15 utskotten. Det är där ledamöterna förbereder riksdagens beslut. När ett utskott presenterat sitt förslag till beslut ska alla riksdagens 349 ledamöter ta ställning till förslaget. I varje utskott sitter 17 ledamöter. Utskotten är som en ”miniriksdag”, vilket innebär att sammansättningen på ledamöterna i utskottet speglar fördelningen i riksdagen. ##
    Källa:RIKSDAGEN

    Justitieutskottet
    Richard Jomshof (SD), ordförande
    Ardalan Shekarabi (S), vice ordförande
    Johan Forssell (M)
    Sultan Kayhan (S) (statsrådsersättare för Annika Strandhäll)
    Adam Martinnen (SD)
    Petter Löberg (S)
    Louise Meijer (M)
    Anna Wallentheim (S)
    Katja Nyberg (SD)
    Mattias Vepsä (S)
    Mikael Damsgaard (M)
    Gudrun Nordborg (V)
    Ingemar Kihlström (KD)
    Ulrika Liljeberg (C)
    Pontus Andersson (SD)
    Åsa Lindhagen (MP)
    Juno Blom (L) ##

    https://www.altinget.se/artikel/alla-ledamoter-i-riksdagens-utskott

    Gilla

  2. Profilbild för Cosmik Debris Cosmik Debris 2023-08-14/17:02

    Gunnar Strömmer säger att det förhöjda muslimska terrorhotet beror på koranbränningarna och desinformationskampanjer mot svensk socialtjänst.

    Undrar om Gunnar Strömmer kommer att ändra i socialtjänstlagen, för att behaga muslimerna, eller är det bara ordningslagen som man ska ”se över”? Man kanske också bör göra undantag för aggressiva och hotfulla muslimer i socialtjänstlagen?

    Den frågan fick inte Strömmer. Någon som är förvånad?

    Brittiska utrikesdepartementet varnar för terrorattacker i Sverige
    https://sverigesradio.se/artikel/brittiska-utrikesdepartementet-varnar-for-terrorattacker-i-sverige

    Gillad av 1 person

  3. Profilbild för fete fete 2023-08-14/10:56

    De politiker som bjuder in och kryper för islamister är ett säkerhetshot. Tiden kommer då dessa ska straffas var så säkra……

    Gillad av 6 personer

  4. Profilbild för Lennart Stenkvist Lennart Stenkvist 2023-08-14/10:54

    Mångreligion i ett och samma land har alltid skapat, splittring, orättvisa, otrygghet och förintelse. Den grymma sanningen finns väl dokumenterad i världshistorien.

    Tyvärr lever dåtidens historia vidare i vår nutid. Sannolikt finns den med in i framtiden, om förintelsen inte hinner före.

    Gillad av 4 personer

  5. Profilbild för Kalle Kalle 2023-08-14/10:47

    Grattis Jomshof du har visat att de retat upp oppositionen ordentligt. Tolkar det som att du är den verkliga oppositionen. Vi får se vilka som är smygsossar i regeringspartierna vid omröstningen i justitieutskottet.

    Du har alldeles rätt i dina uttalanden du gjort som verkligen retar upp vänsterkanten.

    Stå på dig. Sanningen segrar till slut!!!

    Våldet på våra gator eller utländsk påverkan skall inte få bestämma sveriges lagar om yttrandefrihet.

    Religionsfrihet innebär också rätten att kritisera andra relegioner!!!

    Gillad av 8 personer

  6. Profilbild för anders gs anders gs 2023-08-14/09:59

    Omröstning i riksdagen Thoralf, tror du jomshof sitter kvar?

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-08-14/10:06

      Det är ju upp till regeringspartierna och SD om de vill avgå och utlösa en regeringskris. Vill de sitta kvar så är det upp till dem själva!

      Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Andersson Andersson 2023-08-14/10:44

      Oppositionen: Jomshof (SD) äventyrar Sveriges säkerhet

      https://www.gp.se/nyheter/sverige/oppositionen-jomshof-sd-%C3%A4ventyrar-sveriges-s%C3%A4kerhet-1.107198082

      ——

      Vem har mandat att avsätta Jomshof?

      —–

      Henrik Ahlberg – 38 minuter sedan

      Märkligt, Jomshof är den ende som står upp för Sveriges grundlagar, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Han står upp för Pride och kvinnors lika värde. Men han får ta skiten.

      Det är ju symptomatiskt att S skickar fram Schekarabi som är muslim med dubbla medborgarskap och påstår detta. Han med tillgång till hemlig information rörande rikets säkerhet är en enorm risk.

      Förresten, de som hotar rikets säkerhet är ju islamisterna, men inte ett ord om det!? Vänstergänget har ju för länge sedan underkastat sig islam.

      Gillad av 5 personer

  7. Profilbild för peo peo 2023-08-14/05:40

    Eftersom de flesta muslimer är araber, ett semitiskt folk och talar ett semitiskt språk så är islamofobi och antisemitism samma sak. Siamesiska tvillingar!

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2023-08-14/05:46

      Jaha, då är alla sossar och vänsterpartister även islamofober!

      Tack för den upplysningen.

      Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Hemlig X-sson Hemlig X-sson 2023-08-14/06:54

      Vad kallas muslimernas uttalade hat mot människor i väst i allmänhet och svenskar i synnerhet? Vad kallas rasistiska gängvåldtäkter mot svenska kvinnor och barn? Vad kallas rasistiska förnedringsrån mot svenska barn och ungdomar? Vad kallas rasistiska åldringsrån mot svenska äldre, som inte ens är säkra i sina egna hem? Invandrar, speciellt från MENA begår åtskilligt, åtskilligt, åtskilligt fler hatbrott mot svenskar än tvär om, med det tycker väl röde Peo är ok?

      Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Lotta Lotta 2023-08-14/13:22

      Hur kan man vara så naiv eller rättare sagt dum i huvudet att man försvarar islam? Försvarar du nazism och kommunism också? Tre lika vidriga ideologier som ingen av dem borde ha en plats i Sverige eller Europa.

      Gillad av 1 person

  8. Profilbild för Högt hårfäste Högt hårfäste 2023-08-13/23:30

    Kalmar börjar tappa på alla plan. JP kommer nog tala tyst om detta.

    ”De billigaste ettorna i våra studentstäder återfinns i Sundsvall. Det är dock i Kalmar som priserna på små lägenheterna har minskat mest – ned hela 24 procent sedan förra året. Här kostar en genomsnittlig etta 690 506 kronor, eller 20 309 kronor per kvadratmeter.”

    https://www.barometern.se/nyheter/har-ar-studentbostaderna-billigast/

    Gilla

  9. Profilbild för Mats Mats 2023-08-13/19:53

    Helt riktigt,varenda jävla muzze ska lämna svensk- och europeisk mark,de kan hålla på med sina sjuka böjelser för pedoprofeten och mördarkulten i sina skithålsländer de kom ifrån

    Gillad av 5 personer

  10. Profilbild för Kalle Kalle 2023-08-13/19:48

    ##Tänker inte be om ursäkt till talibanerna ##

    13 AUGUSTI, 2023 PETTERSSON14 KOMMENTARER

    ## ISLAM. Sedan koranbränningarna i Stockholm i somras har talibanstyret i Afghanistan krävt en ursäkt från Sverige. Som följd har talibanerna förbjudit all svensk verksamhet i landet. Detta har gjort att flera organisationer som finansieras av svenskt bistånd tvingats pausa eller stoppa sin verksamhet helt, skriver Sveriges Radio.##

    ##Muhammed lärde att män får våldta och gifta sig med flickor i förpuberteten (65:4),
    att icke-muslimer skall korsfästas och amputeras (8:12, 47:4) samt halshuggas (8:12, 47:4),
    att den troende som dödar ickemuslimer blir belönade i paradiset (9:111),
    att icke-muslimer skall kallas svin och apor (5:60, 7:166, 16:106),
    att ickemuslimer är vidriga varelser som inte förtjänar någon nåd (98:6),
    för islams skull skall man utpressa icke-muslimer (9:29),

    och detta för att bara ge några få exempel bland många andra. Att detta är ett tecken på en primitiv religion som inte vill samverka eller respektera ett demokratiskt statsskick skall man inte behöva ha en juristexamen från Uppsala universitet för att förstå. ##

    Tänker inte be om ursäkt till talibanerna

    ISLAM hatets religion!!!

    Gillad av 6 personer

  11. Profilbild för Andersson Andersson 2023-08-13/18:20

    ”islamofobi” är ett hittepåspråk. Det betyder ordagrant sjuklig rädsla för islam. Det finns ingen sådan diagnos. All rädsla är befogad. Att vara rädd för islam och islamism är ett sundhetstecken.

    Det är skrämmande att den svenska regeringen har anammat ett hittepåord. Det visar vilken sagovärld de lever i.

    Gillad av 8 personer

  12. Profilbild för ivarandersson ivarandersson 2023-08-13/18:15

    Muslimer är ok men islamister är inte ok. Muslimer som vill integrera sig är ok. Att de har en annan tro och ursprung är ok om de accepterar att i Sverige gäller svensk lag. Behöver inte var konstigare än en kalmarbo som inte tror på Gud men accepterar att andra tror på Gud.

    Gillad av 1 person

  13. Profilbild för Åke Nordlöf Åke Nordlöf 2023-08-13/18:11

    Håller med dig Thoralf,Islam har inget att göra i Sverige

    Gillad av 5 personer

  14. Profilbild för ulrikahalvordsson ulrikahalvordsson 2023-08-13/17:53

    Jag håller helt med Thoralf. ”Jag delar inte riktigt Chang Fricks slutsatser. För mig finns bara en möjlig utveckling och det är att islam lämnar Sverige. Det finns inget inte för koranen i Sverige, inte för moskéer och inte för sharialagar.

    Där med heller inget utrymme för Islam!” Japp, pecis!

    Gillad av 5 personer

  15. Profilbild för Andersson Andersson 2023-08-13/17:52

    Chang Frick är en intressant figur. Före 1995 Chang Georg Lindberg, Jag tror han kallar sig zigenare åtminstone till hälften. Jag håller lindbergarna för tattare men det kan vara skit samma. Chang tillhör alltså själv en minoritet. Jag vet inte om han fick lida för sitt ursprung när han växte upp.

    Jag har en ‘lindbergare’ i familjen. Han är inte zigenare men har inget emot att bli kallad tattare. Men å andra sidan så säger Målle Lindberg vara zigenare. Att han skulle vara rom vill han inte höra talas om. Christina Lindberg, hon som sjunger ‘De sista ljuva åren’ är av samma släkt, vad hon kallar sig vet jag inte.

    Gilla

    • Profilbild för Bergman Huvaligen 2023-08-13/23:33

      Chang Frick, en fantastisk person, en person som behövs om sanningen ska fram.

      Gilla

  16. Profilbild för Cosmik Debris Cosmik Debris 2023-08-13/17:45

    Chang Frick: ” Till slut blir varje random muslim ett potentiellt hot.”

    Jag hoppas att vi snart är där. Det är nödvändigt och önskvärt. Då kommer saker och ting att hända mycket snabbt. Rivning av moskéer kommer då inte längre att framstå som extremt. Det muslimska problemet måste få ett slut. Ingen vill leva resten av sitt liv i detta accelererande muslimska helvete. Sverige är svenskarnas land.

    UT. NU!

    Gillad av 6 personer

  17. Profilbild för Nils Dacke Nils Dacke 2023-08-13/17:34

    Islam är en politisk våldsideologi på samma sätt som nazism och kommunism, dessa ideologiers mål är världsherravälde och det skall uppnås genom våld, förtryck och terror.

    Gillad av 6 personer

  18. Profilbild för nilscobra nilscobra 2023-08-13/17:24

    Islamofobi finns inte på riktigt. Det är bara en propagandaterm som används för att kunna tysta all form av kritik mot Islam och dess system av idéer.

    Man får inte glömma bort att Islam är en politisk ideologi Jämförbar med t.ex. Nazism, kommunism och Fascism. Det finns ingen som använder termerna Nazifobi, Kommunistfobi eller Fascistfobi så fort någon riktar kritik mot dessa ideologier. Men när det gäller Islam så pratar man regelbundet om Islamofobi, rasism och främlingsfientlighet så fort det kommer kritik i någon form.

    Varför är det på detta sätt då ? En av orsakerna skulle man kunna härleda till Dr Edward Said och hans bok Orientalism från 1978. Där han slog fast att all form kritik av islam var Islamofobisk, rasistisk och imperalistisk. Detta är ju givetvis en väldigt effektiv metod för att tysta kritik. Vem vill egentligen bli kallad för något av detta. Speciellt som man vet att epiteten saknar bäring. Samtidigt så gör detta att man får vissa grupper att helt okritiskt sluta upp bakom Islam och försvara ideologin till varje pris. Vem vill inte vara mot rasism och främlingsfientlighet samtidigt som man får lite godhetspoäng av den samlade PK sfären ? Det är väl också i dessa grupperingar som Islamofobi är en relativt accepterad term. Men för den som kan se nyktert på det hela. Så existerar alltså inte detta sjukdomstillstånd som man kontinuerligt försöker klistra på folk.

    Teologidoktoranden Josef Edebol har sagt så här om islamofobi: ”Islamofobi är, om ordet alls måste användas, fördomar som gör att man inte kan eller vill förstå muslimska uppfattningar i allmänhet eller i en individ. Men när man väl har förstått uppfattningar, muslimska eller vilka som helst, står det var och en fritt att diskutera dem, avvisa eller anta dem – det är inte fobiskt utan ett tecken på att man överhuvudtaget förstår poängen med att någon yttrade dem i första hand.”

    Gillad av 5 personer

  19. Profilbild för Cosmik Debris Cosmik Debris 2023-08-13/17:22

    Om man fyller Sverige med blodtörstiga, svagbegåvade och intoleranta muslimer så får vi räkna med artiklar som illustreras med muslimska krigare som bär granatgevär på axeln.

    Det finns bara en lösning på det muslimska problemet. Repatriering av muslimer.

    Gillad av 4 personer

Kommentarer är stängda.