OPTIMAL MEDELTEMPERATUR

Nya värmerekord för november enligt SMHI. Vad är problemet? Att trädgränsen flyttar högre upp i fjällen? Eller att det blir mindre snö och mer regn? Ingen skidåkning i södra delarna av Sverige? Jag lider inte av nya värmerekord. Jag anpassar mig genom att klä på mig efter vädret. Jag tycker däremot att frånvaron av solen är väldigt jobbigt. Jag tror inte jag sett solen i december en enda gång. Mina solceller indikerar att solen varit helt frånvarande den senaste veckan.

Jag tror alla som äger sin egen fastighet/villa är väldigt glada över betydligt lägre uppvärmningskostnader. Många kommuner får betydligt lägre kostnader för snöröjning och halkbekämpning. Det är positivt. Varför får detta en sådan uppmärksamhet i media.

När det gäller klimatet så är det väl det enda området som de rödgröna partierna är konservativa. Det vill inte ha några förändringar, utan vill bevara klimatet som det varit under tidigare decennier.

Jag har ganska många gånger ställt frågan vad den optimala medeltemperaturen är för Sverige. Vilken medeltemperatur som skulle vara mest fördelaktig för Sverige och bäst nationalekonomiskt. Jag har dock aldrig fått något svar. Jag skall ställa den på nytt till SMHI och se vad de svarar denna gång.

Men vad är den optimala globala medeltemperaturen för hela jordklotet. Jag gissar att mer eller mindre varje världsdel och land har en egen uppfattning om detta.

I Kalmar har vi klimatnödläge. Det har kommunfullmäktige bestämt med kommunalrådet Johan Persson (S) i spetsen. Men på vilka grunder som beslutet fattades har ingen riktigt kunnat redogöra för. Jag försökte få svar på det under debatten men alla misslyckades med att förklara det. Jag undrar om någon kan svara vad den optimala medeltemperaturen är för Kalmar.

29 reaktioner på ”OPTIMAL MEDELTEMPERATUR

  1. Stefan a 2020-12-09 / 07:56

    Återpublicering av gammal artikel i helahälsingland från -74, regn o rusk första advent i Hudiksvall, det kommer jag inte ihåg däremot kommer jag ihåg nyåret de året de kallaste jag varit med om -42 , vädret kunde skifta stort även förr lätt att glömma bort såhär i efterhand….

    Gilla

  2. Kalle 2020-12-09 / 00:58

    ## Här har solen inte lyst – alls ##

    ## ”Tycker ni det är mörkt? Ja, det har varit extra mörkt för ingen av instrumenten som mäter soltid har hittills fått utslag under december i Stockholm, Ölands norra udde, Karlstad och Tarfala”. ##

    ## har solen lyst med sin frånvaro ännu längre än så. Stockholm har inte haft en enda soltimme sedan den 28 november och i Karlstad har det varit mörkt sedan den 27 november. ##

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBM3gl/har-har-solen-inte-lyst–alls

    Nu är det nog knepigt med solkraft!!!

    Gilla

  3. Ölandsbonde 2020-12-08 / 22:12

    ”Jag undrar om någon kan svara vad den optimala medeltemperaturen är för Kalmar.”

    Det får du aldrig svar på. De har inget svar. Det enda de vet är att det inte är bra. Sedan spelar det ingen roll vad det är.

    Jämför med den ”biologiska mångfalden”. Försök att få svar på hur de vill att den ska vara. Det går inte. Ska den vara som på järnåldern? På medeltiden? 1700-talet? Eller vilken tid ska vara bestämmande?
    På Öland är det rena rappakaljan. Ena änden av markerna ska vara som på 1200-talet, den andra som på 1950-talet. Den ”uråldriga heliga mittlandsskogen” med sin mångfald av biotoper ska skyddas och bevaras. Du får inte ens hugga din egna gran där. Mittlandsskogen är lite drygt 100 år. Innan slyt fick fri spridning var det betesmark. Så för den gäller att 2020-talet ska bevaras.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-12-09 / 00:56

      Jag läser precis om Linnés öländska resa. Väldigt intressant.

      Gilla

      • Sven-Erik 2020-12-10 / 10:34

        Ja och kul. Linne skryter om hur farligt det var. Bla vid Blå Jungfrun.

        Gilla

    • Lars Cornell 2020-12-10 / 15:09

      Det är kloka frågor du Ölandsbonde ställer. Svaret beror på vem man frågar. Eftersom Johan Persson tycks hata koldioxid måste hans svar rimligen bli –78,5 °C som är smältpunkten för CO2 (torris). Då får man bort alla koldioxid ur atmosfären.

      Gilla

  4. Sven d.ä. 2020-12-08 / 17:43

    ”The world’s highest mountain Mount Everest is 0.86m higher than had been previously officially calculated, Nepal and China have jointly announced.”

    Mount Everest höjs tydligen en halvmeter per århundrade.

    Och vad gör klimatrörelsen – jo inget. Greta och Rockström suckar i takt.

    Gillad av 1 person

    • Andersson 2020-12-09 / 12:09

      Fy då blir det jobbigt för en annan att ta sig ända upp. Har ni förresten hör att man bara får klättra åtta åt gången. Men det kanske bara gäller Kebnekajse. Sydtoppen har blivit högre än nordtoppen eller var det tvärtom. Blir det kallare i söder och varmare i norr. Korpen är vit och duvan är svart. Ur led är tiden och vi leds med den.

      Centerpartiet har alltid velat och kommer alltid att vela och nu vet dom inte alls vad dom vill.

      Gilla

  5. Roland Salomonsson 2020-12-08 / 16:44

    KLIMATBEDRÄGERI I RAPPORT!
    Ni vet det är med ”Lögn, Förbannad Dikt resp STATISTIK”. Detta visade Rapport prov på för någon dag sedan.
    De visade bl a en bild på temperaturanomalier på jorden med referensperiod 1960-90. Redan vald period bevisar bedrägeriet. 1960 och ett antal år framåt var ju en ”kylperiod”, så allt efter detta måste bli extremt varmare i jämförelse.
    De anlitade även en ”klimatprofessor”, som verkligen skämde ut vetenskapen, genom att inte korrigera den bedrägliga bilden. Därefter släpptes ”politrucken” Erica ”något” in och talade om för svenska gräsrötter hur allt skulle tolkas. Jorden håller på att gå under om inte klimatfascisterna tillåts härja fritt (ungefär).

    Hur är läget då?
    Det är fortfarande kyligare klimat än perioderna 1900-1930 resp 1930-1960. Om dessa 2 perioder istället valts till referenser skulle de redovisade bilderna vara mörkblåa (för kyla) hos norra resp södra halvkloten. I stort alla värmerekord i världen är satta under 30-talet. Däremot är de flesta kylrekord satta under de senaste 20 åren. Märk!

    Inget nämndes heller om hur vädersituationen har varit senaste åren eller är just nu. Den arktiska kylan sträcker sig nu genom Mellanvästern i Nordamerika ned till Mexikanska gränsen. Öknarna i söder är t ex snötäckta. Norden är f n ovanligt mild, utom i södra fjällkedjan. Alperna, Balkan och österut är däremot ovanligt kyligt, där t ex alperna gångna helgen fick 1-2 m nysnö och snöfallen fortsätter. Sibirien är lika kallt som vanligt, men kylan sträcker sig i år genom Iran, Afghanistan, Tibet och täcker norra Indien resp Pakistan. Alla vägar i västra halvan av Himalaya är igenkorkade av metervis med snö. Märk att köldrekorden för vintrar är satta de gångna 5 åren i Sibirien, Nordamerika, och i Antarktis (vår sommar). Men rent allmänt var det avsevärt kallare perioden 1960-1990 (och även 1840-1870). (Sveriges senaste hungersnöd inföll under 1860-talet och i synnerhet 1867).
    Mönstret för väder på Norra Halvklotet var nästan samma förra vintern, dock att kylan inte nådde söder Himalaya. Island drabbades av extrem kyla, vilken tillsammans med extremt snötäcke dödade massor av hästar och får. F ö har Island just nu extrem kyla på nytt, dock ännu bara lite snö.

    Den gångna vintern på södra halvklotet har inte haft sådan kyla sedan ca 1960, som det varit i år. Och vintern kom tillbaks en period alldeles nyligen i Australien/Nya Zeeland, med bl a snöfall ”sommartid”. Grönland har fått 4 Gton nysnö under vår sommartid, mot att normalt 2 Gton glaciäris avsmälter, d v s snövolymen på Grönland har ökat med 6 Gton! på ca 4 månader! Vår MSM/Public Service körde samtidigt hårt med att det var extremt varmt i Australiens östligaste resp västligaste delar, men undanhöll informationen om att ca 75% av Australien stod under extrem kyla med sommarsnö. Sannolikt passade sanningen inte in i propaganda-narrativet.

    Ni som läser föregående inser ju att saker inte står rätt till ang medias presentationer. Vi gräsrötter kan inte lita det minsta på fakta från svenska media, möjligen på alternativa media, och måste, liksom i forna Sovjet, DDR, Kina, läsa bakom raderna och lära oss kontrollera fakta, då vi kan utgå från att när det gäller väder, klimat, politik, brotts-statistik, statlig statistik, CORONASTATISTIK, så är det lögner, förbannad dikt och tillrättalagd statistik (Fake News)!

    Gillad av 5 personer

  6. Tony 2020-12-08 / 14:33

    Jag har visserligen varit med om att det har varit kallare ;Midsommarafton
    än Nyårsafton, men det är inget vi kan göra något åt, heller inte Regeringen
    eller Greta även om hon tror att hon har någon slags lösning. Klimatet ändrar
    sig vare sig vi vill eller inte !

    Gillad av 4 personer

  7. Sven d.ä. 2020-12-08 / 12:01

    Du skriver ”Jag tycker däremot att frånvaron av solen är väldigt jobbigt.” Jag tror att många lider av det just nu. Det kan vara ett nödläge om något.

    Man ser det om man promenerar på gator och torg i Sverige. Ingen verkar glad. Svartklädda illar svenskarna till och från sina jobb med mycket bekymrade miner.

    För något åt sedan tänkte jag att jag skulle hälsa på folk. Ett litet ”Hej” eller ”Godmorgon”. Godmorgon provade jag på de äldre. Men det hände inget, folk skyndade bara vidare. Prova själv om du t ex går i en park, och det kommer en person som går mot dig. Personen tittar omkring som vanligt, men ca 5-10 meter från dig så tittar personen plötsligen ned i marken och smiter förbi dig utan att se dig i ögonen. Och säger inget. Svensken verkar inte glad.

    Gillad av 4 personer

    • Thoralf A 2020-12-08 / 12:23

      Jag har testat detta för flera år sedan med blandat resultat.

      Gilla

    • Bergman året 2020 2020-12-08 / 12:47

      Kanske svensken bara är klumpigt vaggad.

      Gilla

    • Bonntölp 2020-12-08 / 14:36

      Hej. jag har en fråga till Thoralf har du kollat in DN.s klimatsida?

      Gilla

      • Thoralf A 2020-12-08 / 15:12

        Ja, något speciellt du tänkte på?

        Gilla

    • Ulf 2020-12-08 / 23:42

      Jag bor i Borås och hör hälsar alla man möter på mindre gator, t.ex. pensionärer, par med barnvagn etc.

      Gilla

  8. Laglydig 2020-12-08 / 01:43

    Återigen ”karta och verkligheten” teoremet alltså.

    Kartan (Alarmistmedia d v s SVT, TV4 m fl) säger att det är oerhört varmt. Själv (verkligheten), boendes i södra Sverige, upplever att det är väldigt kallt!

    Men min upplevda känsla av kyla i händer och övriga kroppen kanske är fel…

    När skall vi bygga ut den fossilfria kärnkraften så att vi säkrar elförsörjningen i Sverige? Det börjar bli sent nu!

    Gillad av 1 person

    • Ivar Andersson 2020-12-08 / 10:23

      Kärnkraften kommer inte att byggas ut förrän vi har elbrist/elavbrott så att vi liknar ett uland. Gaskraftverk kommer troligen att byggas istället. Rysk eller amerikansk gas är frågan.

      Gilla

      • Lars Cornell 2020-12-10 / 15:04

        Verkningsgraden för att alstra vätgas och därefter el eller mekanisk energi är ungefär 30%. Till det kommer mycket stora investeringar i vätgaslager med 200 – 300 bar som är både svårt och farligt. De måste noggrant tvättas fria från syrgas (dvs luft) innan vätgas fylls på för att det inte skall explodera. Så något sådant blir inte aktuellt förrän vi har mycket gott om kapital vilket inte kommer att inträffa i våra barns och barnbarns livstid.

        Gilla

  9. Robban 2020-12-08 / 00:52

    Klimatalarmister är inte intresserade av forskning, fakta, statistik om det inte stödjer deras egna åsikter! De är inte intresserade av att debattera ett ämne för att komma fram till den bästa lösningen för flertalet! Om det inte är deras egen lösning!
    Klimatalarmister vill diskutera hur man ska göra för att uppnå deras mål eller varför personen som inte håller med är nazist, kvinnohatare, klimstförnekare, homofob, antisemit, islamofob, köttätare och rent allmänt simmar i grumliga vatten! Eftersom alarmisten inte kan ha fel, så måste alla som inte håller med vara ondskan personifierad, plus ovanstående och behöver inte tas på allvar.

    Gillad av 2 personer

  10. Stefan 2020-12-07 / 22:59

    Så hela Kalmarsund och alla sjötomter är byggda på fel ställen? Detta kommer ju även drabba Kalmar i framtiden. Man ser redan tendensen, t.ex. vid Lillviken.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-12-07 / 23:02

      Det finns inga sådana tendenser i Kalmar. Det är påhitt av klimatalarmister. Det finns inga stigande havsnivåer i Kalmar eller i Kalmarsund!

      Gillad av 2 personer

      • Otto 2020-12-07 / 23:46

        Havsgränsen har stigit betydligt vid husen vid Lillviken, som tidigare nämnts. De står snart i vatten.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-12-07 / 23:51

        Havsnivån har inte stigit i Kalmar. Havsnivån varierar med vädret.

        Gillad av 4 personer

    • Lars 2020-12-08 / 09:16

      Bara lokalt inne i Lillviken då. Längre ut i Lillviken o vid fiskeläget är det som det brukar – högvatten då o då, oftast på senhösten. Skämt å sido tror jag det förekom översvämningar förr också inne i viken men då fanns inte dessa hyreshus på plats så ingen tänkte på det.

      Gilla

      • Thoralf A 2020-12-08 / 10:02

        Jag är helt övertygad om att du har rätt. Sedan är jag övertygad om att dessa hus är byggda enligt de krav som fanns med en bygghöjd på +2,5 meter över medelvattenstånd.

        Gilla

  11. Morgan 2020-12-07 / 22:46

    @Thoralf
    Men alla översvämningar, framför allt på Västkusten, är det positivt?

    Gilla

    • Thoralf A 2020-12-07 / 22:51

      Att en hamn drabbas av översvämning är inget konstigt det händer vid extrema vädersituationer. Om andra fastigheter eller infrastruktur drabbas beror det på att man byggt på fel ställen.

      Gillad av 3 personer

Kommentarer inaktiverade.