LÄNSSTYRELSEN SPLITTRAD OM FOPPAHOTELLET

”Länsarkitekt Pär Hansson har beslutat att detaljplanen för Foppa-hotellet i Ölandshamnen inte ska överprövas. Men föredragande planarkitekt, och antikvarie, menar annorlunda – ett genomförande skulle innebära en påtaglig skada på riksintresset och planen borde därför överprövas.”

https://www.barometern.se/kalmar/foppahotellet-splittrar-lansstyrelsen-delade-meningar-om-detaljplanen-ska-overprovas-b829102b/

Mycket bra att journalisten Emma Arenius på Barometern lyfter fram detta. Det är därmed uppenbart att det finns olika uppfattningar på Länsstyrelsen Kalmar län. Det gör utan tvekan att förutsättningarna för att Mark- och miljödomstolen skall bifalla överklagandet och upphäva beslutet om att godkänna detaljplanen för Foppahotellet. Tjänstemännen har även anmält en avvikande mening som bifogas till beslutet. Måste vara väldigt ovanligt.

Tjänstemännen har anmält avvikande mening som bifogas som en bilaga till beslutet. Här framgår att ”I området har tidigare exploateringar i form av sjöfartshögskola och universitet medfört att området har flera stora byggnadskomplex. Detta gör tillsammans med den nu planerade exploateringen att den kumulativa effekten på riksintresset nått en gräns. Ytterligare exploateringar måste därför göras mycket varsamt och med den medvetenheten att riksintressets utrymme för påverkan till viss del redan är förbrukad […] Sambandet mellan den äldre staden och nyare element bryts och siktlinjer försvinner vilket innebär att kopplingen mellan bland annat Kalmar slott, den gamla staden, och den övriga bebyggelsen inte längre är läsbar”.

För cirka en månad sedan ställde jag en del frågor till Länsstyrelsen angående detaljplanen och deras handläggning. Så här svarade bland annat Pär Hansson.

”Vad gäller aktuell plan så tillkom en utredning för kulturmiljö där det konstateras en stor påverkan på riksintresset. Vi bedömde dock inte att påverkan innebar påtaglig skada på riksintresset H48.”

 Uppenbarligen var det inte sant då det fanns flera personer på Länsstyrelsen som inte delad Pär Hanssons uppfattning och verklighetsbild.

Vem är då länsarkitekt Pär Hansson som driver igenom beslutet trots att föredragande planarkitekt med flera menar att detaljplanen utgör en påtaglig skada på riksintresset?

Pär Hansson har tidigare varit anställd på Kalmar kommun som planarkitekt under ca 5 år. Med andra ord skall Pär Hansson granska sina tidigare arbetskamrater. Det blir ju utan tvekan någon form av jävssituation. Pär Hansson borde inte ta beslut gällande Kalmar kommun!

När jag sedan går in på Pär Hanssons Facebook kommer dessa vänner upp på hans sida.

Det är Maria Houmann stadsarkitekt vid Kalmar kommun men det mest anmärkningsvärda är Peter Skarpnord som är planarkitekt vid Kalmar kommun. Peter Skarpnord är även den som ansvarat för detaljplanen för Foppahotellet. När man synar Facebooksidorna så förstår man att det finns en särskild vänskap mellan Pär Hansson och Peter Skarpnord, Pär Hansson gillar titt som tätt Peter Skarpnords inlägg. Umgås de även privat?

Det här gör Pär Hansson ännu mer olämplig att hantera just detta ärende på Länsstyrelsen men samtidigt visar det hur liten ”världen” är i Kalmar, med ryggdunkande kompisar. Vänskapskorruption?

Vilka fler har då Pär Hansson som vänner enligt Facebook? Malin Almqvist förstås men sedan finns det en rad kända politiker Lisa Wanneby (MP), Erik Ciardi (C), Anders Andersson (C), Lena Granath (V), Anna Thore (S), Tomas Kronståhl (S), Peter Wretlund (S), Mattias Adolfson (S) och sedan Östrans krönikör och SD-hatare Björn Samuelsson. Bara rödgröna politiker som vänner, inte en enda borglig politiker vad jag kan se.

Man behöver inte tvivla på Pär Hanssons politiska åsikter och att han är en vänstermänniska. Att Pär Hansson stödjer den politiska majoriteten (S, V och C) som styr i Kalmar råder det inget tvivel om. Enligt min mening påverkar det också hans beslut angående detaljplanen.

Det som gör mig bekymrad är att han delar en hel mängd av politiska ställningstagande på sin Facebook. Som länsarkitekt är det ytterst olämpligt, om man skall vara oberoende och trovärdig i de beslut som fattas av Länsstyrelsen. Jag bjuder på några exempel.

Att han även stödjer Greta Thunberg var ju ingen högoddsare och det finns en hel del delningar angående klimatalarmism.

Så är Pär Hansson en oberoende länsarkitekt som fattar objektiva beslut som enbart bygger på fakta? Eller finns det både politiska åsikter och vänskapsförhållanden som påverkar besluten?

16 reaktioner på ”LÄNSSTYRELSEN SPLITTRAD OM FOPPAHOTELLET

  1. ericr45 2021-07-25 / 23:30

    Då får jag väl fortsätta:
    ”Har du sett Kalmar, har du sett vänskapskorruption”.
    eller varför inte:
    ”Har du sett Kalmar, har du sett politisk inavel”…

    Gilla

  2. Det här med politiskt inavel är vär välkänt,i Kalmar och i andra kommuner i Sverige. 2021-07-24 / 19:59

    Det Här med politiskt inavel är naturligtvis känt i de flesta kommuner! Intressant att veta i vilka kommuner!

    Gilla

    • Ölandsbonde 2021-07-24 / 22:07

      Mer intressant vore att veta ii vilka kommuner det inte förekommer.

      Gilla

  3. Cosmik Debris 2021-07-24 / 17:54

    OT

    Är det inte lika bra att fruntimmer slutar med idrott? Det är ju helt omöjligt att tillfredsställa känslostyrda, bortskämda och självupptagna småtjejer i 20-årsåldern. Ska ni ha bikini/utmanande klädsel eller inte? Bestäm er! Eller handlar kanske allt egentligen om osläckbar uppmärksamhetstörst?

    ”Olivia Breen lämnade de engelska mästerskapen i parasport rasande i söndags. Anledningen? 24-åringen fick höra av en funktionär att hon hade en för ”utmanande klädsel”

    https://www.expressen.se/sport/os-2021/rasar-efter-orden-maste-skamta/?referrer=rotator-item-4

    TOKYO. Norges beachhandbollsdamer straffades efter att ha vägrat spelat i bikinitrosor under EM.

    https://www.expressen.se/gt/sport/handboll/tvingas-spela-i-bikini-verkligen-helt-sjukt/
    https://www.expressen.se/sport/os-2021/regegerar-starkt-otroligt-lojligt/

    Gillad av 2 personer

    • Bergman 2021-07-24 / 18:58

      Jo, jag har länge undrat varför tjejer hoppar längd, höjd o stav i trosorna (eller va de e), medan killarna hoppar i, får jag säga, vanliga gympabrallor. Forskning på det! Men de e väl inte att tänka på i dessa tider.

      Kanske är det så att tjejerna känner att dom inte räcker till och då får dom ta till gamla erfarna knep. Eller kanske det inte räcker att hoppa längst för man ska va snyggast också (även om man inte kom längst). Eller e de gamla gubbar på förbunden som bestämmer att ”nu kör vi i trosorna alltså”?

      Gilla

      • Cosmik Debris 2021-07-24 / 23:27

        ”Kanske är det så att tjejerna känner att dom inte räcker till och då får dom ta till gamla erfarna knep. ”

        Du är helt inne på rätt spår. Tack 😊

        Gilla

  4. Kalle 2021-07-24 / 11:43

    #

    # POLITIKEN BEHÖVER RIKTIGT YRKESFOLK ##

    ##Politiker i makten har gjort partiet till huvudsak och verkligheten till bisak. Ungefär som om partiet vore ett företag som säljer en åsikt. Men politiker väljs för att sköta staten åt medborgarna##

    ## – Det är inte partierna som legitimerar varandra, det är väljarna som gör det. Och uppenbarligen har uppemot 20 procent av väljarna legitimerat det partiet [SD], säger Dousa.

    Wagenius håll inte med och menade att partierna legitimerar varandra. Hur folket röstar är på något sätt inte viktigt.

    Politiker som inte respekterar folket
    Detta är för mig ett exempel på förakt mot folkstyret, demokratin. Politiker i de styrande partierna anser sig stå över folket. De är så arroganta att de tror att de vet bäst. Bättre än väljarkåren. Därför kan de försöka gå runt valutslaget från riksdagsvalet.

    Dessa politiker har brutit kontakten med väljarna. ##

    https://samtiden.nu/2021/07/politiken-behover-riktigt-yrkesfolk/

    Likadant förakt för väljarkåren finns nog över HELA det politiska sverigeMycket obehagligt att politikerna inte brys sig om valutslag. I slutänden blir det DIKTATORISKT!!!

    Den sovande svensken tycks acceptera diktatorer även i sverige. Det är skillnad på diktatorer utomlands som TV nyheterna rapporterar om.

    Våra egna svenska diktorer är absolut inte sådana. Dra täcket över huvdet igen du sovande svensk!!! Glöm verkligheten.

    Gillad av 1 person

  5. Mt 2021-07-24 / 11:32

    Har väntat på en off-topic dag men kan inte vänta längre

    Thoralf har ju ofta pratat om bostads byggandet i Kalmar och jag undrar om han har någon statistisk eller siffror runt hur många av de nybyggda lägenheterna som faktiskt har någon boende ..

    Var i snurrom här om dagen och var med o kikade på en 3:a, reagerade på att det var så få namn i trappuppgången, pratade med hyresgästen och enligt honom var de flesta 1or och 2or lediga och har inte haft hyresgäst sedan de byggdes.

    Lägenheten var på 68kvm riktig kall hyra, värme, varmvatten och el tillkom. Hyra 8500kr

    Så min fråga är: Vem byggs det för?

    Det är ju helt klart att det inte finns behov av alla dessa lägenheter eller är tanken att alla i rivnings objekten i Norrliden skall flytta inom kort?
    Blir fin fina kostnader för socialförvaltningen när det sker

    Tack för mig

    Gilla

    • Thoralf A 2021-07-24 / 12:51

      Bostadsföretagen lämnar inte ut de riktiga uppgifterna över hur många lediga lägenheter som de har. Jag har försökt att få fram dessa uppgifter men det är omöjligt. däremot kan man kolla hur många som är skrivna på en adress och därigenom få en uppfattning om hur många lägenheter som är upptagna/uthyrda. Men det kan ju även finnas de som har en lägenhet men inte är skrivna på den adressen.

      Gilla

      • MT 2021-07-24 / 21:18

        Tack Thoralf

        Kan ha förståelse för att privata hyresvärdar håller sina siffror för sig själva men allmän nyttans siffror borde vara offentliga i mig mening.
        Nu tror jag Person o Co har stenkoll på vilka lägenheter som finns lediga i Kalmar med omnejd, de måste de ha för att kunna planera för framtiden men den siffran är hemlig.

        Gilla

      • Thoralf A 2021-07-24 / 23:19

        Tyvärr är jag inte så säker på att Persson o Co har koll på det. Jag ställde den frågan i en interpellation i våras och svaret var att kommunen inte hade koll på detta. Om det inte stämmer så ljög Peter Akinder i kommunfullmäktige.

        Gilla

  6. ivarandersson 2021-07-24 / 11:32

    Vänsterklanen i Kalmar har nästlat sig in både kommunalt och regionalt.

    Gilla

  7. en småländska 2021-07-24 / 00:20

    Detta är ju ett genomgående tema i kommunen, en spindelväv av kopplingar, många tillsättningar ur de egna leden s a s. Då finns ingen integritet i eller kring arbetsuppgifterna, de hjälper varandra. Regler och kommuninvånare står bara i vägen, projekt genomförs trots massivt motstånd.

    Gilla

  8. turrim 2021-07-23 / 20:21

    För en icke kalmarbo så blir det här mer och mer spännande. Tänk att ni har en kommunal innefattande en statlig thriller att läsa om där ni vet vilka som agerar och som ni kan möta på gatan.

    Gilla

    • Onkel Björn 2021-07-24 / 01:03

      Håller med. Toralfs grävande visar ju även hur lite konsekvenstänk dessa människor har. Allt som skrivs och visas p FB, Twitter mm kan ju slå tillbaka. Precis som här där jävssituationerna radas på varandra och olämpliga politiska ställningstagande visas. Klart olämpligt om man befinner sig i en beslutsfattande ställning.

      Gilla

  9. Högt hårfäste 2021-07-23 / 19:38

    Inavel som vanligt!

    Gilla

Kommentarer är stängda.