EN BEKÄNNELSE, SD FÅR MIN EU-RÖST

De senaste åren har varit väldigt omvälvande, först med pandemin och vacciner, räntechock och Rysslands invasionskrig i Ukraina.

Vi landar alla i olika ståndpunkter och slutsatser om orsak och verkan, mycket beroende av våra tidigare erfarenheter, ställningstagande, åsikter och bakgrund.

Tyvärr så upplever jag att många personer har fastnat i sin trångsynthet och därför inte klarar att hålla två tankar eller flera i huvudet samtidigt. Är man kritisk till globalismen och Bidenadministrationen i USA så ger man dem skulden för det mesta som sker i världen. Oavsett om det är pandemin, mRNA-vaccinerna eller Putins krig i Ukraina.

Konspirationsteorierna flödar och vinner många framgångar hos just dessa personer och grupper. Det mest vanliga är väl att USA startade kriget i Ukraina.

Lögnaren Lavrov!

Den demokratiska hederligheten och rättsmedvetandet tycks var underordnad alla dessa personer som följer dessa konspirationsteorier. Att en nation som Ukraina är en suverän stat och att dess regering fattar sina egna beslut och vilka mål de sätter tycks inte ha någon betydelse för dessa personer och grupper. Deras hat mot globalismen, EU, NATO och USA är så stort att de är helt förblindade. De ser inga som helst problem med det icke demokratiska Ryssland och diktatorn Vladimir Putin. Det är helt sanslöst enligt min uppfattning.

När det gäller Vladimir Putin så är ingen intresserad av hans bakgrund i KGB och FSB. Men när det gäller Zelenskyj så är det en helt annan sak. Vilket hyckleri från dessa putinister!

Följaktligen så framstår de som anhängare av Ryssland och som putinvänner. För mig är det obegripligt.

Trots att jag är mycket kritisk mot globalismen, klimatalarmism, EU och överstatlighet, varit NATO-motståndare och starkt ogillar demokraterna i USA men jag anser också att Donald Trump spårade ur efter valet 2020. Idag ser jag mest Donald Trump som ett dåligt skämt. Det är för mig dessutom helt obegripligt att USA går till nytt presidentval med två åldringar där i varje fall Biden börjat bli senil och sannolikt inte kommer sitta fyra år som president om han vinner valet.

Jag har slutat att följa flera olika kanaler på nätet. T.ex SwebbTv med Lars Bern, denna besserwisser, som enligt mig fullständigt tappat bort sig själv i sina destruktiva teorier och när det gäller Ukraina. Jag saknar helt fakta och statistik som bevisar hans påståenden. Klimatalarmismen har kanalen mer eller mindre släppt helt och hållet.

Jag prenumererade på tidningen Nya Tider under några år men sa upp tidningen för ca två år sedan, då jag inte delade de uppfattningar som framfördes i tidningen. Började istället prenumerera på Epoch Times istället. En betydligt mer läsvärd och verklighetsnära tidning med artiklar som jag kan sympatisera med.

För att inte tala om alla personer som i många fall har sin bakgrund i SD men som av olika anledningar har lämnat partiet men som nu sprider dessa konspirationsteorier på sociala medier. Jag är både förvånad och besviken. Jag undrar hur har de lyckats hamna där och få detta klistrat på sig som Putinvänner.

Rysk propaganda lyfts ofta fram av dessa personer och framhålls som sanningar. Det gäller framförallt kriget i Ukraina och alla konspirationsteorier om president Volodymyr Zelenskyj.
Läs artikeln i Expressen om Goebbels hus i Berlin som Zelenskyj skall ha köpt enligt Pravda. Bara ett exempel på hur rysk propaganda sprids bland dessa putinvänner.

Att genomskåda lögnerna som planteras i vår väg har blivit en av våra viktigaste uppgifter.

Jag tar fullständigt avstånd från de personer som driver dessa konspirationsteorier på sociala medier. Detsamma gäller för de som enbart delar dessa inlägg på Facebook eller X. Har de inget eget tänkande? Är de bara nyttiga idioter åt Rysslands propagandaindustri och ryska trollkonton.

Jag stödjer Ukraina och president Zelenskyj till hundra procent. Ryssland och Putin måste stoppas!

Zelenskyj har visat sig vara en president som står upp för sitt land och sitt folk. Han har inte vikit en tum från sin ståndpunkt att försvara sitt land. Han åker runt i landet och träffar sina medborgare och soldater vid fronten. Han reser världen runt för att få stöd från alla allierade och världens ledare. Han räds uppenbarligen inte för något.

En riktig ledare för Ukraina!

Sedan finns Putin i Moskva, som mest sitter inlåst i sin säkerhetsbunker i Kreml. Har alla besökare på tydligt avstånd och aldrig träffar sina medborgare eller soldater vid fronten. Han är uppenbarligen rädd för sin egen befolkning.

I helgen kommer Ryssland välja en ny president. Alla motståndare i valet har eliminerats på olika sätt och Putin kommer återväljas men jag kommer inte tro på några siffror som kommer från Pravda eller något annat nyhetsforum i Ryssland. Allt är riggat och klart, pressmeddelandena är redan skrivna och godkända av Putin.

Det är en skurk som leder Ryssland!

Hur svenskar som skall vara upplysta och välinformerade kan stödja denna diktator och samtidigt smutskasta en verklig och folklig ledare i Ukraina är för mig fullständigt ofattbart!

Här har vi även en grupp människor som är otroligt naiva och godtrogna som uppenbarligen tror och litar på allt som skrivs på sociala medier. Människor som inte klarar av att källgranska ens de simplaste lögner mitt framför deras egna ögon.

Jag litar inte på svensk media och i synnerhet inte vissa återkommande personer inom public service. Men jag håller även på att tappa tron på alternativmedia som håller på att hamna alldeles för nära konspirationsteorier inom snart sagt alla politiska områden.

Jag tror att sanningen finns någonstans mitt emellan dessa nyhetsförmedlingar och granskningar. Jag litar numera bara på riktiga fakta och obehandlad statistik som går att verifiera. Jag letar väldigt ofta upp de dokument eller källor som återges i artiklarna. Igår laddade jag t.ex. hem den så kallade LVU-rapporten för att kolla några detaljer.

Propagandan, vare sig den kommer från vänster eller höger eller från pk-media eller alternativ media ser jag på med stor skepticism.

Vill alltid källgranska och verifiera uppgifterna. Förvånansvärt ofta så finner jag hur man ägnat sig åt ”cherry picking” eller hur man glider på sanningen, inte minst public service eller så kallade ledarskribenter. För varje gång man upptäcker det så sjunker förtroendet.

Under de senaste månaderna har Socialdemokraterna varit experter på detta med sin historierevision och fått gott stöd från media och public service.

För något år sedan skrev jag att jag skulle rösta på AfS i EU-valet 2024. Jag har omvärderat detta ställningstagande efter att jag hört hur ledande personer i AfS uttalat sig om kriget i Ukraina.

När jag sedan läste att Roger Richthoff placeras på plats nummer två på AfS EU-valsedeln så blev jag nästan lite chockad. Det är bara att syna hans FB-sida så borde alla förstå hur illa den placeringen är.

Jag tror att AfS kommer förlora röster på detta och kanske till och med få färre röster än 2019. Men man får ju ta ansvar för sina egna prioriteringar och val.

I EU-valet den 9 juni kommer jag rösta på SD eller möjligen stödrösta på KD och Alice Teodorescu om de ligger nära 4 procent-spärren.

Det blev ett långt inlägg men det var saker som jag ville klargöra och jag vet att det finns de som inte delar min uppfattning. Jag kommer dock inte godkänna någon putinpropaganda i kommentarerna. Bara så ni vet!

PS

Läser den sorgliga nyheten att Sven-Olof Sällström har gått bort . Cancern tog hans liv. Vi satt ju tillsammans i riksdagen under åren 2010-2014. Han blev tidigt Jimmie Åkessons vapenbroder redan under EU-Valet 2009 och han fungerade även lite som bodyguard åt Jimmie Åkesson när det blev stökigt vid torgmöten.

Sven-Olof Sällström och Jimmie Åkesson under EU-valrörelsen 2009 i Västervik.

Sven-Olof fick under mandatperioden 2010-2014 ta över rollen som finanspolitisk talesperson för SD och var vår ledamot i Finansutskottet. Eftersom jag satt i Skatteutskottet så hade vi en gemensam politisk sekreterare i Oscar Sjöstedt. Därför så hade jag en del att göra tillsammans med dessa båda herrar.

Sven-Olof Sällström, Jimmie Åkesson, Johnny Skalin och Oscar Sjöstedt presenterar vår budget 2011.

Jag kommer att komma ihåg alla trevliga minnen från den tiden med hela riksdagsgruppen. Vila i frid Sven-Olof Sällström.

WordPress har börjat placera en del kommenterar som skräppost och då kan jag missa att godkänna dem. Jag skall försöka kolla skräpposten mer kontinuerligt så att alla kommentarer också publiceras om det håller sig till ämnet och de regler jag försöker hålla.

70 svar på “EN BEKÄNNELSE, SD FÅR MIN EU-RÖST

  1. Profilbild för Stefan Stefan 2024-03-16/11:31

    Jag håller med dig om det mesta men jag är skeptisk till Alice Teodorescu. Hhon säger sig vara för i princip fri invandring, vi behöver inte fler sådana krafter i EU.

    Ang. USA-valet så är det sanslöst att i ett land med över 300 miljoner invånare att Trump och Biden är de två bästa kandidaterna de kan hitta…

    Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-16/11:54

      Nu skrev jag inlägget innan intervjun i DN publicerades. Hade den publicerats innan jag skrev mitt blogginlägg hade aldrig den raden kommit med i blogginlägget.

      Jag kommer inte lägga någon röst på Alice efter den artikeln.

      Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/19:24

      Varför skriver du så många konstiga kommentarer då? Kommentarer som jag självklart inte godkänner.

      Tänk så många respektfulla kommentarer jag fått på detta inlägg där det gått att föra en diskussion och så kommer du med dina anklagelser. Det är inte seriöst.

      Du diskvalificerar dig själv!

      Gilla

    • Profilbild för Kerstintin Kerstintin 2024-03-15/19:42

      Ó HYRA verkar bry sig, väldigt engagerad i Thoralfs blogg.

      Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/20:09

        Jag vet vem som döljer sig bakom alias O´Hyra. Jag har dessutom träffat personen på flygplatsen på Mallorca av alla ställen. Men det var inför ett flygning hem till Kalmar. Mer behöver jag inte berätta.

        Gilla

  2. Profilbild för Ó Hyra Ó Hyra 2024-03-15/18:07

    Du har fullt upp nu Thoralf att tillrättavisa alla kommentarer och upplysa alla om dom rätta tankarna. Vi hade ett par likadana figurer på 70- och 80-talet,
    Harry Schein och och Jan Guillou. Du är deras arvtagare.

    Ta av skygglapparna, vandra ut över vidderna och låt din sjuka fantasi blåsa in nya bättre tankar.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/18:34

      Tittat för djupt i flaskan igen?

      Gilla

    • Profilbild för Sven Sven 2024-03-16/14:08

      Du skulle nog inte ha tagit den där sista

      Gilla

  3. Profilbild för Ó Hyra Ó Hyra 2024-03-15/17:23

    Bara knäppgökar röstade på honom,

    ”– Man måste också ha i åtanke varifrån Zelenskyj kommer. När han valdes till president så var han avskydd av hela Kievs etablissemang. Han passade inte in. Hans humor anses osofistikerad och hör hemma i 90-talet. Han talar ryska. Av alla jag känner i intelligentian – journalister, konstnärer och så vidare – så vet jag inte en enda som röstade på honom.”

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/18:30

      ”I den andra valomgången, den 21 april 2019, fick han 73 procent av rösterna mot Porosjenkos 25 procent, och valdes till Ukrainas president.”

      Uppenbarligen består Ukraina av 73 procent knäppgökar enligt dig. Undrar vem som egentligen är knäppgök?

      Gillad av 1 person

  4. Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/13:13

    Vi kan hålla på och träta om vems fel det nu är att det blev krig i Ukraina men jag hoppas alla som skriver i den här tråden inser att ett krig mellan Nato och Ryssland kommer att bli förödande.

    Eller är det någon som tycker att ett sånt krig är bra så Nato kan besegra Ryssland? Nato och USA har mer vapen men Ryssarna å sin sida har hypersoniska kärnvapen som skulle kunna förinta ett land i Frankrikes storlek i en enda smäll.

    Finns det någon segrare i ett sånt krig förutom Wallenberg och andra som får sälja vapen?

    Gilla

    • Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/13:19

      ps- Vad tycker du Thoralf? Är du för att Nato skickar marktrupper till Ukraina?

      Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/13:24

        Nej, jag vill inte se några stridande Nato-soldater i Ukraina. Men jag är för stöd av vapensystem av alla de sorter, förutom kärnvapen förstås.

        Gilla

      • Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/15:21

        Om nu inte Nato vill skicka marktrupper vilket enligt många bedömare nu är enda sättet för Ukraina att vinna kriget så får väl USA och Nato sätta sig vid förhandlingsbordet med Putin!

        Och om Trump blir president så blir det säkert förhandlingar. Sitter Biden kvar så blir det nog ett mer utdraget krig.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/15:50

        Är du så naiv så du tror på Trump och hans löfte om fred inom 24 timmar.?

        Läs vilka krav som Medvedev har för Rysslands fred.

        att Ukraina erkänner sig militärt besegrat,
        att de helt överlämnar sig.
        att landet ”avmilitariseras”.
        att FN fråntar Ukraina sin status som suverän stat
        att världssamfundet erkänner Ukrainas ”nazistiska karaktär”.
        att FN godkänner att Ukraina integreras med Ryssland.

        https://www.expressen.se/nyheter/varlden/medvedevs-plan-for-ukraina-kapitulation/

        Tror du Trump skulle kunna förhandla bort dessa krav. Så naiv kan väl ingen vara.

        Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/13:23

      Nej, ingen vill ha större krig. Det är väl i så fall bara hjärndöda individer som önskar en sådan utveckling.

      Att alla aktieägare i vapenindustrin tjänar på den upprustning som nu pågår kan bara Putin göras ansvarig för. Att skylla på Wallenberg är bara pinsamt men om man är vänsterpartist så är det inte ovanligt.

      Det är ju alltid de rikas fel!

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/16:24

        jag ser Medvedevs krav som ett utgångsläge för en förhandling och tyvärr är det ju så ryssarna tagit ca 20 procent av Ukraina och segrarna! om man nu ska kalla ryssarna som segrarna i kriget är dom som dikterar vilkoren i en förhandling

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/16:47

        Jag tror inte Ryssland har för avsikt att ändra något i sina krav. De har uppenbarligen inget emot ett större krig med flera inblandade parter.

        Gilla

      • Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/17:28

        I varje fall så tycker jag att ryssarna och Ukraina måste försöka I alla fall att förhandla. Ok nu får det räcka med politik för idag jag önskar thoralf och alla andra i tråden en trevlig helg! jag jobbar som vaktmästare i ett förenings/kultur hus och min chef sa ibland nu skiter jag i kulturen och går hem;) så nu säger jag på liknande sätt jag skiter i politiken och tar mig en öl;) skål och trevlig helg alla

        Gilla

    • Profilbild för turrim turrim 2024-03-15/17:31

      Jag håller helt med Thoralf om Trumps orealistiska löfte. Samtidigt kommer misstron mot politiker fram hos mig. Det gäller att att vinna. Kan man vinna med löften, smicker, hot och lögner i den miljö där man tävlar så är man nöjd och har nått sitt mål.

      När man väl vunnit så kan man göra motsatsen. Givetvis publikfriande med många bevekelsegrunder hopsnickrade i den stora staben och hos lojala myndigheter. Det har vi sett exempel på även i Sverige.

      Gilla

  5. Profilbild för Sanna mina ord Sanna mina ord 2024-03-15/11:55

    Sverige och väst väljer islam framför ”ryssen”

    • Afghanistan 80-t. Väst med USA i spetsen väljer att stödja talibanerna mot Sovjet.
    • Tjetjenien 90-t. Väst väljer de tjetjenska islamistiska terroristernas sida mot Ryssland.
    • Yugoslavien 90-t. Väst står på islamisternas sida och bombar serberna (Rysslands allierade).
    • Den islamska invasionen av Europa i vår tid. Den svenska försvarsmakten (enbart mot Ryssland), inte bara välkomnar den islamska invasionen utan även skickar fartyg för att hjälpa invaderarna att säkert kunna ta sig över Medelhavet till Europa och småningom till Sverige.
    • Sverige idag. Sverige väljer att ingå militärallians med turkislamisten Erdogan., i hopp om att kunna få hjälp av turkiskt Gendarmeri mot ”ryssen”.

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/12:58

      Det är din tolkning. En tolkning som du inte vågar stå för!

      Gilla

      • Profilbild för Sanna mina ord Sanna mina ord 2024-03-15/13:09

        Det kryllar av muslimer överallt, hur många ryssar har du sett i Kalmar?

        En konsekvens av Sveriges och västs val.

        Slå mig på fingrarna om jag har faktafel.

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/13:17

        Islam är väl det största hotet mot världsfreden men nu är det inte det som diskuteras. Det är kriget i Ukraina och alla konspirationsteorier och de ryska trollfabriker som fabricerar falska nyheter som tyvärr många svenskar köper utan källgranskning.

        Kan du berätta för mig om USA och Ryssland har stått på samma sida i någon konflikthärd på jorden de senaste 50 åren?

        I Sverige vet vi vilka som har det stora ansvaret för den muslimska massinvandringen till Sverige. Det är vänsterblockets partier med god hjälp från landsförrädaren Fredrik Reinfeldt.

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Sanna mina ord Sanna mina ord 2024-03-15/13:45

        Den absolut värsta ”trollfabriken” som har skadat Sverige i decennier är SVT, som har lurat i svenskarna att islam är fredens religion och berikande. SVT fortsätter alltjämt att arbeta hårt för att integrera Sverige i islam. Man ser kvinnor iklädda slöjor i så gott som vartenda inslag.

        (PS: USA och Ryssland var båda mot IS, under kriget i Syrien/ Irak). 

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/13:59

        En trollfabrik är när man bland annat döljer vem som ligger bakom. När det gäller SVT men också SR så vet vi vilka det är! Så public service är ingen ”trollfabrik” som de som drivs av den ryska regimen.

        Public service är däremot styrd av medarbetare från toppen till botten med en vänsterideologi.

        Angående ditt PS

        Se där! Då föll din tes om USA:s stöd till islam.

        Gilla

      • Profilbild för Sanna mina ord Sanna mina ord 2024-03-15/14:05

        Ett faktum behöver inte utesluta ett annat.

        Gillad av 1 person

  6. Profilbild för Peter S Peter S 2024-03-15/10:52

    Bra skrivet. Jag håller med om allt. Jag har själv vacklat en del men du får mig att känna mig säker. Jag har hela tiden varit för Trump men inser att världen inte kommer klara detta så mot min vilja blir det faktiskt Biden denna gång. Det finns ju faktiskt en hel del människor bakom honom som håller koll. Lugn och ro är att föredra. Sd är ju också troligtvis en garant så inte klimatalarmisterna får för mycket makt i landet.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/11:13

      Hade gärna sett en mer sympatisk republikan istället för Trump.

      Gilla

  7. Profilbild för tompas11 tompas11 2024-03-15/10:16

    Alice Teodorescu Måwe har jag sedan länge genomskådat, hon är bara ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt med så lite ansträngning som möjligt.
    I EU-valet den 9 juni kommer jag som vanligt inte att rösta på någon av dessa gummiryggar till politiker som inte sätter Sverige först.

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/10:38

      Jag tycker Alice T har varit en av de allra bästa ledarskribenterna vi haft under de senaste decennierna men jag delar givetvis inte alla hennes tankar om politiken.

      KD har dessutom haft de politiker både på lokal nivå och nationellt i riksdagen som har respekterat Sverigedemokraterna. Det är min personliga erfarenhet.

      Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/22:08

        Jag läste intervjun i DN. Jag förstår mig inte på varför Alice är så negativ till SD. Hon förklarar aldrig vad det är som hon har så svårt för. Jag förväntade mig faktiskt något annat från Alice som KD:are.

        Gilla

  8. Profilbild för Kantarellodling Kantarellodling 2024-03-15/08:39

    Oavsett kriget Ryssland-Ukraina så är det synd att Sverige intar en sådan krigisk, kompromisslös hållning mot Ryssland. Ryssland har inte hotat Sverige.

    Ryssland är världens rikaste land tack vare sina naturtillgångar, bördiga jord och ett folk inte helt olikt det svenska. T.o.m. namnet kom från ruserna och den svenske vikingen Rurik som fick i uppgift att städa upp oredan i området i Ryssland. Dennes Rurikdynasti gav t.o.m. namnet Ryssland (rusernas land) och blev starten till dagens Ryssland.

    Efter att muren föll var Ryssland öppet och trodde på ett nära samarbete med väst. Som bekant närmade sig Putin Nato två gånger och frågade om man kunde bli medlemmar. Men blev nekade av USA, USA är livrädda för att Europa skall närma sig Ryssland, eftersom de skulle bli världens nya stormakt.

    Sverige och EU kunde intagit en samarbetsinriktad hållning, men vågade inte göra det.

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/08:57

      Läs på din historia. Ryssland är väl sannolikt det land som Sverige varit i krig med flest gånger och under de längsta tidsperioderna. Ryssland är det land som senast ockuperade en del av vårt land för drygt två hundra år sedan, Gotland.

      Putin ville gå med i Nato. Det var aldrig seriöst menat. Jag har sett att ni som har dessa åsikter tar upp detta gång på gång.

      Ryssland och Putin kunde ha valt en helt annan väg för 20 år sedan men det gjorde man inte. Nu får man skörda frukterna av det. Putin har varit en katastrof för Ryssland som kunde varit ett helt annat land idag om de accepterat sina egna gränser.

      Gillad av 2 personer

      • Profilbild för Kantarellodling Kantarellodling 2024-03-15/09:51

        Nu menar jag naturligtvis att Ryssland inte hotar oss nu, inte vad de gjorde för två hundra år sedan! För övrigt försökte Karl XII invandera Ryssland 100 år innan Ryssland gav sig på oss, som du kanske minns?

        Jag har följt dig sedan Fanerdun och tycker att du är bra. Men samtidigt förstår jag varför SD uteslöt dig. Du är bestämd i din uppfattning och går gärna till anfall utan att försöka se hur andra tänker. Det hade varit omöjligt att ha dig i riksdagen när SD valde samarbets- och kompromissvägen för att långsamt växa.

        Du läste säkert inte mitt första inlägg och försökte se hur jag tänkte, att även vi (västvärlden) hade kunnat agera på ett annat vis och vilka stora fördelar vi kunde haft av det.

        Putin är en sak. Ryssland är något annat.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/10:26

        Självklart så läste jag dittinlägg innan jag svarade. Sverige var i krig med Ryssland långt innan Karl XII

        Innan jag skrev detta blogginlägg har jag läst mängder av inlägg och artiklar på sociala medier ända sedan Ryssland startade kriget mot Ukraina och jag har sett hur bland annat konspirationsteorierna utvecklats och hur trollkonton som sannolikt styrs från Ryssland utvecklats. Det har varit en lång process som gjort att jag till slut skrev detta blogginlägg.

        Tyvärr är det så att idag får vi faktiskt sätta likhetstecken mellan Putin och Ryssland!

        Det var dock tråkigt att du inte kunde hålla stilen utan gick över i ett personangrepp!

        Gilla

  9. Profilbild för Eva Dillner Eva Dillner 2024-03-15/07:59

    Alice Teodorescu Måwe i DN intervju berättar att hon i grunden är för fri invandring. Alltför många inom M och KD delar hennes syn. SD är långt ifrån perfekta men i EU gör de ett bra jobb.

    Charlie Weimers lyfter i alla fall frågan om Swexit och vi kommer hamna där förr eller senare.

    Gillad av 2 personer

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/08:51

      Sverige kommer förhoppningsvis inte återgå till fri invandring och jag hoppas att Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet aldrig mer kommer ingå i en regering eller vara stödparti till en regering. Min förhoppning är att MP och C åker ut från riksdagen i nästa val.

      Idag är KD mitt näst bästa parti, efter SD. SD har utan tvekan gjort ett väldigt bra jobb i riksdagen som stödparti till regeringen. Det kan ingen ta ifrån dem. Många variabler har nu börjat gå åt rätt håll och det kommer fortsätta fram till nästa val 2026.

      Gillad av 1 person

  10. Profilbild för anders.gs anders.gs 2024-03-15/07:45

    Haha, rösa på Sd igen alltså? De vill ju vara kvar i EU + de sparkade ut dig helt felaktigt.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/07:55

      Läs inlägget och fundera på alla konspirationsförespråkare. Jag tar avstånd från dessa! Stöd du Putin och Ryssland, jag gör det inte!

      Gilla

  11. Profilbild för Jan Svensson Jan Svensson 2024-03-15/04:56

    Ja det är för trist hur bla Sweb tv kan hjärntvätta folk som vanligtvis är helt normalt tänkande. Att gå på sådan dynga som Lars Bern sprider tex. Tråkigt att ni i Kalmar har klimatnödläge. Någon som vet om man skall vidtaga någon speciell åtgärd om man skulle få för sig att besöka Kalmar?

    Gilla

  12. Profilbild för Bert Juhlin Bert Juhlin 2024-03-15/00:27

    Det är sällan en parts fel att två bråkar/krigar. Ukrainakrigets orsaker har flera bottnar, en av dem är att NATO-alliansen där USA är drivande hela tiden har flyttat sina bopålar närmare Rysslands gränser detta trots att NATO och de amerikanska presidenterna exv Busch Jr lovat ryssarna det motsatta.

    Du minns säkert Cuba-krisen 1962 då sovjeterna var på väg att placera kärnvapen på CUBA som ligger nästgårds till USA. USA reagerade strakt på den provokationen och var nära att starta ett kärnvapenkrig. Nå, nu var ju sovjeternas tilltag inte helt oprovocerat, orsaken var den att USA en tid innan nämnda incident hade placerat ut kärnvapen i NATO-landet Turkiet vilket gränsade till Sovjetunionen och nu Ryssland – ja, man behöver inte fundera över vart åt de kärnvapenstridsspetsarna var riktade.

    CUBA-krisens fortsättning avvärjdes genom att USA blev tvingade till att dra tillbaka sina kärnvapen från Turkiet. Märkligt är att detta med USA:s kärnvapen i Turkiet aldrig någonsin omnämnts i debatter, artiklar i media när CUBA-krisen kommer på tal, det mörkas helt uppenbart.

    Off topic: En fråga: vem/vilka startade andra världskriget och vilket datum startade det.

    Jag ställer frågan här ovan med anledning av att de flesta inte har koll på detta då agendahistorikerna medvetet undvikit att förmedla korrekta fakta.

    Gillad av 1 person

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/05:41

      Det är de forna öststaterna som nu är suveräna stater som anslutit sig till Nato. De har gjort det för att försäkra sig om att inte hamna under rysk överhöghet ännu en gång. Det är inte Nato som tvingat sig på dessa länder!

      Dessa suveräna stater har bara försäkrat sig om frihet från Ryssland. Det är med andra ord självförvållat av Ryssland.

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för Magnus Magnus 2024-03-15/07:58

        ”Det är inte Nato som tvingat sig på dessa länder!”

        Detta är ett mycket vågat uttalande som inte går att belägga/bevisa.

        Se bara hur NATO/USA tvingat sig på Sverige. Det fördes ingen som helst nyanserad debatt innan Pål Jonsson skrev på avtalet som ger USA/NATO makt att göra i stort sett vad dom vill i Sverige.

        Läs denna intressanta artikel

        DCA-avtalet gör Sverige till ett amerikanskt lydrike – NewsVoice

        DCA-avtalet ger USA tillgång till 17 svenska försvarsanläggningar, tillstånd att utplacera amerikanska soldater samt att lagra fordon, maskiner, ammunition och vapen på svensk mark. I avtalet finns inget förbud mot kärnvapen. Sverige ska även bistå med svenska soldater som ska lyda direkt under amerikanskt befäl.

        Amerikanska befälhavare har särskilt betonat sin glädje över att få tillgång till soldater tränade att föra krig i arktisk miljö och i Östersjön.

        En rad olika paragrafer i avtalet handlar om de förmånliga regler som kommer att gälla för de amerikaner som stationeras i Sverige. De får rätt att röra sig obehindrat på svenskt territorium, befrias från diverse pålagor, och om de begår brott ska de inte dömas i Sverige utan i USA.

        De får rätt att ingripa med våld i situationer som de själva bedömer som hotande mot deras verksamhet. Detta innebär till exempel att de kan skjuta mot USA-fientliga demonstranter.

        Förgäves letar man i avtalet efter något som kan gagna Sverige, men man finner bara motsatsen. Svenska myndigheter tillåts inte att inspektera eller på annat sätt kontrollera de områden som USA lägger beslag på.”

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/08:46

        Alla länder är sig själva närmast. Varför skall annars snart alla forna öststater anslutit sig först till EU och sedan även Nato. Det handlar om att säkra den egna suveräniteten och frigöra sig från självplågande kommunismen. Det är inget vågat uttalande, utan bara ett logiskt konstaterande.

        Att Nato och USA får tillgång till och möjlighet att placera trupp i Sverige är detsamma som gäller för Finland och andra forna öststater och jag har inte sett att de har lidit av detta.

        Dessutom hade vi trupper från USA med patroitsystem på Öland för några år sedan. Jag såg dem själv när de var på väg till norra Öland.

        Ryssland och Putin är ett betydligt större bekymmer, tycker inte du det också?

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Magnus Magnus 2024-03-15/09:55

        Tack för svar.

        Jag har svårt att tro att anslutningarna (alltså inte bara Sveriges anslutning) till EU (som är en milt sagt högst odemokratisk organisation) samt till NATO (som sedan Warszawapaktens upplösande 1989 aktivt har jobbat för en utvidgning österut utan att det finns ett hot reellt hot) är positiva. Båda dessa organisationer är ytterst aggressiva och bryr sig inte om de enskilda medlemsländernas befolkningars väl och ve.

        Att andra länder villkorslöst tvingas acceptera NATO-trupper i eget land är inget argument för att även Sverige måste göra likadant.

        Vill du att dina grannar ska ha obegränsat tillträde till din tomt (om du nu har en tomt) utan att du har möjlighet att yttra dig? Det är det som EU och NATO innebär för Sverige med sina ej påverkbara regelverk och ”avtal”.

        Alla miljarder kronor som Sverige utan kontroll öser över Ukraina hade kunnat göra verklig nytta i Sverige.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/10:34

        Nu har ju Sverige och den politiska majoriteten, som utgör väl 85-90 procent i riksdagen som röstade Ja till Nato. V och MP röstade nej.

        Då var alla medvetna om just dessa aspekter som skulle komma med ett medlemskap i Nato. Ett demokratiskt beslut, sedan kan man ha sina egna tveksamheter och det har även jag om vissa detaljer. Men så är det inget har bara på positiva effekter.

        Så du har uppfattning att Ukraina skulle kapitulera för Ryssland och att det skulle vara bäst för oss i Sverige med de flyktingströmmar som skulle komma till Sverige?

        Gilla

      • Profilbild för Magnus Magnus 2024-03-15/12:32

        Att en majoritet i Riksdagen röstade för ett helt oöverlagt och ogenomtänkt förslag att gå med i NATO, där varje uns av konsekvensanalyser innan beslutet togs saknades, betyder inte att Sveriges röstberättigade befolkning vill detsamma som beslutades i Riksdagen. Jag drar paralleller till lagen som på noll-tid skrevs och röstades igenom för att ge tusentals afghaner rätt att stanna i Sverige. Helt absurt och med förödande konsekvenser för Sverige. Men det känner du bättre till än vad jag gör.

        Även om jag tycker att ett medlemskap i EU är helt fel, så föregicks detta beslut i vart fall av en folkomröstning. Om valkampen var korrekt, däröver kan man diskutera.

        Nu med NATO, trycktes det hela igenom på ett högst tvivelaktigt sätt, utan en tillstymmelse till saklig diskussion. Gammelmedia, i maskopi med politiska partier, trumpetade ut ”Ja till NATO-medlemskap” i stort sett dygnet runt utan att kritiska röster fick komma till tals, vare sig i radio, tv eller dagspressen. Alla som uttryckte sig tvivlande till ett NATO-medlemskap blev stämplade, och stämplas fortfarande, som ”konspirationsteoretiker” och andra nedsättande epitet. Precis på samma sätt som när motståndare till det s.k. ”covid-vaccinet” blev behandlade som paria och mindre vetande.

        Om jag tycker att det är bättre att Ukraina kapitulerar? Svårt att säga men vi kan ju fråga de med stor säkerhet hundratusentals döda och skadade ukrainare och ryssar vad dom anser.

        För mig är Ukraina ingen fri stat med demokratiska ”spelregler” eftersom USA och EU (bl.a.) styr och ställer som dom vill i landet med sina finansiella och materiella gåvor i klassen av hundratals miljarder kronor/dollar/euros.

        Mer än 10 politiska partier har förbjudits av Zelensky, media kontrolleras av regimen och journalister kan inte göra sitt jobb. Blackrock har köpt upp enorma landarealer i Ukraina och vill naturligtvis inte förlora sina investeringar och är därför positiva till att kriget fortsätter. Likaså krigsindustrin som tjänar grova pengar.

        Om en rysk seger skulle leda till stora flyktingströmmar vet jag inte. Men faktum är att det redan befinner sig miljontals ukrainska flyktingar i Ryssland. Enligt Wikipedia nästan 2 500 000 personer. Har du hört något om hur det går för dessa personer?

        Gillad av 1 person

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/13:10

        Nu styr och ställer inte USA och EU som dom vill i Ukraina. Det är ännu ett typiskt ogrundat argument som jag hört många gånger. Att man förbjudit ett antal ”ryska” partier har jag full förståelse för eftersom att man befinner sig i krig med Ryssland. Det skulle även andra länder göra om man befann sig i samma situation som Ukraina.

        Att det finns företag som har intressen i Ukraina eller i Ryssland är inget nytt. Ryssland har ju beslagtagit väldigt många företags tillgångar i Ryssland. Har du ingen uppfattning om det? Självklart försöker alla rädda sin tillgångar och i detta fall stödja Ukraina. Det är ingen konspirationsteori. utan bara ett logiskt handlande som även du skulle stödja om du var i den situationen.

        Givetvis skulle många Ukrainare lämna landet om Ryssland skulle gå segrande ur kriget. Tror du inte att Ryssland och Putin skulle straffa alla ukrainare genom att kalla dem för nazister. Vi skulle utan tvekan få se ett folkmord i Ukraina. Jag har inga förhoppningar om något annat när det gäller Putin och de som styr Ryssland.

        Gilla

      • Profilbild för Magnus Magnus 2024-03-15/14:08

        Att USA och EU inte skulle styra och ställa som dom vill i Ukraina med sitt enorma finansiella och materiella stöd är ej trovärdigt. Uttrycket ”money talks” gäller över hela världen och även i Ukraina, som ju är känt för att vara korrupt. Zelensky far som en skottspole över hela världen för att be om mer pengar samt för att erhålla instruktioner. Ett exempel är när Boris Johnson var i Ukraina 2022 (om jag inte minns fel årtal) för att förklara för Zelensky att han inte fick förhandla med Ryssland om fred. Det gällde att hålla i gång kriget för krigsindustrins skull. Ett annat var när Angela Merker officiellt gick ut med uttalandet att det gällde att köpa tid för Ukraina och därför skulle Ukraina gå med på ett avtal:

        Former German Chancellor Merkel admits the Minsk agreement was merely to buy time for Ukraine’s arms build-up – World Socialist Web Site (wsws.org)

        ”All the more remarkable is her admission that the Minsk agreement served to buy time for Ukraine’s rearmament. “It was clear to all of us that this was a frozen conflict, that the problem had not been solved, but that is precisely what gave Ukraine valuable time,” Merkel told Die Zeit.

        Previously, the Minsk agreement, which Merkel signed together with then-French President François Hollande, Ukrainian President Petro Poroshenko and Russian President Vladimir Putin in September 2014, had been portrayed as an effort towards peace that the Russian president had allegedly later thwarted.

        Now, Merkel confirms that NATO wanted war from the start but needed time to prepare militarily—an assessment WSWS has long held.”

        Det fungerar på precis samma sätt som när EU håller inne pengar bara för att ett land inte röstat ”rätt” i Europaparlamentet. (F.ö. borde det vare sig heta europeiska unionen eller europaparlamentet eftersom alla Europas länder inte är medlemmar i EU.). Ursula von der Leyen stämma hörs i kulisserna ”gör som vi säger annars får du inga pengar….”. Varför skulle det inte fungera så med EU och USA i Ukraina?

        EU har konfiskerat ryska tillgångar utanför Ryssland. Är det korrekt? Ska enskilda personer/firmor lida för något dom inte kan påverka? Jag tror att det är i baltstaterna som t.o.m. privata bilar med ryska registreringsskyltar tas i beslag.

        Och som sagt, hur är det med dessa ca. 2 500 000 ukrainare som redan lever som flyktingar i Ryssland nu? Jag vet det inte, men så illa kan det väl inte vara eftersom det inte rapporteras om dom? Är dom inte också ”nazister” i Rysslands ögon och borde därför utsättas för (redan ha utsatts för) ett folkmord som du antyder skulle kunna ske i Ukraina efter en eventuell rysk seger?

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/15:45

        Nu har du fått säga det.

        Jag delar inte din uppfattning. Den liknar till viss del det som jag hör från putinvännerna och de som har USA som hatobjekt!

        Gilla

      • Profilbild för Bert Juhlin Bert Juhlin 2024-03-15/23:26

        De forna ”öststaterna” är lika lite suveräna stater som Sverige då de flesta precis som Sverige är EU-medlemsstater och upp på det också NATO dito – ja, då finns inte mycket kvar av egen suveränitet då man har avhändat

        DCA-avtalet är ett separat militärt avtal mellan USA och de enskilda länderna som i och med det avtalet i princip har kapitulerat för USA och gett upp sin ”suveränitet” militärt under avtalstiden. För Sveriges del är DCA-avtalet att likna vid som att bli tvungen att välja mellan pest eller kolera=USA eller Ryssland fast att man egentligen inte var tvungen till det. Man kan ju också fråga sig hur pass bra allierad USA är militärt då man bevisligen förödmjukande nog har schappat från både Afghanistan och tidigare Vietnam.

        Jag har förstås stor förståelse för att de forna ”öststaterna” har gjort det val de har gjort, men Sverige skulle fortsatt att vara alliansfritt på det sätt som man varit under de senaste ca 200 åren. Alliansfriheten hade tjänat Sverige och svenskarna bättre. Om det vill sig riktigt illa kan Sverige pga NATO å DCA-avtalet bli till ett nytt Ukraina inom en nära framtid. Kalmar Län är speciellt utsatt i händelse av att USA och NATO-alliansen kommer i direkt konfrontation, detta kan du läsa om i dagens B-OT där Landshövdingen ger sin syn på hur utsatt position länet har.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-16/05:48

        Länets utsatta position har ju inget med Nato att göra eller några avtal utan beror ju på geografiskt läge.

        Problemet har ju varit den nedrustning av försvaret som pågått i decennier vilket gjort att vår egen försvarsförmåga blivit ytterst begränsad.

        Gilla

      • Profilbild för Hans Hans 2024-03-16/08:48

        Det var visst folkomröstning i de östeuropeiska staterna. Dock var det amerikanska senaten som ratificerade.

        Rysslandskännaren Kennan motsatte sig denna ratificering med tanke på hur det skulle komma att uppfattas i Ryssland.

        Det handlar alltså inte bara om de östeuropeiska folkens behov av säkerhet utan även den ryska reaktionen.

        Kennan hade väl långt tidigare sagt att ingen sovjetisk eller rysk regim någonsin skulle acceptera ett självständigt Ukraina.

        Han var ändå Rysslandskännare väl förtrogen med ryska folket, rysk kultur och deras sätt att reagera.

        Hans

        Gilla

      • Profilbild för Bert Juhlin Bert Juhlin 2024-03-16/13:38

        Thoralf, Kalmar Län ligger där det ligger det har du rätt i. Men, absolut säkert är att risken för framtida krigshandlingar i länet har ökat mångfalt efter inträdet i NATO och undertecknandet av DCA-avtalet med USA.

        Självklart kommer en angripare eller angripen med hemvist i öster(ca 350 km till Kaliningrad) att försöka radera ut det mesta av ansamlat krigsmaterial och manskap som finns i närheten av sitt egna landområde och militärbaser.

        Enligt de uppgifter som svenska statens representant i sydöstra Småland har framfört kommer länsområdet ifråga att bli ett megacentra för överskeppning av vapen, ammunition, bränslen, förnödenheter och manskap till Balticum. I dagens B-OT nämns Västervik och Oskarshamn som givna utskeppningshamnar för USA:s och NATO:s krigsmaskineri – var och en kan säkert förstå vad det innebär i reale för de två städerna och befolkningen där i händelse av att krig utbryter mellan USA/NATO vs Ryssland.

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-16/13:59

        Jag tror inte att risken för krigshandlingar i vårt län ökat. Jag tror precis tvärt om i och med Nato-medlemskapet. Jag tror att risken var betydligt större när vi nu blev ensamma utanför EU när Finland gick med i Nato.

        Gilla

    • Profilbild för Hemlig X-sson Hemlig X-sson 2024-03-15/06:25

      Nu var det faktiskt så att under Bill Clintons presidentperiod, så vill Putin att Ryssland skulle gå med i NATO. Bill Clinton sa dock nej. Putin var så arrogant (förvånande?) att han ansåg att Ryssland inte skulle behöva ha något godkännande från övriga NATO-länder för att bli medlemmar. Han ansåg att övriga NATO-länders vilja var något man kunde strunta i.

      Gilla

    • Profilbild för Bergman Bergman 2024-03-15/09:13

      Du skriver att CUBA-krisen avvärjdes genom att USA blev tvingat till att dra tillbaka sina kärnvapen från Turkiet. 

      Jag följde Cuba-krisen liksom de flesta svenskar gjorde. Alla myndigheter o politiker mobiliserade sig ända ner till lägsta kontorsnivå. Klarapolisen stängde exempelvis sina fönsterluckor av 3 mm järn ut mot Regeringsgatan varje dygn mellan kl 18:00 – 07:00, Löjligt kan man tycka, men Sverige stod på tårna och alla gjorde sitt under krisen. Efter krisen blev Kennedy oemotsagd hjälte från DN ill AB eftersom han tvingat (tvingat!) Krusse att beordra 180 graders vändning av de aktuella fartyg som vållat krisen.

      Ingenstans och aldrig kan jag minnas att jag läst eller tagit del av uppgifter om att Cuba-krisen stoppades genom att USA tvingades dra tillbaka kärnvapen från Turkiet. Jag vill inte betvivla dig men har du någon uppgift om var man kan ta del av de uppgifter du till synes refererar till. 

      Gilla

      • Profilbild för Bert Juhlin Bert Juhlin 2024-03-15/21:36

        Svar till ”Bergman” – ang Cubakrisen: uppgifterna om att USA tvingades till att hastigt ta bort sina kärnvapenstridsspetsar från Turkiet och för den delen också från Italien för att undvika ett kärnvapenkrig i samband med Cubakrisen finns att ta del av i Bengt G Nilsson:s bok ”I TYST SAMFÖRSTÅND”, sid 47 andra stycket.

        Läs den boken och du får reda på mycket som du förmodligen aldrig tidigare har haft en aning om. I huvudsak handlar boken om Sveriges samarbete med Sovjetunionen och det svenska ekonomiska stödet till kommunistiska befrielserörelser i Afrika under 1960-70-80-talen.

        Boken i fråga ges ut av ”Ethno Press”!

        Gilla

    • Profilbild för Hans Hans 2024-03-16/10:02

      Dessutom alltså även kärnvapen i Italien. Möjligen fanns även ett löfte från Kennedy-administrationen att ej invadera Cuba?

      Så Chrustjov vann ganska mycket på sin utpressning och särskilt vann väl Cuba. Ingen invasion från USA i varje fall efter 1962.

      Å andra sidan räddade kanske Kennedy administrationen världen från ett kärnvapenkrig tack vare eftergifterna.

      Hans

      Gilla

      • Profilbild för Bert Juhlin Bert Juhlin 2024-03-17/01:47

        I uppgörelsen med Sovjetunionen ingick som du framför det att USA inte ”oprovocerat” fick anfalla Cuba.

        Efter USA-fiaskot i den sk ”grisbukten” 1961 så har Cuba i det stora hela fått vara ifred om än att ekonomiska restriktioner infördes. Cubas folk har däremot fått lida svårt under den efterföljande Castro-eran – nej, någon vinst för Cubas folk kan man inte finna något stöd för. Den ende som gjort vinst på cubakrisens lösning är/var Fidel Castro själv, han sägs ha haft en privat förmögenhet på ca 80 miljarder sek vid sin död.

        Media har ju hela tiden framställt cubakrisens lösning som att det var USA och president Kennedy som var de som löste problemet. Dock är det ju så, vilket har mörkats, att det var USA och presidenten(Eisenhower) innan Kennedy som var orsaken till att cubakrisen uppstod, detta genom utplaceringarna av kärnvapen i NATO-länder nära Sovjetunionen. Så att framställa USA och Kennedy som hjältar och att det var de som räddade värden från ett kärnvapenkrig känns inte som en bra tolkning av den slutgiltiga uppgörelsen då det var de som var orsaken till att situationen uppstod. Mera då att se det som att de erkände att de gjort ett stort misstag och rättade till det.

        Gilla

  13. Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-14/23:44

    Man ha olika åsikter om det var Natos expansion som var anledningen till att det blev krig i Ukraina eller om det enbart var Putins fel

    nu säger nästan alla politiker i Sverige att Ukraina måste vinna kriget ok men vad blir priset för det? ryssarna känner att dom slåss för sin överlevnad och enda sättet att besegra ryssarna i kriget är nog att Nato sätter in marktrupper då är det nog risk för att tredje världskrig är här!

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/05:33

      Du menarvväl att ukrainarna slåss för sin överlevnad som nation, inte ryssarna!

      Gillad av 1 person

      • Profilbild för magnus norstrom magnus norstrom 2024-03-15/11:31

        Ukraina slåss för sin överlevnad. Ryssarna vill ju inte ens erkänna Ukraina som land. Diktatorer som Putin blir ju oftast mer och mer nojiga ju längre dom sitter på tronen och Putin ser Nato som ett hot mot Rysslands existens.

        Hade jag en granne som var psykopat så skulle jag inte reta upp den och man kan ju säga att Nato har retat upp Ryssarna genom att utvidga Nato.

        Varje land har ju rätt att bestämma vad dom vill göra säger de flesta och det kan man ju hålla med om men… Det var den styrande eliten i Ukraina som ville gå med i Nato och nu får folket betala priset genom att dö i kriget.

        Ukraina ska vinna kriget säger dom styrande men fler och fler börjar nu inse att det inte räcker att skicka vapen till Ukraina. Det behövs marktrupper och vilka länder vill skicka in sina soldater i kriget?

        Om nu Nato skickar marktrupper till Ukraina så blir det ju ett öppet krig mellan Nato och Ryssland och även vi i Sverige kan bli måltavla för tom kärnvapen.

        Förr så fanns det fredsaktivister men dom har nog dött ut!

        Gilla

      • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-15/12:57

        Din logik håller inte! Det var Ryssland som startade kriget och det är därför så många ryssar och ukrainare dör. Det var inte Nato som startade kriget- Det var Ryssland som inte accepterade att ännu en suverän stat ville gå västerut. istället för att bli ett isolerat land med Ryssland och deras ljugande ledning.

        Gillad av 1 person

  14. Profilbild för 502V8S 502V8S 2024-03-14/22:17

    Bra skrivet Thoralf! Jag håller med om allt förutom att jag fortfarande tycker att tidningen Nya Tider är läsvärd. Däremot är flera andra alternativmedia påtagligt ryssvänliga, och speciellt kommentarsfälten i Samnytt är fulla av sådana rysskramare och USA-hatare som du beskriver ovan. Även vissa skribenter i alternativmedia, som t.ex. en Kristoffer Hell, förefaller närmast vara anställd av Kreml för att sprida rysk propaganda.

    Gilla

    • Profilbild för Thoralf A Thoralf A 2024-03-14/22:28

      När det gällde Nya Tider så tyckte jag att det var för lite fokus på Sverige och det nationella. Sedan var det alltid 2-3 sidor med artiklar om militära vapensystem och liknande, något som inte intresserade mig. Jag skrev ju en del artiklar för Nya Tider men sedan orkade jag inte riktigt med det längre.

      Gilla

Kommentarer är stängda.