FÖRÄNDRA EU INIFRÅN

Mindre Bryssel Mer Sverige

Sverigedemokraterna begick ett stort misstag när man lämnade sin hållning om en Swexit, som varit ett politiskt mål under mer eller mer alla år som partiet existerat. Ett misstag som inte går att göra om och dra tillbaka i en handvändning, för då skulle partiet förlora all trovärdighet.

Sverigedemokraterna förlorade tilltron från mängder av partiets kärnväljare när man helt plötsligt gjorde detta lappkast i politiken. Coronakrisen och Brexit kommer vissa på hur illa och felaktigt Sverigedemokraternas beslut var. Coronakrisen har samtidigt visat att EU inte hade något att bidra med i inledningen av krisen och knappast något mer idag och kritiken mot EU har varit stark från framförallt Italien. Det italienska folket är mycket kritiska över EU och opinionen för att lämna EU har stärkts. Nu försöker EU kompensera för dessa brister genom att istället överösa det kritiska länderna i Sydeuropa med hundratals miljarder kronor i bidrag, utan återbetalningsskyldighet.

EU:s planer på en Återhämtningsfond kommer givetvis att drivas igenom av de stora länderna Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien som vill ge sig själva hundratals miljarder kronor och Italien hela 1 600 miljarder kronor i rena bidrag som inte skall betalas tillbaka. Sverige försöker mildra konsekvenserna men kommer så småningom lägga sig platt som vanligt, oavsett vad Löfven och Dahlgren idag påstår. Vänta och se!

EU:s långtidsbudget utan Storbritannien kommer sannolikt också betyda nya ekonomiska belastningar med 10-15 miljarder kronor för Sverige.

Sverigedemokraternas nya strategi att förändra inifrån är patetisk!

Tänk om partiet fortfarande hade haft sitt krav på en Swexit som ett av sina viktigaste politiska mål. Tänk så man kunde utnyttjat det idag.

Oscar Sjöstedt och Jessica Stegerud skriver i Dagens Industri om EU:s långtidsbudget och återhämtningsfonden och vad det kommer innebära för Sverige och kommande generationer. Men något förslag på hur SD skall förändra inifrån kan jag inte hitta i hela debattartikeln.

https://www.di.se/debatt/sverige-kommer-att-betala-eus-skuld-i-decennier/

Jag hoppas att både Jessica Stegerud och Oscar Sjöstedt inser att partiet hoppade i fel tunna när man kastade bort kravet på en Swexit. Ett fatalt misstag av partitoppen! Jag är övertygade om att Storbritannien är väldigt glada över att slippa det som just nu pågår inom EU och att man istället kan fokusera på sitt eget land och nation.

Det är skönt att veta att det finns ett parti som driver Swexit hårt. Alternativ för Sverige. AfS kommer sannolikt bli en vinnare när EU krackelerar inifrån, inte beroende på Sverigedemokraterna, utan på grund av den maktfullkomlighet som råder och som de ingående nationerna skänkt bort till Bryssel.

Hur många tror att SD kan förändra EU inifrån?

 

 

31 reaktioner på ”FÖRÄNDRA EU INIFRÅN

  1. Tomas 2020-06-20 / 12:35

    Hej.

    Det finns bara en enda person som någonsin gjort avtryck i EU- parlamentet och det är Nigel Farange, de övriga är en samling ”gråa möss”, som inte bidrar med något större och aldrig åstadkommer något av värde. När det gäller abortfrågan måste det varit Julia Kronlid som lobbade in detta tokiga förslag. Strategiskt är SD toppen värdelös.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-06-20 / 15:36

      Du får gärna förklara dig angående Julia Kronlid. Menar du att det var ett tokigt beslut att anpassa sig till övriga Europa med en abortgräns på 12 veckor?

      Gilla

      • Tomas 2020-06-20 / 18:32

        Hej Thoralf.

        Jag vet andra länder har samma regel, men det var ett strategiskt dåligt beslut som gjorde att SD förlorade kvinnliga väljare, samtidigt som man förmodligen inte vann några nya. De som ev tycker att detta förslag var bra röstar redan på KD.
        Om jag inte minns fel har SD på senare tid ändrat sin inställning i denna fråga, jag tror inte att väljare uppskattar att ett parti velar fram- och tillbaka. Samtidigt som det visar att frågan var dåligt förankrad i partiet. https://sd.se/our-politics/abort/
        Samtidigt gjorde naturligtvis media sitt bästa för att framställa abortgränsen som mer extrem än den var.

        Trevlig helg på dig 🙂

        Gilla

      • Thoralf A 2020-06-20 / 19:28

        Eftersom media är i symbios med de rödgröna partierna så kan de påstå vilka felaktigheter som helst angående SD.s politik utan att media ifrågasätter dessa påståenden. Så var det i detta fall. Om jag inte minns fel så påstod vissa vänsterpartister att SD ville förbjuda aborter.

        Gilla

  2. Vax 2020-06-19 / 21:12

    Heder åt män som Thoralf och Mörner som skingrar lögndimmorna om klimatatet

    Gillad av 1 person

  3. ac carlsson 2020-06-19 / 20:37

    Jimmies uttalande i abortfrågan var ju också ett riktigt bottennapp. Så vitt jag förstår var inte heller detta förankrat hos gräsrötterna. I den kommun där jag bor hoppade många kvinnor av från SD på grund av detta utspel. Att det drog till sig några nya medlemmar tvivlar jag starkt på.
    Med det är väl så det blir det blir i ett toppstyrt parti där en grupp självgoda manliga tjockisar (både beträffande midjemått och skallen) har hamnat i en position där de blivit oantastliga.

    Gillad av 2 personer

  4. Robban 2020-06-19 / 17:29

    Många bäckar små.. Uteslutningar som inte kunnat motiveras sakligt.. Alla som smitit in ska få stanna, men SD ska minska på inflödet, dvs förskjuta att svenskar blir en minoritet med några år.. Stöd för kommuniststisk tvångsfinansierad hjärntvätt via SVT.. ja till EU och förändra ”innifrån”.. Positiva till Nato.. JÅs allt oftare förbryllande uttalanden, som tex att han inte vet om svenskar finns..
    Droppen för mig var EU, Thoralf och SVT!
    Blev AfS senast och kommer fortsatt bli det till SD återgår till att arbeta för Sverige och svenskar!

    Gillad av 1 person

  5. hans olofsson 2020-06-19 / 14:48

    Klart för jättemoské i värmländska Karlstad.

    ”Islamiska kulturföreningen har tidigare gjort sig känd för att ha bjudit in salafistiska imamer som utbildats i Saudiarabien att predika hos dem. Salafismen är en extrem och bokstavstrogen inriktning av sunni-islam.

    Den främmande helgedomen beräknas bli 1 171 kvadratmeter stor, vara i två plan och ha en 22 meter hög minaret

    De enda partier som motsatte sig moskébygget var Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Moderaterna. Omröstningen där Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centern, Liberalerna samt Miljöpartiet var för byggandet av jättemoskén slutade 7-4.”

    Jag förstår inte varför Sverige accepterar utländsk finansiering av moskéer.

    Gillad av 1 person

  6. Carina Bergmans 2020-06-19 / 13:05

    Jag tappade förtroendet för SD när du blir utesluten.
    Alternativ för Sverige måsta lyfta. Lyckas man inte fördubbla rösterna blir jag förvånad……

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-06-19 / 13:22

      Jag tror att det finns stora möjligheter att Alternativ för Sverige kommer få förstärkningar inför valet 2022. Riktigt bra förstärkningar också.

      Alternativ för Sverige håller också på att få stöd från en majoritet av de alternativa sajterna. Jag tror att snart har bara SD kvar Samtiden, som är deras egen sajt. Det kan sluta illa för SD.

      Högmod går före fall!

      Gillad av 6 personer

      • turrim 2020-06-19 / 17:20

        Det är intressant att alternativa sajter börjar svänga mot Alternativ för Sverige. I linje ligger kanske att Nya Tider tar in din krönika om solceller. Det borde väl egentligen vara en sedan länge prioriterad information från SD:s energipolitiska talrör till väljarna. Men han har nog fullt upp med att spinna intriger.

        Tack Thoralf och Nya Tider för saklig information. Skön fortsättning på midsommarafton. Min sill med tillbehör kunde avnjutas i trädgården.

        Gillad av 1 person

      • Lars Johansson 2020-06-19 / 22:19

        Jag är som många besvikna på SD:s valhänta agerande vid nuvarande covid 19. Att regeringen agerar alltför sent är symptomatiskt för denna inkompetenta regering!

        Gilla

    • Hobbynegern 2020-06-19 / 14:33

      Gäller att AfS överskrider 1 % 2022, annars tror jag att partiet dör ut.

      Gilla

  7. Stig Bergman 2020-06-19 / 12:04

    Jag håller med om att SD borde valt en tvärare strategi beträffande EU och t o m hävdat att Sverige borde begära utträde ur EU. Därmed skulle SD som enda riksdagsparti blivit ensamma om kravet på utträde ur EU. Unikt givetvis, men skulle det varit lönsamt?

    Om det skulle blivit positivet eller rentav av negativt för partiets möjlighet att växa och ta väljare från andra väljargrupper som förankrat sig i de övriga riksdagspartierna kan man naturligtvis definitivt diskutera. Men politiska vägval är väl, vad jag förstår, att sticka upp ett finger i luften och känna efter hur vindarna blåser i ett evinnerligt letande och velande hit och dit för att få så många sympatisörer som möjligt med sig i rätt fråga – och i rätt tid. Väljarbasen är begränsad och att ta väljarsympatisörer från andra riksdagspartiers sympatisörer är ju en vansklig metod även om det egentligen är pudelns kärna.

    Men har SD, när allt kommer omkring, slutgiltigt valt väg beträffande Swexit eller har väljarvindarna börjat blåsa tillräckligt i Swexitriktningen? Tja, det återstår väl att se! Så Quo vadis, SD?

    Gillad av 1 person

  8. vmm 2020-06-19 / 11:53

    Sverige verkar gilla taktiken att vi ska gå med i föreningar som vi inte gillar för att vi ska förändra dessa. Ett alternativ vore ju att inte gå med i föreningar vi inte gillar. Jag tänker lite på USA som inte verkar dra sig för att lämna organisationer som dom inte gillar, typ WHO.

    Gillad av 1 person

  9. turrim 2020-06-19 / 11:16

    Det skulle inte förvåna mig om SD-delegaterna röstar med Bah Kuhnkes resolution i parlamentet att fördöma polisen i USA. I Bryssel kan man inte ens hålla sig till att försöka sköta Europa. Dessa egoister tror SD att man kan förändra inifrån – när man inte ens lyckas förändra inspel av de värsta stolligheterna från svenska delegater.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2020-06-19 / 10:57

      Jag skulle tro att sexköpare är minst lika utsatta. Själv göra, själv ha.

      Jag bryr mig inte det minsta om sexsäljare.

      Gillad av 1 person

  10. Bo Adolfsson 2020-06-19 / 09:42

    Vem tackar nej till 95 000 i månaden och en massa andra förmåner?
    Lastbilschauffören gjorde det i alla fall inte. Jag kunde inte förmå mig att rösta på honom efter att ha träffat honom i Tibro 2018. Då pågick fotbolls-VM, vilket inte angick honom det minsta: ”Jag har inte sparkat på en boll i hela mitt liv!”
    Sedan höll han ett långt föredrag om hur han var med och förhandlade om att ändra lätt lastbil från 3,5 ton till 4,5 ton. Detta p g a att de blir så tunga när de skall köras med batterier. Han borde ju i stället ha ifrågasatt elektrifierngen och klimathysterin! Detta hade han sysslat med i fem år i Bryssel.
    De andra två kandidaterna var ju köpta för att gå partiledningens ärenden. De var ju helt nya i sd.
    Den svenska demokratin har kortslutits till en liten krets i partiledningarna.
    Jag har röstat i varje val 1970-2018. Nu har jag röstat för sista gången!

    Gillad av 2 personer

    • Peter J 2020-06-19 / 11:23

      Håller med dig om den tafsande lasbilschaffisen. Han har kommit upp i smöret och vill inte lämna köttgrytan med saftig lön och förmåner. En partiets ja sägare som blockerar folk på facebook när man påtalar att SD har gjort stora kursändringar de senaste åren.

      Gilla

  11. Sven d.ä. 2020-06-19 / 09:07

    I Danmark så tog Nye Borglige väljare från Dansk Folkeparti (motsvarar danskt SD) – och kom in i Folketinget.

    I Österike tar Team Strache väljare från FPÖ (motsvarar ungefär SD) och är nu nästan lika stora i väljarundersökningarna.

    Jag hoppas det kan komma ett nytt SD med nya värderingar bl a Swexit som kan komma in i Riksdag, Kommuner och Landsting. Att dagens SD ska kunna bli ett Swexit parti är mycket osannolikt. Jag tror inte Alternativ för Sverige mäktar med det.

    Gillad av 1 person

  12. messkalle 2020-06-19 / 08:59

    Thoralfs fråga: ”Hur många tror att SD kan förändra EU inifrån?” Svar: Inte jag.
    Min fråga: Hur många tror att Sverige slipper att betala till EUs återhämtningsfond.

    Såg, men minns inte exakt, Greklan kommer få ca 17-19, Italien 15-19 men Sverige ska betala 7-9 tusen per person ÅRLIGEN.
    – KÖP en mindre livrem med många hål. DRA ÅT om du är skattebetalare.

    Gillad av 1 person

  13. Varjager 2020-06-19 / 08:06

    Reblogga detta på Varjager's Weblog och kommenterade:
    EU borde upplösas, då det enbart är ett projekt för utrotning av det historiska Europa och dess folk.

    Gillad av 1 person

  14. Kenneth Nilsson 2020-06-19 / 07:55

    Mycket naivt att tro ungefär som att Estland skulle ha förändrat Ryssland inifrån.

    Gilla

    • Peter J 2020-06-19 / 11:17

      Konstig och helt barock jämförelse. Estland är med i EU det är inte Ryssland. Länderna sinsemellan har heller ingen egen union så jämförelsen är märklig. Dessutom så visar Ryssland och Putin mer lojalitet mot sitt eget folk vilket är mer man kan säga om Sverige och de flesta av våra politiker.

      Gillad av 1 person

      • Monica Eliasson 2020-06-19 / 12:35

        Jag utgår från att menar Kenneth Nilsson menar Sovjetunionen istf. Ryssland. DÅ blir det hela mycket logiskt och överförbart till en annan union: EU.

        Gillad av 1 person

  15. Rune 2020-06-19 / 07:24

    Här ser man tydligt faran med toppstyrda partier, med partiledningar som styr efter eget huvud utan att vara följsamma med medlemsopinionen.

    Gilla

  16. Peter J 2020-06-19 / 06:56

    Att ”förändra EU inifrån” är en omöjlighet. På vilket sätt anser sig SD kunna förändra?
    EU-parlamentet som vi får ”rösta” till kan bara säga ja eller nej till de lagförslag som EU-kommissionen lägger fram. Parlamentet får inte lägga fram egna förslag.

    När SD sedan bytte EU-grupp från en något EU-kritisk grupp till en EU-positiv grupp där bla brittiska Tories satt i (som var EU-positiva) istället för det alldeles naturliga att gå med i samma grupp som Italiens Matteo Salvini EU-negativa grupp (Identity and Democracy som vill ha en unionsupplösning) gör manövern än mer förvirrande (eller klar).

    SD påstod sig vilja förändra EU inifrån genom att hoppa i säng med EU positiva grupper… Märkligt.
    Iofs sa SD inte på vilket sätt man ville förändra EU.

    EU samt NATO kommer att implodera, tecknen på det blir allt tydligare för var dag som går. Globalistprojekten är passé.

    Gillad av 2 personer

  17. Ulrika Halvordsson 2020-06-19 / 06:53

    Ja det var ”droppen” för mig att gå ur SD när de övergav Swexit och istället tydligen hellre sitter med vid champagnebubblet, även om de inte höjer glaset för att skåla alla beslut – än!

    Gillad av 3 personer

    • Svante 1 2020-06-19 / 10:28

      AfS – Allt för Sverige…..2019 röstat i EU !!!! AfS !!!

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.