BARA 8 PROCENT

Nu har Erika Bjerström varit i Marocko och tittat på en solcellspark. Den nya tidens gröna superteknik enligt Erika Bjerström. Anläggning skulle vara på 582 MW enligt reportaget i Aktuellt. Det låter ju fantastiskt.

Anläggning behövde 800 ingenjörer för att hålla igång anläggningen. Det är många speglar som måste hållas rena och kalibreras för att ha rätt vinkel mot solen. I praktiken innebär det att det går åt nästan 1,4 ingenjörer per MW. Det blir kostsamt även om de flesta antagligen är kineser, då det är Kina som byggt anläggningen.

Nu litar jag inte på Erika Bjerström och Aktuellts uppgifter så jag googlade och läste på lite om solparken som kostat 9 miljarder dollar, vilket motsvarar ca 80 miljarder kronor. Det kan vi få en kärnkraftsreaktor med en effekt på säkert 1 400 MW, dessutom planerbar elenergi.

Om anläggning var på 582 MW så borde den ju kunna producera ca 5 TWh eftersom den enligt Erika Bjerström skulle kunna lagra energi under dagen som sedan användes under natten.

Den verkliga produktionen har var 1,2 TWh per år, vilket då skulle motsvara en medeleffekt på knappt 140 MW. Jag kan säga att det blir ganska dyra kWh timmar. Alltså ca 25 procent av den uppgivna effekten.

Erika Bjerström sa också att om man bara satte upp solceller på 8 procent av Saharaöknens yta så skulle man kunna täcka hela världens behov av elenergi.

Hur stor yta är då 8 procent av Sahara? Jo, det är ca 750 000 km2. Det motsvarar i stort sett hela Sverige och Finlands landyta. Bara för att få lite perspektiv på ”bara 8 procent”.

Solcellspark från Google Earth.
Annons

26 reaktioner på ”BARA 8 PROCENT

  1. Karl W 2021-12-17 / 04:15

    Det är inte en enda anläggning, det är fyra anläggningar på samma plats som använder olika teknologi. All teknologi är från Kina som har utvecklat den sedan 1958. Kina har redan byggt åtskilliga sådana anläggningar över hela världen och har en enorm erfarenhet. Byggnaden av denna påbörjades 2013.

    Det är ACWA Power dotterföretag NOMAC som driver anläggningen tillsammans med Moroccan Agency for Sustainable Energy (MASEN), inte Kina. ACWA är ett saudiarabiskt företag. ACWA Power, samarbetar med Kinas CEEC. Världsbanken har finansierat med USD 2.5 miljarder.

    Energin räcker mellan 3 till 8 timmar om natten. Principen är att värmen driver Sterling motorer som driver generatorer.

    Kinas teknologi är idag så utvecklad att det inte finns någon konkurrent. När USA tillverkar en solpanel tillverkar Kina 70.

    Principen att koncentrera solstrålar för uppvärmning har använts i Kina i över 3,000 år. Det används även idag flitigt i till exempel Tibet, småskaligt.

    Speglarna hålls rena automatiskt med vatten.

    Man behöver bara kalibrera speglarna en gång, sedan sköter som sig själva.

    Efter att ha körts igång är processen helt automatiserad. Uppskattningsvis behövs omkring 30 personer för alla fyra anläggningarna, men mer vid underhållsarbete och reparationer.
    —Also, at the time of operation of the plant (at present), it employs about 100 people.
    https://www.thinkersvia.com/noor-ouarzazate-solar-plant/
    Tre-skift personal. Det inkludera viss underhållspersonal och städare etc.

    Om ni skall söka på webben måste ni även ha kunskaper att förstå och tolka vad ni läser, att veta och förstå är inte samma sak. Låt er inte lura av all ”skit”, fejk och desinformation som flyter runt på webben. SVT är bara en plats.

    Gilla

    • Benny 2021-12-17 / 12:19

      Problemet är fortfarande att det blir dyr el och att lyser inte solen så funkar det inte! Det hade varit bättre om Marocko byggt att kärnkraftverk med den nya tekniken som omöjliggör härdsmälta och att någon stjäl plutonium som kan användas i kärnvapen.

      Gilla

      • Karl W 2021-12-18 / 02:27

        Om det blir dyr el skulle jag gärna vilja se en kalkyl. Jag har inte sett några kalkyler, men nog blir den billigare än vindkraft. Det rapporteras att elen kommer att säljas för $0.19/kWh (SEK 1.73)Den nya tekniken med kärnkraft, torium reaktorer, är inte färdigutvecklad för produktion ännu på några år. I Sverige går solen i moln och då fungerar inte solkraft, men i Marockos öken lyser solen 3,600 timmar per år, och det blir 9.86 timmar per dag, 365 dagar per år. När solen går ner fortsätter kraftverket att leverera elektricitet från den lagrade värmen. Jag skrev fel i det tidigare inlägget, man använder inte sterling motorer här, man använder ångturbiner. Kraftverket är heller inte världens största solkraftverk, utan det största som använder CSP teknologi, Concentrated Solar Power technology att generera el. Kapaciteten är 580 MW, men man planerar betydligt större anläggningar, nära tio gånger så stora (Kina, Indien, UAE, Egyptern). Detta är knappas någonting för det solfattiga Sverige utan bästa lösningen blir troligtvis Kinas torium reaktorer, eller Kinas fusionsenergi, men det är några år kvar till det. Det är bara synd att Sverige skövlas idag med vindkraft som kommer att vara vara både tekniskt och ekonomiskt förlegad om bara kanske tio år, och det konserverar de höga priserna.

        Grundproblemet är Sveriges politiska och samhällssystem där diktatoriska beslut fattas centralt på ideologiska, åsikts, och känslomässiga grunder, inte vetenskapliga. I framtiden kommer makteliten förmodligen att som nu helt enkelt tilltvinga sig de pengar de vill ha med skatter och avgifter och rättfärdiga dagens grova felaktiga beslut med att höja volymen på propagandan till max. Det verkliga resultatet blir att de höga el-kostnaderna driver upp produktion och levnadskostnaderna, och det driver upp priserna som driver ner exporten och därmed driver ner välståndet och levnadsstandarden. Sol eller inte – Sverige framtid är inte ljus utan blir allt mörkare.

        Gilla

  2. Sven d.ä. 2021-12-16 / 20:35

    Den enda räddningen just nu är ylletröjor, långkalsonger och en vedkamin. Den lilla strömmen som tilldelas behövs för att hålla frysen igång, dator och ladda mobilen.

    Gilla

  3. Högt hårfäste 2021-12-16 / 16:36

    OT.

    För att lämna klagomål och synpunkter på Kalmar kommun, så måste man alltså använda bank-id?

    Är denna kommun på riktigt?

    ”För att lämna din synpunkt måste du logga in med bank-ID eller freja-ID. När du är inloggad kan du välja om du vill följa ditt ärende, du får då ett meddelande när ärendet är hanterat och avslutat.”

    Snacka om Stasi.

    Gilla

    • Thoralf A 2021-12-16 / 18:10

      Kalmar kommun skall inrätta en visselblåsarfunktion och då kan man vara anonym. Annars är det ingen visselblåsarfunktion!

      Gilla

      • Högt hårfäste 2021-12-16 / 18:17

        Det har tidigare gått att lämna synpunkter anonymt på hemsidan.

        Visselblåsarfunktionen är väl bara för anställda?

        Gilla

  4. Andersson 2021-12-16 / 15:11

    Eon har en plan för att möta oroliga elkunder. En avbetalningsplan.

    Gilla

  5. Kalle 2021-12-16 / 12:19

    ## Elbussar slås ut av kyla – tvingas använda diesel ##

    ## Anledningen är att batterierna på kommunens tio elbussar inte klarar att hålla värmen för passagerarna på vintern och då måste man i stället använda sig av dieselvärmare.##

    ## Under november använde man totalt 3 814 liter till tio elbussar i trafik varje dag.##

    https://samnytt.se/elbussar-slas-ut-av-kyla-tvingas-anvanda-diesel/

    Världen klarar sig nog inte utan olja vad än Miljömupparnas önskan är !!!

    Gilla

  6. Hacke 2021-12-16 / 09:08

    Jag tycker det är snudd på komik men ännu mer tittarförakt när Aktuellts Cecilia Gralde okritiskt peggar upp för kollegan Erika Bjerström kring detta för dem båda alltför komplicerade och mångfacetterade ämne.
    Lika nonchalant och oförskämt behandlade public service den nya hårresande rapporten om de fördubblade ungdomsrånen med förnedrings- och tortyrinslag!
    Jag lyssnade på såväl statsradions Studio Ett som Rapports och Aktuellts hantering av detta för deras agenda mycket besvärande faktum. Och som genom en överenskommen mall hade de exakt samma upplägg. Pliktskyldigast presenterade man det man ansåg vara viktigast i rapporten utan att avslöja för mycket. Sedan intervju med ett brottsoffer (kors i taket). Därefter absolut ingenting. Inte en ansvarig så långt ögat/örat nådde. Inte heller den så vanliga ursäkten att man sökt personer utan resultat vilket bara understryker att man inte ens gjort ett försök. Här pratar vi regimmedia de luxe. För resurser saknas knappast. Här har vi en 9-miljarderskoloss som fortsatt och dessutom i alltmer ökande omfattning pissar på uppdraget och framförallt oss som tvingas försörja dem.

    Gillad av 3 personer

    • Thoralf A 2021-12-16 / 10:32

      Och sedan 30 minuter med en pinsam intervju med SVT:s vd Hanna Stjärne.

      Gillad av 1 person

      • Hacke 2021-12-16 / 12:49

        Exakt. En sann politruk som till och med får den onde ormen Morgan Johansson att framstå som rak och ärlig.
        All respekt dock till Holmberg och hans ”30 minuter”. Men en svala gör ingen sommar.
        Public service av senare års tappning är så körd den kan bli om Sverige ska göra anspråk på att vara en fullvärdig demokrati.

        Gilla

    • Bergman 2021-12-16 / 17:55

      Ja, vad ska vi ha dem till – egentligen. SVT med bihang har blivit obsolet utan att någon egentligen vill erkänna det. Vi har ju många suttit där o tittat o lyssnat sedan det bara var dom att lyssna på. Men nu är det andra tider på den fronten – fast det gäller att ta beslutet.

      Gilla

  7. ivarandersson 2021-12-16 / 08:55

    Både de nedlagda kärnkraftsreaktorerna i Barsebäck producerade 600 MW vardera. Så 582 MW är inget att sätta sitt hopp till. Varför inte solceller och vätgaslager i stället? Hybrit satsar på vindkraft och vätgaslager.

    Gilla

  8. Peter 2021-12-16 / 08:38

    Bra Thoralf. Och räknar man på 25 % verkningsgrad blir det väl en tredjedel av hela Europas yta.

    Gilla

  9. turrim 2021-12-16 / 06:55

    Det vore bra för SVTs trovärdighet om deras flygande klimat- och energiexpert kunde räkna.

    Gillad av 1 person

    • Bergman 2021-12-16 / 17:58

      Hon har dragit sig fram genom att snacka som om det hon sa var sanning.

      Gilla

  10. Robban 2021-12-16 / 05:34

    Är liknande problematik här hemma då klimatfascister berättar om att vi nu har si o så mycket vindkraft som ersätter kärnkraft osv och så visar de siffror på vilken effekt kärnkraftverket har versus installerad på motsvarande vindkraft!
    Men.. av någon oerhört märklig anledning så glömmer de alltid att visa på vilken installerad effekt som kommer kunder till del svar som i vindkraftverk är omkring 10%/år av installerad effekt.
    När vi ändå pratar energiförsörjning! Är det någon som vet om det görs/gjorts framsteg på forskningen om fusionsenergi?

    Gilla

    • Benny 2021-12-16 / 22:06

      Fusion är som vanligt ca 20 år bort men det har forskare sagt sedan 1950-talet så det ska man nog inte ta på för stort allvar. Men visst har det gjorts framsteg på olika håll som Kina, USA och några länder till. Problemet är som vanligt att hålla den höga temperaturen som krävs och att inneslutningen av plasman måste stabiliseras! En mer närliggande och intressant teknik är Toriumreaktorer som utvecklas i Kina och Indien och den kanske mest intressanta för närvarande är den ryska BN-800 som ska kunna använda utbränt kärnbränsle och elda med. Får man ekonomi i detta är det galenskap att som i Sverige gräva ner kärnavfallet som fortfarande har mer än 90% av energin kvar. Bättre då att sälja ”avfallet” till länder som kan återanvända det som bränsle! Sverige som gammal kärnkraftsnation är inte alls med i ny kärnteknik utan här slösas alla pengar på vanvett som vindsnurror som utan subventioner aldrig ens skulle lämnat planeringsstadiet än mindre byggts!

      Gilla

      • Karl W 2021-12-17 / 04:11

        Kina har nu fått fusionskraft att fungera, men det är en bit kvar innan det kan bli fråga om produktion. Man tror att torium kraften ligger bara två år borta. Det betyder att man kan lasta och leverera ett kärnkraftverk på en vanlig lastbil.

        Gilla

  11. Laglydig 2021-12-16 / 01:28

    Jag räknade faktiskt på det här redan 2015. Hur mycket skulle det kosta att producera el för hela världen och jag kom fram till ca 100 000 miljarder USD i investeringskostnad i 2015 års priser (med reservation för att jag kan minnas fel).

    Sen tillkommer ju då lite kablar som behöver dras runt hela jorden och lönekostnader för ingenjörer samt anläggningar (förmodligen vätgas) för att jämna ut den halvan av dygnet då det är mörkt även i Sahara. Så vad hamnar vi då? ”Bara” 250 000 miljarder USD eller mer? Dessutom skulle det driva på inflationen ytterligare så det kanske skulle bli dyrare och sen behöver man göra om samma sak efter 25 år. Jag skulle snarare kalla det hela en socialistisk utopi.

    Men det kanske är möjligt att göra det faktiskt om 50-100 år eller så, tekniken utvecklas ju. Tillsvidare tror jag mer på ett eget litet minikärnkraft på balkongen, men absolut INTE på fågelgiljotiner som brunsmetaren Bolund förespråkar!!!

    Gilla

    • Andersson 2021-12-16 / 14:29

      Vilket lyft för NKT och KHK. Lighthouse och highlights. Vad blev det av Uddcom?

      Gilla

  12. 502V8S 2021-12-16 / 01:17

    Som jämförelse kan nya solparker i Sverige ge ca 1.000 MWh/år och installerad MW, så 582 MW borde då ge 582.000 MWh, alltså 0,582 TWh. Erforderlig areal ca 700 – 1.000 ha.

    Så solparken i Marocko ger dubbelt så mycket el som en solpark i Sverige, fast här behövs nog inte så mycket personal för driften.

    Gilla

Kommentarer är stängda.