DET SER DYSTERT UT

En coronaepidemi efter den massinvandringen vi haft under det senaste decenniet kommer utan tvekan innebär den största utmaningen som kommunerna någonsin utsatts för. Jag gillar inte ordet utmaningen men nu kommer det bli otroligt besvärligt. Jag tror ingen idag har full förståelse för vilka effekterna kommer bli om detta tillstånd varar fram till juni eller juli eller ännu längre.

Jag tror inte Europa kan titta på hur coronaepidemin utvecklade sig i Kina. En diktatur som Kina kan ta till väldigt kraftfulla åtgärder utan att följa lagboken. Man verkställer bara de åtgärder som krävs. Genom dessa åtgärder lyckades man i Kina vända utvecklingen.

Däremot har Europa visat en otrolig naiv inställning trots att man hade all vetskap i förväg från den kinesiska situationen några veckor tidigare. När man sedan betraktar de svenska myndigheternas agerande blir jag minst sagt beklämd. Jag lyssnade på bland annat dagens lördagsintervju i P1. Socialstyrelsen och regionerna som har ansvar för sjukvården tycks inte ha agerat när det gäller t.ex. skyddsmaterial förrän spridning var stor i Sverige. Nu börjar man som först att skapa ett system för att ha koll på den totala situationen i Sverige med hur många IVA-platser som är belagda och hur många som finns att tillgå. Det är skrämmande att lyssna på, om uppgifterna verkligen stämmer. Något som jag faktiskt tror är sant. Varje sjukvårdsregion har kört sitt eget race eller rättare sagt avstått från att köra ett race och hoppats på att någon annan tagit sitt ansvar.

Givetvis skulle man redan i slutet av januari och februari inventerat tillgången på handsprit, munskydd, visir, engångshandskar och skyddskläder. Något som uppenbarligen inte gjordes förrän någon vecka in i mars. Det visar på en fullständig inkompetens hos de ansvariga. Eller brister i den organisation och ansvar som den svenska sjukvården är uppbyggd, utan något övergripande ansvar.

Jag började redan i januari föra statistik över situationen i Kina och har fortsatt sedan dess. Det ser inte bra ut. Italien är en fullständig katastrof av någon anledning. Närmare 800 döda under senaste dygnet och ingen minskning av antalet smittad per dygn. Det tyder på att antalet döda kommer fortsätta öka under minst två veckor framåt i Italien, om samma mönster som i Kina kommer följas.

Det finns heller inget land i Europa som lyckats vända utvecklingen när det gäller antalet smittade, det finns inte ens någon tendens till att antalet smittade per dygn skall plana ut. Det bara fortsätter öka för varje dygn. Jag vill absolut inte vara någon dysterkvist men det ser absolut inte bra ut.

Corona 20200321

Snart når vi 300 000 smittad med en ökning på ca 30 000 nya smittade per dygn och ca 1 500 döda varje dygn. Vi kommer sannolikt nå minst 3 000 – 4 000 döda per dygn inom 7-10 dagar om övriga världen följer samma mönster som Kina innan det vänder.

Eftersom jag själv anser mig finnas i en riskgrupp väljer jag att isolera mig i möjligaste mån. Ingen vet hur man reagerar på viruset innan man fått det. Jag kommer sannolikt inte prioriteras om jag kommer in till sjukvården och det inte finns plats för alla smittade och sjuka som behöver sjukvård.

51 reaktioner på ”DET SER DYSTERT UT

  1. J B Doe 2020-03-23 / 18:58

    Coronapandemin är naturligtvis tragisk men den erbjuder även invandringsentusiaterna ett kryphål. När ekonomin pajar, kan man hänvisa till att det beror på pandemin och inget annat.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-03-23 / 19:11

      Precis, jag har tänkt i samma banor. Inte minst arbetsförmedlingen kan skylla på Coronaviruset när de skall redovisa sin statistik när det gäller utrikesfödda. Då kommer det heta coronaviruset är det stora problemet och den enda förklaringen.

      Gilla

  2. Högt hårfäste 2020-03-22 / 22:24

    Har kollat på Agenda ikväll. Det är häpnadsväckande hur chefen för Tredje AP-fonden kräver att ett datum ska sättas ut för när hjulen ska börja rulla igen. Det ena är dummare än det andra just nu.

    Sedan står alla branscher och gapar ”ge oss”, ”rädda oss”, staten ska tydligen rädda varenda en.

    Man undrar nästan om det är statens fel att Corona finns?

    Jag har heller ingen a-kassa och får inte en krona som arbetslös, lever på egna sparade pengar. Ska alla dessa nyblivna arbetslösa gå hemma nu med full ersättning?

    Frågorna är många.

    Gilla

    • Thoralf A 2020-03-22 / 22:32

      Man måste givetvis ta ansvar för sin egen situation. Har man jobbat flera år utan att gå med i A-kassan eller sparat lite pengar så är det självförvållat. Men det kan vara en bra läxa för många unga som än så länge inte har ansvar för någon mer än sig själva.

      Gillad av 1 person

      • Högt hårfäste 2020-03-22 / 22:41

        Ja, så är det. För egen del är a-kassa och AF medvetet bortvalt, men staten kommer givetvis öppna upp a-kassan för tusentals bidragstagare. Lade märke till att Tegnells och Löfvens framtidsprognoser var helt skilda.

        Gilla

      • Högt hårfäste 2020-03-22 / 22:45

        Jag tror inte dessa unga heller kommer vilja stå till äldrevårdens förfogande, men det återstår ju att se.

        Gilla

  3. Thor 2020-03-22 / 17:35

    Viktor Barth-Kton har i Expressen en krönika som är anti-pk! Sensation!

    Gilla

  4. Cosmik Debris 2020-03-22 / 17:00

    Expressen: ”Stefan Löfven erbjöds att tala till nationen efter att han tackat nej till att vara med i Agenda”

    Det begriper vem som helst att anledningen till att Löfven ”tackade nej” är att han är en katastrof i direktsändning och att han skulle ha gjort bort sig i vanlig ordning.

    Att SVT går med på sossarnas krav är jävligt provocerande.

    Gillad av 2 personer

    • turrim 2020-03-22 / 17:41

      SVT får bra betalt. Nio miljarder.

      Gilla

  5. stefan a. 2020-03-22 / 15:15

    Borde inte fulmedia öppna upp sina låsta artiklar om corona, de som anser sig så samhällsviktiga att de kan kräva stora bidrag från skattebetalarna, men pengar luktar inte, inte ens om man kan sno dom från oroliga medborgare….

    Gillad av 5 personer

    • turrim 2020-03-22 / 17:31

      Tänk om Statsministern i sitt stora tal i kväll kunde säga, att i den svåra situationen så måste vi alla vara solidariska och ställa upp för landet. Därför kommer jag att föreslå riksdagen att vi halverar bidragen till media så även till SVT/SR och använder pengarna på annat sätt.

      Gilla

  6. Uffe 2020-03-22 / 14:10

    Riksbanken säger till Samhällsnytt att man ”tillverkar” nya pengar till företagens stödpaket. Hur kommer detta påverka inflation och annat?

    Nu ska alla jävlar få stödpaket, men hur ska det finansieras och hur kommer det påverka samhällsekonomin?

    Gilla

    • Thoralf A 2020-03-22 / 14:39

      Bankerna skall ju betala tillbaka ”låtsaspengarna” till Riksbanken. Det är ju lån till nollränta.

      Gilla

      • Högt hårfäste 2020-03-22 / 15:59

        Om de nu någonsin kommer kunna betalas tillbaka. Vad händer vid konkurs?

        Gilla

      • Thoralf A 2020-03-22 / 16:02

        Det är därför bankerna kommer ta en avgift och ränta när det lånar ut gratispengarna till företagen.

        Gilla

      • Högt hårfäste 2020-03-22 / 16:17

        Räntan är ju 0? Avgift blir det väl bara för bankerna om de behåller pengarna utan att låna ut dem till företagen?!?

        Gilla

  7. ROLLE 2020-03-22 / 11:45

    Öppet brev till Stefan Löfven: Ta beslut om ett riktigt stödpaket eller avgå
    Men nu säger jag upp mig.

    Om ni inte inom några dagar kommer med ett faktiskt STÖD-paket och hjälper dessa tusentals företagare och deras ännu fler anställda så de slipper förlora allt så kommer jag att ägna resten av mitt liv till rådgivning som bygger på era principer:

    • Ta hand om dig själv, för staten gör det inte.
    • Undvik att anställa om det går, använd hyrföretag och gå runt LAS, det är du som får ta hela smällen annars.
    • Minimera dina skattekostnader till varje pris för du behöver reserver när nästa kris kommer – för du får ingen hjälp.

    Snälla, snälla, vakna nu! Innan det är försent. Ta beslut om stöd eller avgå. Ni övriga politiker brukar säga: ”Jimmie Åkesson inte står för mitt Sverige”.

    Stefan, ni står heller inte för mitt Sverige och jag skäms å era vägnar.
    https://nyheteridag.se/oppet-brev-till-stefan-lofven-ta-beslut-om-ett-riktigt-stodpaket-eller-avga/

    Gillad av 1 person

  8. Högt hårfäste 2020-03-22 / 11:37

    Läser på Aftonbladet.

    ”I går morse inträffade ett grovt rån i ett villaområde på Sandgatan i Mönsterås, norr om Kalmar. Flera personer ska ha tagit sig in hos en kvinna, som är i 75-årsåldern.

    – Kvinnan märker att de är i bostaden, hon har legat och sovit när detta har inträffat, säger Patric Fors, polisens presstalesperson.

    Personerna har med hot och våld fått med sig kontanter och smycken. Polisen vill inte gå närmare in på vad som skett, med hänvisning till förundersökningssekretess. Kvinnan blev inte allvarligt skadad, men fick åka ambulans till sjukhus.

    Polisen är nu mycket intresserade av tips från platsen, under sen natt eller tidig morgon. Om man sett någon röra sig kring Sandgatan uppmanas man ringa 114 14.”

    Utlänningar?

    Gilla

  9. dajevlar 2020-03-22 / 11:20

    Jag förstår inte. Helt plötsligt finns miljarders miljarder att dela ut till företagen (nej t.ex permitteringsbidraget är inget lån, det delas ut – liksom en hel del annat). Om det finns så mycket miljarder, varför har man då inte använt det till att t.ex få en fungerande sjukvård? Den var ju hårt ansatt redan INNAN detta kom. (Varför nedmonterade man försvaret för att spara pengar, om man ändå har miljarders miljarder tillgängligt?)…. och en massa annat….

    Gilla

    • Forden 2020-03-22 / 15:37

      En mycket bra frågeställning !

      Gilla

    • Jonas 2020-03-22 / 23:53

      De trycker nya pengar och det ger inflation. Man kan inte bara bara trycka nya pengar för att bygga ett försvar eller sjukvård.

      Gilla

  10. mickan 2020-03-22 / 11:15

    Thoralf, Syrien har inga rapporterade fall om Corona. Är det inte märkligt?

    Gillad av 1 person

  11. Andersson i Pinan 2020-03-22 / 10:19

    BLT 2020-03-22

    ”– Men vi tar inte emot patienter som är äldre än 70 år eller riskpatienter, säger Håkan Bergevi, tandvårdsdirektör.”

    Spelar ingen roll för oss som ändå inte har råd att gå dit.

    Gillad av 1 person

  12. Roger... 2020-03-22 / 10:05

    Man ser denne man mindre och mindre i vissa sammanhang?

    Kanske är lika bra?

    Gillad av 1 person

  13. Andersson i Pinan 2020-03-22 / 09:10

    Bygg om alla moskéer till fältsjukhus. Islamsköterskor kan anlitas omgående. De har ju redan ansiktsmasker och heltäckande skyddsdräkter.

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2020-03-22 / 14:59

      Åxå min tanke …

      Gilla

  14. Cosmik Debris 2020-03-22 / 01:45

    14 april ska moms för februari, skatt och arbetsgivaravgifter för mars deklareras och gärna också betalas. Många småföretagare kommer inte att klara av att betala. Det första som måste göras är att t.ex. helt slopa arbetsgivaravgifterna under sex månader. Kanske för resten av året. Till att börja med!

    Reinfeldt och Löfven har fyllt landet med bidragstörstiga och våldsamma muslimska och afrikanska analfabeter. Försörjningsbördan som har påtvingats det svenska folket är enorm och kommer att knäcka Sverige. Om inget drastiskt görs.

    Kraftigt sänkta socialbidrag i väntan på tvångsrepatriering. Utan återvändarbidrag.

    Annars kommer det att gå käpprätt åt helvete!

    Gillad av 6 personer

  15. Thomas 2020-03-22 / 01:20

    Jag gick en vända i mars-solen idag, normalt en solig lördag mitt på dan möter jag på samma runda cirka 40 pers, idag mötte jag 1.En.
    Undrar vad folk gör egentligen? Nån sport att titta på tv; n finns ju inte. Och caféer, bibliotek, gym, biografer,utställningar är stängda.
    Ica och Coop har öppet. Men det gapar tomt där toapapper ska ligga.
    Inte ens kyrkan har öppet sin second hand.
    Pratade med en kusin som blivit varslad och går hemma och klättrar på väggarna, han hade massor att göra för några veckor sedan, och sen tvärnit.

    Detta kommer bli värre än depressionen på 30-talet om det inte vänder snabbt.Det är farligt för folkhälsan.
    Jag beslutade själv i eftermiddag att nu orkar jag inte med mer covid 19 på ett tag ( den tillställningen jag skulle varit på blev inställd så vad göra i stället?)
    Jo..att kolla igenom gamla filmer från min handycam videokamera inköpt 1999 och jag filmade allting från -99 till -10 , troligen över 300 timmars film, inte orkat räkna,
    Men det kändes både nostalgiskt men även rogivande få en paus i allt elände och minnas tillbaka till en bättre tid, inte avlägsen egentligen men just nu i mars 2020 känns det som hundra år sen.

    Det hände saker på den tiden oxå, sommaren 2001 var det eu toppmöte i Göteborg som bekant.
    President George Bush kom med air force one till Göteborg och jag hade fått info vilken tid och vilken väg som bilkaravanen med Bush och alla secret service vakter skulle ta till mötet på Gunnebo slott med Göran Persson,
    jag hittade en perfekt kulle med fri utsikt vid Landvetter flygplats utryckningsväg mot skogen till, inte en kotte syntes till, jag kunde stå och fota och filma ostört och hade Bush knappt 30 meter bort när bilkaravanen dundrade ut från inhängningen på flygplatsen, garanterat att jag blivit bortjagad om vakter sett mig,
    kändes surrealistiskt att stå på en bergsknalle i skogen utanför Landvetter och se USA:s president, hur taffligt var inte säkerheten då? Nästan 20 år sedan.
    Idag hade sånt varit helt omöjligt. Förståss.
    Men kul att titta tillbaka och minnas en annan tid, sedan slog vänsterhuliganer med afa i spetsen sönder avenyn och visade baken åt Bush och kastade tomater och ruttna ägg mot hotellet där Bush bodde, men tror inte han brydde sig.
    Större problem väntade för Bush drygt 3 månader senare.
    11 September närmare bestämt..

    Gillad av 2 personer

  16. Corona Bob 2020-03-22 / 01:19

    PS.

    Om ni lyssnade ni på chefen för AP-fonden och f d.vice riksbankschef (tror det var det) på Aktuellt, så pratade hon om dagars överlevnad för många branscher. De överlever inte ens månaden ut enligt henne.

    Gilla

  17. Corona Bob 2020-03-22 / 00:58

    Varför har inte Tegnell sagt att det är mestadels yngre personer som ligger i respiratorer? Hur går detta ihop med riskgrupper och äldre? Läkaren som dog i Kina var drygt 30 år. Sanningshalten brister hela tiden och på flera ställen.

    Jag har till 99% fått Corona, är i 40-årsåldern, ingen underliggande sjukdom. Har snart skitit ut hela tarmsystemet, magknip så in i Norden och illamående, annars inga andra symtom. I övrigt pigg, t.o.m. tvättat bilen idag. Har tyvärr varit dålig med handtvätt och äger ingen handsprit, rört mig mycket ute i restauranger m.m.

    Ingen talar om magproblem och Corona, fast det är det första tecknet enligt kinesiska studier. Den man som kom in till sjukhuset i Kalmar med magproblem visade sig ha Covid-19. Alla får inte andningsbesvär, feber och hosta.

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2020-03-22 / 15:13

      Det kan ha varit maginfluensa e d. Många virus och bakterier rusar runt som galningar. Men säg den maginfluensa som inte kolloidalt silvervatten kan fixa!!! Och annat som i Kina …

      Snart har det väl också gått mode i att vara drabbad av SARS covid-19 … Förmodligen inte den man du skriver om.

      Jag har funderat över om det där med coronastämpeln … Det verkar som en tävling – Vi har flest, vi leder … Aha, nu har Kina förlorat etappen …

      F ö väntar jag på vad som ska hända i EU idag.

      Gilla

  18. Peter Andersson 2020-03-21 / 23:33

    Och i Sverige har man valt att dölja hur många som är smittade , finns de inte på pappret så finns de ju inte i verkligheten heller. Vårdpersonal på äldreboende testas eller screenas inte och saknar dessutom basic skydd. Sverige snart ett Zoombie land

    Gilla

    • Cosmik Debris 2020-03-22 / 01:56

      Gilla

    • Lars Cornell 2020-03-22 / 07:22

      Jag delar inte din åsikt Peter. De flesta som smittas har inte ens symptom. VEM skall man då testa? Skall man testa de som har symptom? Då vet man ju redan och test är onödigt.
      Mellan 500 och 2000 dör varje år i influensa. Varför skall man reagera annorlunda år 2020 än alla andra år?

      Gillad av 1 person

      • Sven d.ä. 2020-03-22 / 09:41

        Ja varför ska man? Jag tror att rädslan styr riskbedömningen – fakta är inte aktuellt.

        Gillad av 1 person

  19. Onkel Björn 2020-03-21 / 23:28

    Håller med om att det är lätt att vara dyster i dessa dagar. Den ekonomiska krisen kommer att slå hårt mot kommuner och regioner. När fler småföretag går omkull och dess anställda börjar börjar belasta kommunernas socialtjänster, vad ska då kommumerna börja spara in på? Äldrevården ?

    Skulle vara intressant att få veta varför Italien sticker ut som man gör. Månne maffian vara inblandad och försvåra leveranser av medicin och skyddsutrustning till sjukhusen? Eller är det så enkelt att Italienarna helt enkelt struntar i att försöka skydda sig.

    Gilla

    • Thor 2020-03-22 / 11:29

      Det var ett sent uppvaknande i Italien, överfulla barer och restauranger, kindpussar och kramar trots att smittan börjat spridas.

      Gilla

  20. Ölandsbonde 2020-03-21 / 22:31

    I staten New York, 20 miljoner invånare, finns 6.000 respiratorer. Guvenör Cuomo anser att de snabbt behöver komma upp i 30.000. 23.000 smittade just nu och ökande.

    I Sverige har vi 520 respiratorer åt 10 miljoner invånare. Vi har också lägst antal sjukhussängar i hela Europa.
    Ser bra ut, väl.

    Gilla

    • Hoppalong 2020-03-22 / 09:59

      En debatt som är flera år gammal och som dina vänner i sjuklövern har förhalat i år.

      Gilla

      • Johanna 2020-03-22 / 16:50

        Den absoluta merparten av riksdagsledamöterna har lagt sina hjärtefrågor åt sidan tills vidare. Av rätt naturliga skäl. Det tycks även gälla Jimmie Åkesson. Sedan finns det tydligen minst en tondöv SD:are som fortsätter att leva i sin egen lilla bubbla.

        Gilla

      • Thoralf A 2020-03-22 / 17:28

        Så du anser att riksdagen skall ta en paus fram till oktober? Lämna walk over i alla andra frågor!

        Gilla

  21. Laglydig 2020-03-21 / 21:38

    Jag fick ett mail i veckan från en god vän (han är från Norrland från början men har bott i Norge de senaste 20 åren) som brukar tillbringa halva året i Filippinerna. Han var minst sagt skitförbannad på de Filippinska myndigheterna. Han hade nämligen fått meddelande om att man infört undantagstillstånd och utegångsförbud mellan klockan 22 och 05 (han kunde inte köpa öl mitt i natten). Än värre var att han nu inte kunde bege sig till Manila den 7 april för att flyga hem till stugan i Norrland. Han var avundsjuk på mig för att jag var i Sverige.
    Filippinerna har per idag 307 smittade, 19 döda och en befolkning på 110 miljoner.
    Jag blev faktiskt lite sur på honom och skrev tillbaka att jag skulle vilja byta med honom direkt eftersom han uppenbarligen vistas i ett land som tar hand om sina medborgare för att begränsa smittan till ett minimum. Vilket flyg är det du skulle ta menar du? 99 % av världens flygflotta står ju på marken!

    Det är uppenbart att svenska myndigheter försöker hålla ner de officiella siffrorna över Corona virusets utbredning i Sverige. När man slutade att testa personer utanför sjukhusen den 12 mars så vek kurvan över antalet smittade av ordentligt. Följer man kurvan för jämförbara länder så skulle vi ha straxt under 10 000 smittade just nu, men fortfarande ett enormt mörkertal eftersom vi aktiv sprider smittan vidare genom att t ex skolorna fortfarande är öppna.
    Att det är så förstår man direkt när man jämför siffrorna med t ex Norge:
    Sverige Smittade: 1753 Döda: 20 Intensivvårdade: 75
    Norge Smittade: 2118 Döda: 7 Intensivvårdade: 28

    En annan konstig sak är att man fortfarande från myndigheternas sida pratar om att det här inte är värre än en vanlig influensa epidemi, samtidigt som Johan Gisecke (tror jag att det var) i SVT hävdar att dödsfrekvensen kommer att hamna på 0,1 %.
    Faktum är att vi VET ett miniumum för dödsfrekvensen redan nu. I Kina så tillkommer inga nya fall, åtminstone inte just nu. Samtidigt är det fortfarande många som vårdas så dödstalen stiger fortfarande. Till detta kommer att alla som dött av Corona i Kina inte har det inskrivet på dödsattesten.
    Så minst 3,86 % i dödsfrekvens.
    Jämför detta med vad t ex Angela Märkel sagt om 60-70 % smittade och Anders Tegnells ”experiment” med att smitta hela befolkningen, men inte alla samtidigt.
    Så vi skall vara väldigt tacksamma om antalet döda i Sverige stannar på 100 000 och det är inte bara gamla, och de som har underliggande sjukdomar (som jag, som givetvis har hållt mig i karatän i över en vecka nu) som kommer att drabbas!

    Den största faran för folkhälsan i Sverige utgörs av Folkhälsomyndigheten, följt av en menlös regering och en nedrustad sjukvård som gick på knäna innan det här började.

    Värst är dock de gigantiska ekonomiska följderna som kommer komma i spåren av detta. Coronaepidemin är trots allt bara den utlösande faktorn (det hade kunnat vara något helt annat). Nu skall alla ekonomiska spänningar som växt under bubbelekonomin rättas till. Var beredd på att arbetslösheten kommer växa till gigantiska nivåer. Bostadspriserna rakt ner och räntorna rakt upp. Aktiemarknaden skall vi inte prata om…

    Just nu är den 35-årige konsulten, som just tillsammans med sin fru (som är genuspedagog) ”fiskat” in en trea på Södermalm för 6,5 Mkr med 5 Mkr i lån (givetvis rörlig ränta) förbannade för att de inte kan fira påsken i fjällen och att alla deras favoritrestauranger håller stängt.
    Nästa månad kommer de vara förbannade för att de båda blivit arbetslösa samtidigt.
    Månaden där på kommer de att ha problem med att betala räkningarna och månaden efter har de inte råd att betala räntan på bolånet och banken försöker sälja deras lägenhet för 2,5 Mkr, men det finns inga köpare!

    Gillad av 2 personer

    • Nils Alsatra 2020-03-22 / 17:01

      Jag bor i Fillipinerna – och Luzon – den största ön är under karaktän, hoppas det löser sig, men tror det blir värre när karanänen släpper…

      Gilla

      • Laglydig 2020-03-22 / 19:00

        Hej Nils!

        Jag har god kontakt med folk både på Luzon, i Cebu och Visayas. Pratade med Visayas senast idag. Även om det är extrema kontroller i Metro Manila så är läget i stort sett likadant i hela Filippinerna. Jag tycker det är bra det skulle vara förödande om smittan spreds i dessa storstadsområden som Metro Manila och Metro Cebu.

        Det enda jag kan säga till dig är: INGAT!

        Gilla

  22. turrim 2020-03-21 / 20:54

    Du pekar på inkompetens. Med Strandhäll med meriter från fackligt arbete och sedan Hallengren med meriter från SSU så kan det bli annat än kaos när det gäller strategi i regeringens arbete.

    Gillad av 1 person

  23. Nils Dacke 2020-03-21 / 20:54

    Vad har alla dessa politruker och aktivister som finns på våra överdimensionerade myndigheter sysslat med?, jo, största delen av arbetstiden har gått till pyssla med interna värdegrunden o genusflum samt lyssna på dyra managementkonsulter, endast liten del del har använts till riktiga arbetsuppgifter.

    Gillad av 2 personer

  24. infowars100 2020-03-21 / 20:16

    Olle.H

    2008 krisen, gick sverige under?
    Flyktingkrisen???
    Klimatkrisen???
    Coronakrisen, vem vet?

    Uphausade upplagda kriser av mediabolagen.
    Vilka intressen äger mediabolagen?
    Vad betyder PR jo, just public relations.

    Det går ju att misstänka att mediabolagen styr börskurserna.

    http://www.myterochmysterier.se/myter-mysterier/del-16-magi/

    Gillad av 1 person

  25. Högt hårfäste 2020-03-21 / 19:57

    Nordkorea hade en smittad som fick för sig att han skulle gå till det offentliga badhuset. Han sköts ihjäl. 🙂

    Det skulle vara lite mer hårda tag i Svedala. Det är så ofantligt mesigt här så det saknas ord.

    Gillad av 1 person

    • Maja Dacke 2020-03-21 / 22:45

      Har man stängt badhusen här i landet öht? Å andra sidan är vi inte vana vid så drastiska saker som i Nordkorea heller. Men visst sitter det mesar vid makten eller snarare folkförrädare, så de låter väl folket insjukna etc ist för snabb avlivning.

      Det lär finnas motkrafter mot allt detta onda som drivs idag. Om de hinner och klarar det innan det brakar totalt är frågan. (Ekonomisk härdsmälta är ju planerat …)

      Att något ska hände – som det varit mycket tyst om – imorn är troligt, så håll ögonen på Internet. MSM lär inte berätta.

      Och jag tror inte på alla siffror som följer i MSM. Undrar istället om de räknar in alla döda i de olika länderna oavsett smitta eller inte.

      Ni vet väl att just Italien är fullt utbyggt med 5G, förresten. Otroligt mycket. Relativt som i Wuhan.

      Funderade också över varför makthavarna vill avlöva folkstammen från botten. Pensionärerna har i många fall så usla pensioner att där kan inte många sekiner sparas. Bättre i så fall att gå på Big Fish och knapra där. Dessa har förstås pekuniära försäkringar som utfaller till arvingarna … Men.

      Har ni hört om några i Big Fish-gruppen som drabbats av ‘förkylning’? Någon minister eller myndighetschef?

      Kina har tydligen lyckats vända ner antalet smittade, och det skrivs om en SARS-medicin som botar ebola och ska testas mot detta SARS. Utan TV, radio och prasselmedia vet jag inte hur svenska media för fram detta. Tja, Trump lovordade detta medel så det kan man inte godkänna.

      Den som lever nästa vecka får väl se och höra. Själv var jag ute och sprejade kolloidalt silver idag – handlade mat för tio dagar. Men ingen hade munkavel eller visir och intog inte heller tre meters avstånd. Folk var som vanligt … Solen sken varmt och …

      Gilla

Kommentarer är stängda.