FÖRSTA BAKSLAGET FÖR SD?

Läste en intressant artikel om partipolitiken i Danmark och om Dansk Folkepartis kräftgång de senaste åren. I Danmark är ju åsiktskorridoren mer eller mindre helt frånvarande och yttrandefriheten fungerar betydligt bättre än i Sverige. En spade är en spade.

Dansk Folkeparti gjorde ett succéval i folketingsvalet 2015 med hela 21 procent av rösterna och blev näst största parti. I valet 2019 blev det däremot en mindre katastrof med endast 8,7 procent. Partiet hade fått konkurrens av bland annat Nye Borgerlige och sedan hade Socialdemokraterna tagit tag i invandringsfrågorna och infört en stram migrationspolitik. Det danska Socialdemokraterna har inget gemensamt med de svenska Socialdemokraterna.

”Nye Borgerlige har fullständigt tagit över diskussionen om invandrings­politiken. Det populistiska Danmark har inte blivit större, men väljarna har bytt från Dansk Folkeparti till Nye Borgerlige, säger Møller Hansen.”

Då kan man ju fråga sig vad Dansk Folkeparti har sysslat med under dessa fyra år. Partiet valde ju att stå utanför regeringen men vara ett stödparti till Venstre efter valet 2015. Detta gjorde man ju för att även kunna driva en oppositionspolitik. Uppenbarligen misslyckades man fullständigt med det.

”Partiledaren Kristian Thulesen Dahl hade en idé efter valet 2015 att Dansk Folkeparti skulle placeras i mitten och vara det nya kungamakarpartiet i dansk politik, säger Rune Stub­ager, professor i statsvetenskap vid Århus universitet.”

Det här påminner mig om mina egna tankar om SD och hur Jimmie Åkesson släpper den ena frågan efter den andra för att gå mer in mot mitten i svensk politik, för att anpassa sig till Moderaterna i fråga efter fråga. Idag driver inte längre SD de gamla profilfrågorna särskilt hårt eller man har till och med övergett vissa politiska frågor. I varje fall så finns de inte längre på den aktuella dagordningen.

Jag tror att det bara är vi som var med i partiet för ca 15 år sedan som kommer ihåg 33-punktsprogrammet som antogs vid samma riksårsmöte 2005, som Jimmie Åkesson blev vald till partiledare. Hade bara hälften av dessa punkter blivit verklighet så hade Sverige sett annorlunda och bättre ut idag. Nu har partiet släppt det mesta av dessa 33 punkter.

http://www.expressen.se/nyheter/1.424816/sverigedemokraternas-33-punkter

Partiet släppte nyligen kravet på att lämna EU och göra en Swexit och man tog beslutet 8-9 månader innan man kommunicerade det till medlemmarna och väljarna. Partiet mörkade sitt nya ställningstagande i det allmänna valet 2018, trots att beslutet redan var fattat internt. Du kan läsa om detta i min bok ”Mina politiska fighter”. För bara några månader sedan så röstade även partiet ja till den så kallade Nato-optionen. Det många tolkar som ett första steg i en omsvängning i Nato-motståndet.

Frågan är om valet 2022 kommer bli en chock för Sverigedemokraterna? Kommer det bli första gången som partiet backar i ett riksdagsval!

Många sverigedemokrater tycks ta det för givet att partiet skall växa i varje val. Partiet gör sig av med duktiga partiföreträdare mer eller mindre på regelbunden basis. Samtidigt som rent kriminella personer får stanna kvar i partiet och erbjuds tjänster inom administrationen när de tvingas avsäga sina platser på riksdagsvalsedeln eller ett förtroendeuppdrag. För kvinnliga företrädare har sängvägen varit en framgångsrik väg till välavlönade förtroendeuppdrag. Det håller inte i längden.

Frågan är hur länge kärnväljarna har tålamod med detta och om de accepterar omsvängningen av politiken i partiets profilfrågor. När ett alternativ till SD växer är troligen en ganska stor grupp av väljare inom SD beredda att byta parti på samma sätt som skett i Danmark.

Sverigedemokraterna håller samtidigt på att binda ris till egen rygg genom sättet som partiet behandlar alternativa medier. Ingen inom SD och partitoppen medverkar i alternativa medier, enda undantaget har varit Björn Söder och Roger Richtoff vad jag känner till. Men Björn Söder har ju knuffats bort från verkställande utskottet och ingår inte längre i den inre kretsen. Jag undrar om inte Björn Söder är utmobbad av de övriga i de fyras gäng.

Jag undrar om partiledningen förstår vad som är på gång inom alternativmedia och hur dessa växer, vilka konsekvenser det kan få för SD i valet 2022, det är bara drygt ett år bort.

Nye Borgerliga fick 2,4 procent i valet 2019 i Danmark. Spärren i Danmark ligger på 2 procent. I den senaste opinionsundersökningen fick partiet 7,9 procent.

Är det möjligt för Alternativ för Sverige att göra samma resa in i riksdagen 2022?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/nytt-populistparti-v%C3%A4xer-starkt-i-danmark/ar-BB1dufh1

https://bulletin.nu/hur-lange-drojer-det-innan-svenska-s-gor-som-danska-s

24 reaktioner på ”FÖRSTA BAKSLAGET FÖR SD?

  1. Argus 2021-02-15 / 07:21

    Åtta forskare i statsvetenskap skriver på politologerna.wordpress.com. Inför valet analyserade de politiska partiets väljare med avseende på den så kallade höger-vänster-skalan och GAL-TAN-skalan. https://politologerna.wordpress.com/2018/05/22/8382/

    Resultatet blev att SD har den jämnaste höger-vänster-fördelningen (något lite mer vänster än höger) och en kraftig TAN-övervikt. Jag skulle vilja påstå att väljarna hade varit ett utsnitt av sossarna på 1960-talet innan Palme och 68-vänstern fördärvade partiet. Jag skrev tidigare ”den så kallade höger-vänster-skalan”. Anledningen till det är att vänstern framgångsrikt lyckats att få folk att tro att vissa ideologier är höger trots att de är vänster till och med i namnet.

    Jag tycker därför att vi borde använda ”kollektivistiska” respektive ”liberala” ideologier. Till de kollektivistiska ideologierna hör kommunism, socialism, fascism, nazism, zionism och islamism. Samtliga dessa har blod på sina händer och bortemot en halv miljard döda på sina samveten, om de nu skulle haft ett.

    68-vänstern har haft stora framgångar efter majrevolten i Paris och kårhusockupationen i Stockholm. På 1970-talet vänstervreds därför hela det politiska spektrat men inte väljarna som stod förvånade kvar. Att den famösa ”Regeringens proposition 1975:26” gick igenom utan motstånd är betecknande och utgör den viktigaste enskilda händelsen till det rådande förfallet. SD:s framgångar är en reaktion på denna vänstervridning. Om framgången ska hålla i sig måste de fortsätta vara ett tydligt alternativ.

    Gilla

  2. Håkan Södergren 2021-02-10 / 19:48

    SD är för ”mjuka” och för ”PK”…dom har tappat iniativitet i alla olika frågor dom är bara inne på spåret att 2022 vara stöd partie till M och KD och ev. L…..
    S V C MP Kommer att massakrera SD….och ropa..
    FASCISTER NAZISTER……Alla + PK media
    kommer att vara med i ”drevet….

    Gilla

  3. Sven d.ä. 2021-02-10 / 18:18

    Om nu SD ska vara ett ytterkantsparti så är de verkligen beskedliga. Jag tror det behövs ett parti som bygger på ekonomiska frågor – pensioner, skatter, medlemsavgifter till EU och FN etc. Helt enkelt vad får jag för pengarna. Jag tycker inte att AfS faller väl in på min beskrivning. Det behövs ngt helt nytt.

    Gilla

  4. Robban 2021-02-10 / 14:08

    Finns inte en chans att jag återgår till SD i dagsläget!
    Några av profilfrågorna måste först tillbaka och upp på bordet igen och JÅ bytas ut mot ex hans ex!
    Givetvis under förutsättning att hon står för förändring även nationellt och inte bara lokalt!

    Gilla

  5. Anders 2021-02-10 / 13:33

    Tålamod . Det krävs tålamod för att komma någonstans inom politiken . Se på Ny Demokrati . Det blev bara skit av alltihop. Tror Åkesson gör helt rätt . En oerhört svår och känslig balansgång . Tänk på hur många rovdjur överlever . Man makar sig i läge långsamt utan att utmana . När tillfället kommer är man skoningslös . Ska man överlista (S)ocialdemokraterna måste man nog göra det på deras planhalva . I stior och gråzoner och inte dra sig för osanningar och beskyllningar .
    Lär av Löfven , Johansson , Strandhäll , Hultqvist m.fl .
    Problemet för en vanlig uppfostrad svensk är att orka ta sig ner till deras nivå .

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2021-02-10 / 13:47

      Det stora problemet i Sverige är inte partierna, utan det svenska folket!

      Gilla

      • Bergman år 2021 2021-02-10 / 15:34

        Är det möjligen därför som SVT, partipolitiskt obunden, tar sig an uppgiften att uppfostra svenska folket?

        Gilla

      • Lars 2021-02-10 / 15:41

        Ett folk med mössan i hand o huvudet under armen är inte värda en egen nation. Friheten, som så mycket annat, måste vinnas hela tiden vilket svenska folket har glömt.

        Gilla

  6. Kalle 2021-02-10 / 12:38

    SD verkar få problem. Har ”Flyktingar Välkommna” smugit sig in i SD och vill tona ned SD vinnande ursprungliga politiska ideer ???
    Försöker dessa ”Flyktingar Välkommna” att förändra partiet innifrån med att sparka ut så många färgstarka och vinnande männsiskor som möjligt för att bereda plats för sig själva???

    SD kan behöva förändras och bredda politiken MEN då skall det vara ur stenhård SD politisk synpunkt!!!

    De andra partierna ser ned på SD och vuxenmobbar SD även i riksdagens talarstol.

    Det är INTE SD som skall ändra sin politik. Det är de andra partierna som skall bli demokratiska och anpassa sig efter röstresultaten.

    SD har inget att göra med de andra partiernas poltik. Det är de andra partiernas ensak.

    SD skall ha sin EGEN politik utan att snegla på andras politiska ideer.

    SD skall värna om sin egen enastående poltik och ta hand om de sina. Värna SD-familjen!!!
    .

    Gilla

  7. ingesa396634574 2021-02-10 / 11:16

    Håller med till viss del.Särskilt att inte förstå hur viktiga de alternativa medierna är för SD och att man ännu inte förstått att ett antal psykopater arbetat sig in i partiet och anmäler helt igenom äkta Sverigedemokrater till medlemsutskottet som kan tänkas stå i vägen för deras fortsatta klättrande och försörjning.Båstad är skolexemplet där en förening med 5 mandat är helt upplöst och troligen aldrig repar sig igen då alla äkta Sverigedemokrater gått över till Bjärepartiet som står SD nära i våra hjärtefrågor.Det enda som skulle få mig att byta parti är om psykopaten från Ängelholm dyker upp på valsedeln som kandidat till Riksdagen.

    Gillad av 1 person

    • annakickan 2021-02-10 / 22:45

      Så är det tyvärr!!! Så många äkta Sverige vänner som lämnat partiet eller blivit fråntagna sitt medlemskap då de varit ett hot för vissa som endast ser karriär samt hög lön som prioritet. SD Båstad är ett praktexempel där alla de riktiga Sverige vännerna lämnat komunpolitiken o dem som är kvar lyser med sin frånvara i både fullmäktige o kommunstyrelse. Ser att detta fenomen händer lite varstans o tyvärr sitter för många okunniga, oärliga personer på fel positioner i partiet ofta personer som enbart suktar efter en hög lön. Hoppas innerligt att detta kommer att ändras för fler o fler av oss sk gamla SD are har blivit varse vad som händer inom partiet.

      Gillad av 2 personer

  8. lennart74 2021-02-10 / 10:26

    Visst kan Jimmie sitta som ”jeppe på berget” och driva en hård konfrontationspolitik som gör det omöjligt för M och KD att samarbeta med SD. Till vilken nytta. Jimmie vill ha inflytande och får börja i det lilla för att sen när partiet är inne i värmen skruva upp kraven.

    Gillad av 3 personer

  9. Karl 2021-02-10 / 10:26

    Det är väl som med alla andra politiker, i början är allt så fint enligt partiboken. När de har suttit några år och gör allt de kan för att bre ut sig i sin bekväma stol och arslet växer fast, så glömmer de allt de har lovat sina väljare. Som vanligt så rättar de in sig i ledet för att få ut sina fina slantar, en del har en månadslön som är lika stor som jag har på ett år som pensionär, fina slantar för att bara sitta och trycka på en knapp då och då. Sista höjningen av pensionen är bara ett stort jävla hån. SD får nog tänka om ifall de ska ha några väljare kvar 22.

    Gillad av 1 person

  10. Ludvig 2021-02-10 / 07:37

    Är man inte mer rädd om sina egna än vad SD är då är det lika bra det går neråt och andra tar över.

    Gillad av 4 personer

  11. Bre 2021-02-10 / 01:44

    Precis vad jag har sagt i några år nu. SD böjer sig mer och mer för M och något jag har svårt med är moderat politik. Får väl rösta på något annat istället som är synd för jag har hängt med från början.

    Gillad av 3 personer

    • Lars 2021-02-10 / 08:25

      Instämmer – så får det bli.

      Gilla

  12. tompas11 2021-02-10 / 00:10

    ”Är det möjligt för Alternativ för Sverige att göra samma resa in i riksdagen 2022?”
    Det får vi innerligt hoppas.
    SD, som jag ser det, är fullständigt passé.

    Gillad av 4 personer

  13. Andersson 2021-02-09 / 23:43

    Försöka duger. Friskt kopplat hälften brunnet.

    Gilla

  14. stigrydmark 2021-02-09 / 23:03

    Jag har ett minne av att Mattias Karlsson förbjudit SD-medlemmar att läsa Fria Tider, kanske även fler? Där kan man ju läsa många av de hårresande domslut som ibland även SD:s nämndemän deltar i. Så SD framstår vacklande i flera frågor och kan liknas vid ett virrigt folkparti

    Gilla

    • Thoralf A 2021-02-09 / 23:09

      Mattias Bäckström Johansson förbjöd medlemmar att prenumerera på Nya Tider. Han blev förbannad om det låg Nya Tider tidning i partilokalen. Hur det är idag vet jag inte men jag vet att väldigt många inom SD prenumererar på Nya Tider.

      Gillad av 3 personer

      • Andersson 2021-02-10 / 14:28

        Kindergarten! Ovärdigt. Ytterligare kommentarer onödiga.

        Gilla

    • Bergman år 2021 2021-02-10 / 08:51

      @STIGRYDMARK Är det möjligen så att du förväxlar Fria Tider med Nya Tider? Nya Tider är en konservativ papperstidning som utkommer en gång i veckan. Inte sällan förekommer Thoralf som skribent i den.

      Gilla

  15. Håkan Spångberg 2021-02-09 / 22:35

    SD har blivit trötta…
    Och lägger mesta kraften på att utesluta aktiva medlemmar på beställning av PK-eliten, verkar det.
    Svårt att se någon politisk kraft som vill Sverige väl och är beredda att kämpa för det.
    Vägen till avgörande inflytande är lång. SD hade väl en chans men verkar ha tröttnat.

    Gillad av 4 personer

Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Håll en hyfsad ton och språk så bidrar du till bloggens kvalitet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s