ÄR DET INTE DAGS FÖR MUNSKYDD!

Statsminister Stefan Löfven har fått hård coronakritik och skyller på ”expertmyndigheten”, det vill säga Folkhälsomyndigheten. Anders Tegnell tycker att de agerat rätt trots alla felaktigheter som gjorts. Lena Hallengren skyller i sin tur på regionerna för att allt gått så långsamt.

Det är dags att allihop avgår från sina positioner! Helt rätt av Ebba Busch att kräva regeringen Löfvens avgång.

I våra grannländer vidtar man allt hårdare restriktioner och stänger ner samhället. Danmark beslutade idag om en kraftfull nedstängning efter julafton.

Antalet nya smittade ökade med nästan 20 procent under förra veckan till hela 43 653 smittade personer under bara vecka 50.

Antalet avlidna under vecka 48 har nu stigit till 417 personer och vecka 49 kommer sannolikt närma sig 500 eller kanske över 500 avlidna personer.

Eftersom antalet smittade fortsätter att öka så kommer givetvis situationen bli betydligt värre på våra sjukhus och antalet avlidna kommer fortsätta att stiga. Det är en katastrof!

Vad gör då regeringen och Folkhälsomyndigheten?

Ingenting enligt min mening. Det kommer bli en ren katastrof efter julhelgen och nyår då antalet smittade kommer öka dramatiskt om inte regeringen inför kraftfulla restriktioner.

Så här ser statistiken ut idag.

Norge och Finland lyckas hålla nere antalet nya smittade väldigt bra. Danmark ser ut att hålla på att tappa kontrollen men regeringen tar nu till betydligt kraftfullare åtgärder än Sverige.

Den sista veckan ökade också andelen positiva av de som testas. Vecka 49 var det 14,1 procent men i vecka 50 ökade det till 16,1 procent. Det tyder på en stor smittspridning i samhället. Tvärtemot vad Anders Tegnell har sagt tidigare. Hela Sverige verkar vara ett smittkluster numera.

Det mest horribla är dock att vi inte har en restriktion på att alla i offentlig miljö skall använda munskydd! I synnerhet i butiker, arbetsplatser inomhus och i kollektivtrafiken.

Kräv munskydd av din omgivning!

45 reaktioner på ”ÄR DET INTE DAGS FÖR MUNSKYDD!

  1. Ò Hyra 2020-12-17 / 16:37

    Låt Tegnell bli stryktipsexpert, då ökar ju hans chanser att tippa rätt.

    Gilla

  2. Bert Juhlin 2020-12-17 / 11:49

    Citat:”Är det inte dags för munskydd”!
    Dags för munskydd har det varit länge, det ända sedan viruset kom in i Sverige!
    Märkligt att det ska vara så svårt för svensken att inse skyddseffekten och begränsningen av smittan mellan med och utan munskydd, detta om alla bar det vid vistelse i typ butiker, kollektivtrafik osv.

    Problemet för den av rädsla auktoritetstroende svensken ligger mycket i att ta egna beslut som går tvärs emot den av staten allmänt påbjudna trossatsen. Rädslan för att ta egna beslut ligger också i att bli utsatt för spott och spe, att bli sedd som byfåne av övriga samhällsmedborgare. Så, inte ens när det gäller den egna kroppens försvar mot sjukdomar och våld vågar svensken ta egna initiativ, bedrövligt är bara förnamnet.

    Gillad av 1 person

    • tompas11 2020-12-17 / 14:05

      Att vägra bära munskydd är också ett eget beslut.

      Gillad av 1 person

      • Malin 2020-12-17 / 21:48

        Exakt!

        Gilla

      • Bert Juhlin 2020-12-19 / 11:17

        Citat:”Att vägra bära munskydd är också ett eget beslut.”.
        Kan så vara, men ett dylikt påstått ”eget beslut” är i de ”flesta fall” bara en rädslastyrd anpassning till den för tiden i Sverige allmänt gällande trossatsen!

        Gilla

  3. Kalle 2020-12-17 / 11:27

    ## FHM:s skuld är större än kommissionen beskriver ##

    ## Verkligheten är faktiskt värre än vad coronakommissionen beskriver. Folkhälsomyndigheten inte bara nedprioriterade bruket av skyddsutrustning inom äldrevården – man motarbetade det, skriver Lena Einhorn och Bo Lundbäck. ##

    Lena Einhorn

    Med dr i virologi

    Bo Lundbäck

    Senior professor i lungsjukdomarnas kliniska epidemiologi

    https://www.expressen.se/debatt/fhms-skuld-ar-storre-an-kommissionen-beskriver/

    FolkHälsoMyndigheten motarbetade skyddsutrustning inom äldrevården!!! Tusentalsmänniskor dog i onödan. Straffa de ansvariga för detta folkmord på hemmaplan.

    Nu har sverige ännu färre pensionärer med FHM:s ”hjälp”.
    Färre pensioner att betala. Måste vara bra för sveriges ekonomi!!!
    Tänk på det en stund!!!

    Gillad av 1 person

  4. Mats 2020-12-17 / 11:16

    ”Värsta krisen i modern tid”, skriver partiorganet Aftonlögnen, och ”råkar glömma” att Sverige har nästan 20 gånger fler döda än Norge.

    Men, husse har väl talat, och Aftonlögnen sprider ju mer än gärna propaganda….

    Inte undra på att många skrattar åt kvällspressen, och svär åt svenska tafattheten och handlingsförlamningen.

    Men…
    Hallengren är nöjd.
    Ygeman är nöjd.
    Löfven är nöjd.

    Och trogna sosseröstare som är marinerade av regim-SVT tycker allt verkar väl omhändertaget…

    Gillad av 2 personer

  5. Bo Adolfsson 2020-12-17 / 10:24

    Jag gick igenom statistiken för några länder när det gäller konstaterade smittade och döda.
    Jag har använt worldometers.info/coronavirus/
    För smittade perioden 10/11-1/12. För döda perioden 24/11-15/12.
    Detta täcker i stort sett in den andra vågen nere i Europa.

    Land Smittade per dygn Döda per dygn Döda % av Testade tusen
    och miljon och miljon av smittade per miljon

    Frankrike 280 6,5 2,3 449
    Spanien 207 4,8 2,3 533
    UK, Storbritannien 287 6,4 2,2 717
    Italien 496 11,5 2,3 409
    Tyskland 215 4,9 2,3 363
    Belgien 321 10,0 3,2 550
    Nederländerna 303 3,2 1,1 306
    Schweiz 524 10,7 2,0 366
    Österrike 638 11,0 1,7 385
    Danmark 205 1.3 0,6 1529
    Sverige 471 4,3 0,9 367

    Smittspridningen i Sverige är nu på en nivå som den var i Italien, Schweiz och Österrike.
    Vi kan alltså snart förvänta oss fler än 100 döda per dygn.
    Om det blir riktigt illa och 2,3 % dör blir det 150 döda per dygn.
    Vi kommer att passera 10 000 döda innan årsskiftet oberoende av eventuella åtgärder, som kommer för sent.
    Jag är säker på att sjukhusstaberna har räknat på detta och även FoHM.
    Förstår ministrarna sådana här siffror? Jag tror att de ägnar större delen av tiden åt skademinimering och ”blamegaming”.

    Civilingenjör Bo Adolfsson, Hjo

    Gillad av 2 personer

    • Mats 2020-12-17 / 11:19

      Lägg även till att Sverige har varit väldigt sent igång med storskalig testning, trots att Hallengren hävdade att man skulle testa 100.000/vecka i redan maj. Det hände ju inte, som bekant.

      Fortfarande är det långa köer på vissa orter.

      Smittspridningen är förmodligen mycket värre i verkligheten! Tyvärr…

      Gillad av 1 person

  6. Nils Dacke 2020-12-17 / 10:13

    Det förfall vi nu upplever i realtid inom regering och svensk byråkrati är tyvärr inget nytt, det finns flera exempel på liknade handlingsförlamning och icke agerande, ex Palmemordet, Estonia, Tsunamin, massinvandringen och dess konsekvenser, polisens och försvarets reduktion. I alla dessa fall kan man se en total brist på reaktion i tid, en tillit till statliga politruker och en total brist på förmåga till konsekvensanalyser.

    Gillad av 2 personer

  7. Magnus Eriksson 2020-12-17 / 09:57

    ”Antalet smittade” är egentligen fel uttryck. Hur många som är smittade har vi ingen aning om. De siffror som anges anger bara hur många som fått positivt testsvar på PCR-testet. En mycket stor andel av de positiva testsvaren är falska. Därför är en stor andel av de med positivt testresultat helt symptomfria; de är alltså inte alls smittade.

    Gillad av 2 personer

  8. Bernt Ekholm 2020-12-17 / 09:33

    Verkar inte som att det fungerar i dom länder där man har infört mask krav!

    Gillad av 1 person

    • Bo Adolfsson 2020-12-17 / 11:39

      Det hade varit ännu värre annars!
      Allla åtgärder som minskar smittöverföring är av godo för att minska smittan.
      Det skall vägas mot de negativa effekter åtgärderna får.
      Vilka är de negativa effekterna av munskydd?

      Gillad av 1 person

      • Malin 2020-12-17 / 16:24

        Att man får minskad syretillförsel till hjärnan, och att mun bakterier frodas. Båda dessa orsaker gör att jag inte vill ha obligatoriskt krav på munskydd!

        Gilla

      • 502V8S 2020-12-18 / 12:49

        Ytterligare en negativ effekt är att om man är glasögonbärare immar glasögonen lätt igen om man har munskydd på sig. Åtminstone om man har munskydd utan utandningsventil.

        Gilla

  9. Andersson 2020-12-17 / 09:11

    Vår beredskap är helkass. Jag tror jag har skrivit om det här förut. Men det är värt att upprepas efter det senaste sjabblet med sms-utskicket. Det är mycket som är elementärt. Man blir förvånad.

    1. Sajten regeringen.se måste vara redundant. Ett lämpligt domännamn vore sverige.se men det namnet har man tydligen gett bort till svenska institutet. Jag tror att det är så. Det framgår inte särskilt tydligt av den sidan. Det är märkligt med tanke på att det rör sig om en myndighet. De borde kunna nöja sig med domänen sweden.se Deras sida behöver verkligen inte vara redundant.

    2. De måste klart och tydligt framgå på båda sajterna vilken som primär respektive sekundär. Det är viktigt att namnen är lätta att lägga på minnet.

    3. regeringen.se/112/ och sverige.se/112/ skulle kunna användas för krisinformation. För information och viktiga länkar till annan samhällsinformation.

    4. text-tv sidan 112 skulle gå att använda för små och stora larm. Förslagsvis ersätta loggan uppe i hörnet med ‘T122’. Blinkningar med långa intervaller när det brinner på soptippen i Pajala. Och snabbare blink när ryssen knackar på och vill komma in.
    Det är fruktansvärt irriterande som nu med en list om en brand på en soptipp som rullar flera timmar. Särskilt om det är en film som man har spelat in för att se på i efterhand. När branden förhoppningsvis är släckt. Startsidan på text-tv 100 ska naturligtvis länkas till sidan 112 vid behov.

    5. Samma information på ‘https://www.svt.se/svttext/web/pages/112.html’ (jäkla krånglig adress – skulle kunna vara svt.se/svttext/112.html)

    6. Utskick på sms ska hänvisa till någon eller några av dessa sidor. All information på flera språk. Alla minst svenska och engelska.

    Jag funderar på om regionerna och kommunernas hemsidor är redundanta. Någon som vet?

    Vem är ansvarig? Ygeman, Danielsson, Löfven, Hultqvist eller Åkesson. Bäst att ta i en konsult. Från något pålitligt land.

    Gilla

      • tompas11 2020-12-17 / 11:03

        Ett finare ord för överflödig. Frågan är väl om inte det finare ordet i sig själv är överflödigt emedan vi i detta land talar och skriver på ren svenska vilket kanske inte duger i vissa kretsar.

        Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2020-12-17 / 12:45

        Redundans kallas information som upprepar redan etablerad information utan att tillföra någon ny.[1] Redundant information kallas därför ibland även överskottsinformation. Sådan information spelar dock en viktig roll i många sammanhang för att förtydliga eller säkra information, men kan också ses som något som tar onödig plats eller utgör oönskad upprepning och bör reduceras bort. Ordet används även för tekniska system som av säkerhetsskäl har fler komponenter som kan ersätta varandra vid driftsproblem.

        Eftersom jag jobbat med datasystem så har jag min tolkning också där.

        Gilla

      • Andersson 2020-12-17 / 13:06

        Redundans. Jag känner inte till något bra ord på ‘svenska’ annars hade jag använt det. Det innebär att man har två system som löper parallellt, ett primärt och ett sekundärt. Telefoni är ett exempel på det.

        Ericssons AXE är ett bra exempel. APZ, det vill säga mjukvara – pocessorer – minnen, är dubblerade. Om A-sidan av någon anledning skulle krångla så tar B-sidan över utan större driftstörningar. Då kan man felsöka och reparera i relativt lugn och ro.

        Vid uppdatering skiljs sidorna åt och man gör uppdateringen i B-sidan. När man är färdig med uppdateringen skiftar man så B-sidan hamnar i aktivt läge. Går allt bra kopierar man B-sidan till A-sidan och skiftar tillbaka så att A-sidan åter blir aktiv. Man gör naturligtvis en massa tester under resans gång.

        AXE används både inom mobiltelefoni och fast telefon. Metoden går givetvis att använda i många datasammanhang. Jag känner inte till hur det är med servrar och näthotell men de borde ha redundanta system. Redundans ersätter inte backuper. De måste lagras i flera generationer.

        Avbrottsfri strömförsörjning är av största vikt för känsliga system. Men det är en annan historia.

        Jag hoppas jag har förklarat hyfsat enkelt och skapligt rätt. Det är snart femton år sedan jag höll på med det här. Har jag fel så får någon rätta mig,

        Gilla

      • Andersson 2020-12-17 / 13:30

        TOMPAS11 2020-12-17 / 11:03

        ‘överflödig’ är inget bra ‘översättning’ i det här sammanhanget. Viktig information är inte överflödig. Den är dubblerad för att upprätthålla säkerheten. Det har inte något att göra med att den ena ordet är finare än det andra. Jag anser också att man ska använda svenska när det är möjligt. Men jag känner inte till något bra ord på ‘svenska’ i stället för redundant. Gör du? Från vilket språk kommer redundant?

        Ditt inlägg är på det hela taget onödigt. Har du inga synpunkter på driftsäkerheten hos de datasystem som berör rikets säkerhet?

        Gilla

  10. Andersson 2020-12-17 / 08:00

    Jag förstår inte att man har använt svackan nu i somras med att öka beredskapen och fylla på förråden. Tvärtom så har man avvecklat ‘fältsjukhuset’ i Älvsjö. Är det så att det bara finns bottenskrap kvar i ladorna om ens det.

    Varför har man inte inrättat fler fältsjukhus. Varför har man inte utrustat hotell för sjukvård/eftervård? Hur kommer det att gå om vi får verklig kris. Krig och annat elände. Det kommer att gå åt helvete.

    Jag ska inte berätta hur jag och mina närmaste ska tillbringa julen. Får då får jag bara fan för det. Men det finns gränser för en gammal man. Man kanske inte har så långt kvar även om man slipper dö i den här pandemin.

    Gillad av 1 person

    • Bo Adolfsson 2020-12-17 / 09:39

      Blir det enligt rekommendationerna ett julbord utomhus?
      Då är det ju tur att vi har det varmaste vädret någonsin!

      Gilla

      • Andersson 2020-12-17 / 15:46

        Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt. Jag kunde ha sagt att jag inte kommer att följa några rekommendationer. Men det säger jag inte.

        Gilla

  11. Peter Andersson 2020-12-17 / 07:41

    Musskyd är otillräckligt , lite batter andningsmasker typ Kf94 ger ett mycket batter skydd.

    Gilla

    • 502V8S 2020-12-17 / 12:26

      Nej, musskydd hjälper nog inte!

      Gilla

  12. Robban 2020-12-17 / 05:09

    En sosse kommer aldrig någonsin, varken erkänna eller ta sitt ansvar! Det finns ju tex en anledning till att Palme såg till att ta bort tjänstemannaansvaret!
    Dvs ett misstroende måste till!
    Tyvärr så finns det ingen parlamentarisk majoritet för det vad jag kan se.

    Gillad av 3 personer

  13. peo 2020-12-17 / 03:20

    Munskydd är bra om man håller avstånd, stanna hemma vid sympton och håller god handhygien.

    Gilla

      • peo 2020-12-17 / 08:44

        Ja det är ju där de flesta har blivet smittade!

        Gilla

      • Thoralf A 2020-12-17 / 09:18

        Nej, det är inte där de flesta blir smittade. Hur kan du påstå det när ca 5 000 – 8 000 smittas varje dag?

        Gilla

      • Bergman år 2020 2020-12-17 / 12:47

        Jag avsåg ironisera över PEOs uppfattning eftersom det han skrev var så tokigt att det kunde uppfattas som ironi. Fast jag förstod att inlägget var allvarligt menat men faktiskt så illa att jag tillät mig ironisera över det och uttrycka min uppskattning fast med glimten i ögat.

        Gilla

    • Bergman år 2020 2020-12-17 / 09:17

      Jag gillar din ironi!

      Gilla

      • Thoralf A 2020-12-17 / 09:20

        Det är inte ironi! peo är ett troll.

        Gilla

    • Sven d.ä. 2020-12-17 / 09:41

      Bilbälten är ba om man håller avstånd – i trafiken.

      Bättre kan du PEO.

      Gilla

    • Ò Hyra 2020-12-17 / 13:02

      Peo…ännu en träbock
      som tror sej kunna mjölka.

      Gilla

  14. lennart 2020-12-17 / 00:44

    Tegnell i Expressen. ”Det finns ett par åtgärder vi kan ta till för att bromsa smittspridningen”. Av de åtgärder han nämnde var inte munskydd ett alternativ. Hellre låta folk dö än att förlora sin prestige.
    Endast en handlingsförlamad regering som Löfvens förlitar sig helt på andra. Tegnell som haft fel om det mesta, men det får man ge honom, han är bra på att bortförklara sina misstag.

    Gillad av 2 personer

  15. Lasse 2020-12-16 / 23:54

    De vågar inte fälla Regeringen. Hade de vågat, hade de gjort det för länge sedan.

    Gillad av 1 person

    • Bo Adolfsson 2020-12-17 / 09:36

      Vem vill ta över och få ansvaret för den katastrof som är på gång! T o m kungen har j uttalat sig.
      Jag kommer att redovisa en prognos med utgång från worldometers statistik.

      Gilla

  16. Sven d.ä. 2020-12-16 / 23:28

    Kristersson och Bush pratar om att Regerigen ska avgå, ta sitt ansvar (vad det nu är) etc etc. Men det händer inget. Regeringen kommer inte att lämna frivilligt – Regeringen måste avsättas förstår de inte det. Misstroendevotum!

    Gillad av 3 personer

Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Håll en hyfsad ton och språk så bidrar du till bloggens kvalitet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s