SVERIGES VALLAG ÄR ODEMOKRATISK

Finlands valsystem är ett föredöme! Sverige borde kopiera det rakt av!

Efter valet 2018 riktade den danska politikern och valobservatören Michael Aastrup Jensen (Venstre) hård kritik mot det svenska valsystemet. Han kommer ta upp frågan på nästa möte i Europarådet säger han.

”Under alla valobservationer jag har varit på har jag aldrig sett ett val så odemokratiskt som det svenska, säger han.”

Den svenska vallagen klassificerar partierna i olika klasser beroende på deras storlek och resultat i tidigare val. En del partier får valsedlarna utlagda i vallokalerna och dessutom betalda av staten, andra partier får sköta logistiken själva och till och med betala valsedlarna ur egen ficka. Det är ett pinsamt självmål för ett land som påstår sig vara demokratiskt och stå för jämställdhet och jämlikhet. Ett land med politiker och en statsminister som allt som oftast slår sig för bröstet och vill framhålla sig som en demokratisk högborg, samtidigt som man slår på andra EU-länder. Det faller platt till marken redan när det gäller vallagen.

Sverige har fått allvarlig kritik från OSSE i samband med tidigare val när det gäller den så kallade ”valhemligheten”. Det vill säga att alla dessa valsedlar ligger helt öppet i vallokalen och att den som skall ta valsedlar kan betraktas av andra röstande eller av funktionärer i vallokalen. Hela systemet med dessa alla olika valsedlar är ett förlegat system som borde skrotats för många år sedan.

Allt handlar om det svenska systemet med att varje parti har sina egna valsedlar och den enorma problematik som det medför vid hanteringen av alla dessa valsedlar och alla möjligheter att sabotera valsedlar för ett enskilt parti. Inför valet 2018 trycktes närmare 700 miljoner valsedlar enligt valmyndigheten, varav endast ca 20 miljoner användes för att rösta med. Dessutom tillkommer problemet med administration, logistik och inte miljöaspekterna med tryckningen av så många valsedlar. Jag vet hur mycket en kartong med 16 000 valsedlar väger, den är riktigt tung.

Finlands valsystem är ett föredöme! Sverige borde kopiera det rakt av!

I Finland finns i praktiken inga valsedlar för varje parti. Därmed kan inga fuska genom att dölja eller ta bort något partis valsedlar i vallokalen. Det finns heller inget bord med alla partiers valsedlar som ställer till problem med valhemligheten.

I Finland har man en gemensam kandidatlista för alla partier!

På kandidatlistan finns alla partier och deras kandidater med och varje kandidat får ett individuellt och unikt nummer.

Foto från ett valbås i Finland.

Det innebär att alla som röstar måste välja en politiker att rösta på sedan tillfaller den rösten även det parti som politikern företräder. I Sverige kan man ju rösta enbart på ett parti.

I Finland blir de valda för respektive parti som fått flest personröster. Det är alltså ett ”personval” i betydligt större omfattning och partierna kan inte styra vilka som blir valda för respektive parti utan det gör väljarna. I Sverige styr partierna vilka som blir valda genom ordningsföljden på valsedlarna om inte någon blir personvald genom att få mer än 5 procent av rösterna i valkretsen. Man brukar i Sverige prata om valbar eller icke valbar plats på valsedeln.

I Finland skriver man bara numret på kandidaten som man röstar på!

Finsk röstsedel där man bara fyller i ett nummer i cirkeln.

Tänk så enkelt det kan vara om man vill ha ett demokratiskt valsystem!

Finlands valsystem är så enkelt och man behöver inte närmare 700 miljoner valsedlar som bara ställer till problem och möjligheter till valfusk. Kandidatlistan finns i valbåset där den som röstar en sista gång kan kolla vilket nummer politikern har som man tänker rösta på. Detta borde till och med en svagbegåvad svensk begripa.

Att svenska valmyndigheten och de stora riksdagspartierna inte begriper att den svenska vallagen är odemokratisk är fullständigt obegripligt. Varför motarbetar de ett demokratiskt val?

Svaret är enkelt! De skulle förlora kontrollen över vilka som blir invalda och det skulle bli betydligt lättare för nya partier att ta sig in i riksdagen.

Rösta bort dessa odemokratiska partier!

PS

Det enda partiet i riksdagen som skrivit motioner om en gemensam valsedel är Sverigedemokraterna! Det visar hur odemokratiska övriga partier är. Men jag har svårt att tro att det kontrollerande partiet SD önskar sig ett valsystem enligt den modell som Finland använder.

Jag anser att kommunvalet i Kalmar 2022 kunde vara ett test av det finska valsystemet i Sverige.

Annons

51 reaktioner på ”SVERIGES VALLAG ÄR ODEMOKRATISK

  1. Cosmik Debris 2021-07-14 / 16:01

    När stockholmare besöker Österlen kallas det för kulturkrock och besökarna saknar tydligen hyfs. Vad kallas det när muslimer, araber och afrikaner intar Sverige, bygger moskéer, begår brott och våldtar?

    Expressen: ” Ilskan mot turisterna på Österlen: ”Saknar hyfs””

    Gillad av 2 personer

    • Sven d.ä. 2021-07-14 / 17:25

      ”nyrika stockholmare” är det nysvenska för något helt annat. Kanske bygger de ”nyrika stockholmare” moskeer nästa sommar. Bara en tanke.

      Gilla

  2. Sven d.ä. 2021-07-14 / 15:45

    Finns det något annat land som använder sig av samma valsystem som Sverige?

    Gilla

  3. Cosmik Debris 2021-07-14 / 14:29

    Vi kan börja med att förbjuda partierna att terrorisera medborgarna utanför vallokalerna.

    Gillad av 1 person

  4. Cosmik Debris 2021-07-14 / 14:04

    I Peter Springares sommarprogram berättade han att som polis har han fått ta emot många hot. Det har mestadels varit kända fyllerister, som efter tillnyktring – ångrade sig och skämdes. Polisen tog inte hoten på allvar och anmälan om hot mot tjänsteman upprättades sällan.

    Muslimerna som dagligen mordhotar svensk polis är troligtvis helt nyktra, skäms inte och ångrar sig absolut inte.

    Fundera på det.

    Gillad av 2 personer

  5. PL 2021-07-14 / 12:34

    Det finns starka skäl att behålla nuvarande ordning och avstå från den finländska modellen med en gemensam valsedel som mest liknar menyn på en restaurang. Det finns ett värde i att den röstande aktivt lägger ner i kuvertet valsedeln på det parti han/hon valt till riksdag, kommun och landsting/region. Ger också högsta tänkbara säkerhet vid räkningen, bara att vid kontroll räkna valsedlarna. Även de underkända valsedlarna finns bevarade. Du kan ju plocka åt dig flera valsedlar innan du går in i vallokalen om du vill undvika att avslöja vilket parti du lagt din röst på. Jag är övertygad att du innerst inne håller med om detta, dessutom har du möjligheten att kryssa den kandidat du gillar även om SD-väljarna i Kalmar län hade fått detta om bakfoten och beklagligt nog kryssade Jimmy Åkesson istället för dig.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-07-14 / 14:03

      Jag delar inte din uppfattning. Läs mitt blogginlägg en gång till. Vad skulle vara sämre med det finländska valsystemet. Det aktiva valet är att skriva en siffra som står för den kandidat man stödjer. Dessa valsedlar finns ju sedan kvar och kan kontrollräknas av flera personer. Det kan vi även tolkas av flera personer om någon skrivit en siffra slarvigt t.ex. 1 eller 7.
      Den stora fördelen är ju att det inte går att mygla med ett partis valsedlar. Partierna behöver heller inte skicka ut några valsedlar till väljarna utan det räcker med att informera väljarna om vilket nummer deras kandidater har i valet.

      Men den främsta anledningen är att det är demokratiskt och betydligt svårare att fuska och det behövs ingen övervakning av alla partiers valsedlar som måste kollas och fyllas på.

      Gillad av 2 personer

    • Hoppalong 2021-07-14 / 14:14

      Du kan inte ha läst Thoralfs artikel innan du skrev din. Läs nu en gång till och förstå hur man t.ex. väljer en person i Finland. Klart bättre än att partiet väljer ut sina knapptryckare. När man räknar inkomna valsedlar för riksdagsvalet blir summan exakt samma. Hur skulle det annars gå till? Man behöver inte som i Sverige trycka 700 miljoner valsedlar utan miljövinsten blir stor om betydligt färre trycks.

      Du kanske inte bryr dig om miljön du efterlämnar till dina barn?

      Gillad av 1 person

      • Rune N 2021-07-14 / 17:36

        Han trodde nog att den översta bilden med listan på kandidater var valsedeln?

        Gilla

    • Omnivore 2021-07-14 / 14:52

      Hej PL!

      Du kanske inte noterat att den finska valsedeln är ett ihopvikt kort med en rund ring där man skriver en siffra. Vallistorna med kandidaterna finns separat i vallokalen. Man viker ihop korter i valbåset, så att ingen ska se vilken kandidat man röstat på. Tror du inte finländarna också arkiverar och sparar de avgivna valsedlarna? Allt sparas. Det är ordning och reda i Finland. Det kan dock inte sägas om valen i Sverige.

      Gillad av 1 person

  6. Kalle 2021-07-14 / 10:26

    ## Österrike första landet i Europa som förbjuder Muslimska Brödraskapet ##

    ## För några dagar sedan beslutade det österrikiska parlamentet att som första europeiska land förbjuda närvaron av Muslimska Brödraskapet på deras territorium.

    Muslimska Brödraskapet står nu på Österrikes svarta lista över organisationer med kopplingar till religiösa brott. Även innehav och spridning av texter eller objekt med kopplingar till organisationen kommer straffas med 4.000 EUR och en månads fängelse.

    Så fort beslutet offentliggjorts lanserade alla webbsidor som är kopplade till organisationen en kampanj där regeringen anklagades för islamofobi. ##

    https://jennypiper.blog/2021/07/13/osterrike-forsta-landet-i-europa-som-forbjuder-muslimska-brodraskapet/

    Något som finns utomlands men sveriges politiker numera saknar…Sunt förnuft!!!

    I sverge slösas det med skattemedel på allehanda organisationer.

    Ungeför 40 000SEK i böter och en månads fängelse. Österrike menar allvar!!!

    Gillad av 1 person

  7. Ludvig 2021-07-14 / 06:56

    Av alla partiledare tycker jag sämst om Annie Lööf, hon och hennes företrädare har förstört Centerpartiet.

    Gillad av 2 personer

    • tompas11 2021-07-14 / 10:03

      Ja det gör ju mindre att de förstört Centerpartiet, saknad av ingen. Det allra värsta är såklart att de medvetet arbetat för att förstöra Sverige.

      Gillad av 2 personer

  8. Karl W 2021-07-14 / 05:14

    Jag håller helt med, men det är inte bara vallagen det gäller, det är hela samhällssystemet. Det är viktigt att välja en person, men det är ännu viktigare att kunna avlägsna och bojkotta olämpliga personer vid behov. Här i Kina har man åtgärdat de problemen. Det finns inge nationellt val på samma dag och tid, valen sker lokalt vid olika tider. Det stoppar yttre påverkan med propaganda. USA är skickliga på det. Det finns bara en valsedel med alla kandidater, man kryssar för de man vill välja till alla positioner. Det finns inga partier alls. Man inför alltmer elektronisk röstning med mobiler. Där använder man samma system som kryptovalutor, det eliminerar allt valfusk, och man behöver inte ens gå till en vallokal. Det går fortfarande att pappersrösta för de som vill. Sverige ligger mycket långt efter.

    Gilla

    • Martin 2021-07-13 / 19:44

      Skönt att fler än jag hatar Lööf, inte bara det förresten, jag föraktar henne så otroligt mycket, faktiskt mycket mer än Löfven och andra sossar. Och andningen till det kan nog stavas att jag har haft äldre släktingar som röstade på centern en gång i tiden, på Fälldins tid. De lever inte idag, strävsamma kristna lantbrukare, och det ska jag vara tacksam för, eftersom av deras centerparti finns inte en smula, det är helt förstört av den falska kopparormen! Hon är ond. Och hon har kommit billigt undan genom sitt svek. Men en dag kommer räkningen, om inte förr så i sept 22, ( om Sverige finns kvar då..)

      Gillad av 2 personer

      • peo 2021-07-14 / 05:01

        Hon är den enda av de borgerliga som har hållit löftet till väljarna att aldrig förhandla eller samarbeta med SD.

        Gilla

      • Benny 2021-07-14 / 08:59

        Så det viktigaste i Peos värld är att Annie Lööf hållit ett löfte hittills att inte prata med SD? Och allt det andra hon ljugit om då Peo? Och inte f-n har hon käkat upp sin sko heller Rödskrikan trots sitt löfte! Rödskrikan, en fullständigt vidrig varelse

        Gillad av 1 person

      • tompas11 2021-07-14 / 10:10

        @ PEO

        Ja det är väl det enda löfte som partiet hållit. I övriga frågor har kappvändandet varit så extremt frekvent att något liknande aldrig skådats ens i mannaminne.

        Gilla

    • Sven d.ä. 2021-07-14 / 09:28

      Jag måste erkänna att jag gärna drar ned ljudet när hon kommer in i radio och annan media. Oavsett det så är hon ett sänke för Centern, ja hela deras Centerns styrelse har misslyckats.

      Jag tror att Sverige har Europas veligaste valmanskår – är det inte det ena så är det det andra, man svarar gärna ‘ja och nej’ på en fråga. Sveriges politiska mitt är stor. Centern med sitt nanm och tanke om att vara i den breda politiska mitten skulle kunna vara ett 20-25% parti. Men de har misslyckats. Med en folklig ledare typ Fälldin så skulle de vara en av de större partierna i Sverige. Med så är det inte. Största ansvaret ligger på Lööfs axlar, för att Centern ska växa måste hon bort.

      Jag tror att hon är en tyrann inom sitt parti, nåde den som säger emot. Men hon ser sig som Guds utsände på jorden, med gudomlig makt.

      Gilla

  9. Ò Hyra 2021-07-13 / 18:19

    Varför ser Per Bolund ut som om han svalt en geting?

    Gilla

    • janne 2021-07-13 / 21:58

      Det var ingen geting det var en spyfluga,då ser han ut sådan,det var ju en kompis.

      Gilla

    • Cosmik Debris 2021-07-13 / 19:22

      Är det inte Brio som levererar stolar till Morgan?

      Gilla

  10. Cosmik Debris 2021-07-13 / 14:19

    Josefin Utas på Facebook. ”Det är som att det blivit ”inne” att låtsas ha intellektuell funktionsnedsättning”

    ”låtsas”?

    Gilla

    • Ò Hyra 2021-07-13 / 14:56

      Bud-geten, mannen med utstrålning som en svart rock.

      Gillad av 1 person

  11. Tony 2021-07-13 / 13:33

    Ifall rösträkningen hade gått rätt till 2018, så hade jöken aldrig kommit till ,
    och vi hade kanske haft en annan regering än katastrofen vi har idag,
    men det visar på att Sossarna är beredda till vilka smutsiga metoder som
    helst för att fortsätta att suga ut medborgarna.

    Kommer inte exakt ihåg vad SD var spådda att få, men det var långt över tjugo
    men stannade på 18%.
    Det valsystem vi har inbjuder till valfusk, och det är förnedrande för ett land,
    som i alla fall tidigare ansetts som stabilt och säkert.

    Men Sossarna har bara utsett i stort sett partitrogna på alla ledande poster
    i samhället, men vem säger att dessa är dom mest lämpliga för den post
    dom tilldelats. Nej Partiets väl o ve kommer först långt före väljarnas!

    Gillad av 1 person

  12. Cosmik Debris 2021-07-13 / 13:31

    Man kan inte förvänta sig rättvisa och demokratiska val i ett land som styrs clowner.

    Sverige är lugnt! Hälsar Steffe & Morgan

    Gillad av 1 person

  13. Hacke 2021-07-13 / 13:08

    Sverige är en demokratur. Det avspeglar sig överallt och så naturligtvis också i ett dysfunktionellt valsystem.
    Nu har man efter långt om länge motvilligt tagit till sig av kritiken mot en av de mest horribla detaljerna, den att ha valsedlar upplagda på bord fritt fram för insyn för vem som behagar.
    Det ska visst bli ändring på det nu. Men naturligtvis inte redan till nästa val. Förklaringen – det skulle bli för dyrt!!
    Bara i den underutvecklade 7-partidemokraturen Sverige som raskt är på väg mot fullvärdig diktatur varför de andra bitarna i valsystemet aldrig lär blir aktuella för uppdatering till demokratisk anständighetsnivå.

    Gilla

  14. Edward Ulfertz 2021-07-13 / 11:51

    En sådan valsedel skulle kunna kompletteras med några aktuella ja/nej-frågor.
    ”Ska kärnkraften skrotas?” ”Ska vi vara kvar i EU?” ”Ska marknadshyror införas?”
    ”Ska medborgarskap återtas om det erhållits på falska grunder?”
    Det skulle ge de valda politikerna viktig kunskap om vad folket vill.
    Resultatet på dessa frågor skulle kunna vara rådgivande eller bindande
    antingen genom överenskommelse före valet eller beroende på hur stor procent som röstat för.

    Gillad av 1 person

    • Karl W 2021-07-14 / 05:20

      Det är så det fungerar i Kina, man röstar inte på partier, man röstar på personer och just sakfrågor som dessa. Om den person som är vald inte lyssnar och följer folkviljan går det att rösta bort personen genom att starta ett val och rösta fram någon annan. Det finns inga säkra mandattider.

      Gilla

  15. Kalle 2021-07-13 / 11:43

    ALLA versioner av valsedlar och dess exponering för alla i vallokal är myckeet bättre än det svenska idiotsystemet. Kontaktade länstyrelsen för 30 år sedan och påpekade det. Ingen respons. De styrande vill inte ändra på det odemokratiska valsystemet i sverige. Har för mig att det svenska odemokratisk valsystemet blev anmält till Europadomstolen av något slag. Sverige dömdes att ändra på det. Sedan blev det tyst!!! Väldigt tyst. Det skulle ”utredas”. Inget har hänt mer än att valsedlarna lades bakom en skärm. Det är allt!!! Eländet med valhemligheten fortsätter trots EU:s dom.

    Gilla

  16. Sven d.ä. 2021-07-13 / 10:56

    Det fungerar så här, utlandssvenskar har rösträtt till svenska riksdagsvalet och Europaparlamentet, men inte till svenska kommun- och landstingsval.

    Bara för att man är utlandssvensk så kan man ha intresse i den kommun man lämnade innan man flyttade utomlands. Det är kanske t o m betalar skatt i Sverige. Utlandsvenskar borde få rösta i kommun- och landstingsval. Rösträtten borde vara kopplad till nationaliteten.Är man svensk så ska man kunna rösta i alla svenska val.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-07-13 / 11:09

      Skall alla irakier, syrier eller somalier som lyckats få svenskt medborgarskap och sedan flyttat tillbaka till hemlandet få rösta i alla svenska val?

      Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2021-07-13 / 11:20

        Jag tänkte på det också, och konsekvensen måste bli ett ja. De kanske fått medborgarskap på fel grunder, de kanske fått det för snabbt det finns kanske alla skäl till varför de inte ska ha medborgarskap i Sverige. Felet ligger i att de fått medborgarskap, och inte – att de inte får rösta utomlands.

        Men eftersom S vill ha deras röster även i kommun och landsting så det kommer säkert att ändras.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-07-13 / 11:29

        Ja, instämmer i grundorsaken att de fått medborgarskap alldeles för lätt men problemet kvarstår så länge vi har en rödgrön regering och det verkar vara för alltid men den befolkningsstruktur som gör att andelen svenska bara blir mindre och mindre för varje val.

        Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2021-07-13 / 11:51

        Ja Thoralf, vi är i en neddåtgående spiral. S adderar på med inflyttade röster och det blir värre för varje val som går.

        Gilla

  17. Ölandsbonde 2021-07-13 / 10:55

    Kan man ta ett blankt papper och skriva dit ett partinamn om det inte är med på underlaget?

    Gilla

    • Thoralf A 2021-07-13 / 11:07

      Menar du i det finska valsystemet? Jag tolkar det som att alla partier måste vara registrerade och alla kandidater godkända av valmyndigheten. Några andra går inte att rösta på.

      Gilla

      • Omnivore 2021-07-13 / 12:10

        Du har helt rätt. Kandidaterna måste vara registrerade i förväg. En annan bra detalj i det finska valsystemet är att det inte förekommer någon spärr. Den enda spärren är ifall rösterna räcker till ett mandat.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-07-13 / 12:45

        Dessutom har man olika valdagar för val till parlamentet och i kommunvalet. Ett mycket bra system som Sverige även borde ta efter!

        Gilla

      • Omnivore 2021-07-13 / 14:18

        En annan ”bieffekt” är att det finska systemet är självsanerande. Om en politiker inte sköter sig åker den ut vid nästa val, oavsett vad partiledningen tycker, tänker eller säger. Även om det finns många stolpskott även bland finska politiker, så undviker man i Finland den kakistokrati som präglar den svenska politiken.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-07-13 / 14:51

        Helt korrekt, ännu en fördel!

        Gilla

  18. ivarandersson 2021-07-13 / 10:42

    Skryta om demokrati går ju men att leva upp till demokrati är svårare. Tänk om partierna inte har makten att utse kandidaterna. Idag kan du inte stryka en kandidat för då blir rösten ogiltig. Du kan bara försöka påverka ordningen mellan kandidaterna. Finlands valsystem är mycket bättre trots att (S)verige är föregångslandet.

    Gillad av 1 person

    • Benny 2021-07-13 / 11:35

      Men sossarna har ju alltid sysslat med sin låtsasdemokrati…Sossarna är inte alls intresserade av direktdemokrati som i Finland för då skulle de förlorat makten för länge sedan! Och de övriga i sjuklövern vill ha samma system som sossarna för det gynnar också deras partier och givetvis partistödet som gör att man slipper ha en massa besvärliga medlemmar som ställer frågor…

      Gilla

    • Andersson 2021-07-13 / 12:24

      I stället för att rösta på ett parti borde det vara möjligt att rösta mot ett parti. Och kanske till och med kunna stryka en misshaglig person i det misshagliga partiet.

      Vilken Nyans kommer regnbågsfolket att rösta på?

      Gilla

      • Thoralf A 2021-07-13 / 12:46

        Håller inte med! Man röstar för något, inte emot. Gillar man inte det man kan rösta på så avstår man.

        Gilla

      • Andersson 2021-07-13 / 14:05

        Jag har bestämt för mig att man röstar mot statsministerkandidater? Ska den turordningen också ändras på?

        Hur är det med blanka röster? Redovisas de blanka rösterna för sig i den förordade valoedningen? Eller räknas de ihop med de ogiltiga? Går det överhuvud taget att rösta blankt.

        Att kunna rösta bort något man inte inte gillar borde gå oavsett om det det är en kandidat eller parti. Rösta emot ett parti skulle för min del vara ett alternativ till att rösta blankt eller ligga kvar på sofflocket.

        Thoralf. Om jag tolkar dig rätt är du emot strykningar även när det gäller kandidater.

        Gilla

    • Anders J 2021-07-14 / 12:13

      Det stämmer inte att rösten blir ogiltig. Strykningar ignoreras, rösten tillfaller namnvalsedeln för det partiet.

      /en som arbetat i två val

      Gilla

Kommentarer är stängda.