SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA

Putins så kallade militära specialoperation i Ukraina går riktigt illa för Ryssland. Det som förväntades vara slutfört på någon vecka har snart pågått i tre månader, utan några större framgångar.

Nu känns det mer som att Ukraina har initiativet och slår ut del efter del av de ryska styrkorna. Dessutom verkar det som att Rysslands krigsindustri inte lyckas förse dem med vapen och framför allt avancerade vapen i den takt som de behövs. I varje fall om man skall tro de videoklipp som cirkulerar från ryska debattprogram.

Ilskan är tydligen stor i Ryssland över att västvärlden förser Ukraina med alla avancerade vapensystem. Jag tror många faktiskt fått sig en tankeställare om Rysslands förmåga och hur illa den ryska krigsmaskinen fungerar.

I Sverige så varnar många för ryska angrepp om Sverige och Finland skulle välja att skicka in en NATO-ansökan redan i nästa vecka. Jag är inte det minsta orolig för detta. Just nu är Ryssland försvagat något enormt. Ryssland kommer säkert försöka med några cyperattacker mot någon myndighet eller företag men det ser jag inte som något hotfullt.

Putin har gjort bort sig fullständigt och misslyckats med allt han föresatte sig. Resultatet har blivit det rent motsatta!

Folkets tjänare, Zelenskyj.

För några veckor sedan så började SVT-play att publicera den ukrainska serien Folkets tjänare. Nu har man släppt 14 avsnitt av komediserien, det släpps tre nya avsnitt per vecka.

Jag har sett de 12 första avsnitten och jag finner dem ganska roande. Nu har jag aldrig tidigare följt utvecklingen i Ukraina och jag har därmed säkert svårt att förstå en del poänger i serien men samtidigt behöver man inte vara någon expert för att förstå hur man i serien driver med den utbredda korruptionen och oligarkerna.

Att serien uppenbarligen gjorde stort intryck på befolkningen som sedan valde skådespelaren Zelenskyj till president är också ett faktum. Undrar om Putin själv och hans rådgivare tittade på serien och därefter fick uppfattningen att Ukraina skulle bli en lätt uppgift. Tänk så fel de fick!

Jag tror att det förvånat väldigt många på vilket sätt som skådespelaren Zelenskyj hanterat Rysslands invasionskrig i Ukraina, speciellt gäller det Putin, skulle jag tro. Zelenskyj har vuxit till en sann och värdig ledare för Ukraina!

När man summerar alla nyhetsartiklar i media och allt som cirkulerar på sociala medier sedan kriget startade den 24 februari så tolkar jag det som att västmedia och Ukrainas myndigheter haft de mest rättvisande informationen och artiklarna. Det som kommit ut från Ryssland har mest varit förvrängda och falska uppgifter för att dölja deras egna misslyckanden. Det är idag tragiskt att se vissa källor på sociala medier som håller fast vid ryska uppgifter och som samtidigt misstror alla västerländska källor.

Putins anfallskrig mot Ukraina kommer sannolikt framstå som 2000-talets största misstag. Ryssland kommer isoleras ekonomiskt under decennier, vilket kommer innebära en stagnation och en negativ utveckling för den ryska ekonomin. Något som kommer drabba den ryska befolkningen hårt och skoningslöst i framtiden. Vem kommer lita på Ryssland? Vilka företag kommer vilja investera i Ryssland? Ryssland är dömd till en ökenvandring under decennier om Putin sitter kvar vid makten.

Ryssland har bara en möjlighet att förhindra den negativa utvecklingen. Avsätt Putin, avsluta kriget i Ukraina och betala skadestånd till Ukraina för uppbyggnaden av det som förstörts. Tyvärr kommer detta inte inträffa!

Som man bäddar får man ligga!

67 reaktioner på ”SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA

  1. Andersson 2022-05-14 / 19:11

    SVT Nyheter: ”Linde bör prata med sin turkiska kollega och se hur allvarligt menat det är, säger SVT:s Europakorrespondent David Boati.”

    Är det SVT som bestämmer över Sveriges utrikespolitik? Jag trodde det var socialdemokraterna i regeringen men det är kanske samma sak? Riksdagen har ju inga synpunkter eller i varje fall inget att säga till om.

    Gilla

  2. Sven d.ä. 2022-05-14 / 13:44

    Jag har sett detta. De skriver ”Den första fasen, som inleddes torsdagen den 24 februari, gick ut på att försöka ta hela Ukraina på bara några dagar.” Men vem säger det? Det är i princip samma som du skriver.

    Innan kriget hade jag planerat en resa med bil i Ukraina. Bara resan mellan Lviv och Mariupol tar
    ca 20 timmar , och det med en vanlig personbil. Kör jag stridsvagn så tar det säkert några dagar. Ska man ned i sydväst ned mot Rumänska gränsen, där måste man in i Moldavien eller ut på ett smalt näs. Att ”ta hela Ukraina på bara några dagar” det är tror jag fysiskt är omöjligt. Har man dessutom Ukrainare som skjuter på en. Nej det kan bara inte stämma.

    Sanningen finns förmodligen bara i Kreml, men de kommer inte förståss att lämna ut det. Då får man gissa som jag gör.

    Gillad av 1 person

  3. Sven d.ä. 2022-05-14 / 10:28

    Jag har sett informationen ”Det som förväntades vara slutfört på någon vecka…” flera gånger i media. Thoralf (eller ngn annan) var har du hittat den uppgiften? Jag har letat utan resultat. Kanske ett antagande, baserat på information från olika håll.

    Gilla

    • Thoralf A 2022-05-14 / 10:40

      Du har inte letat så hårt förstår jag.

      ”Den första fasen, som inleddes torsdagen den 24 februari, gick ut på att försöka ta hela Ukraina på bara några dagar.
      När det misslyckades gick det ryska anfallskriget snabbt in i sin andra fas: att omringa det ukrainska försvaret i landets östra delar, den så kallade Donbassregionen.
      Under en tv-sänd insamling på fredagen sade Viktor Andrusiv, rådgivare vid det ukrainska inrikesdepartementet, att Ryssland gått in i en tredje fas, som innebär fokus på att behålla kontroll över de områden som nu är i ryska händer. Ett tecken på att kriget blir långvarigt, enligt Andrusiv.”

      https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

      Gilla

      • Magnus B 2022-05-14 / 17:30

        Citat ”Säkerligen lika sanna som många andra som har en politisk agenda.”

        Gilla

  4. Lars Johansson 2022-05-13 / 20:50

    Om vi går med i Nato,vilken hjälp kan vi få i det kommande inbördeskrig i Sverige?Tyvärr så verkar det att det blir ett sådant om inga drastiska åtgärder tas efter kommande val!

    Gilla

  5. Magnus B 2022-05-13 / 16:45

    Att Rand Paul, R för KY, nu har blockerat en ”hjälp” på 40 miljarder dollar till Ukraina är ett sundhetstecken.

    http://everykindapeople.blogspot.com/2022/05/rand-paul-blockerar-40-miljarder-till.html

    ”Min ämbetsed är till den amerikanska konstitutionen, inte till någon främmande nation och oavsett hur sympatisk orsaken är, så är min ed till den nationella säkerheten i Amerikas Förenta Stater”, sa Paul i sina kommentarer, innan han protesterade mot att anta ett snabbt lagförslag. ”Vi kan inte rädda Ukraina genom att krossa den amerikanska ekonomin.”

    Ukraina är ett svart hål som kommer att knäcka västvärldens ekonomi och försätta miljontals människor i djup fattigdom och hungersnöd om inte de ansvariga politikerna nyktrar till.

    Gillad av 1 person

  6. Cosmik Debris 2022-05-13 / 15:45

    ”Att acceptera Finland och Sverige som Nato-medlemmar vore ”ett misstag”, säger Erdoğan enligt AFP. Samtidigt framhäver den turkiske presidenten att Sverige och Finland är ”hem för många terroristorganisationer”, uppger Reuters.
    – Vi har ingen positiv uppfattning. Skandinaviska länder är som ett vandrarhem för terroristorganisationer, sade presidenten under en pressträff i Ankara, rapporterar Omni.”

    Det här är ju jävligt roligt. Om det t.ex. är SVT, SR, SAP, Expo och LO som Erdoğan betraktar som terroristorganisationer så har han faktiskt helt rätt i sak. Det skulle vara höjden av humor om en bindgalen muslim sätter koraner i hjulet för ett svenskt Natomedlemskap. Har vi förresten inte ett inbördeskrig att ta itu med först – innan vi startar krig mot Ryssland?

    https://nyheter.swebbtv.se/erdogan-om-sverige-ett-vandrarhem-for-terroristorganisationer/

    Gillad av 4 personer

  7. Karl W 2022-05-13 / 12:47

    Vad jag själv tycker är intressant är att det har varit en briljant uppvisning hur nazisternas propaganda metoder fungerar. Ni har översköljts med selektiv hårt vinklad information, och selektivt har information mörkats för att skapa just det intrycket som man vill skapa. RT har ju blockerats till exempel. Har ingen funderat på varför. Det är inte på grund av propaganda eller desinformation. Att skapa ett förfalskat negativt intryck av Ryssland snarare. Uppenbart mycket framgångsrikt. Det verkar snarare att Ryssland uppnår vad man försatt sig att uppnå, vilket inte var att erövra Ukraina. Vad ni dessutom inte får veta är att Ryssland helt omdirigerar sina intressen. En rysk kille har studerat vad som pågår med oljetransporter, och en hel armada av oljtankers är på väg österut just nu. Samma sak gäller gasen. Indien – Ryssland – Kina går nu tillsammans och samarbetar. Intressant är även att kriget i Ukraina är egentligen mellan USA och Ryssland. USA öser in pengar och vapen, och allt leds från stridsledningscentraler i USA. Ukrainarna är bara legosoldaterna,kanonmaten, och Zelensky har ungefär samma roll som en gång Josef Goebbels. Samtidigt går hela USA imperiet mot undergång med rasande inflation, galopperande ekonomiska problem, konflikter, och till och med trolig svält. Ingen av er kommer att tro på det, förrän långt senare.

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2022-05-13 / 13:29

      Tänk så förvrängd i huvudet man blir av kinesisk propaganda!

      Rysk tankerjätte säljer fartyg pga västerländska sanktioner – WSJ (Finwire)
      2022-05-13 09:25
      Ryska statskontrollerade tankerägaren Sovcomflot har på grund av sanktionerna börjat rea ut dussintals fartyg. Köparna finns i Asien och Mellanöstern, enligt uppgifter till Wall Street Journal.

      Sovcomflot ska använda likviden från försäljningarna till att återbetala lån hos västerländska banker.

      Bolaget har i ett skriftligt uttalande sagt att det blivit omöjligt att använda fartygen under de implementerade sanktionerna på Ryssland. Enligt Sovcomflot är det äldre fartyg som säljs. Bolaget ska också vara i diskussioner med kinesiska China Merchant Group om att sälja fler fartyg, enligt uppgifter till WSJ.

      Sovcomflot äger totalt 122 fartyg, inklusive oljetanker, naturgasfartyg och isbrytare.

      Gillad av 3 personer

      • Magnus B 2022-05-13 / 14:51

        Vad är den kinesiska propagandan?

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 15:01

        Personen Karl W bor i Kina och har skrivit hundratals kommentarer tidigare och jag har godkänt en del kommentarer och andra har jag stoppat!

        Gilla

      • Huvaligen 2022-05-13 / 15:20

        Jag tror att detta bara är exempel på början till den väg som Ryssland och ryska företag kommer att nödgas vandra. Sakta men säkert kommer Ryssland, ryska företag och därmed indirekt dess medborgare att utarmas och då är Kina där som en god vän.

        Fast kunde jag göra en skämtteckning, så skulle jag teckna när Xi Jinping säger till Putin: ”Remeber Vladimir! I am your closest friend and when your time come I can therefore offer you to kill you for free.”

        Gillad av 1 person

      • Karl W 2022-05-15 / 12:19

        Magnus B Propaganda, alltså att sprida falska rykten, är kriminellt i Kina. Folk rapportera precis som i Sverige, då går en moderator in och påpekar, fortsätter det kan det bli ett allvarligt samtal via telefon eller WeChat, fortsätter det kan det bli böter och till och med fängelse. Man får ha vilka åsikter man vill och man får fritt uttrycka dom, men man får inte använda yttrandefriheten för att bedra folk eller provocera folk till våld, vilket ju är tillåtet i Sverige.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-15 / 12:22

        Och kinesiska staten avgör vad som är falskt!

        Gilla

      • Karl W 2022-05-17 / 12:42

        ”Och kinesiska staten avgör vad som är falskt!” Nej, det är som det mesta folkstyrt. Det är allmänheten som avgör det. Det är inte staten som anmäler, det är medlemmar ur allmänheten.

        Gilla

    • tompas11 2022-05-13 / 14:35

      ”RT har ju blockerats till exempel.”

      Vad är det för strunt och lögner du sprider. RT har inte alls blockerats överallt. Jag har deras sida uppe nu på datorn.

      Gilla

      • Thor 2022-05-13 / 17:04

        Jag kommer inte åt RT. Har du VPN?

        Gilla

      • tompas11 2022-05-13 / 19:25

        @THOR

        Nej inget VPN. Jag använder Chrome, dock har jag Bahnhof som internetleverantör, vilket är den klart bästa av de som finns att välja mellan.

        Gilla

      • Thor 2022-05-13 / 20:18

        Då förstår jag. Jag försökte få Bahnhof för en tid sedan men de levererar tyvärr inte till min adress. Med hjälp av Tor browser kan man dock se vad man vill upptäckte jag.

        Gilla

      • Karl W 2022-05-15 / 12:05

        Tompas11 , det är inte bara RT som har blockerats. Blockering och censur av information i Sverige är massiv. Information dränks helt enkelt i propaganda. Det är rent otroligt, ni är precis i amma sits som tyskarna 1933, och svenskarna reagferar på samma sätt. Man dyrkar det som propaganda dyrkar.

        Gilla

    • tompas11 2022-05-13 / 14:40

      ”Att skapa ett förfalskat negativt intryck av Ryssland”

      Ingen behöver skapa ett negativt intryck av Ryssland. Det har Ryssland klarat av helt på egen hand genom deras illegala handlingar.

      Gillad av 3 personer

    • Ölandsbonde 2022-05-13 / 17:10

      Ja, det är mycket som händer nu för tiden. Inte minst på propagandaområdet. Personligen har jag inte helt lätt för att stämma in i rysshatet. Att under åtta år bombardera sin egen befolkning med artilleri tycker jag är lite grovt och också kusligt. Att USA´s ledning tycker krig är ball har en hel rad demokratpresidenter visat. När nu USA har större problem än på nära 100 år är det tacksamt att föra ett krig för att ena nationen. Väl beprövat genom historien. Just detta krig är extra bra då inga amerkanska liv riskeras, vilket annars kan uppröra hemmaopinionen. De kommer nog att kämpa till den sista ukrainaren.

      Nu är det också så att bara ”nyheter” från den ena sidan släpps fram till oss. Myckert praktiskt för att förenkla ställningstagadet. I Hitlertyskland körde man samma koncept. Radioapparater med en kristall som bara tog in ”rätt” kanaler. Att lysssna på utländska kanaler var straffbart. Fungerade fint. Man fick i stort hela befolkningen på sin sida. Ungefär som nu här i Sverige där alla vill in i NATO.

      Vad som förvånar är den stora acceptansen för att SVT skulle vara opartiska och objektiva i just denna fråga. Hos Alfsson och skrivare tycker jag mig skönja en viss kritik för deras ”klimatnyheter”, gendertrams och invandringspjosk.

      Man bör tänka lite på vilka det är som hetsar mot ryssen. US, NATO-länder (inte alla) och EU. Plus Australien, Sydkorea och Japan. Ungefär 25% av världens nationer. 75% gör det inte.

      Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2022-05-13 / 17:42

        Ska jag tolka det som att du tror på linjen att Putin har som mål att utrota alla nazister i Ukraina, det vill säga alla som inte är ryssar?

        Gillad av 4 personer

      • Magnus B 2022-05-14 / 09:14

        Och Zelensky vill utrota/fördriva alla ickeukrainare från Ukraina?

        Exempel:

        ”Racially motivated attacks occur in Ukraine while police and courts do little to intervene, the Council of Europe said in a report made public February 2008 in Strasbourg The report also expressed concern about attacks against rabbis and Jewish students, as well as the vandalism of synagogues, cemeteries and cultural centres. ”However, criminal legislation against racially-motivated crimes has not been strengthened and the authorities have not yet adopted a comprehensive body of civil and administrative anti-discrimination laws”, the body said. ”There have been very few prosecutions against people who make antisemitic statements or publish antisemitic literature.”

        https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Ukraine

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-14 / 09:38

        Rapporten är från 2008 och då kan man väl säga att Ukraina var under ryskt styre och att det var sanktionerat från Moskva.

        Gilla

  8. Rickard 2022-05-13 / 11:19

    Du menar de medier som sprider konstant undergångsporr i form av klimatpropaganda, plötsligt går att lita på?? Intressant!

    Gillad av 1 person

    • Thoralf A 2022-05-13 / 11:48

      Har jag skrivit det? Eller är det bara din tolkning?

      Jag har bedömt de uppgifter som berört kriget i Ukraina under de senaste månaderna?

      Vilka källor medier anser du ha varit mest korrekta under dessa månader? Jag förväntar mig givetvis ett svar från dig.

      Gillad av 3 personer

      • turrim 2022-05-13 / 19:36

        Thor: Har du sett hur mycket vi sprätter ut genom SIDA varje år. En procent av BNI. Mest i hela världen per capita och mer än till och med EU önskar – det har våra politiker i riskdagen bestämt utan ståhej. Skäms på er!!!

        Och vad tror det det kostar med vår invandring utan grindvakter som leder till personer som måste logeras i stora lägenheter med många barn och som nobbar språkutbildning och därför inte kan/vill arbeta. Livslånga bidrag och pension på samma nivå som svenskar som jobbat hela sitt yrkesliv.

        För att inte tala om kostnader för hela rättsväsendet. Tolkar och advokater lever gott.

        Vi måste börja vara svenskar och lägga pengarna på försvar mot Putin och mot infiltratörerna som inte vill bli integrerade.

        Gillad av 1 person

  9. Thor 2022-05-13 / 10:50

    Rysslands krigsmakt imponerar verkligen inte. Men varför ska då Sverige gå med i Nato? Det skulle medföra enorma tillkommande utgifter och skatter. Det har svenskarna inte råd med när vi pga USA- och UK-initierade krig i mellanöstern nu har asylantkostnader på 250(?) miljarder om året. Odugliga svenska politiker utan ryggrad har naturligtvis del av ansvaret.

    Ryssland kan omöjligen ge sig på Sverige utan att först ge sig på Baltikum och Finland (snart Nato-medlem). Om inte de är skyddade av NATO-medlemskap så vad är det för vits för Sverige att gå med?

    Jag vill inte att Sverige allierar sig med den auktoritäre Erdogan och hans Turkiet. 1974 ockuperade Turkiet norra Cypern under förevändning att turkcyprioterna behövde skyddas. Precis samma argumentering som Putin tillämpar. Turkiets militär är kvar på norra Cypern än idag. Absurt och megahyckleri.

    Gilla

    • Thoralf A 2022-05-13 / 11:46

      Jag skulle bedöma det som mer kostsamt att stå utanför NATO. För NATO-medlemmar krävs 2 procent av BNP men om Sverige skulle rusta upp sitt försvar utan samarbete skulle det kosta betydligt mer än 2 procent av BNP per år.

      Gillad av 5 personer

      • turrim 2022-05-13 / 12:45

        Min bedömning var att förre ÖB Sverker Göransson hade rätt när han sa att Sverige endast kunde hålla stånd i en vecka. Då menade han begränsat mål. Säg Mälardalen och i resten av landet var det i stort fritt fram. Hans bedömning var säkert grundad på flera krigsspel i högkvarteret.

        Sedan måste vi få hjälp. Från vem? Kanske lite vapen som till Ukraina men de skulle inte ens hinna fram. Vem skulle ta hand om sådana vapen? Soldaterna, bataljonerna, brigaderna, fältstaberna, mobiliseringsförråden, ammunitionsförråden var avrustade i den eviga fredens namn.

        Nu kostar det. Skönt att nästan alla politiker utom Miljöpartiet och Putin vill och törs agera.

        Gillad av 1 person

      • Thor 2022-05-13 / 13:40

        Jag tycker inte nte vi har råd med 2% av vår uppblåsta bnp heller. Uppblåst av låtsasjobb och den ofantliga sektorn. Dessutom, USA lägger 4-5% av sin bnp på försvaret eller krigsmakten snarare, det står nog inte på förrän USA tvinga övriga Nato-länder att göra detsamma.

        Gilla

  10. tompas11 2022-05-13 / 10:44

    ”Det är idag tragiskt att se vissa källor på sociala medier som håller fast vid ryska uppgifter och som samtidigt misstror alla västerländska källor.”
    Instämmer. Jenny Pipers blogg är ett skräckexempel på just detta.

    Gillad av 1 person

      • Thoralf A 2022-05-13 / 12:25

        En fullständigt korrekt åtgärd enligt min uppfattning. När Ryssland startar ett invasionskrig mot Ukraina så använder man givetvis krigslagar som förhindrar pro-ryska partier att sprida rysk propaganda i Ukraina.

        Gillad av 3 personer

      • Magnus B 2022-05-13 / 13:54

        Thorleif: Jag konstaterar bara att det i Ukraina har förbjudits politiska partier och att en del av media har nationaliserats. Det låter i mina öron som att Ukraina inte är en demokrati.

        Vet du att dessa partier och media har sänt/distribuerat rysk propaganda?

        Att västvärldens sanktioner mot Ryssland har slagit fel är ju lätt att förstå när man kan konstatera att inflationen i västvärlden stiger väldigt snabbt och miljontals inte längre kan betala sin mat eller elräkningar. Vad är det för vits med dessa sanktioner när den egna befolkningen drabbas hårt? På vilket sätt hjälper det Ukraina om vi blir fattigare, hungriga och måste frysa? Egypten är oerhört beroende av import av vete från Ryssland.

        https://www.reuters.com/world/middle-east/egypts-wheat-imports-russia-rose-march-despite-war-2022-04-05/

        In 2021, Egypt imported around 80% of its wheat from Russia and Ukraine.Since the Feb. 24 invasion, wheat importers in Egypt have faced record-high prices, payment complications due to sanctions against Russia, and disruptions to Black Sea wheat shipments, especially from Ukraine.

        Although sanctions exclude food, traders say banks are reluctant to finance wheat imports from Russia.

        När det blir hungersnöd och död i Egypten p.g.a. västvärldens sanktioner mot Ryssland, vad är då vunnet?

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 14:00

        Vore det inte mer passande att hålla Ryssland och Putin ansvarig för denna utveckling!

        Gillad av 2 personer

      • Magnus B 2022-05-13 / 14:58

        Zelenskyj är inget helgon och vad vet du och jag om vad som ligger bakom den nu uppkomna situationen.
        Det är ju uppenbart att den ryska minoriteten i Ukraina har behandlats illa av Ukraina under längre tid. Precis som andra minoriteter.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Ukraine

        After the Ukrainian Revolution the government tried to curb the use of Russian language by banning imports of books from Russia in February, 2017 which had accounted for up to 60% of all titles sold in Ukraine. On May 23, 2017, the Ukrainian parliament approved the law that most broadcast content should be in Ukrainian in order to reduce the amount of Russian speakers. Since then Russian has also been refrained from being taught in schools and many Russian born Ukrainians cannot speak their native language.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 15:02

        I Sverige borde vi förbjuda arabiska eller vad tycker du?

        Gillad av 1 person

      • Magnus B 2022-05-13 / 15:08

        Varför föbjuda arabiska i Sverige? Kan du kanske förklara dig.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 16:21

        Vi håller ju på att förstöra vårt eget land och omvandlar det till ett mångkulturellt helvete.

        Etniska eller religiösa konflikter inom en nationalstat är grunden till undergång.

        Gillad av 3 personer

      • tompas11 2022-05-13 / 15:13

        ”Att belysa båda eller flera personers argument samt kritiskt granska vad som sägs och skrivs är inte fel.”

        Nej det är inte fel, men det är ju inte det Jenny sysslar med. Hon torgför ju ensidigt rysk propaganda. Inlägg som är kritiska till detta tas bort och blockeras. Det är inte så man belyser båda eller flera personers argument.

        Gilla

      • Thor 2022-05-13 / 20:25

        @Thoralf

        Att förbjuda arabiska i Sverige är inte jämförbart med att förbjuda ryska i Ukraina.

        Det är snarare som om vi i Sverige skulle förbjuda norska

        Gilla

  11. stigrydmark 2022-05-13 / 10:20

    Kriget mot Ukraina är naturligtvis mycket tragiskt. Många krigsbrott och våldsdåd begås, även av Ukraina. Propagandan flödar. Vad som förefaller korrekt är intervjun med den ukrainska kvinnan som berättar om livet i stålverket, och hur de förvägras att lämna, berättat av Nya Dagbladet och Fria Tider, men klippt av SVT.
    USA vräker pengar och krigsmaterial till Ukraina och Sverige måste bidra till proxykriget med pansarvapen. Det kan visa sig vara en stor dumhet. liksom ett medlemskap i NATO, en ”försvarsorganisation” som aktivt ”försvarat” sig I Irak, Afghanistan , Libyen och med långvarig bombning av Jugoslavien.
    Enl. uppgift kan Ryssland slå ut alla Nato-länder på 30 minuter.

    Gilla

    • Thoralf A 2022-05-13 / 11:40

      Stödjer du Putins krig i Ukraina?

      Gilla

      • Gunnar Karlsson 2022-05-13 / 12:07

        Stig,

        Uppgiften att Ryssland kan slå ut alla NATO-länder på 30 minuter från vilken källa kommer den ?

        //Gunnar

        Gilla

      • stigrydmark 2022-05-13 / 13:04

        Kommer ej ihåg var jag läste det, kanska Fria Tider. Det var en rysk minister, ansvarig för rymdprogrammet tror jag. Många källor bekräftar nog att Ryssland har det största kärnvapeninnehavet, så jag tror att det kan vara rätt. Tillräckligt oroande i allafall.

        Gilla

      • stigrydmark 2022-05-13 / 13:06

        Nej.

        Gilla

      • Gunnar Karlsson 2022-05-13 / 18:03

        Stig,

        Att referera till Fria Tider som källa upplever jag som ett skämt, den propagandablaskan är t.o.m. mer oseriös än Aftonbladet, och det säger ju en hel del. Det Nya Tider ägnar sig åt är att översätta artiklar från Sputnik och RT News till svenska för att på sätt sprida Putins lögnaktiga propaganda, gå inte på den dyngan !!

        //Gunnar

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 18:05

        Menar du Fria Tider eller Nya Tider?

        Gilla

      • Gunnar Karlsson 2022-05-13 / 18:58

        Thoralf,

        Jag menar Fria Tider, däremot anser jag att Vavrá Suks tidning Nya Tider är klart läsvärd.

        //Gunnar

        Gillad av 1 person

  12. peo 2022-05-13 / 08:48

    Tror du att Åkesson nu kan skilja mellan Macron och Putin?

    Gilla

      • peo 2022-05-13 / 09:54

        Nej för de är båda auktoritära, men i Åkessons fall var det att välja mellan en demokrat och en diktator. En viss skillnad men du har tydligen samma svårighet!!

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 10:19

        Alla är demokratiskt valda Macron, Putin och Trump.

        Men du får gärna förklara om Biden är auktoritär!

        Gillad av 1 person

    • ivarandersson 2022-05-13 / 09:11

      Putins så kallade militära specialoperation i Ukraina är mycket lyckad enligt PEO. Många byggnader och infrastruktur har förstörts, många civila avrättats och många modiga ryssar har dödats i kriget. Vi säger krig men PEO säger den militära specialoperation i Ukraina.

      Gillad av 1 person

    • Sven d.ä. 2022-05-14 / 13:48

      Demokrati är ingen garanti. Hitler blev också invald i tyska Riksdagen

      Gilla

  13. Christer 2022-05-13 / 08:39

    Jag läser och ser allt jag kommer över om kriget i Ukraina.
    Och oroar mig för konsekvenserna av en Nato ansökan .
    Men jag har märkt att mitt förtroende för media är så skadat , att jag har svårt att tro på
    de uppgifter jag läser.
    Jag läser hur Barometern bär sig åt . Jag bor deltid i Södermanland och prenumererade tidigare på ett
    lokalt blad.
    Men det går gått samma väg som många andra lokaltidningar. Mest propaganda .
    Lite läskigt blir det när man inte vet vad man ska inhämta fakta.
    Inte ens SVT går ju att lita på nuförtiden.

    Gilla

    • Thoralf A 2022-05-13 / 08:50

      Man får alltid göra en egen bedömning av alla uppgifter oberoende av vilken källa det är. Går aldrig att lita till ett hundra procent av någon. Ibland handlar det om ren okunskap från journalister som skriver i ett ämne där de har noll kunskap.

      Gillad av 1 person

      • Huvaligen 2022-05-13 / 09:18

        Kanske Rysslands framtida utveckling kommer bli en munsbit för Kina, precis som den nationen (nr 2 ekonomiskt numera) har sina tentakler i en eller annan bananrepublik eller dödsbo i Afrika eller för den delen även i många andra nationer världen över.

        Visserligen förstår jag att mina tankar kan anses kontroversiella utifrån dagens historieskrivare, men USA är sannolikt den mest betydelsefulla vapenleverantören till Ukraina just nu. Därför frågar jag mig om USA åter blir den nation som, inte ensam men i huvudsak, räddar Europa från en maktgalen angripare mot vår världsdel. Den gången var det nazismen som besegrades, men också kommunismens totala övertagande av Europa stoppades.

        Kina? Kanske Mena? På den tiden som det begav sig förra gången var Kina sysselsatt med Japan enligt urgamla metoder likt Rysslands nuvarande sätt. Och Mena var bara sand.

        Gilla

      • Magnus 2022-05-13 / 16:35

        D.v.s. enligt dig har även RT har sanna uppgifter.

        Gilla

      • Thoralf A 2022-05-13 / 17:38

        Säkerligen lika sanna som många andra som har en politisk agenda.

        Gilla

Kommentarer är stängda.