GÅR DET ATT PÅVERKA SMHI?

Nu har det snart gått en månad sedan budgetdebatten i riksdagen. Jag reagerade då på ett uttalande från miljöpartiets ledamot Janine Alm Ericson ”att Sveriges kustsamhällen hotas av höjda vattennivåer”. Jag ställde en fråga till henne vilka kustsamhällen i Sverige som var hotade men det kunde hon inte svara på utan hänvisade till SMHI och webbsidan klimatanpassning. Jag skrev om detta i ett blogginlägg.

Janine Alm Ericson slutade ganska snart att svara mig när jag ville veta mer om hennes fakta. Precis som alla andra alarmister som inte läst på i frågan. Jag tog då och ställde frågor till SMHI och deras ansvariga för webbsidan klimatanpassning.se och vilka kustsamhällen som var hotade.

På deras webbsida kunde följande läsas.

”Havet stiger nu snabbare än det gjort på flera tusen år. Hastigheten har ökat markant under de senaste årtiondena. Havsnivån längs Sveriges kuster har i medeltal stigit med ungefär 15 cm sedan slutet av 1800-talet, varav nästan 10 cm har skett de senaste 40 åren.”

Inte ett ord om någon landhöjning. En landhöjning som överstiger höjningen av havsnivån i större delen av landet. Därför skickade jag ett mejl med flera frågor. Jag skrev bland annat så här angående ovanstående text.

”Detta är ju inte sant eftersom vi har en landhöjning som överstiger havsnivåns höjning. I varje fall från Kalmar där jag bor och norrut ända upp till Haparanda där landhöjningen är 8-10 mm per år. Man måste ju muddra hamnar eller till och med flytta hamnar i Norrland på grund av landhöjning. Anser ni inte att texten är väldigt missvisande?”

Jag fick svar med en lång utläggning om havsnivåhöjningen och landhöjningen men de avslutande med följande. ”Vi ska se över hur vi kan förtydliga detta ytterligare på hemsidan.”

Efter någon vecka så ändrades sedan texten till följande.

Havet stiger nu snabbare än det gjort på flera tusen år. Hastigheten har ökat markant under de senaste årtiondena. Havsnivån längs Sveriges kuster har i medeltal stigit med ungefär 15 cm sedan slutet av 1800-talet, varav nästan 10 cm har skett de senaste 40 åren. Detta indikerar hur stor höjningen hade varit om vi inte hade haft någon långsiktig landhöjning.”

Det gick alltså att få kolossen SMHI att lägga till en mening om landhöjningen på webbsidan.

Jag skickade dessutom mina foto över utvecklingen på norra Öland till SMHI för att få en kommentar.

Den verkliga utvecklingen under 50 år. Foto Thoralf Alfsson

Vad tror ni SMHI svarade?

”Sen är det förstås också så att vattenståndet även varierar mer kortsiktigt, på grund av bland annat variationer i vind och lufttryck. Detta gör det svårt att jämföra vattenståndet mellan två fotografier och säga något om förändringen på sikt. Det kan vara olika nivåer bara några timmar eller dagar efter varandra också.”

Jag betraktar det inte som ett riktigt svar, utan bara trams. Undrar om de inte kan läsa årtalen på mina foton och se att det rör sig om 50 år mellan dessa foton.

Jag hoppas dock att det blev en tankeställare för alarmisterna på SMHI och att mina foton cirkulerar internt på SMHI.

11 svar på “GÅR DET ATT PÅVERKA SMHI?

  1. Profilbild för Lennart Stenkvist Lennart Stenkvist 2024-10-16/18:46

    Ej hittat SMHI:s inhämtade faktauppgifter som inryms inom kvalificerat beslutsunderlag.

    Om SMHI

    SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat.

    Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

    SMHI är en statlig myndighet under Klimat- och näringslivsdepartementet med uppdraget att vara ett expertorgan inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimatologi.

    Det innebär att vi förvaltar och utvecklar information om väder, vatten och klimat som ger samhällets funktioner, näringsliv och allmänhet kunskap och kvalificerat beslutsunderlag.

    Källa: SMHI

    Gillad av 1 person

  2. Profilbild för turrim turrim 2024-10-16/15:56

    SMHI måste ta in en pedagog på svenska språket så att de lär sig skriva så att även en miljöpartist och en medieredaktion begriper vad som verkligen händer i vår natur. Det finns ingen risk och vi bör lägga pengarna på viktigare saker än en fiktiv klimatkris.

    Gillad av 6 personer

  3. Profilbild för tompas11 tompas11 2024-10-16/14:23

    ”Havsnivån längs Sveriges kuster har i medeltal stigit med ungefär 15 cm sedan slutet av 1800-talet, varav nästan 10 cm har skett de senaste 40 åren.”

    Wow! Hela 10 cm på bara de senaste 40 åren, hu vad hemskt! Nu blir det återigen en sömnlös natt fylld av oro.

    SMHI får det att låta alarmerande, trots att höjningen på intet vis är ett dugg alarmerande. Vi kan konstatera att havsnivån i medeltal stigit 2,5mm/år, oaktat landhöjningen, vilket är föga alarmerande och absolut inte oroande på något vis.
    Allt beror som synes på hur man uttrycker sig i texten.

    Gillad av 4 personer

    • Profilbild för Bo Bo 2024-10-16/20:35

      15 cm sedan slutet av 1800-talet blir 1,2 mm om året. Helt försumbart.

      Gilla

      • Profilbild för tompas11 tompas11 2024-10-17/09:23

        Ja, men 10 cm på de senaste 40 åren blir 2,5mm/år, vilket också är helt försumbart förstås.

        Gilla

  4. Profilbild för Mike4u Mike4u 2024-10-16/13:52

    Ja, Thoralf.

    Jag är övertygad om att SMHI endast ”lyder order”. Bidrag och finansiering från den globala maktstrukturen styr debatten bland socialister och media. Vi som är födda före 1960 har nu upplevt alla så kallade hot mot mänskligheten. Ingen har burit sanningens prägel.

    Off topic: vad anser muslimer världen över om klimathotet?

    Gillad av 5 personer

    • Profilbild för Roland Salomonsson Roland Salomonsson 2024-10-17/11:32

      Inte ett piss! Jmf ordf vid senaste COP!

      Gilla

  5. Profilbild för Nils Dacke Nils Dacke 2024-10-16/13:04

    Tack för infon Thoralf, du lägger ned ett hårt och beundransvärt arbete för att påvisa extremismen och alarmismen hos korrupta myndigheter och politiker.

    Gillad av 6 personer

    • Profilbild för messkalle messkalle 2024-10-16/20:41

      instämmer med dig Nils. Thoralf är lysande. Hans faktagranskande ger resultat bortsett från de miljöpartister som inget begriper. Kanske är det så att de är smarta för atts skrämma upp de som inget förstår och att de själva har fingrarna i syltburken , då den fylls på med GRÖNAomställningspengar för det koldioxidfria samhället.

      Gilla

  6. Profilbild för Roland Salomonsson Roland Salomonsson 2024-10-16/12:17

    Alarmisterna över hela västvärlden är f n fullt sysselsatta med att radera äldre klimatdata, samt att författa falsk data som ersättning. Åtminstone sker detta i USA och till del i Sverige.

    Gillad av 5 personer

Kommentarer är stängda.