ANTALET AVLIDNA STIGER IGEN

Statsminister Stefan Löfven fick igår sin första dos vaccin. Han fick Pfizers vaccin. Om det hade varit någon stake i statsministern så hade han begärt att få AstraZenecas vaccin, trots Folkhälsomyndighetens rekommendation för att föregå med gott exempel.

”Jag skulle blivit nöjd med vilket vaccin jag än blivit erbjuden. Så länge myndigheterna rekommenderat det, säger statsministern.”

Stockholm meddelade igår att 65+ enbart kommer erbjudas vaccin från AstraZeneca. Där hade Stefan Löfven en möjlighet att visa sin solidaritet med alla som är 65+, det vill säga är födda 1956 eller tidigare. Stefan Löfven är född 1957 och klarade sig ifrån AstraZenecas vaccin med ett års marginal.

Igår kom ny statistik från Folkhälsomyndigheten som visade att antalet smittade minskat med ca 5 000 personer den senaste veckan. Från 41 000 bekräftade smittade till 36 000 smittade. Många spekulerade nu i en vändning. Inte minst på grund av att vändningen förra året kom just i månadsskiftet april/maj inom sjukvården.

Däremot vände den positiva trenden för avlidna i de äldre åldersgrupperna den senaste tvåveckors perioden. De var lite förvånande men kanske beror ökningen på att inte så många är vaccinerade i gruppen 70-79 år.

Sannolikt så kommer andelen som vaccinerar sig minska ju yngre åldersgrupperna är. Allt tyder på detta. I Kalmar län skriver man att det finns många lediga tider att boka men intresset motsvarar inte de förväntningar man räknat med. Det blir intressant att följa hur stor andel som kommer vaccinera sig i de olika åldersgrupperna.

Annons

28 reaktioner på ”ANTALET AVLIDNA STIGER IGEN

  1. Lars 2021-04-30 / 16:39

    ”Igår tisdag fick jag min första dos av vaccin. Det blev Pfizers vaccin” – Thoralf.
    ” Statsminister Stefan Löfven fick igår sin första dos vaccin. Han fick Pfizers vaccin” – Thoralf.
    Ni har nu i alla fall ngt mer gemensamt än politiken som födkrok. Du ville ju ha AZ tidigare Thoralf, frågade du om du kunde få det istället? En trött sköterska informerade mig att det var AZ hon sprutade in i mig. Är seriöst oroad över om jag vågar utsätta mitt immunförsvar för en spruta till i Juni.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-30 / 17:35

      Ja. för några månader sedan förordade jag AZ men efter att de allvarliga biverkningarna och flera dödsfall med koppling till AZ som omvärderade jag mitt tidigare ställningstagande. Det handlar om logiskt tänkande.

      Gilla

      • Lars 2021-04-30 / 17:56

        Tack för svar TA, jag klandrar dig absolut inte. Dödsfallen finns ju inom flera vaccintyper men just det där att AZ triggar igång immunförsvaret så det går i spinn tycker jag låter oroväckande. Får se om jag tar min andra spruta som ger extra boost åt immunförsvaret efter vad jag förstår. Vi vet förhoppningsvis mer till midsommar då det är dags för min dos 2.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-04-30 / 19:49

        Jag var inte särskilt förtjust i ett mRNA-vaccin men det var ju enda alternativet och jag fick ställa risk mot risk. Och då vann vaccinet med råge. Alldeles för många som jag vet eller känner som gått bort i covid-19.

        Gilla

  2. Otto 2021-04-29 / 16:55

    ”– Hade jag varit över 65 år och blivit erbjuden Astra Zenecas vaccin hade jag gladeligen tagit den.”

    Säger Lena Hallengren, som först inte ville säga vilket vaccin hon fått. Kommentarer överflödiga.

    Gilla

  3. Kalle 2021-04-29 / 11:09

    ## Varför fortsätta bruka ett vaccin där risken för allvarliga biverkningar överstiger nyttan? ##

    ##Enligt en ny rapport från Europeiska Läkemedelsagenturen (EMA), är risken för allvarliga biverkningar vid en dos Astra Zeneca-vaccin överhängande hos yngre jämfört med ett allvarligt förlopp med Covid-19, vilket understödjer Danmarks beslut om at suspendera bruket av det svenskbrittiska vaccinet.##

    ## Enligt Søren Risom Kristensen, blodproppsexpert och professor i klinisk biokemi vid Aalborg Universitet, finns det således ingen mening med att bruka vaccinet. ##

    https://jennypiper.blog/2021/04/29/varfor-fortsatta-bruka-ett-vaccin-dar-risken-for-allvarliga-biverkningar-overstiger-nyttan/

    ##”Äldre vill inte vaccinera sig.”
    -”I Västernorrland hade bara cirka 60 procent i åldersgruppen 65-74 år bokat vaccinationstid under förra veckan.
    Några i samma åldersgrupp väljer bort vaccinet när de inser att de ska få Astra Zenecas vaccin,##

    ##Om ni verkligen bryr er, vilket jag betvivlar:
    – GE DEM DET VACCIN DE SJÄLVA VILL HA. ##

    https://soldatmamma.blogspot.com/2021/04/vojne-vojne-vojne-vad-ska-regeringen.html

    Håller med. Låt folk/patienten välja vilket vaccin de vill vaccineras med. Borde vara en självklarhet!!! Det handlar om den enskildes EGNA kroppar inte statens.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-29 / 12:38

      Vilken oro som skapas hos framförallt många kvinnor som tvingas ta AstraZenecas vaccin. Det har man förstått ibland annat Norge och Danmark men i Sverige struntar Folkhälsomyndigheten i detta.

      Gilla

    • Andersson 2021-04-29 / 23:08

      Region Blekinge meddelade idag att 65+ enbart kommer ‘erbjudas’ vaccin från AstraZeneca.

      I går var min sambo och jag och fick varsin dos Pfizer. Vi är 65+ respektive 70+. Ibland har man tur som en tosing.

      Gilla

  4. messkalle 2021-04-29 / 07:09

    Fel, fel, fel gjorde statsministern
    Fegt, fegt, fegt av statsministern att inte våga visa att Astra är ofarligt för 65+

    Om han skulle bli sjuk finns det många 65+ som kan göra hans jobb mycket bättre.

    I min lilla hemortskommun var det 20 ombokade tider igår.

    J

    Gilla

    • peo 2021-04-29 / 08:36

      Statsministern följde ju prioriteringar som finns medan däremot kungen smet före i kön. Men det har inte nämnts här men det beror väl på kungafjäsket.

      Gilla

      • Thoralf A 2021-04-29 / 12:36

        Kungen anses uppenbarligen viktigare än statsministern!

        Gilla

      • Bergman år 2021 2021-04-29 / 15:02

        @PEO Enligt Hasse & Tage i 88-öres revyn spelar en tilltagande ålder en allt högre risk för att åka på en propp. Så se opp!
        ”Vid trettitre är man passé, vid trettifem då kan man hälsa hem. Vid förti jämt är man ett skämt, och högre opp åker man väl på en propp.”

        Gilla

  5. Sven Dacke 2021-04-29 / 06:50

    ”Däremot vände den positiva trenden för avlidna i de äldre ”

    Är det sådana som blivit vaccinerade som börjar falla ifrån, framgår det av materialet ?

    Eller blir dom smittade av personal som blivit vaccinerade?

    Gilla

    • Thoralf A 2021-04-29 / 06:56

      Det framgår inte av statistiken från Folkhälsomyndigheten

      Gilla

  6. Ò Hyra 2021-04-28 / 21:32

    Nej, men det är väl klart att Löfven är för dum för att begripa att han genom att kräva Astras vaccin skulle kunna få sympati från svenska folket och därmed gynna sitt parti.

    Det är samma sak med byfånens tröttsamma haranger om SD:
    ”Rasistiskt parti med b la b la”

    Detta upprepar byfånen per automatik, men det är inget han själv tänkt ut.
    Han har sina onda, oärliga rådgivare, som viskar i hans öra.

    Och eftersom kugghjulen hos byfånen går långsamt, om alls, upprepar byfånen
    ramsan on och om igen.

    Gilla

  7. Ò Hyra 2021-04-28 / 21:22

    Ju fler döda, dess mer stiger förtroendet för Hallengren, om man ska tro regimmedia.
    Detta kan bara förekomma i Ullareds och Lets Dance förgiftade svenska befolkningen.

    Gillad av 1 person

  8. ac carlsson 2021-04-28 / 20:09

    Min äldre bror fick sin första spruta med Pfizers vaccin (Comirnaty) för knappt tre veckor sedan. Vid detta tillfälle fick han också en tid för andra sprutan exakt sex veckor senare (vid samma klockslag och på samma plats).
    På läkemedelsverkets hemsida kan man läsa att det rekommenderas att man får en andra dos efter tre veckor. Man kan ju fundera över varför man inte följer läkemedelsverkets rekommendation beträffande den andra sprutan.

    https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/comirnaty-vaccin-mot-covid-19#hmainbody3

    ”3. Hur du får Comirnaty
    Comirnaty ges efter spädning som en injektion på 0,3 ml i en muskel i överarmen. Du kommer att få 2 injektioner. Det rekommenderas att man får den andra dosen av samma vaccin 3 veckor efter den första dosen för att fullborda vaccinationsserien.”

    En annan sak som kan tyckas lite märklig är informationen om att de är OK att träffa sina barnbarn tre veckor efter första sprutan. Det handlar förmodligen mest om en ”killgissning” precis som när Anders Tegnell för drygt ett år sedan sa att barn inte kunde vara smittbärare.
    Enligt läkemedelsverket ger vaccinationen maximalt skydd först två veckor efter andra sprutan, att träffa barnbarnen tre veckor efter första sprutan verkar därmed vara ett onödigt risktagande.

    Gilla

  9. Andersson 2021-04-28 / 16:18

    Nu är jag lyckligen hemkommen från Hälsohuset. Jag fick samma sort som statsministern trots att jag är både äldre och klokare. Nu är det sex veckor tills man är helt färdig. Statsministern borde ha känt sig färdig för länge sedan om han hade varit lika klok som jag.

    Gillad av 2 personer

    • Ò Hyra 2021-04-28 / 21:38

      Det gläder mej att du kan fortsätta att gå i dina halvsulade skor och
      äta din strömming med mos.

      Gilla

      • Rune N 2021-04-28 / 22:30

        Strömming med mos. Gott!

        Gilla

      • Andersson 2021-04-28 / 22:54

        Strömming kan du vara själv. Här äter vi sill med eller utan mos.

        Gilla

  10. Lars 2021-04-28 / 13:38

    Jag tror intresset för vaccinering är svagt under 50, vilket gör att jag tror spridningen och dödsfallen tyvärr lär fortsätta. Nu verkar det främst vara yngre som vårdas och även dör?!? Nu hör man dessutom om dubbelmutationen som upptäckts i Stockholm.

    De äldre som vaccineras är främst på boenden eller rör sig inte på samma sätt i samhället, som yngre personer.

    Det är märkligt att det står olika om spridningen, inneliggande och dödstalen i alla tidningar man läser.

    Gillad av 1 person

    • lars 2021-04-28 / 15:37

      Jag undra hur folk är så villiga att vaccineras sig när detta är en bluff det förebräds just nu en rätte gång i Nurnberg om detta läs på om Reiner Fuellmich

      Gilla

      • Jan i Nybban 2021-04-28 / 16:21

        Jag tror att vaccinet vida överträffar både folihatt och dumstrut

        Gillad av 1 person

      • Roger... 2021-04-29 / 22:59

        Om man upprepar en lögn tillräckligt många ggr. så blir det en sanning.

        Bra exempel på MSM/SVT som basunerar ut c19 var femte sekund vad som händer.

        Om jag vill dö, få biverkningar m.m. så ska inga myndigheter få bestämma det, det avgör jag själv.

        Gilla

Kommentarer är stängda.